NEW CYCLE

NEW CYCLE

Nový cyklus vo svete po apokalypse

Dojmy

Medzi rozpracované hry, ktoré si môžete zakúpiť a hrať, sa v januári zaradila aj budovateľská stratégia New Cycle. Budete v nej stavať osídlenie v období po apokalypse. Zameriava sa hlavne na rozvoj mesta a prežitie obyvateľov s postupnou industrializáciou. Verzia s predbežným prístupom prináša solídny obraz o tom, ako to bude celé vyzerať a vlastne sa dá povedať, že hlavný obsah je už prakticky kompletný.

Hra ponúkne štyri herné režimy, pričom momentálne sú dostupné dva - tradičný sandbox s voľnou výstavbou a kampaň, ktorá do toho prinesie trochu viac vzrušenia a udalosti. Neskôr autori doplnia scenár Sanity a mód Old ways. Pri štarte si  zvolíte druh povrchu, kde sa zabývate. Môže to byť lúka,  tundra, step  a v príprave sú hory. Rozdiel je predovšetkým v dostupnosti surovín a počasí, ktoré sa mení - rovnako ako ročné obdobia. Potom sa to celé začne.

Sortiment budov a výrobné reťazce spočiatku veľmi neprekvapia, i keď sú tam nejaké malé rozdiely oproti konkurencii. Neskôr sa ale vyskytnú aj výraznejšie odchýlky. Sympatické je, že budovy môžete umiestňovať dvomi spôsobmi, ktoré si prepnete podľa toho, ktorý vám viac vyhovuje. Môže to byť mriežkový systém, kde umiestňujete objekt vo viditeľnom štvorčekovom poli a je viac schematický. Alebo uprednostníte voľný systém, ktorý je flexibilnejší. Väčší rozdiel vidíte napríklad pri cestách, ktorými je vhodné, ale nie nutné prepájať budovy, aby procesy fungovali rýchlejšie. V mriežkovom poli sú cesty lineárne, vo voľnom systéme viete pekne vytvárať zakrivenia a zákruty.


Najskôr umiestnite hlavnú halu, potom nasledujú chatrče, kde sa zmestí desať ľudí, pridáte poľný tábor a zberný tábor, odkiaľ chodia ľudia zbierať a ťažiť železo, kameň a drevo, či hríby, ryby a mäso. Ku každej budove ale musíte priradiť pracovníkov a ich presné zaradenie (drevorubač, baník, lovec, rybár, zberač).  Dôležité je aj umiestnenie stavby, keďže robotníci pracujú len v blízkom okolí a ak je tam málo zdrojov, veľa úžitku z nich nebude. Pridáte pílu na výrobu dosiek, kuchyňu, kde zvolíte druh uprednostňovaného jedla, vyhňu na spracovanie kovov, kováčsku dielňu na výrobu pracovného náradia, sklady. 

Treba myslieť aj na studňu a postaviť ju v okruhu, kde sa ukazujú dostupné zdroje vody. Čoskoro začne byť vyžadovaná aj elektrina, ktorú spočiatku získavate z veterných mlynov, čo by mali byť umiestnené vo veternejších oblastiach. Neskôr to budú elektrárne na uhlie a naftu. A bude sa modernizovať, stavať nové budovy, prípadne upgradovať staršie a mestečko začne naberať dieselpunkový štýl.

Takmer všade však potrebujete ľudí, ktorých k budovám manuálne priraďujete a môžu patriť do jednej z troch tried. Spočiatku všetko zabezpečia bežní robotníci, neskôr pribudnú remeselníci a špecialisti, ktorých si vyškolíte. Pritom musíte udržiavať vysokú úroveň ich efektívnosti a morálky, aby pracovali a aj prichádzali do mesta. V praxi to znamená predovšetkým dostatok jedla, vody, pracovných nástrojov a oblečenia. Pričom všetky tieto veci môžete poskytovať vo zvýšených alebo znížených dávkach podľa vášho nastavenia. Ľudia sú spokojní aj vďaka dobrým službám - keď majú kde bývať, zabezpečíte im nejakú zábavu, bezpečnosť a sú zdraví.

Príležitostne sa objavujú udalosti, ktoré vám privedú nových osadníkov, oznámia príchod obchodníka, alebo sa rozhodujete, ako sa zachováte v určitých situáciách a to môže priniesť osídleniu výhody, ale aj postihy s viditeľným vplyvom na pracovné výkony. 

Na pokročilý rozvoj mesta a odomknutie nových budov je potrebný výskum vo vývojovom strome. S tým úzko súvisí prechod do vyšších cyklov, ktoré vyžadujú určitú úroveň znalostí a dosiahnutie istej výšky populácie. Celkovo to predstavuje osem cyklov a každý prináša modernizáciu a viac využiteľných zdrojov, nových stavieb a remesiel. Keď po dlhom hraní dosiahnete aj ten posledný cyklus, ešte na vás čaká špecifická úloha, ktorá natiahne hernú dobu o ďalších pár hodín a je charakteristická pre post-apokalyptické zasadenie. A nasleduje finále, za ktoré, dúfajme, tvorcovia v dokončenom produkte odmenia hráčov zaujímavejším záverom. Kampaň ako taká je však už teraz kompletná a plne funkčná.


