CSI: DARK MOTIVES

CSI: DARK MOTIVES

6.5

Hladina stojatých vôd interaktívnych detektíviek sa v poslednej dobe čerí čoraz viacej. Temná adventúra z prostredia tajomných vrážd Jack the Ripper začala víriť hladinu pred nedávnom. Prichádzajúce pokračovanie CSI: Dark Motives sa pridáva k vlneniu práve teraz. Prvý diel CSI : Crime Scene Investigation sa objavil presne pred rokom. Titul bol postavený na motíve úspešného rovnomenného seriálu a uviedol nás do sveta vyšetrovateľov a netradičných postupov pri riešení prípadu. Hra sa výhradne zameriavala na zbieranie dôkazov a stôp z miesta činu a ich následnej analýzy. Každý jeden váš krok bol zapísaný do vášho spisu a z dostupných informácií ste si mohli vytvoriť hypotézy. V tíme ste začínali  ako nováčik a na každý z piatich prípadov vám bol pridelený vždy iný skúsený detektív. Keďže hra ťažila zo seriálu CSI, všetky postavy v hre boli vytvorené presne podľa hercov zo seriálu vrátane dabingu.

Priznám sa, keď sa pred niekoľkými mesiacmi objavila zmienka o pokračovaní CSI, nebol som nadšený. Predsa len, výsledný verdikt a hodnotenie (recenzia 60%) predošlého dielu hovorilo za seba. Už som nechcel hrať tutorial počas celej hry, ale vyšetrovať na vlastnú päsť. Obrovskou chybou CSI bola jej jednoduchosť a pomoc, keď ste sa dostali do úzkych. Hocikedy ste mohli požiadať o radu svojho partnera a hra vás neustále navigovala, aký nástroj máte použiť pri odoberaní vzorky alebo odtlačkov. Dark Motives mal byť lepší po všetkých stránkach. Grafika sa podľa obrázkov prakticky nedala rozoznať, prípadov je takisto iba päť a obtiažnosť si hráč môže prispôsobiť podľa svojich schopností. Autori určite pre nás prichystali datadisk a pekne ho zabalili do krabice pokračovania.

CSI: Dark Motives
CSI: Dark Motives
CSI: Dark Motives

CSI: Dark Motives na prvý pohľad vôbec nepripomína pokračovanie. Inštalácia, hlavné menu, portréty protagonistov, interface a starý dobrý Gil Grissom. Dark Motives obsahuje 5 prípadov, ktoré na začiatku budia dojem absolútne nezaujímavého vyšetrovania, ktoré vás neskôr vtiahne a budete v tom až po uši. Na začiatku každého vyšetrovania vás Grissom oboznámi s pozadím nového prípadu a pridelí vám vyšetrovateľa. Opäť ste braný ako nováčik. Síce hra už toľko nekecá do používania predmetov a nástrojov, ale ste neustále pod dohľadom skúsenejšieho detektíva. Koncept hry a priebeh vyšetrovania zostal rovnaký. Po pridelení prípadu sa vyberiete do laboratória na obhliadku mŕtvoly alebo na miesto činu. Nasleduje dokonalý prieskum terénu / tela, zhromaždenie dôkazov a ich následná analýza. Posledná fáza predstavuje vypočúvanie podozrivých a ich usvedčenie.

Aj keď sa Dark Motives drží ako kliešť pôvodného konceptu, poskytuje oveľa hlbší herný zážitok. Prvý prípad nie je vôbec zaujímavý a možno je až príliš priehľadný, aby bolo na konci odhalené veľké tajomstvo. Počnúc začiatkom druhého prípadu až po samotný koniec, s hrateľnosťou stúpa aj obtiažnosť. Môžete si ju prispôsobiť na štýl obrovského a nikdy nekončiaceho tutorialu, ale s týmto nastavením sa pripravíte o množstvo zaujímavých momentov. Nastavenie obtiažnosti môže ovplyvniť používanie nástrojov a asistenciu pri odoberaní vzoriek, ďalej si môžete vypnúť označovanie už preskúmaných dôkazov a usvedčovanie pomocou dôkazov pri vypočúvaní. Ak ste absolvovali pôvodnú hru, odporúčam vypnúť tutorial, inak sa ho nezbavíte. Pri vyšetrovaní sa kladie veľký dôraz na odhalenie všetkých stôp na mieste činu a na ostatných lokáciách. Ak ste naozaj dôsledný a neunikne vám ani jedna stopa, budete mať jednoduchší výsluch a vaše hodnotenie na konci prípadu dosiahne najvyššiu známku (master). K úspešnému dokončeniu nemusíte objaviť všetky stopy. Hra vás však donúti pozorne prezrieť každú lokáciu, pretože stačí, aby ste zabudli na malé porovnanie dvoch odtlačkov a nebudete môcť predvolať podozrivého.

