HIDDEN AND DANGEROUS 2

HIDDEN AND DANGEROUS 2

8.9

Hidden and Dangerous 2 pokračovanie kvalitnej taktickej akcie od Illusionu je už tu a poďme sa pozrieť ako si chlapci z anglického SAS viedli tento krát na bojiskách po celej Európe, Afrike a Ázii. Misie budú rozsiahlejšie, náročnejšie, komplikovanejšie a hlavne dôležitejšie pre výsledok vojny.

Začínali štyria, boli jedny z najlepších akých sme v jednotke mali. Misia bola ťažká, arktická zima je tvrdá a pri severných pobrežiach je to ešte horšie. Tu však Nacisti obsadili jeden tábor, z ktorého si spravili výskumné centrum pre vývoj ich novej tajnej zbrane. Naši ľudia sa tam musia dostať a získať detaily materiálov, môže na tom závisieť výsledok vojny. Neďaleko tábora ich čaká spojka, ktorá ich dovedie bližšie, ostatné je už na nich. Treba zneškodniť stráže okolo tábora, infiltrovať sa dnu, všetko vyhladiť a nájsť vstup do tajného laboratória. Podľa posledných správ seržant Smith a kapitán Jenkins sa v prvom útoku obetovali za ostatných,  dvaja ktorí prežili postupujú ďalej. Zatiaľ čo jeden stráži vchod, druhý postupuje dolu do podzemného  komplexu prešpikovaného nepriateľmi. Dúfajme, že to zvládne. Nie len kvôli sebe a svojej vlasti, ale tisíckam ďalších vojakov bojujúcich v tejto vojne.

Hidden and Dangerous 2
Hidden and Dangerous 2
Hidden and Dangerous 2

Toto bude však len prvá misia z vyše dvadsiatich, ktoré budete musieť absolvovať a úspešne ukončiť. Dostanete k dispozícií jednu jednotku SAS, čo robí celkovo 27 elitných vojakov. Na každú misiu si budete brať od jedného po 4 vojakov a budete sa snažiť, aby pod vašim velením splnili svoju misiu. Ich prežitie nie je až tak dôležité, cieľ misie však áno. Takže ak vám niekto padne v boji, nič sa nedeje pokým je v poslednom vojakovi ešte aspoň trochu života. Samozrejme musíte brať ohlad na to, že v nasledujúcich misiách na tomto území si vojakov už nemôžete doplniť, a ak vám niekto zomrie musíte kampaň dohrať zo zvyškom teamu. Počas prechádzaní kampane sa musíte snažiť aby vám tých pridelených 27 vojakov vydržalo na všetky misie a neskončili ste na ich nedostatok pár misií pred koncom.

Ak vám však taktická teamová hra nebude vyhovovať, môžete sa do celej kampane pustiť aj sám v móde Osamelý Vlk (Lone Wolf), v ktorom bude hra trochu viac akčnejšia a budete sa musieť spoliehať len sám na seba. Nakoniec hra ponúka aj mód Krveprolití (Carnage), čo je zase pre tých, ktorým sa zdá teamový mód trochu ľahký. Tu navyše budete musieť na každej mape nájsť a zlikvidovať všetkých nepriateľov. Samozrejme celková náročnosť je daná zvolenou obtiažnosťou, ktorú ste si na začiatku vybrali. Je tu niekoľko úrovní, na ktorých sa neustále zvyšuje nutnosť viac taktizovať a snažiť sa, aby vás nepriatelia nezbadali skôr ako vy ich, pretože tam už jeden zásah môže znamenať smrť. Na najľahšej je zase dosť jednoduchá a nevyžaduje veľa taktiky takže to zvládnu aj čisto akčne zameraný hráči. Je tu samozrejme možnosť ukladania pozície kedykoľvek, jediným problémom je, že ukladanie funguje ako quicksave, takže môžete ukladať len do jedného slotu. Teda ak si niekedy zle uložíte a hneď vás zabijú, smola musíte hrať od znova.

Hidden and Dangerous 2
Hidden and Dangerous 2
Hidden and Dangerous 2

Misie sú značne rozmanité a veľmi pekne prepracované. Čaká na vás niekoľko kampaní na rôznych miestach sveta, s rôznymi náplňami misií a taktikami. Na začiatku sa dostanete sa do Arktídy kde prepadnete nepriateľský tábor, získate kópiu modelu tajného lietadla, prekutrete nemeckú ponorku a potom už pokračujete rozmrznúť priamo do severnej Afriky, kde vás privítajú púšte posiate talianskymi vojakmi. Tu zničíte letiská, prejdete púšťou, zastrieľate si na nepriateľské lietadlá v arkádovom levely. Ďalej pokračujete cez pralesy Burmy do Álp a Normandie kde už na vás čakajú nacistické pevnosti a zámky, do ktorých sa budete pomaly plížiť, alebo útočiť na ne a nakoniec budete aj oslobodzovať dediny v Čechách. Misie budú s rôznymi cieľmi od nastraženia  výbušnín, lokalizovania cieľa, zachránenia, alebo zajatia nepriateľov, až po infiltrovanie a kontaktovanie spojek. Využijete v nich všetky známe zbrane z druhej svetovej vojny, kde nebude chýbať klasická karabína 98k, Bren gun, Sten gun, sniperka Springfield, granáty alebo protitanková päsť na nepriateľské tanky. Celkovo je ich okolo 40 a budete ich dosť kombinovať, pretože napríklad vašim pôvodným zbraniam dosť často dôjdu náboje a budete musieť zobrať zbrane mŕtvym nepriateľom, prehľadať ich a zobrať si od nich ďalšie náboje alebo iné potrebné veci.

