FOREVER WORLDS

FOREVER WORLDS

2.0

Prežijú adventúry? Možno práve vďaka takýmto titulom pravdepodobne nie. Forever World je jasným príkladom ako adventúra nemá vyzerať.

Sila marketingu je neuveriteľná. Kúpili ste si niečo z teleshopu? Určite ste sa niekedy nechali zlákať až podozrivo nízkou cenou a kúpili tovar, iným slovom povedané brak. A kúpili ste si už niekedy herný titul, ktorý vás sklamal hneď po nainštalovaní? Sklamanie je veľké a nezostáva nič iné, ako sa čo najrýchlejšie zbaviť nádhernej krabice. Nebýva to pravidlom, ale tie najväčšie prepadáky majú najkrajšie obaly, doplnené o slogany o revolučnej hrateľnosti.

Pre fanúšikov adventúr začínajú pekelné časy. Po dokonalej Syberii II začali vyplávať na povrch podradné projekty, ktoré sa snažia útočiť hlavne pekným obalom a sladkými rečami o neuveriteľnej ceste, akú ste ešte nikdy nezažili. Bohužiaľ neúspešne. Spoločnosť The Adventure Company už neraz prekvapila nízkou kvalitou vydávaných adventúr. Najprv tu bol Crystal Key II, ktorý si od nás odniesol "pekných" 40%. V recenzii som sa zaoberal otázkou, či je ešte vôbec možné, aby sa na trhu objavili tituly, ktorých kvalita je na úrovni 4-5 ročných hier. Zameral som sa hlavne na dnes už veľmi zastaraný grafický kabát, ktorý tvoria predrenderované pozadia a pohľad z vlastných očí. Ešte viacej ma zaskočila adventúra Forever Worlds. Nielenže má úbohú audiovizuálnu stránku, postráda akýkoľvek napínavý a pre adventúry veľmi dôležitý príbeh. Spočiatku to všetko vyzeralo ako z rozprávky.

Svetoznámy paleontológ Dr. Maitland konečne objavil dlho hľadaný mýtický strom. Celý svoj život venoval pátraniu po tomto vzácnom artefakte. Netušil však, aké sily sa v ňom skrývajú. Keď zmizol a nik nevedel kam, vydala sa ho hľadať jeho dcéra Nancy spolu so snúbencom Dr. Jack Lanserom. Spoločne našli prvé stopy v Amazónii. Po zakotvení lode si Nancy užíva exotiky, zatiaľ, čo Jack sa musí potiť v džungli. To, čo zo začiatku pôsobilo, ako „zaujímavý“ príbeh, sa v priebehu hrania zmenilo na tragikomédiu. Po krátkom prieskume džungle dorazíte do prvej dediny, ktorá má až troch obyvateľov a tí zrejme pod veľkou dávkou chemikálií tancujú v čudesných maskách. Ale o stratenom doktorovi vedeli zaručene všetko. Nie, nebudú sa v kruhu fetovať týždňové doktorove ponožky. Jack sa nakoniec dostáva do jaskyne, kde je chytený kúzlom a v zápätí uväznený v paralelnej dimenzii. Hrozba, že v nej zostane naveky je priveľká.

Forever Worlds
Forever Worlds
Forever Worlds

Aj keď sa pred nami Forever Worlds istú dobu ukrýval, neunikol našej pozornosti a táto recenzia je toho dôkazom. Táto hra je paškvil najhrubšieho zrna. Nebyť Forever Worlds, nikdy by som nedúfal, že sa na trh môže dostať aj niečo horšie ako Crystal Key II. Páni vývojári a vydavatelia, dám vám minútku na zamyslenie. Rozhodnutí? Čože? Forever Worlds 2? Len cez moju mŕtvolu!

