ROLLERCOASTER TYCOON 3

ROLLERCOASTER TYCOON 3

9.0

Jeden s prvých simulátorov zábavného parku RollerCoaster Tycoon sa dočkal už tretieho pokračovania a samozrejme v 3D grafike.

Horské dráhy a zábavné parky (myslím stabilné parky – nie tie kočovné) sa našej republike vyhýbajú veľkým oblúkom a tak, ak máte chuť zažiť nejaké to g (myslím preťaženie a nie bod!) na vlastnej telesnej schránke, musíte vyraziť na západ, napríklad do svetoznámeho parku Alton Towers, ležiceho vo Veľkej Británii. Má to, ale jeden háčik: taký výletík do GB rozhodne nie je zadarmo a súčasná ekonomická situácia slovenským rodinám nedovoľuje takéto mrhanie financiami, len kvôli niekoľkým hodinám adrenalínovej zábavy. Tak presne na takýchto ľudí myslel Chris Sawyer, keď pred piatimi rokmi vytváral simuláciu zábavného parku pod názvom RollerCoaster Tycoon.

Hra si svojou zábavnosťou a chytľavou hrateľnosťou získala obrovské hordy fanúšikov a tak niet divu, že sa neskôr dočkala aj niemenej úspešného pokračovania. Po tomto obrovskom úspechu však nastalo okolo tejto série podivuhodné ticho. Fámy o tom, že RCT2 bol posledný diel tejto obľúbenej simulácie našťastie rýchlo vyprchali potom, ako bolo pred niekoľkými mesiacmi ohlásené tretie pokračovanie tohto budovateľského titulu. Realita je však dnes a po absolvovaní niekoľkohodinového herného maratónu môžem s kľudom anglikána povedať, že
RollerCoaster Tycoon 3 je minimálne taký dobrý, ako jeho predchodcovia, ak nie viac. Čo ma donútilo vysloviť takýto opovážlivý postulát? Čítajte prosím ďalej…

RollerCoaster Tycoon 3
RollerCoaster Tycoon 3
RollerCoaster Tycoon 3

Nebudem chodiť okolo horúcej kaše takže rovno sa zameriam na herné možnosti (ako obvykle). Herné menu (mimochodom jednoducho a účelne prevedené) aj tentoraz ponúka viacero už dobre známych volieb, takže fanúšikovia pôvodnej série sa v hre zorientujú behom okamžiku. Sandbox mód, ktorý sa v minulom diely stal nesmierne populárnym, je späť v plnej svojej kráse a opäť umožňuje márnotratným ľuďom postaviť si zábavný park svojich snov, bez toho, aby sa museli strachovať o svoje financie – tu je totiž ich prísun neobmedzený. V dôsledku toho sa tvorivosti medze nekladú a nie je problém zapratať celú plochu jednou GIGA megalomanskou horskou dráhou (čo som koniec koncov urobil aj ja :)). Popri sandboxe si môžu hráči zahrať aj „custom game“, avšak táto položka po aktivovaní zatiaľ zíva prázdnotou a len tíško čaká, až si do nej nakopírujete scenáre vytvorené hráčmi v priloženom editore (o tom až neskôr).

Autori mysleli aj na bažantov (nie zlatých) tzn. nováčikov, ktorý sa do styku s predchádzajúcimi dielmi nedostali a tak sa tieto osoby môžu dobrovoľné zaučiť do správcovského remesla, absolvovaním školenia v podobe tutoriálu. Osobne som túto možnosť pri prvom pohľade vehementne zavrhol, ale neskôr som tento môj nerozvážny krok šeredne oľutoval, hlavne vďaka novinkám v hre, ktoré sa tu a tam objavili a načapali ma kompletne nepripraveného. Ako posledný herný mód som si nechal kariéru správcu lunaparku, ktorú si zvolí asi väčšina hráčov, ako prvú, takže si ju paradoxne rozpitveme až nakoniec. Vaše manažérske schopnosti tu dokonale prevetrá 18 náročných scenárov, pričom zo začiatku je prístupných len niekoľko. Ako však budete postupovať hrou a úspešne dokončovať jednotlivé parky, sprístupnia sa vám ďalšie a ďalšie. Odblokovanie posledných dvoch scenárov si však vyžiada poriadnu dávku driny, pretože na ich získanie nestačí len splniť základne úlohy toho ktorého parku.

