X-MEN LEGENDS

X-MEN LEGENDS

8.5

Najznámejší tím superhrdinov opäť zachraňuje Zem a háji práva mutantov vo vysoko hrateľnom akčnom RPG.

Recenzia na PS2 verziu

Mutanti to majú na svete veľmi ťažké. Vlna kritiky sa zniesla na klonovanie a manipuláciu s DNA a svetové vlády odmietajú geneticky upravené potraviny. Mutanti zomierajú ako na bežiacom páse v každom akčnom titule a ľudia ich považujú za niečo nečisté a nebezpečné zároveň. Laboratóriá si brúsia skalpeli a tajné organizácie ich testujú v extrémnych podmienkach. Čo v takom prípade, keď sa niekto narodí ako mutant? Môže skrývať svoje sily poprípade nezvyčajnú visáž, ale len dovtedy, pokiaľ od nekontrolovateľného hnevu niekoho nepriškvarí alebo mu nevymyje mozog. Potom už existujú iba dve možnosti, požiadať Xaviera o pomoc alebo sa pripojiť k novodobým dobyvateľom planéty Bratstvu Mutantov. Vitajte vo svete X-Menov. Vo svete, kde hrdinovia nevznikajú ožarovaním rádioaktivitou, ale sa ako ľudia rodia.

Ľudia bojujú proti mutantom, X-meni bojujú za ľudí a proti Bratstvu a Bratstvo bojuje proti ľudom. Začarovaný kruh, kde niet konca vojny a porazení hrdinovia vstávajú v ďalšom boji. Magneto chystá nekalí plán a k splneniu mu už chýba iba mladučká Alison, ktorá má schopnosť meniť kamene na lávu (neskôr známa iba pod menom Magma). Zabrániť únosu Alison je prvou úlohou pre neohrození tím X-menov. Postupne sa odhaľuje diabolský plán Magneta v celej svojej nechutnosti a v ceste opäť stojí Zem. V príbehu hry je možné vidieť analógiu s prvým celovečerným filmom, v ktorom bola stredobodom pozornosti Rogue. X-Men Legends podáva príbeh takým spôsobom, že po prvých misiách budete zmetený, jednotlivé úlohy nebudú na seba nadväzovať a na prvý pohľad nebudú dávať zmysel. S postupným prechádzaním začnú jednotlivé časti mozaiky do seba nádherne zapadať a vytvoria tak koláž, z ktorej možno vyčítať zradu, nenávisť, beznádej, obetu a samozrejme zaslúžené víťazstvo.

X-Men Legends nie je typickou one man show, kde sa točí príbeh okolo jedného superhrdinu. Hra je postavená na spolupráci celej skupiny Xmenov, ktorú tvoria štyri postavy. Svoj tím snov si môžete zostaviť z celkového počtu 15 hrateľných charakterov. Nájdete tu všetky známe postavičky (Wolvie, Storm, Jean Grey, Rogue, Beast, Colussus...) a hlavne aj hrdinov, ktorí nie sú veľmi populárny (Magma, Emma Frost, Jubilee, Psylocke). Skupina postáv drží spolu a každá sa spolieha na druhú, kvôli rôznym schopnostiam, za ktoré vďačia génu X. Jednotlivé postavy dostali v hre veľký priestor a nie sú iba bezmennými bábkami. Prostredníctvom rozhovorov Magmy s inými X-menmi sa dozvedáte históriu všetkých členov, ich skúsenosti alebo vzťahy k iným X-menom (Iceman poškuľuje po Magme...). Tie najzaujímavejšie boje počas dialógu môžete aj prežiť vo flashbackoch. X-meni sú v hre vykreslený presne tak, ako ich poznáte z komixu, Wolvie je správne drsný a sarkastický, Colossus vždy pripravený na boj, Cyclops sa snaží šéfovať so všetkou vážnosťou a profesor X na to všetko dozerá.

X-Men Legends
X-Men Legends
X-Men Legends

X-Men Legends je akčným RPG s veľkým dôrazom na akciu a s ňou spojené aj vylepšovanie postáv a ich schopností. Každá z postáv ma tri špeciálne schopnosti a jednu super špeciálnu. Ich sila je odstupňovaná počtom investovaných skúsenostných bodov a ich upgradmi. Bez týchto schopností by boli X-meni v boji stratení a sú rozdelené na použitie v boji na blízko alebo na diaľku. Postavy ďalej definujú vlastnosti, ako sila, obrana, počet hit pointov a rýchlosť obnovovania energie X pre schopnosti. Hra dovoľuje manipulovať s vlastnosťami podľa ľubovôle a tak môžete napr. Storm prispôsobiť na boj na blízko. Ako som už však spomenul, bez schopností by bola chudák Storm bezmocná, energia by sa jej nedobíjala včas a skoro by podľahla presile, pretože jej sila spočíva v metaní bleskov na diaľku. Ak si zrátame všetky schopnosti s počtom postáv dostaneme sa k vysokému číslu 60. Tento počet si však počas jedného zahrania nemáte šancu adaptovať, tým sa dostáva k slovu znovuhrateľnosť.

