MYST IV REVELATION

MYST IV REVELATION

9.0

Štvrté pokračovanie adventúry Myst sa vracia ku koreňom celej série a inovuje ju revolučnými prvkami.

Na bojisku niet miesta pre porazených. Víťaz môže byť iba jeden a zákony diktuje vladár. Týmto panovníkom bol na poli puzzle adventúr dlhé roky Myst III Exile. Pokus o zhodenie kráľa z trónu sa pokúšali neraz kvalitné tituly. Skúšali to premyslenými svetmi (Aura), online podporou (URU), hard core hádankami (Mysterious Journey) a novou 3D technológiou (URU, Mysterious Journey II). Nech sa už popredná pozícia otriasala akokoľvek, po celé tri roky zostal Exile na tróne. Nepísané pravidlo hovorí, že s rastúcim číslom za názvom titulu sa stráca kvalita a dochádza k vykrádaniu nápadov bez štipky inovácie a dávky originality. Nech je už toto pravidlo akokoľvek pravdivé pri Myst IV Revelation, najnovšom prírastku v populárnej sérii Myst, jednoducho neplatí a stráca význam. Nezostáva nám nič iné iba zvolať: „Kráľ je mŕtvy nech žije Revelation!“

Bohatá história a návrat ku koreňom

Séria Myst odštartovala v roku 1994 vynikajúcim prvým dielom, po ňom nasledoval nemenej úspešný Riven (1997), ďalej reinkarnácia pôvodného Mystu do 3D v titule Real Myst (2000), o rok neskôr sa objavil Myst III Exile (2001) a prakticky celá séria začala stagnovať až pokiaľ nevyšla čierna ovca URU: Ages Beyond Myst (2003), čím sa celá odklonila od pôvodného riešenia hádaniek a zamerala sa na hľadanie symbolov v prázdnych svetoch, kde sa mali pohybovať hráči z celého sveta. Nedostatok financií pochoval online podporu a tak zostali svety v URU neobjavené a dá sa povedať, že aj zabudnuté. Myst IV Revelation je návratom ku koreňom série.

Samotný návrat ku koreňom však zdvíhal aj rastúcu vlnu obáv. Nebude to len mlátenie prázdnej slamy? Skutočne budú zodpovedané všetky otázky? A ako dopadne vizuálna stránka, kde vždy táto séria excelovala, keď sa autori vrátili späť k predrenderovaným obrazovkám? Vysoká kompresia, vysoký počet nosičov a pri vysokých rozlíšeniach rozmazanosť obrazoviek. Výhoda alebo handicap? Uvoľnená hrateľná ukážka koncom augusta naznačila/prezentovala mnohé inovácie a predovšetkým ukázala aj najväčším skeptikom, čo sa dá vyťažiť z predrenderovanej grafiky. Ubisoft Montreal aka Team Revelation sa dokázal popasovať s technológiou tak, že vo výsledku sa dosiahla nevídaná kvalita bez vysokej straty na obrazovke a pri zachovaní živých scén. Ako je to možné? Myst IV sa rozkladá na dvoch DVD!

Myst IV Revelation
Myst IV Revelation
Myst IV Revelation

Revelation sa odohráva 10 rokov po Exile a začína rovnako príchodom do sveta Tomahna, ktorý je novým útočiskom Atrusovej rodiny. Po niekoľkých sporoch s manželkou Catherine, sa Atrus rozhodol povolať nezaujatého človeka (vás) a poveriť ho úlohou, aby zistil, či svoje hriechy oľutovali obaja synovia a či sú schopný zaradiť sa do bežného života. Relatívne jednoduchá úloha, ktorá mala byť založená na pozorovaní a prieskume sa zmení na pátranie po stratenej dcére Artusa, Yeshee, ktorá vás sprevádzala pri príchode.

Dodatok pre neznalých: Atrus je jedným z posledných, ktorý vládne umeniu písať. Toto umenie je známe pre, už dávno vymretú, civilizáciu D'ni. Spisovateľ sa stával pri písaní tvorcom a dokázal vybudovať obrovské chrámy, celú kultúru, náboženstvo a zvyky ľudí. Kniha (Linking book) potom slúžila, ako teleport do tohto sveta. V tvorivej dobe, však Atrusova myseľ behala iba po svetoch a bol zaneprázdnený písaním. Výchova oboch synov Sirrusa a Achenara išla bokom a pomaly v nich začínala vrieť nenávisť. Keď dosiahla vrcholu, využili prvú príležitosť a väčšinu kníh spálili, začo ich Atrus uväznil do dvoch separovaných svetov, Spire a Haven.

