SOLDIERS: HEROES OF WW2

SOLDIERS: HEROES OF WW2

8.2

Taktické stratégie sú v móde a dokazuje to aj táto záležitosť konkurujúca hrám Panzers a Desert rats.

Pomaly, ale isto mi už hry umiestnené do obdobia druhej svetovej vojny začínajú liezť von krkom. Prakticky nie je mesiac, kedy by nevyšla hra s touto tematikou. A viete, čo je na tom najhoršie? Ani jedna z nich nie je vyslovene zlá, takže vždy ponúkne príjemný herný zážitok. Ale, ako sa hovorí, aj sto krát prevarená kaša sa raz preje a teda týmto gamesám pomaly dochádza dych, tu predstavujúci originalitu a nové nápady. Musím vás, ale ukľudniť, pretože to sa netýka Soldiers: Heroes Of WWII, najnovšiemu prírastku do obrovskej rodiny realtimeových stratégií a hneď vám vysvetlím prečo.

Na prvý pohľad sa Soldiers až príliš podobá na Desert Rats vs Africa Korps, stratégiu vydanú minulý mesiac. Z hľadiska herného princípu sa však jedná o mix série Commandos s turn-based stratégiou Silent Storm v realtimovom prevedení. To znamená, že hra je zbavená budovania základne a ťaženia surovín a namiesto toho vám umožní chopiť sa kontroly nad malou skupinkou vojakov a armádnych vozidiel. Použitím tejto (malej) vojenskej sily sa potom snažíte splniť primárne, resp. aj sekundárne úlohy tej ktorej misie. Prvé, čo vám udrie do očí, je grafické spracovanie a špičkový herný engine. Vojaci, vozidlá (a celkovo armádny stuff), budovy a prostredie sú vymodelované do tých najmenších detailov. Čo je ešte dôležitejšie, takmer každý objekt je možné využiť pre svoj prospech. V budovách môžu vaši vojaci nájsť bezpečné útočisko pred drvivou silou mechanizovaných jednotiek, drevené oplotenie im pre zmenu poslúži, ako kryt pred guľometnou paľbou a vysoký trávnatý porast sa výborne hodí na tichý a nečakaný útok. V prípade demoličnej taktiky zasa nie je nič jednoduchšie, ako vyhodiť jednotlivé objekty patričnými zbraňami do vzduchu. Veľký priestor bol taktiež venovaný aj rozličným výbuchom a špeciálnym efektom a nie je nezvyčajné, keď cez všetky tie explózie nie je na obrazovke absolútne nič vidieť.

Soldiers: Heroes of WW2
Soldiers: Heroes of WW2
Soldiers: Heroes of WW2

Hrateľnosť Soldiers má, ale oveľa väčšiu hĺbku než sa zdá. Pechote sa tu dostáva kľúčová úloha, hlavne vďaka hlavnej úlohe zbraní a vybavenia. Individuálny vojaci sa už nepoužívajú len ako vodiči tankov, ale vďaka rozličným zbraňovým setom, ktoré sú špecifické pre každého vojaka osobitne, môže skupina panákov bez problémov zlikvidovať alebo znehybniť nepriateľské vozidlo. Okrem toho má každá jednotka inventár a každý druh zbrane osobitnú muníciu a kapacitu zásobníka. Za spestrenie považujem možnosť odhodiť vlastné gumovátka a použiť tie, ktoré zostali po padnutých nepriateľoch. Hra ide až tak ďaleko, že dokonca je možné surovo urvať guľomet namontovaný na vozidlách a používať ho ako prenosný príručný pechotný likvidátor. Naprieč bojiskami sa tak vašim zverencom pod ruky dostane viac než stovka nástrojov skazy, od obyčajných vodných pištoliek, cez samopaly s rýchlou kadenciou až po protitankové pušky s vysoko prieraznou muníciou.

Vozidlá hrajú v Soldiers obrovskú úlohu a prevažná časť úspechov bude závisieť práve na nich. V misiách, v ktorých začínate bez nich je, ako som už spomínal, možné nepriateľský povoz znehybniť, následne opraviť a potom použiť pre vlastné nekalé úmysly. Každá takáto mechanizovaná jednotka pritom nie je len objektom bez ladu a skladu, ale vyžaduje si neustálu údržbu a starostlivosť. Tá zahŕňa nielen opravy, ale taktiež manažment paliva a munície pre večne hladný kanón. Získavanie týchto komodít majú na starosti vojaci a častokrát je to až nadľudská úloha. Palivo je možné (so značným šťastím) nájsť v schátraných čerpacích staniciach, ale omnoho častejšie budete musieť tento mok prečerpávať z vrakov zničených vozidiel, čo je značne riskantné, vzhľadom na neustálu prítomnosť protivníkov v okolí. Také isté patálie vás budú čakať aj s doplňovaním granátov do hlavne a nejeden zdemolovaný Sherman sa stane terčom vašich muničných zásob. Pri modelovaní vozidiel sa taktiež myslelo na osadenstvo a jednotlivé tanky resp. autá vyžadujú rozličný počet osôb na svoju obsluhu. Väčšina tankov napríklad pracuje najefektívnejšie so šoférom, strelcom, vojakom nabíjačom a veliteľom. Samozrejme môžete tank „naplniť“ len dvojčlennou posádkou, ale tento fakt bude mať neblahý účinok na výkon a efektivitu tanku a tak napríklad pri streľbe sa nebude možné s kovovou beštiou pohybovať a podobne.