Legendy začínajú pátraním po mladučkej Alison, Wolverinom. Prakticky hneď na prvej mape budete čeliť dvom bossom Mystique a Blobovi. X-Men Legends sa nerozbieha, vy ste prakticky naskočili do už rozbehnutého vlaku! Hra sa ani raz nezadýcha, akcia strieda akciu a nestačíte sa čudovať, ako rýchlo vám rastú skúsenostné body. Na neveľkých mapách je obrovské množstvo nepriateľov, ktorí útočia výhradne v skupinách. O nejakej taktike nemožno hovoriť, ich sila spočíva v presile. Vy však máte pod kontrolou X-menov a tak sa niet čoho báť. Prepínať medzi jednotlivými charaktermi sa môžete kedykoľvek. S nepriateľom bojujete buď pomocou kombo úderov, sú pre všetky postavy rovnaké alebo dáte prednosť metaniu bleskov alebo iných energetických lúčov. Pri súbojoch dochádza k divokému mačkaniu tlačítok a rozbíjaniu všetkého naokolo. S veľkým počtom postáv na scéne sa rozohrá divoká hra svetiel a rýchlych úderov, veľmi často strácate orientáciu nad ovládanou postavou a občas sa stane, že po boji zistíte, že ste celý čas búšili do steny. Bojovať budete proti štandardnej sade nepriateľov s puškami, ohrozovať vás budú aj špeciálne vysielače znemožňujúce používanie špeciálnych schopnosti, ďalej sa objaví rasa Morlock a samozrejme budete bojovať aj proti členom Bratstva (Mystique, Toad, Blob, Juggernaut). Tými najpôsobivejšími nepriateľmi sú jednoznačne impozantní Sentineli, ktorí lovia všetkých mutantov. Zatiaľ čo v komixe mali, čo robiť X-meni s jedným, či dvoma, tu v kľude odpravíte 20tich za jednu misiu.

V súbojoch sa nemusíte báť o stratu vášho člena, pri nízkej energii vám dá najavo, že by bolo dobré doplniť život. Ak sa predsa stane, že vám jeden z X-menov zomrie, môžete ho na najbližšom save pointe opätovne oživiť za príslušný počet kreditov alebo vymeniť chýbajúceho člena tímu. AI slušne supluje hráča pri ostatných troch postavách, využívajú schopnosti, berú predmety a na zavolanie zaútočia na jedného súpera. V takomto prípade každý člen použije mutantské sily a vytvorí sa tým super silné kombo. Bossov sa zbavíte iba takýmto spôsobom. Energiu X, podobne ako život si dopĺňate z flaštičiek, v inventári ich však môžete mať iba limitovaný počet. V úrovniach ich nájdete prakticky všade a ak sa vám bude máliť, môžete si v bode, kde ukladáte pozíciu a meníte herné postavy, zájsť k obchodníkovi a chýbajúce predmety dokúpiť a iných sa zbaviť. Väčšinou narazíte na zlepšováky vlastností a schopností, sú to v podstate akési brnenia a opasky s rôznymi vplyvmi. Jeden odráža energiu, ďalší podporí rýchlosť dobíjania energie, útok... Ku koncu hry však na nejaké vymieňanie týchto predmetov zabudnete, postavy budú na takej úrovni, že jedinú hrozbu budú predstavovať bossovia. Súboje s nimi vyžadujú aj niečo z taktiky, bezcieľne búšenie do nepriateľa sa niekedy míňa s efektivitou.

X-Men Legends
X-Men Legends
X-Men Legends

Špeciálne schopnosti využijete nielen v boji, ale aj pri preskúmavaní úrovni. Narazíte na prepadliská, alebo zničené chodníky, cez ktoré budete prechádzať alebo zachraňovať nevinné obete. Tieto chodníky môžete vyrobiť napr. z ľadu Iceman, pokiaľ ho v tíme nemáte, nepodarí sa vám zachrániť ľudí. Podobné je to aj v úrovni, kedy praská trup lode a je ho nutné opravovať lúčmi od Cyclopsa alebo Storm. Hra vám vždy pred misou vyberie najlepšiu kombináciu mutantov, tím si môžete aj počas hry kedykoľvek zmeniť a vymeniť napr. zraneného člena. Meniť prednastavenú kombináciu postáv však na začiatku neodporúčam.

