DO NOT OPEN

DO NOT OPEN

Na VR verziu tohto hororu sa čakať oplatí

Španielsky stánok som na Gamescome obišiel pri mojich potulkách po B2B halách niekoľkokrát a nakoniec som sa pri prezentácii hororového titulu Do Not Open po ňom porozhliadol aj trochu podrobnejšie. Moje stretnutie s vývojármi začalo síce mierne chaoticky, avšak nakoniec som sa na zozname očakávaných novinárov našiel a veľmi promptne som bol usadený do herného kresla. Dostal som možnosť exkluzívne vyskúšať hru aj jej VR verziu (tá však vyjde až budúci rok), ktorú po odohraní oboch rozhodne považujem za tú nadradenú. Tú som však, žiaľ, z technických príčin nahrávať nemohol, no podarilo mi spraviť krátky záznam aspoň z obyčajnej PC verzie. Do Not Open (ďalej DNO) je veľmi pohlcujúci zážitok práve vo VR, kedy sa ponoríte so slúchadlami aj okuliarmi pre virtuálnu realitu do skutočne nepríjemného a extrémne napätého hororového prostredia.

Hlavný protagonista Mike J. Goreng je uznávaný zoológ a epidemiológ, ktorý sa prostredníctvom nevysvetliteľnej paranormálnej udalosti ocitne uväznený vo vlastnom dome, respektíve v akejsi jeho dokrútenej verzii. Stáva sa tak obeťou mnohých nadpozemských strašidelných výjavov, ktoré som si, nanešťastie, musel vo VR cez jeho oči zažiť práve ja. V skratke hráčov teda čaká survival hororová VR adventúra, ktorá nešetrí rébusmi, ale ani strašidelnými momentmi. Toto putovanie za oslobodením mysle hlavného hrdinu a záchranou jeho manželky a dcéry by sa dalo prirovnať k sérii escape room priestorov, obalenej v oldschool horore. Keď som hru skúšal v Gamescom preview verzii, mala k dispozícii iba španielsky dabing a osobne sa musím priznať, že mi takáto nie veľmi tuctová rozprava k hre náramne dobre sedela.


Moje VR putovanie začalo krátkou prestrihovou scénou, v ktorej sa dezorientovaný Mike prebúdza na chladnej betónovej podlahe svojej pivnice, krátko po zdanlivom pokuse o samovraždu, a postupne si uvedomuje, že čosi nie je v poriadku. Tu som okamžite natrafil na prvé puzzle, kde sa mojím cieľom stal únik z pivnice a pátranie po mojej, teda Mikovej dcére a manželke. Pivničné dvere boli zvnútra zamknuté neprelomiteľným zámkom so štyrmi symbolmi, ktorého kombináciu bolo nutné vydedukovať z obrazov rozhodených v podzemnom priestore. Na každom obraze sa nachádzala jedna číslica a ich poradie určili zas po miestnosti rozhodené papieriky s indíciou. Celá táto sranda bola veľmi jednoduchá, avšak vo VR koordinačne dosť komplikovaná. Ovládačom sa normálne ovládala nielen kamera, ale aj pohyb postavy, avšak headset ma do zážitku viac ponoril a umožnil sa k drobným detailom priblížiť o niečo viac.

V pivnici sa zároveň objavili už aj prvé „ľakačky", kedy sa uprostred chodby náhodne objavila vyblednutá posadnutá postava, ktorá však v momente zmizla. Túto úvodnú pivničnú sekciu som si mal možnosť zahrať až trikrát a už tu sa prejavila nevídaná unikátnosť DNO, pretože nielen samotné predmety, ale aj ich rozmiestnenie po miestnosti sa fundamentálne zmenili pri každom prechádzaní. Po odomknutí zámku sa však začala akási obluda dobýjať dovnútra a musel som sa schovať do najbližšej skrine alebo popod stôl. Naskriptované monštrum sa objavuje nielen tu, ale aj v priebehu celej hry pri každom novom hlavolame, čo zistíte tak, že v pravom hornom rohu sa objaví 10-minútový časovač. Ten označí, koľko času vám zostáva na vyriešenie rébusu bez toho, aby vás prerušila obluda. Pretože keď sa toto monštrum objaví, nezmizne, až kým neprídete na riešenie úlohy. Rovnako sa miestnosť nedá opustiť skôr, ako požadované riešenie nájdete. Preto sa budete iba opatrne zakrádať starým domom a úlohu riešiť počas toho, ako sa pri vás motá ešte aj nejaký bubák.

