RAINBOW SIX 3: BLACK ARROW

RAINBOW SIX 3: BLACK ARROW

8.8

Hry na motívy od Toma Clancyho sa tešia stále väčšej obľube a Xbox nedávno zasiahlo nové pokračovanie dúhovej šestky.

Recenzia na Xbox verziu

Hry na motívy od Toma Clancyho sa tešia stále väčšej obľube a Xbox nedávno zasiahlo nové pokračovanie dúhovej šestky s podtitulom Black Arrow. Hra je standalone expanzia Rainbow Sixu 3, ktorý vyšiel minulý rok a priniesol na Xbox jedinečný taktický single a multiplayerový zážitok. Addon teraz pôvodnú hru značne rozširuje, hlavne o nové multiplayerové módy a nechýba ani singleplayer kampaň a množstvo vylepšení.

Kampaň vašu dúhovú jednotku zavedie do nových misií umiestnených v oblasti stredozemného mora a východnej Európy, kam ste vyslaný nájsť a eliminovať nebezpečných teroristov, pokúšajúcich sa vyvinúť zbrane hromadného ničenia. Váš tím o štyroch ľuďoch bude mať naozaj čo robiť, aby to zvládol. Totiž konzolová verzia v rámci hrateľnosti a akčnosti eliminovala 6 ľudí na 4 a pridala nový akčnejší typ ovládania. Všetko však ostáva v klasickom taktickom štýle a každý neuvážený krok môže znamenať vašu smrť. Tentoraz to platí dvojnásobne, pretože ovládate už len jednu postavu veliteľa a keď ten zomrie, misia končí. Musíte sa teda rozhodnúť či budete chodiť prvý a riskovať smrť alebo budete pred seba posielať svojich vojakov na vyčistenie prostredia a len zozadu ich kryť. Bude to len na vás, nakoniec v rozsahu rôznych rozkazov nechýba ani možnosť simultánnych útokov, kde môžete vy a vaši vojaci vtrhnúť do miestnosti rôznymi dverami v rovnakom čase a efektívne tak eliminovať nebezpečenstvo.

Rainbow Six 3: Black Arrow
Rainbow Six 3: Black Arrow
Rainbow Six 3: Black Arrow

Napriek tomu, že je hra na konzole, nie je to vôbec arkádovka. Budete musieť taktizovať, opatrne skúmať oblasti, do ktorých vchádzate a pozorne sledovať, či sa niekde neskrýva nepriateľ. A často sa aj bude skrývať z čoho nakoniec vyplynie vaša následná smrť a strata misie. Na druhú stranu nabudúce už budete vedieť, že tam sú. Autori zapracovali do hry ukladanie pozície, no podobne ako na PC s obmedzeným počtom slotov (počet je určený podľa obtiažnosti), takže si hru môžete po väčších akciách 2-3 krát uložiť, aby ste po zabití nemuseli hrať znovu celú misiu od začiatku. Musíte si však ukladanie rozumne rozplánovať a neukladať pred každým vstupom do miestnosti, môže sa vám tak stať, že sa vám ešte pred polovicou misie pozície minú a budete musieť po zabití prechádzať niekoľko ťažkých bojov bez uloženia. Celkovo jednu misiu prejdete tak za hodinu čistého času. Teda na 10 singleplayer misií si vyhraďte aspoň 10-12 hodín.

Väčšinou máte v misiách 3-4 rôzne úlohy, ako vyslobodiť zajatcov, eliminovať teroristov, zabiť špecifického teroristu alebo zaistiť určitú oblasť. Svoj ďalší cieľ máte vždy na mape a tak viete, kam máte ísť a ako ďaleko ešte je a akým smerom sa k nemu dostanete. Väčšinou je aj tak len jedna cesta a často si môžete vyberať akurát, ktorými dverami prejdete cez miestnosti alebo budovy. Teda taktika celej hry spočíva v reflexoch a taktických prechodoch do ďalších miestností. Zatiaľ čo vo vonkajších priestoroch si musíte dávať pozor, zakrádať sa popri stenách a sledovať či sa v niektorom okne alebo na streche neobjaví nepriateľ.  Vo vnútri si musíte často taktizovať ešte viac. Do miestností vždy najskôr hádžte oslepovacie granáty, ak sú dvoje dvere posieľajte svoju jednotku k nim a druhými vtrhnite sami, nikdy nič nenechávajte na náhodu. Rovnako ako vaše zbrane sú účinné aj zbrane nepriateľov, jednou strelou vám môžu prevŕtať hlavu.