To sa odohralo v pôvodnom Myste. Samotnému umeniu písať je venovaný veľký priestor, podobne ako histórii, vzťahoch a kultúrach. V hre sú bravúrne zakomponované všetky otázky, ktoré sa objavovali počas celej trilógie. Odpovede však musíte hľadať sami, Revelation ich nepredkladá na podnose. Jediné, čo zostalo po Yeshee je náhrdelník, ktorý je spojnicou prakticky s celou históriou a udalostí minulosti. Náhrdelník je skvelým pomocníkom, pri čítaní kníh (číta ich hlas človeka, čo knihu písal) alebo prieskume dôležitých predmetov, kde sa po aktivácii náhrdelníka spúšťa krátky film, monológ alebo rozhovory postáv. Takto sa dozviete neraz cenné informácie a dokonca narazíte aj na nepovinné miesta, ktoré ocenia hlavne hráči Exile. Nájdete tu repliku balkóna, kde Exile začínal, Atrusovu pracovňu, úvodnú animáciu s Catherine, ako pestuje malú Yeeshu na rukách alebo zákerného Saveedra.

Tie svety naozaj žijú!

"Dychberúce však?", ozval sa hlas Atrusovej manželky krátko po príchode do sveta Tomahna v Exile. Dychberúce je v Revelation slabé slovo. Lanovka s Yeeshou pripravuje hráča na poriadnu jazdu špičkovou prezentáciou, ktorú v bežnej adventúre nezažije. Vysoká kvalita filmových postáv, áno opäť v Myste hrajú skutoční herci, vysoké rozlíšenie a priam rozprávková grafika. Veľmi ťažko sa popisuje niečo, čo exceluje a nenahradí to ani tisíc obrázkov, na ktorých je badať kompresiu. Avšak v pohybe hra vyzerá úplne inak, živšie. Revelation bol vytváraný, ako Myst plný života a autori to splnili do bodky. Jednotlivé svety a obrazovky boli vyrenderované vo vysokom rozlíšení. V bežnej hre to však znamená príťažlivú grafickú stránku, ale na úkor umelosti scén (Aura), nie však v Revelation. Každá jedna obrazovka je zložená z 15 vrstiev a je bohato animovaná. Oblaky plávajú po oblohe, koruny stromov sa v poryve vetra prehýbajú, vodné hladiny sa vlnia, v džungli je množstvo tvorov, vtáci prelietavajú pred vami, v noci pri svetelných zdrojoch je vidieť roj mušiek a v diaľke je vidieť hučiaci vodopád. To sú animácie, ktoré, je možné zahliadnuť aj v iných adventúrach. A čo takto zmena tieňov v závislosti od zatiahnutej oblohy? Lepšie? A čo takto, mihotajúce svetlo lámp, ohňa a iných svetelných zdrojov dopadajúcich na okolité prostredie? Stále málo?

Tak živý, stačí sa len dotknúť.

Keď nebudeme považovať grafickú stránku za inováciu, tak nové interaktívne body, hotspoty, už brať musíme. Kurzor je v Relevation zastúpený rukou a táto ľudská končatina nie je bezvýznamná. Reprezentuje predĺženú ruku hráča a prakticky funguje ako v realite. Chcete otvoriť skrinku? Uchopte držiak a potiahnutím myšky skrinku aj otvoríte, chcete sa pozrieť, čo skrýva zásuvka na stole? Uchopte a otvorte! Podobný princíp funguje aj na páky a rôzne regulátory. Revelation však ide ešte ďalej, hlbšie. S rukou môžete preskúmať čokoľvek, ak tam dočiahnete. Tu sa objavujú zvukové hotspoty a rôzne zábavné animácie, ktoré hru náramne oživujú. Každý povrch vydáva iný zvuk a ak predmet nie je možné preskúmať, rukou môžete zistiť, či je naozaj z dreva, železa alebo iného materiálu. Klopanie v závislosti od povrchu produkuje iný autentický zvuk. S kurzorom môžete ďalej rozčeriť vodnú hladinu a vytvoriť kruhy, rozhýbať listy kvetov v botanickej záhrade, rozohnať krabov na pláži alebo sa pohrať s bublinami z fontány.

Myst IV Revelation
Myst IV Revelation
Myst IV Revelation

Interaktívne body majú však aj muchy, ich bohatosť a presýtenosť v prostredí nenahradí pomalú animáciu kurzoru pri zobrazovaní činnosti. Často sa vám stane, že pri prieskume jednoducho prehliadnete páčku alebo zásuvku a to z jednoduchého dôvodu, pri pohybe myši, kurzor nestihne zmeniť podobu. Aby toho nebolo málo, niektoré páky jednoducho splývajú s pozadím, keď pri nich stojíte. Hneď na začiatku, tak môžete minúť páku na otvorenie strechy, ktorú zo vzdialenosti vidíte, ale ak sa postavíte pred ňu, vyzerá ako zábradlie. Prehliadnutie v Revelation znamená zostať visieť dlhé hodiny na mŕtvom bode a tomu sa dá zabrániť iba precíznym prieskumom. Tu sa však prihlasuje o slovo pixelhunting, ktorý vrcholí vo svete Haven, kde je nutné otvoriť drevenú bránu. Otvárací mechanizmus je schovaný za poklopom, ktorý je možné uchopiť iba na jednom malom mieste, hľadanie ktorého vám pridá vrásky na čele.

