MORTYR 2

MORTYR 2

7.0

Vojak Mortyr sa vracia a znovu sa dostane do veľkých bojov druhej svetovej vojny v hre od poľského Mirage Interactive.

Opäť druhá svetová vojna. Koľkýkrát už v posledných rokoch? Zdá sa, že jedna z najhorších etáp ľudských dejín je stále vďačným námetom pre tvorcov PC hier. Tým nechcem povedať, že sa jedná o zlé tituly. Ibaže všetkého veľa škodí a aj obľúbené jedlo, ktoré sa konzumuje príliš často, po čase stratí chuť. Preto aj k novej hre Mortyr 2 som pristupoval  trochu váhavo. Napokon po datadisku United Offensive ku Call of Duty som nepredpokladal, že ma v dohľadnej dobe upúta nejaká vojnová akcia. Ale bol som príjemne prekvapený.

Sven Mortyr je britský dôstojník, ktorý je vyslaný do zasneženého Nórska, aby preveril hrozivé správy. Nacisti údajne pracujú na tajnom projekte. Nová devastačná zbraň je neprípustnou hrozbou, ktorej treba zabrániť. Mortyr odhodlane sleduje stopy a pri svojom pátraní sa nevyhne mnohým krvavým potýčkam. Spočiatku je sprevádzaný priateľom Gunnarom, ktorého oslobodí zo zajatia. Neskôr už je odkázaný len sám na seba. Prechádza hranicami niekoľkých štátov, len aby zabránil veľkej katastrofe. Situácia sa ešte skomplikuje vo chvíli, keď Sven zistí, že do projektu je zapletený jeho otec...

Mortyr 2
Mortyr 2
Mortyr 2

Hlavná postava je typ superhrdinu. Nenápadný a všetkého schopný vojak, ktorý sám vyplieni nepriateľské baraky, guľometné hniezda a ozbrojené transporty. Používa pri tom sortiment dobových zbraní. Nechýba nemecká parabela (p-08 pistol), MP40, ostreľovacia puška Mauser, FG-42, granáty, dokonca samopal Bergmann s nočným videním a protitanková päsť (panzerfaust). Mortyr môže mať u seba všetky zbrane súčasne a obmedzovaný je iba muníciou. Tej je v hre zúfalo málo a preto treba dobre zvažovať, kedy a čo je vhodné použiť. Napríklad ostreľovacia puška je ideálna na likvidáciu guľometných hniezd z bezpečnej vzdialenosti. V prípade, že ju nemôžete použiť, čaká vás náročný súboj, pri ktorom ste vystavení ničivej paľbe. Kým zblízka eliminujete posádku, zrejme využijete nejeden Load.

Sympatické je, že zvyčajne jestvuje niekoľko spôsobov a možností, ako dosiahnuť určený cieľ. Môžete využiť priamy útok alebo vyleziete na blízky kopec a odpálite sudy s výbušninou. Prípadne obídete nepriateľov a pokropíte ich dávkou z ich vlastného guľometu umiestneného na vozidle. V niektorých prípadoch musíte najprv nájsť nálože a umiestniť ich na určené miesto. Vtedy je hrdina dočasne bezbranný, pretože v rukách drží výbušniny a nemôže sa brániť. Preto treba byť mimoriadne opatrný. Aj nepriateľská hliadka, ktorá vás priskoro spozoruje môže spôsobiť vážny problém. Vystrelená svetlica zalarmuje vojakov a neraz zmarí snahu na úspešný postup.
Niekedy je možné, alebo dokonca nutné, použiť bojové a dopravné prostriedky a vozidlá. A nejedná sa len o autá, alebo železnicu. Nájdete tu napríklad nemecký testovací vrtuľník a ďalšie experimentálne zbrane. Tieto doplnky vhodne oživujú hru a robia ju atraktívnejšou. Prekvapiť vás môže aj výbava nacistických základní a kancelárií. Mortyr je jednou  z mála hier, kde vlajú zástavy s hákovým krížom a na obrazoch hailuje Adolf Hitler.