Rovnako ako v jednotke aj tu ostala pred misiou nutnosť ozbrojenia a vybavenia vašich ľudí. Tentoraz majú však všetci vojaci svoje parametre ako sila, presnosť, výdrž,  stealth, ošetrovanie a vypáčovanie zámkov. Tieto sa každému vojakovi postupne zlepšujú, podľa toho ako často ich využíva. Na začiatku pri vyzbrojovaní je dôležitá hlavne sila, ktorá určuje koľko vojak unesie, teda koľko mu toho môžete napchať do batohu, do vreciek, do ruky a na plece. Samozrejme každý má ešte svoju uniformu a prilbu (kvôli maskovaniu a výmene). Základné zbrane môžete mať len dve, teda jednu v rukách, jednu na pleci, na opasku potom pištoľ a vo vreckách ďalšie náboje, alebo granáty. V batohu si môžete uložiť ďalšiu muníciu, nálože, lekárničku alebo iné potrebné veci. Predpokladám, že nie každému sa bude chcieť takto zložito vybavovať každého človeka  a preto je tu tlačidlo automatické vybavenie čím to celé vlastne preskočíte a máte pokoj. Tlačidlo vám  rovno pridá aj všetky potrebné veci na misiu, pretože napríklad ak máte niečo vyhodiť do vzduchu nemali by ste chodiť bez náloží..

Hidden and Dangerous 2
Hidden and Dangerous 2
Hidden and Dangerous 2

Hra má dva základné pohľady klasický z tretej osoby, a  FPS, takže si môžete zvoliť pohľad aký len chcete. Zatiaľ čo v pohľade s tretej osoby máte lepší rozhľad po okolí, FPS vyzerá akčnejšie a je vhodný do interiérov, kde by vám pohyblivá kamera mohla trochu blbnúť, alebo sa nastavovať do zlých uhlov. Napríklad v nižšom tuneli sa vám kamera hodí za chrbát a houby vidíte.  Hlavne v druhej časti hry som si už zvykol na FPS pohľad a zdal sa mi aj lepší. Nakoniec je tu ešte taktický pohľad na hru, kde sa dostanete do úlohy taktického plánovača a rozplánujete útok všetkým vojakom dopredu. Oproti minulej časti je to teraz trochu detailnejšie zamerané na menšie územia. Dosť zložito a pomaly sa totiž plánuje presun vojakov cez väčšie územia a prakticky to ani nemá zmysel ak neviete čo vás čaká. Na druhej strane sa dá pekne taktizovať na menšom území. Samotný systém hry vyzerá niečo ako nové UFO teda naplánujete si kroky a tie si môžete realtimeovo spustiť, alebo pauznúť ich po skončení. Takto sa prakticky sa boja ani nemusíte zúčastniť. Presnosť vašich vojakov je veľmi dobrá, reflexy ich sú rýchlejšie ako vaše a ak majú dobré vedenie nič im nechýba. Radšej ako tento taktický mód som však v hre používal rozkazy, ktorými môžete ovládať vojakov priamo v boji. Ak sú totiž vojaci dostatočne blízko vašej postavy môžete im zadávať rôzne rozkazy ako napríklad, nasledovať vás, útočiť, zostať na mieste, brániť pozíciu a množstvo ďalších. Síce väčšinu rozkazov nevyužijete, ale potešia. Osobne som využil hlavne dva a to nasledovať a zostať na mieste. Totiž zakempovanie ostatných je veľmi vhodné, ak chcete nepriateľov potichu prepadnúť. Ostatný by vám tam len zavadzali a mohli by spraviť nejakú chybu, zatúlať sa niekam, alebo dokonca začať strieľať potom je už  misia stratená. Podobne je dobré nechávať ich vzadu aj keď ukladáte nálože, pretože akonáhle nálož uložíte odpočítava sa čas a vaši ľudia sa už odtiaľ nestihnú  vymotať. Nakoniec ak sa vám rozkazy nepáčia, môžete sa medzi postavami prepínať a ovládať každú samostatné.