Jednotlivé misie sa jedna od druhej odlišujú, postup hrou je striktne lineárny a v úrovni nemáte, kde zablúdiť. Úlohy sa rôznia, väčšinou máte niekoho nájsť, zlikvidovať, oslobodiť, cestou však budete likvidovať množstvo nepriateľov. Východiskovým bodom je Xavierova univerzita, kde sa môžete voľne pohybovať, rozprávať, prezerať si bonusy (komixy, životopisy mutantov, artworky, loading obrazovky), zahrať si vedomostnú hru za skúsenostné body alebo si precvičiť kombá a súboje v sérii krátkych tréningov v Danger Room. Všetky bonusy sú poschovávané v rôznych debniach, sudoch alebo v tajných miestnostiach. Stavba úrovní umožňuje kompletnú alebo obmedzenú deštrukciu. Prostredie sa tak stáva pomocníkom pri súboji, kedy doslova dávajú steny facky protivníkom, keď ich odhodí silný úder. Opadáva omietka, rúcajú sa stĺpy, múry, rozbíjajú kvetináče, stojany, telefónne búdky, sklenené výplne. Zničiť úplne však nemôžete všetko, obrovské stroje môžete oba poškodiť a v niektorých dôležitých miestnostiach nezoškrabete ani omietku. Zničením steny sa môžete dostať do inak neprístupných miest, k bonusom a v niektorých misiách sa doslova vyžaduje, aby ste obišli prekážku a pokračovali v hre ďalej.

Popisom prostredia prejdeme k technickému spracovaniu, ktoré je po grafickej stránke dostatočne pestré. Postavy sú cellshadované a dostatočne animované. Grafika pôsobí však stroho, všetky prostredia majú svoje spoločné črty (hlavne interiéry), to však nie je nedostatok, skôr subjektívny pohľad. Navštívite podzemie Morlockov, poprechádzate sa v univerzite profesora X, budete bojovať v uliciach New Yorku, na lietadlovej lodi, zabojujete si v laboratóriách kde sa zrodil Wolvie a možno sa pozriete aj do vesmíru. Pri používaní špeciálnych síl počas boja, keď sa rozbíjajú okolité predmety lietajúcimi protivníkmi však klesá framerate, čo sa odzrkadľuje na miernom trhaní. Po utíchnutí vravy je všetko opäť plynulé a jasné. Výhrady však smerujú k neposlušnej kamere, kedy si nemôžete v niektorých prípadoch korigovať pohľad a na mapu sa dívate zhora, kedy pred seba vidíte doslova iba na dva kroky. Zo zvukovej stránky najhoršie dopadol dabing, z ktorého vyčnieva iba Patrick Stewart v roli profesora X. Dialógy majú tendenciu vypadávať, niekedy hra preskakuje vety a priskoro tak ukončuje rozhovor.

X-Men Legends
X-Men Legends
X-Men Legends

X-Men Legends je veľmi zábavnou hrou a hrateľnosť sa zvyšuje zapojením druhého gamepadu pri kooperatívnej hre. Každý hráč ovláda jednu postavu a medzi ostatnými sa môže prepínať. Po zdolaní singleplayer kampane, ktorá vám zaberie minimálne 15 hodín, si môžete precvičiť schopnosti X-menov v súbojoch s inými X-menmi v Danger Room a hernom móde Sparring. Navolíte si počet vami ovládaných mutantov a počet, proti ktorému budete bojovať, hrá sa na čas. Ďalej si môžete zabojovať s druhým hráčom v Skirmishi na deviatich mapách v štyroch herných módoch (Brawl, King of the Hill, Last Man Standing, Last Man Ladder).

X-men Legends je najlepšou tímovou hrou so superhrdinami v hlavnej úlohe. Relatívna jednoduchosť, priamočiarosť a množstvo akcie predurčujú tento titul aj akčným hráčom. RPG pozitívni sa môžu venovať vývoju postáv a študovaniu množstva špeciálnych schopností. Pre komixových fanatikov je X-Men Legends povinnosťou!

napísal spacejunker 29.10.2004
8.5
X-MEN LEGENDS