Ak by ste na nejaký neriešiteľný problém predsa narazili, je neustále k dispozícii niekoľko úrovňový pomocník. Na prvom nastavení jemne naznačí, kam treba ísť a čo treba spraviť, druhá úroveň radí viac a na tretej, síce hra sa tomu prieči, ale nakoniec celé riešenie prezradí. Táto novinka je pre fanúšikov tŕňom v oku, pre nováčikov prínosom, hlavne vo svete Spire, kde obtiažnosť graduje až na úroveň hard core. Celý svet je jedným premysleným puzzlom a bez pozorného štúdia materiálov, ich závislosti na magnetizme a frekvenciách, nemáte šancu tento svet prejsť. Hra si však po celú dobu zachováva obtiažnosť na racionálnej úrovni a všetko podlieha prísnej logike. Budete vytvárať kópie signálov za pomoci generátora a Atrusa, nájdu sa aj časovo obmedzené puzzle a hádanky založené zvukoch (hlavne v Haven).

Ďalším pomocníkom pri riešení hádaniek sa stáva elektronická podoba zápisníka a fotoaparát. Skutočne nahradili pero a papier? Pri hraní tradične narazíte na množstvo vodítok, znakov, dokumentov, ktoré je tentokrát nutné fotografovať. Každú uloženú fotografiu si môžete popísať a priložiť k nej dojmy, poprípade nápad. Fotoaparát naozaj nahradil klasický papier z dôvodu komplikovaných znakov, farebných kombinácií a nemožnosti uložiť do inventára, ktorý v hre neexistuje, akýkoľvek dokument.

Myst IV Revelation patrí medzi najkrajšie. Nie, inak. Revelation je najkrajšou puzzle adventúrou vďaka úžasne bohatým prostrediam, čo im dodáva dušu. Architektúra a stavba logických hádaniek je na veľmi vysokej úrovni, vybrať jeden svet za najslabší by bolo urážkou. Jednoznačne exceluje svet Serenia, ktorý tvorí niekoľko vysokých stĺpov a vodných kanálov s prepracovaným systémom púmp. Každý svet ponúka niečo iné, Haven svoju bujnú faunu a flóru, Tomahna pocit pokoja, prepracované výťahy a Spire chladné skalnaté komnaty a ponurú atmosféru. Grafika je sprevádzaná špičkovým ozvučením, nielen čo sa týka rozmanitosti zvukov prostredí, ale hlavne bohatým soundtrackom, pod ktorý sa opäť podpísal Jack Wall. Hudba sa dynamicky mení, jednotlivé melódie sa tak často neopakujú a nenútia k vypnutiu. Niektoré skladby nahral aj bratislavský symfonický orchester.

Myst IV Revelation
Myst IV Revelation
Myst IV Revelation

So špičkovým technickým spracovaním ide ruka v ruke aj hardvérová náročnosť. Autori ako minimum uvádzajú CPU 700Mhz a 128MB Ram, čo je na hranie pri živom svete nepostačujúce. Na prvej testovanej zostave s CPU 1Ghz, 256 Ram a GF4 Ti sa hra spomaľovala, pri komplexných scénach (spustenie mechanizmu) začala nepríjemne trhať a pri načítaní ďalšej obrazovky sa prejavila aj nedostatočná kapacita pamätí. Nepomohlo ani zníženie počtu animácií, vypnutie rozmazávania vzdialených objektov. Na plynulé hranie je nutné mať rýchlejší procesor a dostatok ramky. Tieto nedostatky vyriešila v mojom prípade zostava s procesorom Intel P4 3,4Ghz s jadrom Prescott, ktoré podporuje technológiu HT a 512MB základnej pamäti. V spojení s grafickou kartou GF6800 dokázala hra bežať pri maximálnom rozlíšení (1024x768) na plné detaily s rýchlym načítavaním obrazoviek absolútne plynule.

Na prvom mieste hráč

Myst IV Revelation je jednoducho najlepším dielom tetralógie (ak nerátame URU). Nie je to však iba vizuálna hostina, ktorá robí štvrté pokračovanie jedinečným. Je to práve samotná previazanosť, odkazy na bohatosť predchádzajúcich dielov a nebojím sa povedať revolučný systém hotspotov a manipuláciu s objektami. Team Revelation vytreli zrak všetkých adeptom na pokoriteľa puzzle adventúr. Nech žije Revelation!

napísal spacejunker 23.11.2004
9.0
MYST IV REVELATION