PERIMETER

PERIMETER

8.8

Dokáže nová realtime stratégia Perimeter preklednúť stagnáciu v svojom žanry a posunúť ju ďalej? Uvidíme, predpoklady na to určite má.

Žáner real-time stratégií zažíva v poslednom období veľký úpadok a originálne nápady sa mu akosi oblúkom vyhýbajú. Ani si už poriadne nepamätám, kedy naposledy ma nejaká realtimovka zaujala, snáď až na zaujímavú gangsterku Gangland. Tento fakt sa pokúsi napraviť ruský tím K-D Labs. Už viac ako 3 roky usilovne pracujú na, podľa ich slov, revolučnej stratégii Perimeter, ktorá má byť tou novou krvou v tomto upadajúcom žánri. Teraz, po krvopotnom, ale megazábavnom testovaní môžem bez akýchkoľvek zaváhaní povedať, že sa im to do poslednej bodky podarilo.

V ďalekej budúcnosti, po nekonečných vojnách so živými formami iných svetov, bola matička Zem zničená a tak sa viacero civilizácii spojených do mega aliancie bezmocne túlalo novoobjaveným universom, aby si konečne našli ten svoj vysnívaný domov. Prešlo mnoho rokov a po stáročia trvajúca aliancia sa začala pomaly ale isto štiepiť. Aby toho nebolo málo, objavený sektor vesmíru bol tvorený sieťou nehostinných svetov nazývaných Psychosférami, ktoré mali neblahý účinok na podvedomie človeka a v priebehu sekundy mohli priviesť ten najhorší teror k životu. Novovytvorené frakcie tak musia čeliť nielen nástrahám Psychosfér, ale aj útokom svojich doterajších spojencov. Darmo, budúcnosť patrí len tomu najsilnejšiemu a bude len na vás, ktorá z týchto strán konfliktu to bude.

Perimeter
Perimeter
Perimeter

Keďže táto sféra je tvorená spleťou rôznorodých planét, ich ovládnutie bude kľúčovým faktorom, ktorý rozhodne o celkovom víťazovi. Jednotlivé svety pritom nie sú tvorené len plošinami a rovinami, ale ich povrch je dokonale členitý s množstvom pohorí a údolí, takže k slovu sa dostáva dlho ospevovaný terraforming. Každú misiu začínate s jedným centrálnym levitujúcim mestom a malou skupinkou jednotiek nazvaných brigadiers. Tieto jednotky ovládajú armádu špeciálnych nanorobotov, ktorých jedinou úlohou je zrovnať všetky vyčnievajúce pahorky zo zemou, poprípade vyplniť všetky škáry v zemskom povrchu, aby tak mohli vytvoriť dokonale rovnú plochu, pripravenú pre ďalšie budovateľské aktivity. Pritom ovládanie terraformovania je detsky jednoduché a stačí len požadované územie označiť a zbytok práce už urobí nanotechnológia. V súvislosti s terraformovaním musím ešte dodať, že každá z planét je vytvorená pomocou Voxel Space enginu, kedysi často využívaného firmou Novalogic na rôzne simulátory, ktorý je naozaj mocným nástrojom a vďaka nemu vyzerá každá z planét absolútne odlišne a zároveň prekrásne, pričom samotné terraformovanie si neviem na inom engine dobre predstaviť.

Po dokončení urovnávania nasleduje obligátne budovanie stavieb, pričom jedinou surovinou potrebnou k ich výstavbe je energia. Tú produkujú jedny z najdôležitejších budov v hre a tými sú elektrárne. Nielenže sú nevyhnutnou podmienkou pre expanziu základne (budovy je totiž možné stavať len v relatívne krátkom dosahu týchto elektrární), ale vyprodukovaná energia sa používa doslova na všetko; od budovania, cez tréning jednotiek, vývoj nových technológií a morfovanie, až po vztýčenie ochrannej energetickej bariéry. Táto bariéra slúži ako nepriepustný štít proti nepriateľským jednotkám a aj keď žerie nehorázne množstvo všade potrebnej energie, mnohokrát vám zachráni život.

