AURA: FATE OF THE AGES

AURA: FATE OF THE AGES

7.2

Osud fantastických bizarných svetov teraz držíte v rukách vy. Víta vás Aura, nová 360° adventúra s kvalitnou grafikou.

Druhotné svety fantázie a snov sú vystavované permanentnej hrozbe ovládnutia zlými silami. Svoje tajomstvá skrývajú pod nepriedušnou vrstvou logických hádaniek a tajomných mechanizmov. Ich sila však predčí všetky očakávania. S magickými artefaktmi je možné vytvárať, meniť alebo ničiť existujúce svety. Spojením takýchto predmetov vedie k neobmedzenej sile a nesmrteľnosti. Ochrancovia krehkých svetov sa stávajú neohrození hrdinovia, ktorí sa snažia za každú cenu odraziť zlo. Žáner puzzle adventúr nikdy nikoho neohúril prepracovaným príbehom. Dej bol postavený vždy na druhú koľaj a prim hrali logické hádanky a vizualizácia svetov. Výnimku snáď tvorí Mysterious Journey II a posledný prírastok do tejto rodiny titulov Aura: Fate Of Ages.

Nie je to tak dávno, čo som rozoberal dôležitosť vizuálnej hostiny v puzzle adventúrach a nastupujúceho trendu 3D grafiky v tomto žánre. Všetky doposiaľ vydané tituly využívali predrenderované panoramatické obrazovky. Veľkým nepriateľom takéhoto spracovania bola kompresia a nízke rozlíšenie. Zákony, ktoré začali diktovať URU: Ages Beyond Myst a Mysterious Journey II nie sú rešpektované a kanadský tím Streko Graphics sa rozhodol voliť vlastnú cestu. Vykašlali sa na moderné 3D enginy a Auru postavili na zaužívaných princípoch predrenderovaných lokácií.

Aura: Fate Of The Ages
Aura: Fate Of The Ages
Aura: Fate Of The Ages

Skepsa, ktorá zavládla pri vydaní prvej sady obrázkov bola na mieste a pohľad na tento titul nezmenila ani video ukážka. S príchodom hrateľného dema sa dramaticky začali meniť názory a niekto spomenul aj pokoriteľa Myst III (žeby som to bol ja?:)). Skepsu vystriedalo nadšenie a očakávania na plnú verziu začali prudko stúpať. Už z dema bolo jasné, že v tomto žánri sa toho veľa nedá zmeniť a tvorcovia sú silne inšpirovaný sériou Myst. Prostredia sa pritom držia zaužívaných pravidiel miešania mechaniky, organiky a abstraktnosti. Štyri svety sú previazané históriou a cestuje sa medzi nimi za pomoci vzducholodí a magických prsteňov. Legendy neustále poukazujú na blížiacu sa hrozbu a spojenie prsteňov s artefaktami ukrytými v svetoch. Durad chce získať neobmedzenú moc, nesmrteľnosť a chce vládnuť svetom. Arakon posiela svojho najlepšieho študenta Umanga za Grifitom, aby ho zdokonalil v kúzlach. Umang však namiesto svojho mentora na dohodnutom mieste nájde iba odkaz. Rozhodne sa pokoriť záhady svetov sám a dostať sa k magickým predmetom skôr, ako Durad.

Začiatok Aury sme mohli okúsiť v hrateľnom deme. Ademika Valley je prvým svetom a tvorí spojnicu do ostatných, vracať sa sem už, ale nebudete. Každé jedno prostredie, každý svet je precízne vymodelovaný s vlastnou sadou logických úloh. Samotné riešenie hádaniek spočíva v kombinovaní používania predmetov a sprevádzkovania množstva mechanizmov. Počas hry je vynikajúcim zdrojom informácií denník Umanga, do ktorého sa zapisujú všetky dôležité hádanky. Na riešenie musíte prísť sami, v knihe nájdete iba jednoduchý popis miesta, na ktoré sa treba zamerať. Tento systém pomoci je bravúrne zvládnutý a balansuje obtiažnosť niekde medzi jednoduchosťou a komplexnosťou. Na pochopenie mechanizmov nemusíte dlhé hodiny stráviť nad knihami ani nákresmi. Odpovede možno nájsť na stenách, vo farebných prechodoch alebo zvukoch. Akonáhle sa dostanete pred logickú hádanku nie je nutné spoznávať svet ani pochopiť jeho podstatu, riešenie je možné nájsť vždy v blízkom okolí. To je obrovská výhoda, ale aj hendikep Aury. Výhoda spočíva v otvorenosti hry aj k sviatočným hráčom, pretože nie vždy máte sprístupnené celé svety, ale postupným riešením hlavolamov sa dostávate čoraz hlbšie, čo značne zjednodušuje orientáciu. Hendikepom v tomto prípade je krátkosť hry, ktorá je však diskutabilná. Napriek existencii štyroch svetov, môžeme hovoriť iba o troch. Z krásne zeleného sveta obkoleseného vysokými vrchmi Ademika Valley postupujete do zasneženého Dragastu, najkrajšieho sveta v Aure a neskôr do Na-Tiexu, aby ste rozuzlili celú záhadu v Island Of Unity. Práve posledný menovaný nemožno považovať za ucelený svet, keďže v ňom strávite sotva pár minút, než sa budete dívať na záverečné titulky.

