BATTLEFIELD VIETNAM

BATTLEFIELD VIETNAM

8.5

Určite každý z vás hral, alebo aspoň počul o úspešnej tímovej multiplayerovke Battlefield 1942. Hra pred necelými dvoma rokmi priniesla na svetlo sveta nový originálny multiplayerový štýl, podfarbený  kvalitnou grafikou, výbornou hrateľnosťou a jedinečnou atmosférou. Vďaka tomu si získala  množstvo priaznivcov a následne sa dočkala desiatok kvalitných modifikácií, ktoré komunitu okolo hry ešte viac posilnili. Podobne potešili aj dva addony Road to Rome a Secret Weapons, ktoré vyšli minulý rok. Celkovo sa doteraz z hry predalo viac ako dva milióny kusov a momentálne sa v štatistikách hrávateľnosti stále drží na druhom mieste, hneď za Half Life (zdroj Gamespy).

Battlefield Vietnam vás z obohratej Druhej svetovej vojny presunie do stále viac obľúbenejšieho Vietnamského konfliktu (vyšiel Vietcong+Fist Alpha a očakávame Conflict: Vietnam, Operation Flashpoint Vietnam, Men of Valor: Vietnam). Ponúkne vám celkovo 14 máp rozmiestnených do väčších aj menších bojov v rôznych časoch vojny, ako útok na Ho Chi Minhovu cestu, operáciu Hastings, operáciu Irving alebo útok na Khe Sahn. Na niektoré miesta  vás hra zavedie aj vo viacerých mapách, umiestné  však budú  v rozličných rokoch vojny, čím získate nový pohľad na danú lokáciu. V mapách budete bojovať v mestách, v džungliach a aj na ostrovoch pri pobreží. Často budú mapy orientované hlavne na určité typy útokov ako letecký, peší alebo tankový boj. Na bojiskách sa tu stretnú dve strany a to US Army a Vietnamská ľudová armáda, ku ktorej sa pridá pomoc z Vietcongu. Podobne ako v BF1942, základný mód je Conquest, kde  bude vašou úlohou dobývať kontrolné body na mape a eliminovať nepriateľov skôr, ako oni vystrieľajú vás. Od predošlej časti odpadli málo hrávané módy Deathmatch a CTF.  Namiesto nich autori pridali rozšírený Evolution mód, ten z hry vyberie dve previazané historické scenáriá, ktoré si zahráte v Conquest móde, pričom sa vaše výsledky budú spočítavať. Nakoniec hra ešte ponúka mód Custom Combat, ktorý vám umožní navoliť si, aké zbrane budú k dispozícii a ktoré vozidlá, lietadlá a lode budete môcť používať.

Battlefield Vietnam
Battlefield Vietnam
Battlefield Vietnam

Znova tu máte vojakov rozdelených na classy, kde každému môžete vybrať jeden z dvoch druhov výstroje a jeden z dvoch skinov.  Classy sú vojak, mechanik, guľometčík a sniper. Každý má svoje výhody, nevýhody a samozrejme svoje špecifické zbrane. Namiesto medika, ktorý v tejto časti absentuje, teraz niektoré classy dostali lekárničky.  Zo zbraní bude mať bežný vojak ľahšie klasické útočné zbrane a granáty, mechanik má kombináciu mín a náloží  s opravovacím kľúčom (vietnamčíci majú aj drevené koly na vytváranie pascí  a lopatu na vytváranie mobilných kontrolných bodov). Guľometčík-raketometčík má jeden z dvoch typov protitankových zbraní, plus niektorý z ťažších guľometov a nakoniec sniperi majú vo svojej výbave jednu zo sniperiek, ďalekohľad a dymové granáty.

Battlefield by nebol battlefieldom bez poriadnej nádielky vozidiel. Tých je teraz 23 a to  12 pozemných, 9 vzdušných a 2 lode. Za američanov  si užijete napríklad helikoptéry Cobra a  Huey, nebude chýbať lietadlo F4 Phantom, tanky Sherridan, ozbrojený jeep atď. Za vietnamčíkov čakajte MI-8 a lietadlá Mig-17, Mig-21, tank T-64 a zaujímavý bude hlavne dvojmiestny scooter a užijete si aj klasický ruský gázik. Rovnako ako v minulej časti aj tu je väčšina vozidiel viacmiestnych. Zatiaľčo jeden šoféruje, ostatní sa môžu venovať zbraniam vo vozidle a čistiť cestu.  Pri vozidlách je ovládanie jednoduché, no pri lietadlách a helikoptérach je trochu zložitejšie a najlepšie je pri nich používať joystick. Okrem toho, helikoptéry teraz môžu dvíhať a prenášať tanky alebo iné  vozidlá na rôzne miesta na mape. Veľmi pekná novinka v hre, napríklad také prenášanie tankov na špecifické lokácie nie je zlý nápad. Respektíve použitie tanku ako bomby je tiež zaujímavé.

Battlefield Vietnam
Battlefield Vietnam
Battlefield Vietnam

Hra je síce primárne multiplayerová, ale podobne ako v Battlefield 1942, obsahuje menšiu tréningovú - singleplayerovú časť. V nej si môžete natrénovať boj proti botom na všetkých 14 mapách. Zahráte si mód Conquest proti vybranému počtu AI nepriateľov s vybranou inteligenciou a stranou konfliktu. AI je určite lepšie ako minule, ale nepriatelia sa stále chovajú ako deti a niekedy predvádzajú dosť podivné veci. Smiešna je snaha o prebúranie stĺpu tankom, strieľanie cez spoluhráčov, priamočiare minimálne taktické útoky na najbližší checkpoint s nulovým krytím a podobne. Niežeby to bolo veľké mínus v hre, ale keď pridali tréning, tak mohli dať aspoň poriadny. Napríklad, keď si zoberiete Unreal Tournament, tam je singleplayerová časť oveľa detailnejšie prepracovaná a je to rovnako primárne multiplayerovo zameraná hra.

Čo sa týka zmien oproti pôvodnej hre, sú to hlavne maličkosti, ale celkom potešia. Pri prevzatí kontrolného bodu sa vám tentoraz objavia hodiny, ktoré odpočítavajú, koľko času ešte treba na získanie pozície. Samozrejme platí tu aj to, že čím viac vás je pri vlajke, tým menej času prevziatie zaberie (ak prídete s plnou helikoptérou alebo transportom nad checkpoint, máte ho hneď prebratý, nesmie však byť v okolí žiadny nepriateľ). Podobne ako v poslednom addone, sú aj tu pohybujúce sa kontrolné body v podobe helikoptér, z ktorých budete môcť vyskakovať s padákom. Respektíve za vietnamčíkov budete môcť premiestňovať mobilné kontrolné body lopatou, s ktorou sa prekopete do zeme a vytvoríte tunely. Za američanov budete môcť vytvoriť mobilný kontrolný bod s veľkou debňou, ktorú môže helikoptéra Huey dopraviť, kam len chcete. Je však pri prevážaní značne nápadnejší ako Vietnamské tunely, tie musíte stopovať a zisťovať, kde sú vlastne položené.

Battlefield Vietnam
Battlefield Vietnam
Battlefield Vietnam

Síce sú obe strany pomerne vyvážené, vidieť však, že amíci majú veľkú silu vo vzduchu, kde majú sériu helikoptér a lietadlá s napalmom. Na druhú stranu vietnamčíci majú silu v pozemnom útoku, majú svoje zákerné pasce a hlavne presúvateľný kontrolný bod.  Z ďalších sa jedinečne takticky dajú využívať mortary (mínomety:beh) na likvidáciu nepriateľov v okolí checkpointu a mimoriadne silní sú aj americkí raketometčíci, ktorí okrem protitankovky majú aj silný guľomet, veľmi vhodný na likvidáciu vzdušných cieľov. Novinkou je aj možnosť nazvaná 3D mapa, ktorá síce vlastne nie je mapa, ale umožní vám priamo vo vašom pohľade vidieť  lokácie všetkých vašich spoluhráčov aj so smerom ich pohybu a vzdialenosťou od vás. Veľmi dobré pre strategické rozmiestňovanie vojakov, pomoc a poteší  aj pri zhadzovaní napalmu.  Niektoré mapy sú hlavne letecky orientované a tu sa môžete sústrediť na zničenie nepriateľského letiska alebo kontrolnej veže, po zničení ktorej sa nepriateľovi prestanú objavovať nové lietadlá.

