SACRED

SACRED

9.2

Gobliní strážca obkročmo sedel na dubovom konári a lenivým pohľadom civel na cestu. Každú chvíľu zívol alebo sa poškrabal za dlhým uchom. Zrazu spozornel a vypleštenými očami pozeral na západ. Z tej strany k nemu doliehal dupot kopýt. O chvíľu ho uvidel. Pocestný mal na sebe červené rúcho. Hlavu mu zakrývala kapucňa rovnakej farby. V pravej ruke držal dlhú palicu. Na jej vrchole žiaril fialový kameň. V strmeňoch sa leskli elegantné čižmy. Muž práve ráznym stiskom popohnal elegantného belka a priblížil sa tak, že zved rozoznal zlatý amulet zavesený na jeho krku. Goblin zaškriekal a zoskočil na zem. Z húštiny vybehla tlupa jeho spoločníkov so zakrivenými šabľami. Jazdec zastal. Zosadol z koňa a potľapkal ho po šiji. Počkal, kým ho banditi obkolesia, zodvihol ruky a vyslovil pár slov. Z mäkkej pôdy sa vyplazili veľké ľadové ostne. Biele hroty rozložené do kruhu sa zafarbili krvou. Kým zved dobehol k nešťastným druhom, zostal z nich už len jediný. Aj ten sa vzápätí zmenil na kameň. Goblin sa rozbehol preč. Muž v kapucni znovu vysadol na koňa. A utečenec už z diaľky počul jeho slová: ,,Nikdy sa nepleť do cesty bojovému mágovi!“

Podobné a často oveľa dramatickejšie scény môžete prežiť na vlastnej koži. Stačí, keď si kúpite akčnú RPG  SACRED. V danej oblasti už roky kraľuje BLIZZARDOVSKÝ DIABLO. Doposiaľ nenašiel vážneho konkurenta. Tentokrát sa objavil zdatný súper. Už v deme bolo jasné, že nová hra bude bomba. Finálny produkt je naozaj veľkolepý. Je zbytočné pýtať sa, či je SACRED dobrá alebo zlá hra. Otázka znie: Je SACRED lepší ako DIABLO II ?

Sacred
Sacred
Sacred

V úvode dobrodružstva si zvolíte jednu zo šiestich postáv:

GLADIATOR predstavuje hrubú fyzickú silu. Orientuje sa predovšetkým na boj zblízka. Obľubuje veľké a ťažké zbrane, ako sú meče a sekery.

SERAFÍNKA je v podstate nová tvár v RPG príbehoch. Je to anjelska bytosť. Popri boji na blízko využíva vo svoj prospech sily svetla a nebeskú mágiu.

LESNÁ ELFKA je prvotriedna lukostrelkyňa. Na jej strane stoja sily prírody, okrem iného dokáže vyvolať jednorožca.

TEMNÝ ELF je zabijak, ktorý sa orientuje na bojové umenia bez zbrane, alebo využíva krátke čepeľové zbrane a jedy.

BOJOVÝ MÁG keď treba zoberie do ruky meč, ale viac sa mu hodia magické palice. Používa elementárnu mágiu.

VAMPÍRKA je ďalšia nová tvár na scéne. Cez deň chrabrá bojovníčka, v noci démonická žena, ktorá vyvoláva netopiere a prebúdza nemŕtvych.

Na výber máte dve obtiažnosti. Odporúčam ponechať "BRONZE “. "SILVER“ je skôr zábavou pre masochistov.

Dej hry sa odohráva na jedinej masívnej mape. Niekto by mohol povedať, že dostať sa na koniec zrejme nebude až taký veľký problém. Omyl vážení. Krajina, a teda aj hra je nepredstaviteľne rozsiahla. Kým pochodíte všetky úbočia, vrchy, púšte, pralesy a zasnežené pláne, pretečie veľmi veľa vody. Kým navštívite všetky dediny, pevnosti a tábory, prehľadáte podzemné bludiská a nepriateľské sídla, prebdiete mnoho nocí. Hra obsahuje viac ako 200 unikátnych questov! A keby sa vám náhodou minuli, vo "vyčistených oblastiach“ objavíte nové. Sú to síce už len úlohy typu "zabi obra na cintoríne “, ale za odmenu sa to oplatí.

Váš hrdina (hrdinka) má, ako v každej správnej RPG, niekoľko vlastností, ktoré môžete ďalej rozvíjať. Medzi ATRIBÚTMI nechýba sila, odolnosť, obratnosť a charizma. Pribudli nevšedné prvky ako fyzická a mentálna regenerácia. Prvá slúži na zvyšovanie počtu životov a rýchlejšie zotavovanie. Druhá obvykle súvisí s magickými schopnosťami. Každá postava začína s dvomi špecifickými ZRUČNOSŤAMI. Napríklad upírka má skill, ktorý poskytuje bonus v boji so zbraňou a vampirizmus, rozvíjajúci jej nevšedný talent.

Sacred
Sacred
Sacred

Samozrejmosťou je priestranný inventár. Už menej samozrejmé je okno s výstrojou postavy. Podobný systém zaodenia hrdinu síce fungoval už predtým, ale sú tu isté zmeny. Charaktery v SACRED používajú iba určité ochranné pomôcky a predmety. Takže napríklad mág nemôže použiť náplecníky a niektoré iné časti brnenia. Na druhej strane využije až štyri prstene a dva amulety. Zbrane a štíty, ktoré chcete použiť, sa umiestňujú do praktického okienka v ľavej spodnej časti obrazovky.