Novinkou sú totiž hneď tri úrovne zadaných úloh, odlišujúce sa od seba stupňom obtiažnosti, takže v prípade posledného zábaváku, budete musieť tie predchádzajúce ukončiť s najvyšším hodnotením tycoon, a verte mi, je to naozaj krvavá požiadavka. Rozmanitosť jednotlivých cieľov je pritom obrovská a zahrňuje širokú škálu ekonomických činností, od obyčajného naakumulovania určitého finančného obnosu z predaja obchodov, cez rôzne úlohy spojené s horskými dráhami (napr. dosiahnutie určitej úrovne „excitement“, poprípade dĺžky horskej dráhy), ale nájdu sa aj špecialitky, ako uspokojenie VIP hosťa, ktorý daný park navštevuje v pravidelných intervaloch (teda jeho požiadavky budú vašim stredobodom pozornosti). Tak či onak, pri plnení niektorých úloh sa sakramentsky zapotíte a pripravte sa na hodiny usilovného (a zábavného) budovania.

RollerCoaster Tycoon 3
RollerCoaster Tycoon 3
RollerCoaster Tycoon 3

Najmarkatnejšiou zmenou, ktorú ste už iste všetci postrehli, je prechod hry zo staromódneho 2D zobrazenia (veď bolo na čase – posledný nájomník enginu, ktorý využívalo aj duo Rollerov, je Locomotion a pri pohľade na neho mi doslova horia dioptrie) do nóbl 3D habitu, ktorý je v súčasnosti nesmierne "in". Týmto drastickým prechodom sa zo škaredej kačice stala prekrásna princezná a jednotlivé parky tak doslova ožívajú vo vašom baráku. Krásne zelené scenérie sa tu striedajú s púštnymi motívmi a vodné plochy akoby vypadli tým skutočným z oka (skleneného samozrejme). Musím skloniť klobúk pred vývojármi, pretože na ich novom engine je vidno poriadny kus poctivo odvedenej práce a hra tak exceluje v každom smere. Prechod do tretej dimenzie prináša aj ďalšiu novinku, s ktorou ste sa už mohli stretnúť pri hraní Theme Park Worldu, a tou je možnosť zažiť každú atrakciu na vlastnej koži jednoduchým prepnutím sa do „ride" kamery.

Pomocou tejto featurky budete môcť v teple domova simulovať zbesilú jazdu na horských dráhach či iných atrakciách a odfaklím si pravú ruku, ak si vás táto finesa nezíska (osobne som prvý den kontaktu s hrou strávil jazdením na horských dráhach, ktoré som pred tým pracne nahádzal na plochu parku, prezentovaného v móde sandbox). 3D engine nie je len jedinou zmenou, ktorá postihla najnovší RollerCoaster. Ak sa vám zdala lišta (umiestnená v hornom okraji) s budovateľskými resp. informačnými tlačítkami v minulých dieloch komplikovaná, dozaista nebudete nadšení ani novou sústavou čudlíkov (avšak s tými istými funkciami ako v minulých RCT), tentoraz umiestnenou v pravej časti obrazovky. Možno som len nešikovný, ale občas som mal problém dostať sa k vytúženej informácií resp. budove.

Pri stavbe akéhokoľvek objektu však môžete teraz použiť aj filter, ktorý vám vylúči z ponuky tie komponenty, o ktoré nemáte záujem a tak táto novinka prispieva k zlepšeniu prehľadnosti, ktorá je pri niektorých položkách naozaj nevyhnutná (spomeniem napr. menu výberu horskej dráhy, kde je nasekané také množstvo všemožných typov, že bez použitia filtrácie by bolo rozhodovanie sa pre víťaza krajne náročné). Keď už som pri atrakciách, tak len dodám, že späť sú všetky natriasačky z predchádzajúcich dielov, ale samozrejme priestor dostali aj nové kúsky (napr. rollercoaster so sedadlami v horizontálnej polohe), takže pripravte sa na to, že plocha parku sa s pribúdajúcimi atrakciami stane pre vás poriadne tesnou. Manažment jednotlivých kolotočov je pritom prepracovaný a ponúka hráčovi kopec zaujímavých informácií, ktoré mu v konečnom dôsledku pomôžu pri rôznych nastaveniach, či už technického alebo finančného rázu. A ako čerešničku na torte si môžete ku každej atrakcii priradiť ľubovolnú hudobnú skladbu, ktorú si pred tým nakopírujete vo formáte mp3 do adresára hry (ideálny je Rammstein pre „Merry-go-Round“ kolotoč a niečo od Vivaldiho či Bacha pre horskú dráhu).