Grafika v hre bola výrazne vylepšená a prakticky celý engine bol prepísaný na aktuálne možnosti počítačov a požiadavky hráčov. Dokonca sa mi zdá, že požiadavky trochu prehnali a napríklad optimálne hranie na stredných detailov vám zabezpečí až 512MB pamäte a taká 1.5Ghz mašina.  Ja som to testoval na 2.2Ghz ATI9600 a 512MB pamäte a aj keď som žiaden problém s rýchlosťou grafiky nemal, náročnosť na pamäť som si nemohol nevšimnúť. Totiž väčšie mapy mi doťahovalo z disku aj počas hry!  Radšej som si na druhý pokus už zvolil nižšiu kvalitu textúr, čím sa hra stala oveľa hrateľnejšou a dynamickejšou. Ak máte náhodou 256MB pamäte pripravte sa na dlhé loadingy a najnižšie detaily textúr (odporúčam znížiť aj kvalitu zvukov, ušetrí to pamäť).  Grafika prostredí je naozaj pekná, všade naokolo chutná trávička (dokonca bude aj na najnižších detailoch). Čakajte prepracované džungle, množstvá stromov, hi-polygónové postavy, vozidlá a užijete si aj detailné animácie. Trochu mi vadila slabšia kvalita vody, ale asi som si až moc zvykol na Far Cry :). Spomenúc Far Cry, musím povedať, že je aj menej náročný, ale aj kvalitnejší, čo sa týka vizuálnej stránky. Z kvalitných efektíkov v hre mi nedá nespomenúť, veľmi pekné hrobíky objavujúce sa po mŕtvych vojakoch. Tie sú totiž znázornené krížom zloženým z konárov, s prilbou na vrchu a samopalom omotaným okolo  :). Rovnako aj animácie sú úplne detailne prepracované a to nielen postáv, ale hlavne zbraní a ich nabíjania.

Do hudobnej stránky hry tentoraz EA značne investovala a licencovala si niekoľko klasík z obdobia vietnamskej vojny, čím hra získava ešte viac vojnovej autentickej atmosféry.  Hudby však budete počuť len v menu a pri loadovaní hry, v samotnej hre sa už bude vynímať kvalitná zvuková stránka a hlavne hlasy pokrikujúcich vojakov (trochu mi vadili vietnamské výkriky, keď totiž hráte za vietnamčíkov, nič iné nepočujete len nejakú hatlaninu). Je tu však možnosť, ako prísť k hudbe aj počas hry. Môžete totiž nasadnúť do jeepu a niečo si pustiť, respektíve okolie môžete potešiť aj hudbou z reproduktora helikoptéry. Jimi Hendrix rulez :)

Celkovo nástupca hodný Battlefieldu, síce menej vylepšený v hre, zato viac po grafickej stránke. Je to ale postačujúce a v oblasti módov hra určite znovu zaznamená úspech. Autori tentoraz možnosti pre tvorcov módov ešte rozšírili a módy môžu byť ešte prepracovanejšie. Ak vás však hra nechytila vo svojej prvej časti, ani to neskúšajte a radšej si zapnite UT2004. Ak ste však pôvodnú hru nehrali a napríklad UT je na vás moc akčný, vyskúšajte BF: Vietnam, je oveľa viac taktický a má svoju dávku atmosféry.

napísal saver 18.3.2004
8.5
BATTLEFIELD VIETNAM