BAD BOYS II

BAD BOYS II

5.5

Filmy podľa hier, hry podľa filmov. Bludný kruh komercie doplňujúci jeden druhého s jednoduchým cieľom, získať čo najväčší počet zákazníkov a vymlátiť z nich aj posledné prachy. Mnohé pokusy o prevedenie filmovej predlohy na obrazovky počítačov skončili fiaskom. Hra ťažila iba z mena úspešného alebo úspešne tváriaceho sa snímku, ale komerčná bublina veľmi rýchlo spľasla, keď sa výsledok dostal na stoly recenzentov. Všetky hry na motíve filmov však nekončia na smetisku počítačovej zábavy, stačí si spomenúť na výborný Return of the King so solídnou hrateľnosťou.

O zosadenie z trónu najlepšej 3rd person strieľačky minulého roku Max Payne 2 sa pokúsila konverzia z PS2 Dead to Rights (recenzia 69%), bohužiaľ neúspešne. Dnes vyzve na súboj Maxa nový prírastok do tejto rodiny strieľačiek Bad Boys II, inšpirovaný rovnomenným filmom. Už podľa hodnotenia, ktoré svieti na začiatku tejto recenzie je jasné, že sa mu to nepodarilo. Dôvody stroskotania tohto potencionálneho titulu si rozoberieme na nasledujúcich riadkoch.

Mike Lowrey a Marcus Burnett sú členmi Tactical Narcotic Team (TNT), ich pracovná náplň zahŕňa boj s drogovými dílermi, s narkomafiou, a keď nemajú nič na práci, tak účinkujú v hre. Na začiatok musím uviesť jeden podstatný fakt. Aj keď sa hra prezentuje pod menom Bad Boys II, nemá s filmom absolútne nič spoločné. Jedinou spojitosťou s filmom sú ironické poznámky oboch hlavných hrdinov a hysterický šéf. Nič viac nič menej. Dostupné materiály vydané publisherom tohto titulu hovorili o ľubovoľnom prepínaní sa medzi oboma hrdinami a príbeh hry nás mal zaviesť na známe lokácie. Sľuby chyby. Už po vzhliadnutí intra a prvej in-game animácie začne spojitosť s filmom smrdieť.

Bad Boys II
Bad Boys II
Bad Boys II

Hra je rozdelená do piatich epizód s rôznym počtom levelov (celkovo 13), v každom z nich sa jedná len o vystrieľanie nepriateľov a potom odchod do ďalšieho. Postup hrou je jednoduchý, používa sa stále ten istý vzorec, funguje nasledovne: na scénu prichádzajú obe postavy, hra rozhodne, ktorú postavu budete ovládať. V otvorených priestranstvách alebo interiéroch (závisí podľa kulís) sa skryjete za pripravenú prekážku (kontajner, stĺp, auto, krabicu, sud) označenú modrým kruhom na zemi. Zaujmete palebnú pozíciu, priklusajú nepriatelia schovajú sa a začína prestrelka. Vykloníte sa, hra sa prepne do 1st person pohľadu, zameriate a pálite. Toto opakujete, kým nie sú všetci mŕtvy. Pozbierate náboje, lekárničky a presuniete sa do druhej miestnosti. Funguje to spoľahlivo v každom levely. Tento systém má však jednu veľkú chybu, po prvých dvoch epizódach je strašne stereotypný a hráč nie je ničím motivovaný, aby postupoval hrou ďalej.

Nepriatelia sa chovajú podľa skriptov, po nabehnutí do miestnosti sa snažia skryť, prevrátia stoly a odštartujú palebný koncert. Obtiažnosť nie je vysoká, ak trocha taktizujete. Pretože skrývanie je niekedy zdĺhavé, postačí nabiť silnú zbraň a pobehovať po miestnosti, takýmto spôsobom sa ich zbavíte rýchlejšie a nebudete sa nudiť. Nepriateľ vždy útočí v skupinkách, stojíte vždy proti presile, ich chovanie veľmi rýchlo prečítate, pri prebíjaní im trčí spoza prekážky nejaká časť tela, s trochou šikovnosti sa ich zbavíte skôr než stihnú vystreliť. Zásah do hlavy znamená okamžitú smrť. Môžete ich prekvapiť a vystreliť im zbraň z ruky, načo sa okamžite vzdajú. Ak chcete byť naozaj podľa hodnotiaceho systému hry Bad Boy, tak budete musieť popravovať bezbranných. Každý level končí malou rekapituláciou, ktorá reflektuje váš postup hrou, počíta sa s počtom vystrelených nábojov, počtom zásahov do hlavy, tela a končatín. Vaše hodnotenie závisí aj od množstva dôkazového materiálu, ktorý ste našli alebo od vyčíslenia škôd, ktoré pri prestrelkách vznikli. Toto hodnotenie je šťavnato komentované vaším šéfom. Nezaujíma ho počet mŕtvol, ale dôkazy. Tie sú väčšinou len štyri a to balíček drog, chemikália, špinavé peniaze a nový druh syntetickej drogy. Prakticky jediným obrovským pozitívom, ktorý evokuje spojitosť s filmom, sú ironické poznámky Marcusa, Mikea a ich šéfa.

Bad Boys II
Bad Boys II
Bad Boys II

Zbraňový arzenál na kropenie Kolumbijcov, Rusov a bezvýznamných členov rôznych gangov je klasický: pištoľ, revolver, uzi, brokovnica, rôzne samopaly a sniperka. Pri sebe môžete mať naraz iba dve strelné zbrane, zvyčajne je to pištoľ s neobmedzeným počtom nábojov a brokovnica alebo samopal. Silnejšiu zbraň si treba vyberať podľa nábojov, ktoré zostávajú po nepriateľoch. V interiéroch využijete hlavne brokovnicu a na otvorených priestranstvách AK47.

Pri veľkej mele veľmi pomôže dobre hodený granát alebo strategický zásah do suda s horľavinou. Prostredia sú naplnené objektami, ktoré môžu byť rozstrieľané (fľaše, stoly, akváriá, sudy, obrazy, sochy, solárne panely a holuby).

Autori pripravili pre hráčov malé spestrenie v podobe v dvoch levelov, kde sa ujmete role snipera a budete čistiť partnerovi cestu od protivníkov. Pri tejto práci vás podporuje Lee-Ann s ďalekohľadom, udáva vám pozície strelcov, čo značne uľahčuje situáciu. Všetkých 13 levelov sa vám podarí pri pohodovom hraní prejsť za dve popoludnia. Obtiažnosť rastie pri prestrelkách s veľkým množstvom nepriateľov a úzko súvisí s ukladaním aktuálnej pozície iba po úspešnom dokončení levelu. Ak vás náhodou niekde pred koncom trafí guľka a zabije vás, máte smolu, celý level si dáte odznovu. Riešenie je to nešťastné. A keď k tomu pripočítam aj neustále sa opakujúci systém postupu hrou, je z toho veľká nuda.

Bad Boys II obsahuje v špeciálnom menu kompletnú štatistiku Bad Boy, prístupná je aj databáza zatknutých osôb, zbraní, dôkazov, cheatov a strelnica, kde si môžete overiť s odomknutými zbraňami vašu mušku. Bonusový systém odomknutých zbraní alebo cheatov mal byť silným motivačným prvkom, po prvom dohraní však budete okamžite odinštalovávať túto hru z disku.

Bad Boys II
Bad Boys II
Bad Boys II

Technické spracovanie je na dnešnú dobu veľmi smiešne, prostredia sú veľmi jednoducho navrhnuté a postavám viditeľne chýba vyšší počet polygónov. Výber lokácií je fajn, ale vôbec nekorešponduje s filmom. Prestrieľate sa cez fast food, reštauráciu, rozpadnutý dom obývaný feťákmi, prístav až po luxusnú vilu na ostrove. Keď už sa autori rozhodli nekopírovať dej filmu, mohli popustiť uzdu svojej fantázii. Nemuseli sa zamerať iba na prestrelky, chýbali mi tu naháňačky na autách alebo lodiach. Trocha invenčnosti by nezaškodilo. Hudba a zvuky sú na priemernej úrovni, vyčnieva akurát úvodná pieseň a hlášky Mikea a Marcusa.

Bad Boys II je ukážkovým príkladom hry, ktorá chce ťažiť hlavne z popularity filmovej predlohy, v tomto prípade však nestačí zakúpiť licenciu a potom rýchlo naprogramovať hru.

napísal spacejunker 12.3.2004
Bad Boys II