Podobne ako v Diablovi, aj tu majú postavy ŠPECIÁLNE SCHOPNOSTI a kúzla, jedinečné pre každú postavu. V SACRED ich získate v podobe rún. V inventári kliknete na runu určenú pre váš charakter. Tak získate novú bojovú schopnosť alebo jej vylepšenie. Tieto špeciality sú zobrazené vo vyhradenej časti inventáru. Ak chcete používať istú schopnosť, presuniete ju z menu do okienka v pravej dolnej časti obrazovky. Aktivuje sa pomocou pravého tlačítka myši. Pri použití nevyužívate manu, ale musíte počkať niekoľko sekúnd, kým schopnosť môžete znovu použiť. Tu výrazne napomáha mentálna regenerácia.

Pri postupe na vyššiu úroveň sa automaticky zvýšia niektoré atribúty. Napr. elfke stúpne obratnosť (dexterity), gladiátorovi sila atď. Súčasne získate bod, ktorým zvýšite ľubovoľný atribút. Pomocou ďalších bodov upravíte ZRUČNOSTI. Niekedy môžete získať nový skill. (napr. pridáte mágovi podporu pre ohnivé kúzla). Z času na čas pribúdajú na obrazovke ďalšie okienka pre výzbroj a špeciálne schopnosti. Takže ľahšie vymeníte zbraň alebo aktivujete iné kúzlo.

Už v úvodnom minipríbehu som naznačil, že nebudete odkázaní len na vlastné nohy. Autorov hry napadla jednoduchá a geniálna myšlienka. Dali hrdinovi koňa. Tátoše najčastejšie získavate kúpou v dedinách. Líšia sa podľa rýchlosti jazdy, počtu životov a odolnosti. Ich vlastnosti sa dajú vylepšiť vhodným postrojom. Nasadáte a zosadáte podľa ľubovôle. Niektoré schopnosti sa nedajú používať, keď ste v sedle. Za lepšie kone sa samozrejme viac platí. Navyše potrebujete väčšiu zručnosť pre ovládanie výkonnejších jedincov. Keď sa priveľmi vzdialite od svojho štvornohého miláčika, môžete ho privolať zapískaním. Jednoducho kliknete na ikonu s podkovou a kôň pribehne ako cvičený psík. V dedinách často narazíte na UČITEĽOV. Umožnia vám zostaviť kúzla a schopnosti do komba. Kombo sa aktivuje podobne ako samostatné schopnosti a môže obsahovať až štyri položky. Dobíjanie trvá podstatne dlhšie ako u samostatnej špeciality. Na tomto mieste môžete získať aj ďalšie runy pre svoju postavu. Za dve rôzne runy vám majster vyrobí jednu celkom novú, je generovaná náhodne. Za tri získate runu určenú konkrétne pre vašu postavu. Za štyri kusy si zvolíte runu podľa vášho vlastného výberu.

Sacred
Sacred
Sacred

Za zmienku ešte stojí kováč. Ak máte predmety s výrezmi (slotmi), dokáže upraviť a zlepšiť ich vlastnosti. Nechýbajú obchodníci, u ktorých zakúpite nové zbrane, výstroj, magické predmety a odvary. Okrem liečiv a protijedov tu nájdete ešte pár zaujímavých lektvarov. Modrý dočasne zvýši počet získaných skúseností, žltý okamžite dobije kombo, čierny urýchli pád nemŕtvych.
 Všetky aktuálne a splnené úlohy sa zapisujú do sprievodného denníka. Okrem toho tu nájdete aj rôzne štatistiky a vychytávky. Napríklad sa dočítate, koľko monštier ste odpravili a kto bol váš najsilnejší protivník. Prebiehajúce questy sú zobrazené na mapke s okolím alebo na svetovej mape. Orientáciu uľahčujú smerové šípky a orientačné body. Postavy, ktoré súvisia s nejakým poslaním sú označené výkričníkmi a otáznikmi. Na rýchly presun z jednej časti krajiny do druhej využívate okrem koní aj portály. Aktivujú sa vtedy, keď sa ich dotknete.

Nechýba slušne spracovaný multiplayer. S kamošmi sa môžete postaviť proti sebe, alebo spoločne bok po boku budete likvidovať početných nepriateľov. Dokonca si sem môžete importovať postavu zo singleplayeru.

Grafické spracovanie hry je naozaj na veľmi vysokej úrovni. Postavy a lokácie sú zobrazené v krásnej 3D grafike. Dokonale spracované detaily môžete vychutnávať aj vďaka praktickému zoomu. Každá drobnosť, ktorú zmeníte na vašom hrdinovi sa prejaví aj na jeho výzore. Kúzla a schopnosti sú sprevádzané pôsobivými efektmi. Aj zvuky a hudba sa vydarili na jednotku. Podarené sú najmä výkriky goblinov a hlášky hlavnej postavy. Na túto parádu odporúčam 1Ghz procesor, slušnú 3D kartu a aspoň 256 Mb ram.

SACRED je vynikajúca hra a prináša mnoho hodín kvalitnej zábavy. Ale je lepšia ako Diablo? V mnohých veciach sa mu vyrovná a v zásade nemá vážne nedostatky. No prekrásna grafika a vydarené inovácie, ako napríklad jazda na koni posúvajú SACRED o výrazný krok dopredu.

Dámy a páni, pokloňte sa novému panovníkovi. Kráľ umrel. Nech žije kráľ!

napísal uni 15.4.2004
9.2