CSI: Dark Motives
CSI: Dark Motives
CSI: Dark Motives

Vyšetrovanie je rozdelené na dve fázy (terén a laboratórium), ktoré sú medzi sebou úzko prepojené. Práca v teréne zahŕňa zbieranie a odhaľovanie dôkazov. Ako som už spomenul, nemusia byť všetky stopy odhalené. Množstvo nástrojov určených na prácu s dôkazmi je podľa môjho názoru až zbytočne veľa, niektoré z nich použijete iba raz. Práca v laboratóriu predstavuje analýzu prinesených dôkazov, s ktorou vám ochotne pomôže Greg. V počítači a mikroskope si budete môcť porovnať odtlačky prstov, vlákien, DNA alebo ich vyhľadať v rozsiahlej databáze. Podľa autorov mal mať hráč väčšiu slobodu pri skúmaní dôkazov, ale nie je tomu tak. Všetku prácu za vás v labáku odvedie Greg.

Počas vyšetrovania môžete požiadať kapitána James Brassa o povolenie na prehliadku alebo predvolanie podozrivej osoby. Brass vám pomôže aj pri hľadaní adresy alebo stratenej osoby. Vypočúvanie sa odohráva pod dohľadom prideleného vyšetrovateľa, vás a kapitána. Otázky sú predpripravené a ich počet závisí od množstva dôkazov, ktoré sa vám podarilo zhromaždiť. Ak bolo vaše vyšetrovanie úspešné, podozrivý sa pod tlakom dôkazov sám prizná

Na konci prípadu nasleduje vyhodnotenie, ktoré berie v úvahu, koľko krát ste požiadali o pomoc vášho partnera, koľko dôkazov sa vám podarilo zozbierať a koľko otázok ste zodpovedali správne. Pred záverečnou štatistikou vám Grissom položí päť otázok týkajúcich sa prípadu. Sú zamerané na bystrosť a prehľad a preverujú, či ste dávali pozor pri skúmaní dôkazov. Ak ste dôkladne prezreli každý kút, nemôže vás zaskočiť taká otázka: „Aký bol limit na kreditke?“ alebo „Akej farby bol kabát na vešiaku?“ V štatistike mi však chýbal údaj o počte nájdených a neobjavených dôkazov.

Jednotlivé prípady v Dark Motives sú komplexnejšie a prepracovanejšie ako v pôvodnom CSI. Postup vyšetrovania je lineárny a zbieraním ďalších dôkazov sa vám otvára prístup k ďalším miestam a osobám. Pri každom prípade figuruje niekoľko postáv (3 a viac). Na začiatku sú všetky označené za podozrivé. Hra je ťažšia ako predchodca. Ak chcete dosiahnuť najvyššie možné skóre, príde k slovu pixelhunting a skúšanie každého nástroja na každú podozrivú škvrnu. Príbehy všetkých piatich prípadov sú zaujímavé, od sabotáže na kaskadérskom vystúpení, hľadanie strateného plaza, cez aféru medzi manželmi, kde prehovorí žiarlivosť, až po premyslenú vraždu.

CSI: Dark Motives
CSI: Dark Motives
CSI: Dark Motives

Na svet sa pozeráte z vlastných očí, väčšinou sa pohybujete po statických predrenderovaných lokáciách, do ktorých sú zasadené postavy. Grafika na mňa pôsobila veľmi umelo, úplne mŕtve pozadia sa snažia zachrániť miniatúrne animácie na postavách. Zvuková stránka je však už na inej úrovni. Použitému kvalitnému dabingu (hlasy opäť prepožičali herci) sekunduje filmová hudba, umocňujúca seriálovú atmosféru. Krátko po vydaní predošlého dielu bol dostupný patch, ktorý riešil problém so 100% dokončením hry a problém s titulkami. Zdá sa, že druhý diel postihol rovnaký osud. Občasné padanie hry, výpadky kurzoru a nemožnosť pozrieť si finálny bonus, bude viesť k vydaniu opravného patchu.

V čom sa vôbec líši Dark Motives od pôvodného CSI? Teoreticky v ničom. Päť prípadov, päť vyšetrovateľov, rovnaký interface, rovnaký štýl hry. Rovnaké a predsa odlišné. Sila Dark Motives spočíva v prepracovanejších prípadoch, štatistike a množstve bonusov za úspešné dokončenie prípadu. Pre seriálových fanúšikov povinnosť, pre ostatných trocha netradičné zbieranie predmetov a ku koncu možno aj nuda.

napísal spacejunker 8.4.2004
6.5
CSI: DARK MOTIVES