STAR WARS: KNIGHTS OF THE OLD REPUBLIC

STAR WARS: KNIGHTS OF THE OLD REPUBLIC

9.3

Star Wars, fenomén, či už vo filmovom alebo v hernom priemysle, prevádzanie tohto sveta zo strieborného plátna na PC alebo herné konzoly bola vždy výsadou firmy Lucas Arts. K vytvoreniu najnovšieho RPG titulu SW: KOTOR si prizvali majstrov v tomto žánri, Bioware. O výsledku sa mohli hráči presvedčiť pred pol rokom na konzole Xboxe, hodnotenia boli vysoké a majitelia PCčiek mohli len tíško závidieť. Teraz však nadišla chvíľa keď sa tento úspešný titul dostáva aj naše nenásytné harddisky. Oprášte blastery, nabrúste čepele, zbaľte si batôžky a môžeme vyraziť na dlhú cestu, ktorá na nás čaká.

Vemírna loď Endar Spire posledná šanca na záchranu Republiky, na ktorú som bola pridelená aby som pomohla odraziť neustále útoky Sithov, bola nečakane týmito zloduchmi napadnutá a rúti sa do atmosféry. Obrovskou nádejou v tejto nikdy nekončiacej vojne je Bastila, Jedi, s úžasnou schopnosťou meditácie a ovplyvňovania myslí. Musím ju nájsť skôr ako ju nájdu a zabijú jednotky Sithov. Prebudenie za zvuku blasterov nebolo príjemné, ale zažila som už aj horšie veci. Kapitán ma oboznámil s beznádejnou situáciou a pomohol mi dostať sa na veliteľský mostík, Bastila tam však nebola! Záchranný modul bol jediným riešením a pristátie na planéte Taris prekliatím.

Začiatok hry je venovaný tvorbe postavy, s ktorou sa budete počas hrania stotožňovať. Je dobré hneď od prvej chvíle vedieť akou cestou sa vydáte. Či to bude cesta bojovníka a brutálnej sily alebo cesta zlodeja a zakrádania sa. Ak by ste sa nevedeli na začiatku rozhodnúť, stačí si vyvážiť základné vlastnosti (alebo poradiť si od počítača) a počas hry si vylepšovať len tie, ktoré uznáte za vhodné. Okrem úplne základných vlastností (sila, obratnosť) tu nájdete špeciálne schopnosti (ovládanie počítača, demolície, stealth), ďalej sú tu featy (boj s dvoma zbraňami, sniper shot) a nakoniec sily (push, hádzanie meča, blesky).

Každá vlastnosť alebo schopnosť sa ovplyvňujú navzájom, každý jeden rozhovor, každá jedna úloha formuje váš charakter a podľa toho sa k vám správajú ostatné NPC. Vôbec sa nemusíte báť úzko špecializovaných charakterov, do vašej spoločnosti neskôr pribudnú ďalšie postavy s rozdielnymi schopnosťami. Do hry však môžu vstúpiť iba ďalší dvaja, ostatní vás poslušne čakajú na domovskej lodi Ebon Hawk (najrýchlejšej vo vesmíre). Partiu si môžete kľudne obmieňať, na niektorých planétach je kľúčové mať so sebou niektoré postavy. Takisto sa nemusíte báť toho, že by sa postavám, za ktoré ste nehrali nezvyšovali skúsenostné body, tie im rastú rovnako ako aj vám.

Star Wars: Knights Of The Old Republic
Star Wars: Knights Of The Old Republic
Star Wars: Knights Of The Old Republic

Republika sa neustále zmieta vo vojnách, najprv to boli Mandalorania a teraz čoraz mocnejší Sithi. Vo vojne proti Mandalorianom sa osvedčili dvaja rytieri Jedi Malak a Revan, už niekoľko rokov nezvestný. Nik však nečakal takýto podraz, Revan a Malak sa pripojili k Sithom, podarilo sa im presvedčiť na svoju stranu neuveriteľné množstvo vojakov v krátkom čase. Hlad po moci je však väčší ako poslušnosť svojho majstra. Malak sa rozhodne Revana zbaviť práve v okamžiku keď vpadne na Endar Spire, loď na ktorej sa práve prebúdza hlavná postava SW: KOTOR.

Autorom sa podarilo vytvoriť neuveriteľný fungujúci svet, ktorý ovplyvňujete svojimi činmi jedine vy. Sledovanie hlavnej dejovej línie a hľadanie strateného rytiera Jedi Bastile (áno je to žena), nemusí byť vždy zábavné. Postranných úloh od množstva NPC postáv je nespočetne veľa, spôsob riešenia questu je len na vás. Pri každom rozhodovaní je vždy niekoľko ciest, rozbijem dvere, alebo sa nalogujem do počítača a elegantne si ich otvorím na diaľku? S každou postavou, ktorá sa vám pripletie do cesty môžete viesť dialóg, takisto aj pri rozhovoroch závisí akým štýlom sa s NPC postavou bavíte. Každá postava má svoju minulosť vrátene vašej a postáv vo vašej skupine. Všetky rozhodnutia, ktoré spravíte sa odrážajú do Svetlej alebo Temnej stránke sily! Otrávenie podmorskej príšery na planéte Manaan vedie k temnej stránke naopak zničenie ťažného zariadenia ku svetlej stránke sily. Podobne je to aj pri riešení rôznych vrážd alebo tajomných zmiznutí, pri rozhovoroch môžete klamať, presviedčať alebo hovoriť pravdu. Možností je veľa, výberom ktorejkoľvek ovplyvníte chod iných. Splnením úlohy pre spolok Hidden Beks si tak zavriete vchod do konkurenčného spolku Black Vulkars. Nebaví vás plnenie postranných úloh, ale chcete mať „prachy“? Žiaden problém, na každej planéte existuje hráč (na niektorých aj viacej) Pazaaku, hazardnej kartovej hry. Hraním tejto hry sa dá veľmi prilepšiť a ak náhodou je aj majiteľom obchodu a vy ho porazíte niekoľko krát za sebou, dá vám zľavy na ponúkaný tovar! Ja som sa snažil prechádzať hru, bez toho aby som niečo z obchodu kúpil, všetko potrebné sa dá nájsť v zastrčených kútoch a k niektorým špeciálnym kúskom sa dostanete iba po splnení niektorých úloh (Baccata Blade). Pazaak nie je jediným rozptýlením v KOTORovi, sú tu ešte nebezpečné závody vznášadiel, Swoop Race. Každý vyhraný závod sa zapisuje do štatistík a stúpa vám reputácia medzi jazdcami, výhry sú viac než lákavé. Ďalším spestrením je určite strieľanie po stíhačoch z laserového dela, ktoré vás prepadnú počas cestovania medzi planétami.

Star Wars: Knights Of The Old Republic
Star Wars: Knights Of The Old Republic
Star Wars: Knights Of The Old Republic

Voľnosť, ktorá sa dostáva hráčovi je naozaj veľká. Okrem množstva postranných úloh a neuveriteľného množstva rozhovorov sa dá každá zbraň (ktorá to umožňuje) upgradovať. Blasterom a kušiam sa vylepší presnosť, zväčší zranenie, ktoré spôsobujú, vylepšiť si ďalej môžete brnenia, meče alebo seba jednorázovým (krátkodobým) vpichnutím špeciálnych látok. Čo by to bolo za hru zo sveta SW keby sa v nej neobjavili svetelné meče? Po povýšení vašej postavy do rádu Jedi dostanete po prvý krát do rúk svetelný meč, ten si môžete upraviť k obrazu svojmu vkladaním kryštálov do rukoväte meča. Sledovaním týchto zbraní v praxi sa vyrovná snáď iba boj svetiel z Jedi Knight: Jedi Academy. So schopnosťami ovládania sily, prichádzajú aj nové možnosti a stratégie boja. Používanie sily, vylepšené údery a kombá vytlačia zbrane na diaľku, aj keď ich môžete používať až do úplného konca. Keď sa do vašej spoločnosti pripoja okrem Bastily, ešte ďalší rytieri Jedi stanete sa pánom planét. Súboje tak dostanú úplne iný rozmer a fatálnych nájdete iba minimum. S nadobudnutými schopnosťami nebudú pre vás dostatočne silný protivníci, čo je trochu na škodu. Výzvu tak predstavujú iba početné skupinky zložené z temných Jedi a niekoľko ďalších vojakov a súboje s bossmi.