Počas ťaženia nemusíte čeliť žiadnym inváziám nepriateľov alebo dravcom. Narazil som len na jedinú výnimku v podobe neznámej lode, ktorá sa ale dala vyriešiť diplomaticky. Inak vás zaskočí jedine vyčíňanie prírodných živlov s náhodnými hrozbami. Napríklad blesk zasiahne budovu a tá začne horieť. Viete prijať opatrenia a časť ľudí bude namiesto inej práce hasiť, pričom sa míňajú zásoby vody. Zachránenú budovu môžete opraviť. Ak zostane zhorenisko, to sa dá odpratať. Inokedy procesy spomalí zima, či nastávajú výboje, ktoré vám dočasne úplne zrušia elektrické siete. Uvidíme, či v tomto smere autori ešte niečo doplnia, ale nebolo by to na škodu.

Za zmienku rozhodne stojí expandovanie do okolitého sveta. To je možné vo chvíli, keď odomknete budovu, v ktorej si vytvoríte dva prieskumné tímy. Týchto skautov potom posielate na miesta na mape označené otáznikmi. Tam urobia prieskum a podajú report. Prejaví sa to tým, že spoznáte nové sektory a zdroje surovín, ktoré sa v nich nachádzajú. Tam potom môžete dať pokyn na pristavenie niekoľkých budov – ciest, vyhliadkových veží, studní,  lomov, loveckých obydlí a neskôr železničných staníc. Popritom priradíte ľudí, ktorí tam prídu z vášho hlavného osídlenia. Takýto sektor potom prináša extra zásoby, ktorých presun do centrály môžete vidieť aj na mape a neskôr sa dá zrýchliť železničnými koľajami s vlakmi. Toto všetko ale prebieha na mape a jediná oblasť, kde je plnohodnotný manažment a výstavba so všetkým, čo k tomu patrí, je vaše prvé osídlenie.

Vzhľad hry je solídny, má trochu pochmúrny ráz bez výrazných farieb, ale to vo svete po apokalypse vôbec neprekáža. Všetko sa dá pekne otáčať a zoomovať, zblízka môžete sledovať ľudí pri práci a nosení či vození komodít. Užívateľské rozhranie nie je zlé, predovšetkým sa dá dobre pracovať so statusmi budov s nastavením výkonnosti a zdrojov. Možno by mohol byť trochu inak riešený zoznam budov na výstavbu v dolnej časti obrazovky. Stavby sú síce rozumne rozčlenené do niekoľkých kategórií na lište, ale pri ich väčšom počte by bolo praktickejšie posúvanie sortimentu, namiesto klikania na záložky s číslami. Celkovo je však UI rozhranie solídne.

New Cycle síce v prvých hodinách hrania vyzerá ako úplne tuctová stratégia, ale postupne ukáže svoju komplexnosť aj pokročilé mechaniky. Hra sa koncentruje predovšetkým na precízny vývoj osídlenia až v ôsmich cykloch, s pridávaním technológií, veľkým sortimentom budov a doplnkovým expandovaním na mape. Je to čerstvá verzia hry s predbežným prístupom, takže menšie nedostatky sa dajú nateraz odpustiť, no pritom je to najdôležitejšie už hotové. Môžete prejsť úplne celú kampaň a ďalej sa baviť v sandboxe. Mnohí vývojári by to v tomto štádiu pokojne vydali ako kompletný produkt a plánované doplnky ponúkli ako DLC. Ale autori z Core Engage ich chcú zakomponovať ešte do základnej ponuky. Zdá sa, že to nepotrvá dlho. Každopádne, New Cycle už teraz ponúka plnohodnotný zážitok, ktorý vám vrelo odporúčame.


napísal uni 1.2.2024
Páči sa mi! (+3)
NEW CYCLE


New Cycle
PC

Vývoj: Daedalic Entertainment / Core Engage
Štýl: Stratégia
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Vetráky: pripojenie 3-pin 5v a... (13)
čafte, mám staručký pc 2017/18 (Z270-i7-7700k) nak...
|Jedi survivor (2)
prosím, v akom case príde survivor do gamepass? je...
|Remake (1)
čo by ste hovorili na remake - manhunt 1-2,the pun...
|Televízor k ps5 (8)
Ahojte všetci. Veľmi sa nevyznám v elektronike. Ve...
|Bloodborne (2)
Získal som moon runu a nejde mi aktivovať pri stol...
|Svet, ukrajina, vojny ... (19965)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk