DESERT RATS VS AFRIKA KORPS

DESERT RATS VS AFRIKA KORPS

8.5

Hier z obdobia druhej svetovej vojny je ako húb po daždi. Tentoraz tu máme novú taktickú stratégiu.

Hier z obdobia druhej svetovej vojny je ako húb po daždi. V akčnej oblasti v poslednom období zaujal Medal Of Honor: Alied Assault. Naozajstnou lahôdkou je  ešte čerstvý  titul Call Of Duty. Jedná sa o jednu z najlepších gamesiek minulého roka. Aj medzi stratégiami nájdeme vecičky, ktoré majú čo ponúknuť. Posledným výrazným produktom bol Blitzkrieg. Určite nepriehľadnuteľný je aj  najnovší prírastok v rodine vojnových stratégií Desert Rats vs Afrika Korps.

Dej hry sa nezaoberá bojmi v  zaľudnených lokalitách Európy, ako to zvyčajne býva v podobných vojnových tituloch zvykom. Už  samotný názov napovedá, že aktuálna  hra  mapuje situáciu v púštnych oblastiach. Hlavnými predstaviteľmi sú elitné fašistické komandá Afrika Korps. Ich hlavnými oponentmi sú nezlomné spojenecké jednotky známe ako púštne krysy (Desert Rats).

Na úvod vás privíta sympatické intro, kde sa objaví podivná štvorica vojenských hodnostárov. Prečo podivná? V zostave  vystupuje francúz Lafarge, britský veliteľ Sinclair a američan W. Gosling. Čoskoro sa k nim pridá nemecký oficier Erich von Hartmann. Ak chcete sledovať ich osudy počas vojny, v single playeri zvoľte Story Mode. Ďalšou možnosťou je voľba kampane za spojencov alebo nacistov. V podstate sa jedná o totožné misie. Rozdiel je v tom, že v prvom prípade sú obidve kampane zlúčené a nájdete tu drobné doplnky. Okrem toho si môžete  zahrať aj samostatný scenár. Vtip je v tom, že v menu sú k dispozícii len mapy, ktoré ste absolvovali v predošlých módoch. Na začiatku tu teda nenájdete nič.

Desert Rats vs Afrika Korps
Desert Rats vs Afrika Korps
Desert Rats vs Afrika Korps

Pred každou misiou je hráč oboznámený so situáciou v oblasti. Súčasne sú mu predložené historické fakty, súvisiace s aktuálnym konfliktom, samozrejme nechýba cieľ misie. Na nasledujúcej obrazovke vaše oči rozžiari ponuka vojenských jednotiek a techniky. Spočiatku bude menu pomerne skromné, neskôr tu nájdete bohatý sortiment realistických dobových zbraní. Výber vojska do nasledujúceho scenára závisí len na vás. Obmedzujúcim faktorom sú body (mission points), za ktoré získavate požadované jednotky. Za bežného člena pechoty zaplatíte skromným bodíkom či dvomi. Tanky, delostrelectvo, letectvo a podporné vozidlá  samozrejme vyžadujú väčšiu investíciu. Napríklad slabší nemecký  PANZER IIF stojí 15 bodov, lepší a silnejší tank stojí v priemere o 15 bodov viac. Jedinečný TIGER "zožerie“ až 90 bodov, ale jeho výkonnosť je úchvatná. U všetkých jednotiek je uvedený počet životov, používaná zbraň, kaliber, dostrel a ničivá sila. Významné jednotky majú zobrazené okrem ďalších atribútov aj špeciálne schopnosti. Tak napríklad skaut má v profile uvedenú zvýšenú detekčnú schopnosť a lepšie utajenie. Hádajte, čo sa píše pri medikovi?:)

Okrem bežných jednotiek môžete mať prístup k nadštandardným vozidlám. Na ich získanie potrebujete elitné body. Prideľujú sa po úspešne splnenej misii na základe dosiahnutých výsledkov. Do úvahy sa berie celkový čas ukončenia misie, straty, sekundárne úlohy a počet uložení v priebehu hry. Za dobrú prácu dostanete aj patričné vyznamenanie.

Jednotky osvedčené v bojoch získavajú vyššiu úroveň a sú k dispozícii spolu s ďalšou priradenou technikou pre nastávajúci scenár. Po voľbe jednotiek sa vybraná armáda  zobrazí na bojovom poli. Veliteľ, ktorý nesmie chýbať, je označený výrazným symbolom. Po jeho strate vás čaká reštart, takže s ním jednajte opatrne. Takýchto nenahraditeľných hrdinov v boji nemám veľmi rád. Ale priznávam, že v AK vs DR sú vcelku užitoční a znesú dosť veľa. Počas nacistickej kampane môj oficier (Erich von Hartmann) padol iba raz. Takže je to vcelku v pohode.

Desert Rats vs Afrika Korps
Desert Rats vs Afrika Korps
Desert Rats vs Afrika Korps

Celý povrch a jednotky pozorujete pohľadom zhora. Môžete podľa ľubovôle používať zoom a natočiť si krajinku, ako uznáte za vhodné. Nepriatelia sú zakrytí nepriehľadnou clonou. Spozorujete ich, keď sú v dohľade niektorej vašej jednotky, alebo ak zaútočia. Počítačom riadení oponenti sú pomerne inteligentní. Dôležité lokácie a prechody sú zvyčajne dobre chránené. Čakajú vás guľometné hniezda, vojaci v zákopoch, artiléria, tankové divízie. Váš postup často spomaľujú mínové polia. Všetky jednotky majú po tri základné módy pohybu. Držať pozíciu, voľný pohyb a pohyb v dosahu viditeľnosti. Rovnako tu nájdete tri módy streľby. Nestrieľať, strieľať podľa uváženia a opätovanie paľby.