Aura: Fate Of The Ages
Aura: Fate Of The Ages
Aura: Fate Of The Ages

Tvorcovia puzzle adventúr sa vždy predháňali v bizarnosti mechanizmov a v kvalite grafického spracovania. Aura sa nenechá zahanbiť. Architektúra svetov je vynikajúca, ale pri hraní budete mať pocit, že ste to už všetko niekde videli. Jednoduché tzv. zahrievacie puzzle vystriedajú komplikovanejšie a prepracovanejšie hádanky. Medzi najzaujímavejšie zaiste patrí nastavenie správnej výšky tónu pomocou ladičiek. Inak tu nájdete staré známe variácie na usporiadanie planét, presúvanie, rotovanie valcov a nastavovanie správneho poradia podivných znakov. Ako som už spomenul, nie je nutné študovať dopodrobna znakové sady ani abecedy, ale bez kusu papiera a zakresľovania dôležitých vodítok sa nezaobídete. Puzzle sú pritom dostatočne vyzývavé a neraz sa pristihnete, keď si budete hovoriť ešte jeden a idem spať.

V Aure sa mieša mechanika, organika s patričnou dávkou bizarnosti. Nerešpektovanie zákonov 3D sa Streko Graphics vyplatilo, grafická stránka patrí medzi najlepšie vo svojom žánre. Pripravovaný Myst IV: Revelation bude mať čo robiť, aby tromfol Auru vo vizuálnej kvalite. Je to až neuveriteľné, ale ani pri vysokých rozlíšeniach nie je viditeľná kompresia, na čom sa podpísala aj podpora 3D akcelerátorov. Presúvate sa po predpísaných cestách v panoramatických obrazovkách s možnosťou otáčať sa o 360°. V grafike sa však nájdu chybičky dizajnu spojené s miznutím predmetov. Systém hot-spotov nie je vyriešení najšťastnejšie. Niekedy doslova hľadáte neviditeľné predmety alebo páky, ktoré ešte pred chvíľou boli súčasťou scény. Stáva sa to v prípade, že stojíte pred mechanizmom alebo vo výťahu a máte ho aktivovať. Páka sa zmení na malý objekt, ktorý veľmi splýva s okolím a je ho ťažké nájsť. Tento nedostatok môže vyústiť v niekoľkodňový zákys. Ďalšiu chybičku na kráse možno pripísať chýbajúcim animáciám na pozadí a predovšetkým prestrihovým scénam. Postavy sa hýbu veľmi strhane a hlavná postava nedokáže poriadne otvárať ústa. V animáciách autori veľmi často používajú staré renderovacie postupy, hlavne čo sa týka particle efektov. Poslednou chybou krásy je nevkusný kurzor, ktorý mohol byť menší alebo ho mohol nahradiť iný, menej nápadný. Tam kde Aura exceluje v grafike prepadáva v hudobnej stránke. V hudobných trackoch sú použité staré sample a skladby sú veľmi nevýrazné. Podobne je to aj s rozhovormi, ktorým chýba hĺbka a emócie.

Aura: Fate Of The Ages
Aura: Fate Of The Ages
Aura: Fate Of The Ages

Aura je jednoznačne outsiderom. Autorom sa podarilo vyťažiť z použitého enginu maximum a docieliť úplné ponorenie sa do riešenia logických hádaniek. Podarilo sa im vytvoriť fungujúce svety s vybalansovanou hrateľnosťou a veľkým spádom. Nedostatky v plytkom a v tomto žánri zbytočnom príbehu vyvažujú vyzývavé puzzly a úbohú zvukovú stránku zatieňuje špičková grafika a vizualizácia. Myst IV to bude mať v súboji s Aurou teraz ťažšie.

napísal spacejunker 29.7.2004
7.2
AURA: FATE OF THE AGES