AI protivníkov je tak na priemernej úrovni (v predošlej hre to bolo výrazne horšie), vedia sa kryť, uhýbať, hádžu po vás slzné granáty. Na druhú stranu ich objavovanie sa je predskriptované (objavia sa po prejdení určitého bodu) a po zaujatí prvej pozície sa už hýbu len minimálne. Vaša parta tiež nie je prehnane múdra, ale zato majú často lepší zrak a mušku ako vy, jediný ich problém je, že ak vstúpia niekam do miestnosti alebo vonku a nepriateľ nie je priamo pred nimi sú už dopredu odpísaní, kým sa totiž rozkukajú okolo seba majú v sebe celý zásobník.

Rainbow Six 3: Black Arrow
Rainbow Six 3: Black Arrow
Rainbow Six 3: Black Arrow

Ak sa vám nechce zožierať sa so slabou inteligenciou vášho tímu, môžete si zahrať sám v Lone Rush móde, kde si misie zo singleplayeru zahráte viac v akčnejšom podaní. Na misiu tu dostanete obmedzený čas, za ktorý ju musíte splniť. Čas si môžete zvýšiť zabíjaním nepriateľov a plnením úloh (zachraňovaním rukojemníkov alebo disablovaním bômb). Ak však nechcete hrať sám, v multiplayeri vás čaká množstvo nových vylepšení. Hra, ako prvá podporuje Xbox Live verziu 3 (pridá hlavne podporu klanov), ďalej prináša nové módy a samozrejme sériu máp (10 nových + 4 staré). V multiplayeri čakajte staré módy Sharpshooter, Terrorist Hunt, Mission, Survival a Team Survival. Nové pribudli Total Conquest a Retrieval Work. V Conqueste je vašou úlohou zabezpečiť pre váš tím všetky satelity na mape a udržať ich. V Retrieval Work je vašou úlohou ukradnúť kanister s chemikáliou nepriateľom a presunúť ho na určité miesto. Okrem nových LIVE módov tentoraz do hry pribudol aj splitscreen, takže sa zabavíte aj na jednom TV a či už na multiplayerových mapách alebo v kooperatívnych misiách.

Grafika v hre nie je zlá, klasika Unreal engine vytvorený na rýchlosť a detaily bez nejakých špeciálnych efektov. Chýbajú napríklad efekty prostredia, svetlá, tiene, ako som predtým napríklad videl v Riddickovi. Ale ešte sa to dá zniesť  a potešia detaily prostredí, dobre navrhnuté mapy, prehľadnosť a hlavne veľmi slušné FPS ovládanie s dobre optimalizovaným zameriavaním. Z efektov nechýba ani nočné videnie termovidenie, zaujímavé efekty sú pri oslepení granátom.

Rainbow Six 3: Black Arrow
Rainbow Six 3: Black Arrow
Rainbow Six 3: Black Arrow

Celkovo veľmi uspokojivé pokračovanie Rainbow Six série prinášajúce kvalitný zážitok z ostrej kampane a nekonečné hodiny v multiplayeri cez Xbox Live!. Možno by sa hodilo viac máp pre singleplayer, ale hra je viac braná ako standalone expanzia na Rainbow Six 3 a teda hlavne doplňuje starú hru o nové multiplayerové možnosti.

napísal saver 22.10.2004
8.8
RAINBOW SIX 3: BLACK ARROW