Menší pokrok postihol aj stavbu ciest, takže už si nemusíte kupovať farbu na vlasy, pretože zošedivenie z výstavby pešej komunikácie vám pre tento krát nehrozí. Kdesi na začiatku som spomínal editačné nástroje. Tieto sa nachádzajú v samostatnom menu „Tools“ v hlavnej obrazovke a okrem už spomínanej editácie parkov je tu možnosť vytvoriť si vlastného panáka v „peep“ editore, či delobuchmi napráskaný ohňostroj vo „fireworks“ creatorovi. Mimochodom ohňostroj je také milé efektné divadielko na pozeranie, kde sa v prípade vašej voľby prepnete do FPS pohľadu a sledujete túto parádu akokeby ste boli skutočne „tam“ (a podobne ako u atrakcií, aj tu si môže zvoliť sprievodný hudobný motív).

RollerCoaster Tycoon 3
RollerCoaster Tycoon 3
RollerCoaster Tycoon 3

Žiaľ, aj keď som sa zubami nechtami bránil, hra mi predsa len ukázala aj svoje tienisté stránky, ktorých nie je mnoho, ale rozhodne by tam nemuseli byť. V prvom rade je to 3D engine, ktorý je tak fantastický až je fantasticky náročný na hardware. Toho si boli vedomí aj páni z Frontieru a tak sa muselo s nejakým tým polygónom resp. detailom niekde ubrať. A kto iný si to odniesol, ak nie všadeprítomní návštevníci. Ich telesné schránky boli tak zredukované na sústavu niekoľkých hranatých polygónov a za ich tvárové výrazy by sa nemusel hanbiť ani sám Picasso, majster kubizmu (výtvarný smer, v ktorom prevládali hranaté tvary a rôzne n-uholníkové útvary). Aspoň že sú návštevníci od seba odlíšení jednak rozmermi, vekom ale aj handrami, ktoré majú na sebe oblečené. Ďalší bug, ktorý ma poriadne iritoval bola nutnosť ručne zatvárať jednotlivé pootvárané okná a hlavne zo začiatku, keď som ešte presne nevedel, čo kde je, ma tento nezmysel privádzal do stavu animálnej zúrivosti. Neskôr, s pribúdajúcimi odohranými hodinami,  sa to však postupne zlepší, ale aj tak ma z toho v noci ešte stále máta a sny v ktorých neustále uzatváram pootvárané okná a pritom mi uniká dej za nimi sú na dennom poriadku.

Výstavba horských dráh zostala (celkom netradične) po starom (teda extrémne komplikovaná) takže žiadna revolúcia sa nekoná a do stavby vlastnej húsenkovky sa pustíte až keď bude park frčať na 100% a nebudete mať žiadne finančné starosti. Nakoniec sa musím ešte priznať, že nech som sa akokoľvek snažil, vždy som skončil na mizine a doteraz som nenašiel rozumný spôsob, ako pohodovo zarobiť veľké „prachy“. Ak sa vám to náhodou podarilo, budem šťastný, ak sa s vašimi skúsenosťami podelíte aj s ostatnými v diskusii k tomuto článku. Bodkou tohto odstavca budú hardwarové požiadavky, ktoré požadujú, v prípade že si chcete hru plynulo zahrať na High detailoch v rozlíšení 1024x768, mašinu so srdcom o hodnote 2,5 GHz, 512 MB Ram a slušnejšou grafickou kartou na úrovni GF FX 5700.

Záverečná zostava slov je však výsostne pozitívna. RollerCoaster Tycoon 3 priniesol skrátka to, čo sa od neho očakávalo a po dlhých mesiacoch čakania na poriadnu budovateľskú stratégiu sa hráči konečne dočkali spásy. Špičkové audio-vizuálne spracovanie v kombinácii s výborným ekonomicko-manažérskym systémom spravovania parku tvoria čiernu dieru, do ktorej keď niekto vletí, už niet cesty späť. Prajem úžasnú zábavu!

napísal blade 10.11.2004
Rollercoaster Tycoon III
9.0