Skriňu som krátko po tutoriáli o schovávaní opustil a vydal som sa smerom hore po schodisku, na ktorom sa nachádzala ukrižovaná detská bábika. „Perfektné”, pomyslel som si cestou nahor po škriekajúcich schodoch. Krátko po výstupe som vkročil rovno do jedálne s krbom (nepokúšajte sa ma presvedčiť, že vaša pivnica sa nenachádza v podobnej izbe), v ktorej som na druhom poschodí zazrel hrozivú postavu obrovitého vzrastu. Táto španielska Lady Dimitrescu však rýchlo zmizla z môjho dohľadu a ja som sa tak vydal na skúmanie opustenej haciendy. Nejaké tie roztrúsené predmety potrebné na plnenie úloh nájdete takmer v každej miestnosti domu a listov či iných útržkov papiera s textom je v dome ešte viac.

Moje naivné a VR neskúsené kroky ma zaviedli až do kuchyne, kde som sa musel popasovať s úlohou, v ktorej bolo nutné ponachádzať a v správnom poradí na stojan poukladať kuchynské nože. Táto úloha, hoci bola takmer rovnako náročná ako prvá, teda vyžadovala iba nájdenie predmetov a ich uloženie v poradí určenom na základe indícií v kuchárskej knihe, bola už obmedzená aj časovačom pre monštrum. Popritom sa tu navyše vyskytli nielen viaceré „ľakačky", ale aj chaotické hľadanie vo výrazne väčšom priestore. Nepríjemné zvuky, hrozivé bábätká behajúce po stenách a uprostred tmavej chodby vyskakujúce postavy nechýbali tiež. Takáto úloha bola už o niečo viac frustrujúcejšia, keďže nekonečné behanie pri časovači a zdĺhavé čítanie v spojení s hľadaním správneho riešenia hádaniek k sebe veľmi nepasujú. Kuchynskú sekciu som hral už na laptopovej plochej obrazovke, no jeden nepodarený hlavolam som sa pokúšal vyriešiť ešte aj v akejsi hosťovskej izbe. Tu však zlyhala mechanika monštra aj akákoľvek interakcia s prostredím a hru bolo nutné reštartovať.


Osobne som si užil hranie DNO vo VR podstatne viac, keďže hra vtedy rozhodne pohltí úplne iným typom atmosféry, tým, že všetko máte priamo pred očami. Vo VR máte, myslím, aj väčšiu tendenciu hre odpustiť viacero chýb, keďže na obyčajnom displeji máte výrazne citeľnejší pocit, že prostredia sú prázdne a celý projekt graficky pôsobí, že bol vydaný zarovno s pôvodným Resident Evil 4. Detaily sú tam, avšak kvalita všetkých textúr rozhodne zaostáva a často je všetko rozmazané. Výhodou VR by mala byť práve absencia menu blokov a možnosť sa k predmetom na podrobnejšie preskúmanie priblížiť, čo sa teda pri spomínaných papierových indíciách rozhodne nekoná.

Do Not Open má iste viacero dobrých nápadov a s meniacimi sa predmetmi určite ponúkne aj nemalú znovuhrateľnosť. Obávam sa však, že štandardná verzia bez VR bude pôsobiť na prvý pohľad zastarane, čoho by sa mohli potenciálni hráči dosť zľaknúť skôr, ako príde na tie skutočné ľakavé momenty. Dúfam teda, že od výstavy hru vývojári nejako ešte dotiahli a príbehovým postupom v dome hrôz sa zvýši nielen komplexnosť úloh, ale aj množstvo herných mechaník a desivých momentov, ktoré nebudú limitované iba časovačom.


napísal Taiven 14.11.2022
Páči sa mi!
DO NOT OPEN



PC
VR
PS4
PS5

Vývoj: Perp Games / Nox Noctis
Štýl: Adventúra
Dátum vydania: 6. december 2022
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Televízor k ps5 (7)
Ahojte všetci. Veľmi sa nevyznám v elektronike. Ve...
|Bloodborne (0)
Získal som moon runu a nejde mi aktivovať pri stol...
|Testy,benchmarky,3dmarky,atď..... (2)
všetko ohľadne vašich testov a grafov...
|Cod mw2 (7)
Mám problém s novým launchrom cod. Nie som sám, ve...
|Hra 1612/smuta (3)
Smuta 1612 je nová hra s veľmi realistickou grafik...
|Svet, ukrajina, vojny ... (19815)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk