URU: AGES BEYOND MYST

URU: AGES BEYOND MYST

7.5

Hráčom adventúr snáď Myst nemusím predstavovať, jeho história siaha do roku 1993, do doby keď sa začali objavovať prvé CDROM mechaniky a prvé hry naplnené renderovanou grafikou a dlhými animáciami. Myst bol jedinečný, Myst bol neprekonaný a s príchodom tretieho dielu mu zaslúžene patril trón a titul najlepšej puzzle adventúry. Potom prišiel Schizm, ale jeho nádej veľmi rýchlo zhasla, kvôli vysokej kompresii a hard core hadánkam. Táto séria však mala najväčšie šance stať sa najlepšou. Koniec minulého roku bol úrodný pre tento žáner, vyšlo pokračovanie Schizm, Mysterious Journey II a aj štvrtý diel Mystu s podporou online multiplayeru, u tohto žánru doposiaľ nevýdanej možnosti.

Mysterious Journey II a URU: Ages Beyond Myst sú veľmi podobné hry, oba tituly spája vynikajúce technické spracovanie, hádanky na riešenie, voľnosť pohybu a predsa sú rozdielne! Tato recenzia bude možno pre mnohých len bilanciou, čo ktorí titul má a čo zase nie. Recenzovať tieto dva tituly po sebe je riadna fuška, hlavne keď na vás zanechal Mysterious Journey II vynikajúce dojmy.

Začnem príbehom, ktorý tu vlastne ani nie je. V hrách Myst hral vždy druhé husle a jeho prítomnosť sme pociťovali iba z kníh a denníkov, presne v takomto štýle sa nesie aj príbeh URU. Ocitáte sa na púšti v Novom Mexiku a ste zmetený, po nájdení a prehraní záznamu Atrusovej dcéry Yeeshi, zistíte, že sa život pomaly vracia do svetov a vás skúseného bádateľa požiada o pomoc. Pri bližšom preskúmaní každého sveta natrafíte na denníky alebo hrubé knihy, v ktorých sa dozviete niečo o minulosti D`ni alebo sveta, v ktorom sa nachádzate. Žiadne komplikované dejové zvraty alebo dlhé rozhovory.

URU: Ages Beyond Myst
URU: Ages Beyond Myst
URU: Ages Beyond Myst

Pri prvom spustení URU vás uvíta obrazovka s vytváraním postavy, čo je úplnou novinkou a nie je tu náhodou. Nebudete hrať žiadne RPG ale čistokrvnú adventúru! Jednou z možností URU mala byť aj hra viacerých hráčov resp. online. Slovo „mala“ som nepoužil zámerne, ako sme už informovali, URU Online bol zrušený, takže vytváranie postavy alebo zdobenie si ostrova Relto je zbytočné. Potenciál skrytý v online hraní bol obrovský, mohlo to byť úžasné, každý by mal vlastný ostrov, vylepšoval by si ho stratenými stránkami z kníh, chodili by sme na návštevy k ostatným hráčom a mohli tak úspechy druhých obdivovať. Partie ľudí sa mohli vydávať za spoznávaním nových svetov, vymieňať si poznatky a riešiť spoločne puzzle. Takto sa poličky na knihy nebudú vôbec prehýbať a nikdy sa nezaplnia! Všetko mohlo byt inak. Peniaze nakoniec rozhodli a ich nedostatok sa podpísal na zastavení URU Online. Môžeme len dúfať, že sa raz možno niekto postará o znovuzrodenie URU Online, takto však zostanú nádherne svety D`ni neobjavené. Autori rátali s tým, že hráč, ktorý dohrá URU dokonca sa bude chcieť pripojiť na internet a objavovať tak úplne nové svety. Všetko tomu nasvedčovalo, vytváranie postavy, niektoré odkazy v knihách o otvorení svetov pre verejnosť ako aj magické zariadenie KI na posielanie obrázkov a textov. Veľká časť hry zostala nevyužitá a mne tak nezostalo nič iné, iba hodnotiť singleplayer.

Po prvom spustení, boli moje dojmy z URU veľmi rozporuplné, pretože Mysterious Journey II svojou kvalitou predčil všetky očakávania. URU na mňa pôsobil až príliš novátorsky, 3D grafika nebola ničím zaujímavá, navyše mi všetko neskutočne trhalo. Bezhlavé prechádzanie svetov a hľadanie sedem znakov (Journey), ktoré musíte nájsť aby ste úspešne dokončili svet. Tieto znaky sú rafinovane poschovávané na rôznych miestach, preto treba mať oči otvorené a hľadať aj tam, kde si myslíte, že by znak nemohol byť ukrytý. Toto naháňanie sa za symbolmi stratilo čaro objavovania a spoznávania sveta, je to len arkádové pobehovanie, skákanie a posúvanie predmetov! Prakticky s klasickými hádankami sa tu nestretnete, výnimku tvorí svet Kadish Tolesa, ktorý je aj najkrajší a hrá v ňom najlepší kúsok soundtracku so ženskými vokálmi. Pre väčšinu platí len prehadzovanie pák, alebo zatváranie otvorov. Hádanky sú rozporuplné, na pochopenie fungovania sveta budete musieť obetovať nejakú tú hodinku a ďalšiu na zistenie, čo vôbec od vás svet očakáva. Čo do počtu je ich menej než v Mysterious Journey II, čo do obtiažnosti sú jednoduchšie, aj keď prenášanie svetlušiek by malo dostať nálepku hard core :).

URU: Ages Beyond Myst
URU: Ages Beyond Myst
URU: Ages Beyond Myst

Úvodnej dezorientácii pomáha aj nové ovládanie a zmeny pohľadu z 3rd person do 1st a opačne. Hneď vysvetlím, URU môžete hrať ako klasickú FPS alebo ako akčnú adventúru ala Tomb Raider a kochať sa tak pohľadom na vašu postavu. Pohľad z tretej osoby znemožňuje presnejšie ovládanie a tým pádom aj interakciu s okolím, osobne som preferoval 1st person, ktorý zase nemá aktívny mouse look, ale musíte držať zatlačenú klávesu aby ste sa mohli voľne pozerať! Rovnako mi nevoňali ani úkroky, pomalé, krátke a zbytočné. Chce to však zvyk, ku koncu mi už ovládanie vôbec nevadilo, dokonca postavu môžete kompletne ovládať myšou.

Hodnotiť v tak krátkom období dve naozaj úžasne vyzerajúce hry, je naozaj ťažká úloha. Dodám, že za oba enginy by sa nemusela hanbiť hociktorá FPS. Kvality enginu čo využíva Mysterious Journey II sme mohli vidieť v špionážnej NOLF2, ak mám však porovnať URU engine, tak poviem že je viacej filmový a je v ňom cítiť skúsenosti tvorcov z abstraktnými svetmi. Behanie od jedného puzzlu k druhému a premyslená architektúra s naschvál navrhnutými hluchými miestami, aby sa hráč mohol pokochať krásou a na chvíľu vypustil riešenie hádaniek z hlavy. Svet Kadish Tolesa je nádherným príkladom, mesto alebo trosky mesta, vlastne len jeho opevnenia, sú zasadené do obrovských kmeňov stromov, ktorých koruny nie je vidieť a vo vzduchu ladne plávajú spadnuté suché listy. V tomto svete je jedna lokácia, cez ktorú budete musieť prejsť a tak neminúť nádheru. Cesta končí útesom, za ktorým vyrastajú kmene z mora, schyľuje sa k večeru a horizont hýri purpurovou farbou. No nezastavíte sa na chvíľu? Ostatné svety sú navrhnuté podobným štýlom, kde prevládajú aj hluché miesta určené iba na pozeranie. Jednotlivé svety sú poprepájané link bookmi, takže môžete ľubovoľne cestovať medzi nimi. Vašim domovským ostrovom bude Relto, kde nájdete police s link bookmi aj šatník, kde si ľubovoľne môžete zmeniť výzor postavy.

URU: Ages Beyond Myst
URU: Ages Beyond Myst
URU: Ages Beyond Myst

Zvuková stránka je na vysokej úrovni podobne ako grafická, všetky zvuky sú čisté a verné, jeden príklad za všetky: fúkanie vetra v kaňone je naozaj zážitkom na 5.1 sústave, hlavne keď si niekto myslí, že v dome je naozaj prievan :).

URU: Ages Beyond Myst je malým nešťastím, zrušenie online verzie sa odrazilo na hodnotení, jeho potenciál bol naozaj veľký a je ho cítiť počas celej hry. Vynikajúca technická stránka hry, stavba svetov ani hudobný track od Peter Gabriela nepomôže vo vyššom hodnotení. Značne frustrujúce je ovládanie a zmetené hľadanie symbolov. Možno keby sa zostalo pri starom koncepte hádaniek tak by sme sa dočkali najlepšieho dielu celej série.

Neobjavené v online, objavené v datadisku! Po zrušení projektu online, sa autori nevzdali a pripravované svety budú pravdepodobne vychádzať vo forme datadiskov. Aby sa komunita nenahnevala, prvý z nich bude distribuovaný úplne zadarmo! Informácii je málo, nevieme či budú svety poprepájané s pôvodnými z URU a nevieme ani koľko ich bude prvý datadisk obsahovať.

napísal spacejunker 9.2.2004
7.5
URU: AGES BEYOND MYST