Perimeter
Perimeter
Perimeter

Pomaly ale isto som sa dostal k tomu, čo je základom hrateľnosti a síce k jednotkám. Aj tu sa vývojári z K-D Labs vytiahli a ich systém morfovania je natoľko inovatívny, že by si za to zaslúžili prinajmenšiom Oscara. Kasárne totiž produkujú len tri základné typy jednotiek (vojak, technik a officer), z ktorých si potom vytvoríte bojové stroje podľa vlastnej chuti. Vtip je v tom, že každý typ vozidla vyžaduje určitý počet základných jednotiek, toho ktorého typu a tak napríklad k vytvoreniu útočného lietadla je zapotreby 5 vojakov, 2 officerov a 1 technika, pre prípad poruchy. Tým pádom môžete mať v skupine až 200 primárnych jednotiek a behom pár sekund z nich máte iba 5 tankov. Morfovanie je graficky veľmi príťažlivé, jednotky v označenej skupine sa efektne roztavia na titánové kvapôčky, ktoré sa potom zjednotia do väčších kvapiek a za asistencie nanotechnológie sa z nich vytvoria nové futuristické bojové mašiny. Na výber je viac než 30 rozmanitých strojov, od tankov rôznych tried, cez všelijaké delostrelecké batérie, účinné, ale pekelne drahé stíhačky, až po také špecialitky ako napríklad rozbíjač zeme, ktorým doslova roztrháte zrovnané plochy nepriateľa a tým mu zabránite v expanzii. Morfovanie poskytuje obrovské strategické možnosti, ako vypiecť s protivníkom a tak útok lietadiel sa môže morfovaním rázom zmeniť na tankovú ofenzívu. Autori sa rozhodli maximálne zjednodušiť ovládanie jednotiek a tak namiesto jednotlivcov budete mať pod kontrolou rovno celý pluk. Odpadáva tak zdĺhavé označovanie toho a toho tanku a hra má tak rýchlejší spád. Ďalšie skupiny si následne budete môcť vytrénovať až po postavení dodatočného command postu, pričom ich počet je obmedzený číslom päť.

Aby ste to ale nemali ľahké, okrem ostatných útočiacich frakcií, budú vaše základne častým terčom útokov aj zo strany pôvodných obyvateľov planét. Húfy chrobákov, zmutovaných nosoro-býkov či obzvlášť nebezpečných, ale graficky prekrásnych drakov budú neustálym krmivom pre vaše smrteľné zbrane. AI nepriateľov je naozaj na vysokej úrovni a aj keď sa postupom času badať určité opakujúce sa trendy, zvládnutie každého oponenta vám dá občas poriadne zabrať.

Ako som už spomínal, z grafického hľadiska sú to bohaté hody a každý aspekt hry je do detailov prepracovaný. Jednotky sú výborne rozanimované a počas hrania sa vám ani náhodou nestane, že by ste bojovali v rovnakom prostredí. Slová chvály pršia aj na zvukový a hudobný doprovod, ktorý nabudí tú správnu atmosféru cudzieho sveta. Jediné väčšie výhrady mám k ovládaniu, ktoré je vcelku komplikované a určitú dobu vám potrvá, kým si na interface zvyknete. Hra je v dôsledku Voxel enginu hardwarovo náročná a pre plynulý pohyb doporučujem minimálne CPU 1600Mhz s dostatkom pamäte a nadštandardnú grafickú kartu.

Perimeter
Perimeter
Perimeter

Je to tak. Rusi konečne prelomili bariéru medzi západom a východom a priniesli nám naozaj kvalitnú a originálnu RTS. Na realtimovku nečakane zaujímavý dej, prelomové využitie Voxel technológie, terraforming a nanotechnológia. To všetko sa pánom z K-D Labs podarilo spojiť do jedného obrovského gulášu, ktorý náramne chutí a kľudne si ho dám aj druhý krát. Tak čo, ponúknete sa aj vy?

napísal blade 24.5.2004
8.8
PERIMETER