Každé vozidlo, delo, tank, či prieskumná motorka majú svoju posádku. Mužstvu môžete dať príkaz opustiť určený prostriedok alebo mu naopak pridelíte dostupnú techniku. Aj keď sa stáva, že nájdete neokupované vozidlo, častejšie ho získate iným spôsobom. Vojakom môžete zadať príkaz, aby  sústredili paľbu na vodičov tanku, alebo na jeho strelcov. Ak uspejú, v prvom prípade je vozidlo neschopné pohybu. V druhom prípade tank prestane strieľať. Ak sa takýmto spôsobom zbavíte celej posádky, môžete obsadiť vozidlo. Je zaujímavé, že čím viac mužov obsluhuje zverený prostriedok, tým výraznejšie sú jeho danosti. Napríklad pri dele postačí aj jeden vojak, ale ak k nemu pridáte spoločníkov, delo bude rýchlejšie, bude presnejšie strieľať a zvýši sa jeho dohľad. Pechota sa môže presunúť aj do budov a zaujať tak výhodné obranné postavenie.

Celá hra je  v podstate podobná titulom Sudden Strike,  Blitzkrieg. Sudden strike je hra sústredená  hlavne na početnosť vojska a hrubú silu. Blitzkrieg dáva hráčovi minimálne množstvo jednotiek a vyžaduje veľa uvažovania  v boji proti značnej presile. Desert Rats vs Afrika Korps ide zlatou strednou cestou. Pre úspešné splnenie misie potrebujete primeraný počet vojenských jednotiek a k tomu dávku taktického myslenia. Misie sú rozmanité a dobre navrhnuté. Niekedy treba zničiť nepriateľa úplne, niekedy len vyčistiť cestu konvoju, eskortovať alebo podporiť v boji spojencov, nakoniec si aj ukradnúť pár nepriateľských jednotiek, Gameska je navyše  slušne vyvážená aj čo sa týka obtiažnosti. Tri rôzne obtiažnosti vyhovejú určite každému. Len sa mi zdá, že je trochu krátka. Škoda, že medzi samostatnými scenármi sú len mapy použité v kampani. Hra by  určite zabavila dlhšie, ako len pár dní.

Desert Rats vs Afrika Korps
Desert Rats vs Afrika Korps
Desert Rats vs Afrika Korps

Celkovo pre jednoduchší postup v hre odporúčam využívať nasledovné jednotky:

SKAUT  (scout) - je veľmi ťažké ho odhaliť a súčasne má značný dohľad. Spoľahlivo lokalizuje míny. Umožňuje  včasné odkrytie nepriateľských postavení.

OSTREĽOVAČ  (sniper) - spoľahlivo a rýchlo zneškodní pešiakov aj v značnej vzdialenosti. Vhodný  na likvidovanie delostreleckej posádky.

DELOSTRELECTVO (Sig33, 75 mm AT gun, Bishop...) - Má veľmi veľký dostrel. V spolupráci so skautom je ideálne na pohodové čistenie nepriateľských pozícií.

OPRAVNÉ VOZIDLÁ (Bedford MW, SD.KFZ.11) - Dávajú do poriadku poškodenú techniku. Automaticky opravujú škody na vlastných jednotkách v blízkej vzdialenosti. Dokážu dať do poriadku aj roztrhnuté tankové pásy a čiastočne zdemolované nepriateľské vozidlá.

PYROTECHNIK (sapper) - Odborník na výbušniny. Detekuje a zneškodňuje míny.

Ak máte s kým, určite vyskúšajte kvalitný multiplayer. Na výber máte okrem Afrika korps a Desert rats vojská niekoľkých krajín aktívnych v 2.svetovej vojne. Medzi nacistami napríklad nechýba Taliansko či Maďarsko. V radoch spojencov nájdete okrem iného aj Poľsko a Česko. Po voľbe strany nasleduje zostavovanie armády. Prebieha podobne ako v hre pre jednotlivca, za pridelené body verbujete armádu a potom ju ovládate na bojisku. Samozrejmou súčasťou je deatchmatch, ale zaujímavejšie je dobíjanie bojových postov.  Na mape sú rozostavané vlajky. Víťazí ten, kto skôr získa a udrží stanovený počet vlajok. Aby to bolo dramatickejšie, hráč za každý obsadený post získava v pravidelných intervaloch posily. Multiplayer sa naozaj vydaril, ale jeho chybou  je nedostatok herných scenárov.

Pekne 3D spracované prostredie a jednotky si rozumejú s grafickými kartami   GeForce 2, Radeon 8500 a lepšími. K tomu je vhodný aspoň 1000Mhz procesor a 256 MB ram.

Desert Rats vs Afrika Korps je veľmi kvalitná vojnová stratégia. Je založená  na dynamických bojoch a taktickom postupe. Na rozdiel od jej predchodcov (Sudden Strike, Blitzkrieg) je veľmi dobre vyvážená a pritom nie je zbytočne zložitá. Keď k tomu pridáme pôsobivú grafiku a dobrú sprievodnú hudbu, dostaneme z toho výnimočný produkt, ktorý nadchne každého stratéga, ale aj príležitostného hráča taktických  hier.

napísal uni 5.5.2004
8.5
DESERT RATS VS AFRIKA KORPS