Soldiers: Heroes of WW2
Soldiers: Heroes of WW2
Soldiers: Heroes of WW2

Zatiaľ to všetko vyzerá lákavo, ale výskyt chrobákov sa nevyhol ani tejto hre. Design misií vo mne spôsobil zmiešané pocity a to isté sa týka aspektov ovládania. Autori si pre vás prichystali 30 misií rozdelených do štyroch kampaní (menovite Ruskej, Britskej, Nemeckej a Americkej). Zarážajúcim faktom sú, ale ciele misií, ktoré museli navrhnúť snáď samovrahovia alebo ľudia so sklonom k sado-maso praktikám. Ako ináč si vysvetlíte to, že prevažnú časť misií nastúpite proti obrovskej (a väčšinou smrteľnej) presile čítajúcej stovku nepriateľskej pechoty, viacero kusov protitankových diel a k tomu navrch ešte desiatky tančíkov, len aby sa nepovedalo. Pritom vaša zostava je nezriedka tvorená iba ľahkým tankom, jedným obrneným vozidlom a malinkým počtom peších jednotiek. Tomu hovorím fair play! Na druhú stranu vás to, ale núti maximálne využívať všetky dostupné zdroje a strategicky uvažovať nad jednotlivými taktickými manévrami. Našťastie, autori z hry vypustili fog of war, takže máte dokonalý prehľad o tom, čo sa na bojisku deje. Avšak aj s touto výhodou je úspešné ukončenie každej misie krvavým vykúpením a pripravte sa na to, že si každý level minimálne 10x zopakujete. Preto odporúčam slabším povahám so sklonom k agresii a násiliu zakúpenie a hranie hry konzultovať so svojim osobným lekárom. Ináč by si to vaše okolie mohlo šeredne odskákať. Ďalším nedostatkom je ovládanie jednotiek a koordinácia útokov. Keďže v hre ovládate každého vojaka a vozidlo samostatne a nie ako skupinu, je zvládnutie útoku naozaj ťažké, obzvlášť keď je nepriateľov ako maku. Často budete musieť kontrolovať dianie na troch odlišných miestach a ľahko sa vám stane, že niečo prehliadnete. Preto občas obetujete pár vojačikov, aby ste sa potom mohli sústrediť na menšiu, ale zato efektívnejšiu skupinu.

Multiplayer Soldiers mal pôvodne obsahovať aj jeden-proti-jednému deathmatch, ale z nejakých záhadných príčin sa rozhodli autori od tejto možnosti upustiť a tak si budete môcť zahrať s kamarátom len kooperatívny mód. V ňom si môžete spoločne prejsť akúkoľvek misiu z kampane, pričom každý z hráčov dostane pod kontrolu svoju vlastnú čatu a v prípade potreby je možný transfer jednotiek od jedného hráča k druhému. Trošku mi vadil browser herných serverov, pretože tu žiadny nie je a jediná možnosť online hrania je pripojenie sa na presnú IP adresu. Našťastie sa to netýka LAN hry, ale aj tak sa mi zdá, že multiplayer je trochu odfláknutý.

Soldiers: Heroes of WW2
Soldiers: Heroes of WW2
Soldiers: Heroes of WW2

Celkovo sú však Soldiers: Heroes Of World War II vítaným spestrením letného herného sucha a nemal by si ich nechať ujsť žiaden hardcore fanúšik strategických hier, vďaka perfektnej hrateľnosti a výbornej prezentácii. Na druhú stranu môže nováčikom vadiť prílišná obtiažnosť a s tým súvisiace neustále opakovanie metódy pokus omyl. Takže, ak ste fanúšikom strategických hier a nevadí vám otrepaná tématika druhej svetovej vojny, tak Soldiers je hra určená práve pre vás. Sir, yes Sir!

napísal blade 6.7.2004
8.2
SOLDIERS: HEROES OF WW2