Začneme podpriemerným technickým spracovaním, na ktoré sa budete pri hraní chtiac-nechtiac dívať. Samotná ostrosť scenérii je na vyššej úrovni ako v prípade Crystal Key II. Forever Worlds používa na každú jednu z obrazoviek niekoľko obrázkov vo vysokom rozlíšení, ktoré sú poskladané do panoramatického snímku. Pohyb, ktorý produkuje engine je nechutne trhaný a pri maximálnom oddialení perspektívy je umením trafiť interaktívne miesto. Zazoomovať si môžete prakticky čokoľvek, pri približovaní dochádza k deformácii a značnému poklesu kvality renderovaného snímku. V takomto type hier sa jedná o novinku, ale nesplnila účel. So zoomovaním je úzko spojené aj riešenie logických hádaniek. Takéto miesto je reprezentované trojuholníkom. Po úspešnom kliknutí sa obrazovka nastaví tak, aby ste mali výhľad na celý puzzle. Aktivovanie hádaniek, však môže byť problém a nie je to zlým systémom hotspotov, ale hľadaním miesta, kde sa hádanka aktivuje. Ak chcete napríklad otvoriť dvere v záhadnom hoteli, nestačí kliknúť na príslušné tlačítko, ale otočiť sa, kliknúť na poštovú schránku a až potom prejsť k interakcii s tlačítkom. Kde zostala logika? Vráťme sa však ešte späť ku grafike a hudobnej kulise. Grafický kabát nám pripomenie v akej kvalite sa hrali renderované adventúry s príchodom prvých CD ROM mechaník. Celkový dizajn jednotlivých obrazoviek pôsobí neskutočne umelo. Na bohaté scenérie treba okamžite zabudnúť a uspokojiť sa s jednoduchým vykreslením sveta, evokujúceho spomienky na sériu Myst. Hudobná stránka hry sa dorábala asi dva dni pred samotným lisovaním. Nedokážem si vybaviť ani jednu skladbu, ktorá počas hrania zaznela. Nebolo to preto, že som mal vypnuté reproduktory? V hre na vás čaká jeden zvukový puzzle a po ňom môžete kľudne vypnúť hudbu a pazvuky a pustiť si obľúbené hudobné CD. Prechádzanie medzi jednotlivými obrazovkami je doprevádzané dočasným vypnutím hudby a stíšením zvukov. To, že sa práve nachádzate v džugli, kde vrieska množstvo tvorov, nikoho asi netrápi.

Forever Worlds
Forever Worlds
Forever Worlds

Ak vás neodradili predchádzajúce odstavce presuňme sa ďalej. O systéme hotspotov som už, čo to naznačil. Jeho najväčšia chyba nespočíva v aktivovaní puzzlov, ale v hľadaní takýchto interaktívnych miest. Aby nám to autori trocha okorenili, pridali nutnosť zoomovať a hľadať takýmto spôsobom. Ak náhodou niečo prehliadnete, želám vám veľa šťastia! Lojálnosť autorov, však zachádza ďalej. Každú jednu krabicu s Forever Worlds vybavili aj návodom, aby náhodou nedochádzalo k spamovaniu ich emailovej schránky dotieravými otázkami.

Nič sa však nevyrovná systému ukladania pozícií a (ne)stability kódu hry. Uložili ste si hru a spokojne ste šli spať? Ak sa vrátite späť do hry možno sa vám pozícia odmietne nahrať. Stalo sa mi to niekoľkokrát a po skúsenosti s Forever Worlds, môžem doporučiť ukladať pozíciu, tak často ako sa len dá a to aj niekoľko krát po sebe! Kľudne sa počas hry môže stať, že pri výbere nesprávneho predmetu (pri štýle hrania pokus/omyl) vám hra spadne a do hlavného menu sa nedostanete. Pomôže iba magická formula CRTL+ALT+DEL. Zanedbaný betatest mi nedovolil dohrať tento skvost do konca, skončil som tesne pred koncom.

Svety Forever Worlds sú medzi sebou prepojené systémom dverí. Vždy budete riešiť hádanky iba v jednom z nich. Počas hrania si neužijete ani rozhovory. Postáv je úboho málo a ak k nejakému dialógu dôjde, jeho zmysel budete ešte dlho hľadať. Jediným pozitívom Forever Worlds je humornosť niektorých poznámok jašterice, ktorá sa k vám krátko po začiatku pridá. S humorom to však autori na niektorých miestach prehnali a veci alebo osoby, ktoré by mali budiť rešpekt sú smiešne a naopak.

Forever Worlds
Forever Worlds
Forever Worlds

Forever Worlds je hrou alebo skôr ukážkou zlyhaného experimentu, ktorý vzkriesila upratovačka náhodne sa prehrabávajúca v košoch autorov. Urážka žánru adventúr, ktorá sa opovážila vyjsť s úbohým technickým spracovaním, otrasnou hrateľnosťou, nezmyselnosťou logických hádaniek a zanedbaným betatestom. Tomuto paškvilu sa treba jednoznačne vyhnúť!

Jednoduché tipy:

-často ukladať, aj dvakrát pod iným názvom
-neprepisovať pozície, vždy založiť novú