K zásadným nedostatkom hry patrí nerealistické správanie a vlastnosti zbraní. Nabíjanie a šklbnutie zbraní pri výstreloch sú v podstate v poriadku (Aj keď samopal MP40 údajne vôbec netrhá, ako je to zobrazené v hre). Problém je skôr v dosahu a presnosti streľby. Je nezmysel, aby nepriateľ, ktorý je tak ďaleko, že ho sotva zasiahne ostreľovacia puška, so samopalom spôsobil zranenie. Podobne nereálne pôsobia granáty hodené do vzdialenosti aj dvesto metrov. Posádka vybuchnutého vozidla, alebo transportéra si veselo hopká po lúke, akoby sa nič nestalo. Podobné chyby mi dosť prekážali, pretože vyžadovali odlišný postup, ako v realite. Ak bola snaha autorov, čo najvernejšie stvárniť boje v druhej svetovej vojne, vďaka uvedeným faktom im to veľmi nevyšlo. A to hovorím ako človek, ktorý má skúsenosti so zbraňami. Možno keby programátori občas zašli na strelnicu, vyzeralo by to inak.

Mortyr 2
Mortyr 2
Mortyr 2

To, ale neznamená, že hra nie je zábavná. Skôr naopak. Hlavne úlohy v pokročilom štádiu hry sú naozaj vydarené. Trochu mi prekážala skutočnosť, že po úmrtí nebolo možné misiu reštartovať. Síce praktickou súčasťou hry je save a quicksave, ale počiatky misií nie sú automaticky ukladané, ako je zvykom v iných hrách. Prakticky to znamená, že ak si ukladáte pozície skôr sporadicky, ako ja, niekedy sa vrátite o značný úsek naspäť až do predošlej misie.

Hre nechýba slušný multiplayer. Je skôr symbolický, podobne ako je to v hre DOOM 3, ale  ideálny pre malú skupinu hráčov. Na štyroch praktických mapách si dynamickú prestrelku určite vychutnajú aj dvaja či traja hráči.

Grafické spracovanie je na slušnej úrovni, aj keď zďaleka nedosahuje kvality spomínanej FPS DOOM 3. A to najmä čo sa týka detailov a drobných objektov. Paradoxne, hoci mi spomínaná akčná bomba chodila na vysokom rozlíšení a s vysokými detailmi, Mortyr 2  bezproblémovo chodil len na nižšom rozlíšení a znížených efektoch. Pri vyššej kvalite textúr a zobrazenia síce hra netrhala, ale mal som problémy s myšou, čo sa mi inak nestáva. Možno je to dôsledok nedostatočného testovania s rôznym hardware. Alebo je za to zodpovedný engine hry. Okrem tejto chybičky krásy, musím spomenúť občasné zasekávanie postáv a "lietajúcich vojakov“, ktorí sem-tam viseli meter nad zemou. Ale inak konštatujem, že grafika splnila svoj účel a prispela k dobrej atmosfére hry. Zvuky sú na priemernej úrovni a ani tu sa autori nevyhli chybám. Napr. automobil v plnej rýchlosti dookola vydáva zvuk, akoby práve štartoval. V každom prípade na spustenie vám postačí 800 Mhz procesor, 256 MB RAM a GeForce 2.

Mortyr 2
Mortyr 2
Mortyr 2

Mortyr 2 je dlho očakávaným pokračovaním FPS hry z prostredia druhej svetovej vojny. Autori sa síce nevyhli istým chybám, hlavne čo sa týka vlastností a dostrelu zbraní, ale
ako celok  pôsobí hra dostatočne zaujímavo (hlavne ak máte slabší počítač a nehrali ste Cal of Duty) Jednoduchý, ale dobre spracovaný príbeh, rôznorodé, pekne navrhnuté prostredia a atmosféra sú hlavným ťažiskom projektu. Možno keby sa odladili chyby, vylepšili textúry a grafiku mohla by hra postúpiť do vyššej kategórie a vymaniť sa z priemeru.

napísal uni 20.1.2005
7.0
MORTYR 2