V KOTORovi sa odohrávajú všetky súboje v reálnom čase s možnosťou zastaviť si priebeh boja a zmeniť stratégiu. Žiadna zbesilá akcia, ale konzervatívny koncert zbraní a gymnastická prehliadka pohybov. V počiatočných fázach hry bude nutné taktizovať aby ste zvládli akéhokoľvek protivníka, ku koncu sa však z bojov stanú iba ukážkou pohybových možností vašich postáv. Súboj prebieha prakticky sám, kde nemusíte ani zasahovať, postavy si medzi sebou rozdelia nepriateľov, používajú silu a kombá. Výnimkou sú spomínané súboje s presilou alebo bossmi.

Interface hry je intuitívny, praktický, svojím spôsobom jednoduchý a zložitý zároveň. Inventár má niekoľko módov, kde si môžete usporiadať predmety podľa questu, zbraní alebo nových vecí, ktoré sa tam objavili. Ku koncu hry, ak svoje veci nepredáte, budete mať medzi vecami poriadny chaos. Vrecká postavičiek nie sú nijako limitované, takže tam popri niekoľkých mečoch, blasteroch a iónových kanónov, zmestí v pohode aj skafander :). Prehľadne sú zobrazené aj úlohy, či splnené alebo aktívne, popritom si môžete dať zobraziť aj predmety, ktoré budete potrebovať na úspešné dokončenie niektorého z questov. Obrovským plusom je archivácia všetkých rozhovorov, ktorých je v hre naozaj neúrekom. Aj angličtinárovi niečo unikne, čo môže hneď konzultovať so zápisníkom, a vedzte, že bez angličtiny budete stratený. Titulky pri rozhovoroch sú samozrejmosťou.

Star Wars: Knights Of The Old Republic
Star Wars: Knights Of The Old Republic
Star Wars: Knights Of The Old Republic

Technická stránka SW: KOTOR je podobne ako zvyšok hry na vysokej úrovni, hra beží na upravenom engine použitom v Neverwinter Nights (ďalšia hra, ktorá využije tento engine je Jade Empire, rovnako z produkcie Bioware) s množstvom efektov. Na hranie treba mať dostatočne rýchly procesor a veľkú pamäť, inak vám bude nepríjemne klesať framerate ako v mojom prípade (CPU 1Ghz+256Ram). Zrýchliť hru si môžete v širokej škále nastavení, ale na vysoké rozlíšenia s pomalým strojom zabudnite. Každá planéta, ktorú navštívite na vašej ceste, je jedinečná svojou faunou a flórou. Líšia sa podnebím, politickou orientáciou a samozrejme osadenstvom, pričom je každá z nich bravúrne zvládnutá po architektonickej stránke. Stačí sa pozrieť na obrázky, postavy sa prirodzene hýbu a skáču. Pri vedení rozhovorov sa vám niekedy stane, že stretnete dvoch rozdielnych ľudí s rovnakou tvárou, čo je ospravedlňujúce vzhľadom na celkový počet NPC. Dabing každého jedinca je spolu so Silent Hill3 to najlepšie čo môžete počuť v hre, to sa týka aj realistických zvukov (podpora viackanálových zvukoviek) a hudobných motívov, ktoré sa vám doslova vryjú do pamäte.

Svet Star Wars sa znovu rozšíril o ďalší jedinečný titul, KOTOR je pre každého, začiatočník sa nestratí a hardcore hráči isto ocenia vysokú kvalitu rozhovorov, možností riešenia a počtu úloh, vývoja postavy, vysokej replayability a celkovej hracej doby (40-50hodín). Čo dodať na záver? Snáď len toľko, že KOTOR je v poslednej dobe najlepšie RPG, ktoré si môžete zahrať! Tak načo ešte čakať?

napísal spacejunker 12.1.2004
9.3
STAR WARS: KNIGHTS OF THE OLD REPUBLIC