AI je tu trochu slabšia, teda nie že by vojaci nevedeli strieľať a zameriavať nepriateľov, to im celkom ide, ale ich pohyb, to je niekedy naozaj ako z pomocnej školy. Nabúravajú do steny nosom a snažia sa ju prerýpať. Radi sa stavajú do cesty vášmu vozidlu, alebo vás nepriatelia ani nezbadajú aj keď prejdú len pár metrov okolo vás a nakoniec sa mi stalo, že aj cez zatvorené dvere ma uvideli a spustili poplach, čo je v stealth misiách dosť nepríjemné. No má to aj svetlé stránky, vaši vojaci pekne nastupujú do vozidiel ktoré vyberiete a keď ich niekde necháte samých vedia sa o seba postarať, dokonca často lepšie ako vy sám o seba.

Grafika je pekná, nehovorím, že by nemohla byť lepšia, ale je v rámci noriem, nič nechýba a pôsobí pekne. Funguje to na LS3D engine, na ktorom sme videli pred rokom Mafiu. Teraz už engine nemusí renderovať rozsiahle mesto a takže je aj dynamickejší ako vo vonkajších priestoroch tak aj vo vnútorných. Poteší aj vylepšený racingový enigne z Mafie, ku ktorému bolo tentoraz ešte pridané ovládanie motorky a tankov. Teda napríklad na rozdiel od takého Battlefieldu tu majú vozidlá svoje otáčky motora, rýchlosti a každé sa správa inak. No engine nie je bez chýb a často si všimnete trochu neprirodzene popadané telá nepriateľov, alebo podivné prekopŕcanie sa áut.  Rýchlosť grafiky je rovnako v norme, a ja na ATI9600 a 2.2 ghz som si mohol zapnúť aj 6x antialiasing a nemalo to ani nejaké náznaky zatrhávania (jedine s poslednými catalysts 3.9 ovládačmi mi to začalo trhať, ale to fakt neviem čo s nimi ATI chcelo povedať, asi ma chceli prinútiť aby som si kúpil rýchlejšiu kartu :). Ešte spomeniem graficky veľmi pekne a zrozumiteľné briefingy,  kde vám  veliteľ vždy podrobne a názorne na mape vysvetlí čo by ste mali robiť, kde čo je a čo môžete čakať. Na rozdiel od úplne slabých briefingov v Call of Duty, toto má naozaj štýl. Čo sa týka prestrihových animácií, tie sú tu jednak väčšie pred každou kampaňou a menšie pred samotnými misiami.

Nie je to tu až také rozsiahle ako v Mafií skôr len zbežné na znázornenie situácie, niekedy aj s pridanými krátkymi rozhovormi alebo akciami.

Multiplayer tvorí významnú časť hry. Síce fanúšikom pôvodnej hry tu asi budú chýbať kooperatívne misie, no na druhú stranu poteší množstvo ďalších módov kde si okrem deathmatchu užijete okupačný mód na štýl Battlefieldu, v ktorom musíte obsadiť všetky kontrolné body a najzaujímavejší bude asi objective based mód, kde máte dve skupiny vojakov a každá ma svoj cieľ misie, buď niečo chrániť, alebo zničiť. Hrať môžete skoro na všetkých mapách zo single playeru, takže na začiatok je tam naozaj dosť.

Hudba a zvuky sú tiež veľmi kvalitnou časťou hry. Orchestrálna hudba je úplne super a pridáva na atmosfére, zatiaľ čo hlasy nepriateľov hovoriace rôznymi jazykmi vás do hry ešte viac vťahujú. Stretnete tu angličanov, nemcov, talianov. Nakoniec sú kvalitné aj zvuky pušiek a aj celého prostredia. V Českej verzii máte všetko anglické nadabované česky, zatiaľ čo taliančina a nemčina ostala v pôvodnom dabingu a ak nerozumiete musíte si k nej čítať titulky. V hre poteší aj slušný tréning trochu pripomínajúci Vietcong teda samé nadávky, krik seržanta na vás atď. Nie je to až také tvrdé ako vo Vietcongu, ale pobaví.

Celkovo je HD2 veľmi vydarená hra hodná nástupcu jednotky. Prináša množstvo vylepšení pôvodnej časti, kvalitnú atmosféru druhej svetovej vojny a takmer jedinečnú hrateľnosť. Jednoducho od hry sa neodtrhnete pokým ju neprejdete. Najlepšie na tom je že na rozdiel od Call of Duty hru budete hrať najmenej 15 hodín kým všetko prejdete a to ešte nehovorím o hodinách strávených pri multiplayeri. Respektíve je celkom pekné zahrať si hru najskôr v teamovom móde na ľahšej obtiažnosti a potom si to celé zopakovať v ďalších módoch na ťažšej obtiažnosti. Hra je napriek niektorým chybám veľmi dobrá záležitosť a jej plné preloženie do češtiny jej dodáva na zaujímavosti.

Plusy:
+ dobrá hrateľnosť
+ rozmanité misie