SPELLFORCE: THE ORDER OF DAWN

SPELLFORCE: THE ORDER OF DAWN

9.2

Už keď som videl prvé obrázky a neskôr reklamné video k novej fantasy hre SPELLFORCE , okamžite som si ju obľúbil. A hoci som na jej dokončenie musel čakať niekoľko mesiacov, nebolo to márne čakanie. Neraz sa stáva, že z nádejného dlhoočakávaného produktu sa nakoniec stane priemerná hra, zaujímavá ako vyryžované zlaté ložisko. Našťastie tentokrát sa nejedná o takýto prípad, SPELLFORCE dopadol na jednotku s hviezdičkou.

Všetko sa začína výberom a generovaním hlavného hrdinu. Zvolíte pohlavie, sympatickú tvár a zameranie vášho vyvoleného. To znamená, že určíte jeho/jej úvodné schopnosti. Výber zahrňuje umenie ľahkého boja, ťažký boj, boj na diaľku a niekoľko druhov mágie. Každá z týchto schopností má ešte niekoľko podskupín. Napríklad elementálna mágia sa špecializuje na kúzla ohňa ľadu a zeme alebo ľahký boj sa delí na boj s ľahkými čepeľovými zbraňami (jednoručné meče), s bodnými zbraňami(dýky), mlatmi (palcát, budzogáň) a obsahuje aj špecializáciu pre ľahkú zbroj.

Spellforce: The Order of Dawn
Spellforce: The Order of Dawn
Spellforce: The Order of Dawn

Napriek tomu, tento výber nie je až taký dôležitý, pretože s pribúdajúcimi úrovňami môžete hrdinovi dopĺňať a vylepšovať aj ďalšie schopnosti a taktiež zlepšovať niektoré so základných atribútov. Tie. podobne ako v iných hrách, určujú hrdinovu úspešnosť v jednaní a boji. Vyššia SILA umožňuje ťažšie poranenie protivníka, STAMINA ovplyvňuje počet životov, ZRUČNOSŤ zas presnosť zásahu, výrazná OBRATNOSŤ zapríčiní menšiu úspešnosť súperových útokov, MÚDROSŤ a INTELIGENCIA ovplyvňujú množstvo magickej energie a jej regeneráciu, CHARIZMA určuje vplyv na okolité postavy a je dôležitá napríklad pre mentálnu mágiu.
 Nebuďte však prekvapení, keď potom, čo ste sa babrali s výberom postavy sa ocitnete v koži niekoho úplne iného. Ale nemusíte sa obávať, úlohu úvodnej liečiteľky z Magického kruhu prevezmete len na chvíľu, kým sa nenaučíte základy tejto nevšednej hry. Čoskoro zistíte, že SPELLFORCE tvoria dve plnohodnotné zložky-RPG a strategická časť, ktoré sa prelínajú do jedného skvele fungujúceho celku. Ako runový hrdina putujete po krajine a snažíte sa ovplyvniť nepriaznivú situáciu v okolitom svete. Rozprávate sa s ľuďmi (a inými bytosťami)a plníte povinné a nepovinné úlohy ako napríklad zhromaždiť odlúčené elfské bojovníčky, oslobodiť ducha , priniesť veliteľovi posádky liek, zneškodniť banditov. Tu sa uplatňuje váš hrdina ako jednotlivec. Nanajvýš s pomocou runových bojovníkov. Na začiatku môžete mať len jedného, postupne až piatich bojovníkov a mágov, ktorých oživíte pomocou runy. Runu získate darom za splnenú úlohu, alebo v boji a umiestnite si ju do špeciálneho okienka (okienok) v inventári. Potom treba nájsť MONUMENT HRDINOV. Tu váš borec obetuje časť svojej energie a oživí spoločníka, ktorého si sám vybral, vyzbrojil a vystrojil.

Niekedy je sila a početnosť nepriateľov taká veľká, že ani šesť hrdinov nemá šancu na úspech. Vtedy nasleduje strategická zložka hry. Hlavný hrdina vyhľadá MONUMENT pre určenú rasu (ľudia, elfi trpaslíci, temní elfi, trolovia, orkovia) a ak má v runovom okne umiestnenú runu príslušného robotníka, môžete stavať budovy a najímať vojsko. Budovať a regrútovať môžete len tie obydlia a jednotky, ktoré máte v podobe listín uložené do vývojového plánu danej rasy. Opäť sa dajú kúpiť, nájsť, alebo získať v boji. Hoci to možno znie trochu zložito, celý systém je veľmi jednoduchý a praktický.
 Potom už nasleduje tradičná ťažba surovín a výstavba budov. Aj keď je v SPELLFORCE až sedem surovín, jednotlivé rasy potrebujú len niektoré z nich. A na produkciu základných jednotiek stačia len dve základné zložky (napr. u ľudí železo a drevo) a u elfov, či skôr elfiek dokonca len jediná-drevo. Ďalej to už poznáte, nasleduje boj. A pri ňom padajú hlavy nepriateľov, vášho vojska, runových bojovníkov a občas aj hlavného hrdinu. Vojsko doplníte jednoduchou produkciou, runových bojovníkov oživíte v MONUMENTE HRDINOV a váš “BOSS" sa čoskoro znovu oživí. Háčik je v tom, že zatiaľ ubehne v krajine dosť veľa času a kým súper stále napreduje, vy nemáte možnosť privolávať nové posily a opravovať poškodené budovy. Inak povedané, musíte dúfať, že po LOADe sa váš Hero neocitne v obliehanej napoli spustošenej dedine.

Spellforce: The Order of Dawn
Spellforce: The Order of Dawn
Spellforce: The Order of Dawn

Ikony hlavného charakteru, „runáčov" a vojenských skupín sa zobrazujú v hornej časti obrazovky. Je zaujímavé, že nemusíte použiť klasický systém - vyber útočníka, urči obeť. Stačí kliknúť len na vybraného nešťastníka a pri týchto ikonách sa objavia symboly možných útokov. Takže napr. označíte pavúka, pri skupine skautov vyberiete meč, hlavný hrdina môže použiť meteor, alebo firebal, tak vyberiete ohnivú guľu, a runovému mágovi potvrdíte kúzlo omámiť súpera. Tri takmer okamžité kliky a úbožiak je znehybnený mentálnym kúzlom, pečie sa v ohni a krváca pod mečmi bojovníkov.
Zabití nepriatelia po sebe často zanechávajú obyčajné a magické predmety-výzbroj, unikátne veci, runy a neraz aj magické zvitky. Tie váš hrdina umiestňuje do magickej knihy a ak má potrebnú úroveň v určenej mágii, je schopný ho prakticky použiť.

Medzi jednotlivými územiami sa hero premiestňuje pomocou portálov a magických kameňov. Po ich použití sa stratia všetky jednotky, vrátane runových bojovníkov. Na nových územiach, ak je k dispozícii monument hrdinov, alebo monumenty pre rasy, si môže opäť privolať pomoc. Takýmto spôsobom autori vhodne vyriešili problém prechodu strategickej zložky do RPG a opačne.

Ešte dodám, že pri hre môžete použiť praktické posuny kamery. V podstate sú tu dva základné uhly pohľadu. Prvý prehľadne zobrazuje všetky jednotky v okolí, tak ako je to bežné v stratégiách. Druhý je veľmi detailný pohľad spoza hrdinu a je vhodný pri fáze RPG.

Spellforce: The Order of Dawn
Spellforce: The Order of Dawn
Spellforce: The Order of Dawn

Čo je potešiteľné, hra obsahuje kvalitný multiplayer. Čo naopak nepoteší je hardwarová náročnosť. Pri 1700 MHz ATHLONE a slušnej 3D karte s kopou ramky to síce behalo slušne, ale musel som upraviť niektoré detaily a v mnophopočetných bitkách aj tak môj komp občas zaváhal. Takže so slabšími mašinami budete mať asi veľké problémy.

SPELLFORCE je naozaj jedinečná hra. Nechýba jej fantázia, originalita, skvelá grafika a výborná hrateľnosť. Máte radi stratégie? Máte radi RPG? Ak áno, potom budete milovať SPELLFORCE, pretože v sebe spája to najlepšie z oboch žánrov. Je to unikátna a prelomová vecička, jedna z najlepších počítačových hier, aké boli vytvorené.

napísal uni 18.12.2003
9.2
SPELLFORCE: THE ORDER OF DAWN