THE LORD OF THE RINGS: THE THIRD AGE

THE LORD OF THE RINGS: THE THIRD AGE

8.6

LOTR ešte neskončil a nová hra ukazuje doteraz neznáme udalosti v treťom veku

Recenzia na Xbox verziu

Videli ste film Pán prsteňov? Spomínate na tú scénu v Morii, keď ten neposlušný hobit zhodil trpasličieho kostlivca do kamennej studne a vzápätí prišli goblini a trol? A chcete vedieť, KAM dopadol ten kostlivec? Zaujímalo vás, ČO robil démon Balrog prv, ako začal strašiť Spoločenstvo? Najnovší príbeh zo Stredozeme pána Tolkiena v podobe titulu Lord of the Rings: Third Age vám odpovie. Hra vyšla pre konzoly PS2, Xbox a Gamecube v podaní EA Games, takže čakajte kvalitu po všetkých stránkach.

Príbeh hry nekopíruje ani knižnú predlohu ani filmy trilógie, vhodne však dopĺňa a obohacuje filmové spracovanie, preto ak ste skalný fanúšik LOTR, tak fakt odporúčam si tento kúsok prejsť. Ústredná postava LOTR:TA je Berethor, pôvodom z Gondoru. Berethor vlastne hľadá Boromira, ide v jeho stopách. Ovláda boj s mečom a štítom. Hneď v úvode hry sa nepohodne s Nazgúlom a ako pravý gondorčan sa vrhne do boja... a padá na zem. Od zatratenia ho zachráni elfka Idrial, pekná to mačka s blond vrkočom, tváričkou, že by aj vo filme mohla hrať a pohybmi, ktoré ma presvedčili, že snáď elfka bude tá moja životná. Idrial zohrá v príbehu hry tiež významnú úlohu, ale nebudem kaziť pôžitok a prezrádzať. Ovláda vynikajúco mágiu elfov a nebezpečná je aj s mečom. Partiu vyvolených postupne doplnia postavy, ktoré stretnete v priebehu hrania. Pribudne Elegost, hraničiar, ktorý okrem večných poznámok skvele vládne lukom, jeho druh trpaslík Hadhod, takmer kópia Gimliho (sekera, veľká brada, tuhý korienok), navyše ovláda mágiu hôr. V druhej polovici hry sa pripojí "panna" Morwen (opäť sex v meste), ktorá je tak trochu zlodejkou, najmä však zúrivou bojovníčkou s dvoma sekerami. Posledný mohykán je Eaoden, bojovník Rohirim, ktorý svojho tátoša akosi nezvládol a tak behá po svojich. Boj s kópiou však zvláda dobre a v niektorých stretnutiach pôsobí, ako dobrý "mierový poradca". Ako sa ukáže v predposlednej kapitole, dokonca sa s Berethorom už raz stretol.

Toto herné spoločenstvo putuje v stopách filmového, často ich už-už dobiehate a až v Helms Deep si s každým aj pokecáte a v priebehu hry budete bojovať po boku s Aragornom, Legolasom, Gimlim, Faramirom a najmä s Gandalfom. Gandalf hrá okrem svojej "filmovej" role aj úlohu rozprávača. Vypomáha si prestrihmi so scénami z filmu a komentuje aktuálne dianie, dáva rady a objasňuje veci okolo postáv. Ja by som možno uvítal menej tých scén (je ich 109) a viac interakcie medzi postavami priamo v hre. Tie, ktoré tam sú, sú fajn, ale potešili by v silnejšej zostave. Ozaj, všimli ste si? Nespomenul som zatiaľ žiadneho Hobbita. A už ani nespomeniem, pretože EA Games ma potešili a tých hnusákov vypustili. Hoďte si do mňa kameňom, ale najmä filmový Frodo mi ich neskutočne sprotivil (toho herca celkovo odvtedy nemám rád). Aby som však neklamal, hobbiti sú nájditelní v tých filmových prestrihoch (hopsasa, dajú sa nepozerať).

The Lord Of The Rings: The Third Age
The Lord Of The Rings: The Third Age
The Lord Of The Rings: The Third Age

Systém hry - hra sa tvári ako RPG akčná adventúra, no zistíte, že ide o ťahovku. Ponúka 8 kapitol (cez Eregion, Moriu, Rohan, Helm's Deep, Osgiliath, Minas Tirith až po Pelennorské polia), kde sa môžete pohybovať voľne v rámci vymedzeného priestoru, takže nezablúdite a určite dôjdete do konca, ak vytrváte. Pri pohybe v krajine vidíte vždy len jednu postavu (sami si vyberiete, koho). Táto postava často pri splnení questu získa všetky skúsenosti (exp) pre seba, takže už viete, s kým máte "chodiť". Pokrok vpred je prerušovaný súbojmi, to je vtedy, keď tí zlí tiež chcú ukázať, že niečo dokážu. Ak budete hrať dobre, tak im to nedovolíte. Vstup do boja je podľa lokácie, kde sa nachádzate (v lese cez obrazovku prehrmí záplava zelených listov, neskôr v pamäti utkvie najmä biela ruka Sarumana a Sauronove ohnivé oko). Boje samotné sú na ťahy, EA Games vypustili bezduché mačkanie ovládača a hráč musí troška rozmýšľať, čo je len dobre. Väčšinou bojujú tri vaše postavy proti 3-4 nepriateľom a podľa svojich atribútov (iniciatíva, rýchlosť) sa dostávajú na ťah.

Počas ťahu hráč nie je tlačený žiadnym časovým limitom a môže zvážiť akciu (alebo si pozrieť správy, dať si večeru, rande a pod.). Postava má k dispozícii AP (action points), okrem jednoduchého útoku prakticky všetko stojí AP. Nebudem tu všetky typy útokov, skillov a kúziel vymenúvať, to by chcelo zvlášť článoček, len ako príklad si dajme Berethora. Útoky mečom s rôznymi účinkami (silný útok, zníženie brnenia, ignorácia brnenia, viacnásobný útok a pod.), použitie skillu vodcovstvo (leadership) dáva možnosti napríklad ochrany pred omračujúcimi útokmi, zvýšenie sily útokov, zlepšenie šance na úspešný útok, priebežné dopĺňanie AP alebo bojový pokrik, na ktorý vybehnú kamoši do útoku aj mimo svoj ťah. Navyše postavy majú aj pasívne skills, takže časom sa vedia lepšie uhýbať útokom, vedia využiť zúrivosť na viacnásobný útok, zlepšia si armor rating a pod. K tomu si dajte perfect mode, kedy postava zavolá na pomoc vis major v podobe fakt silného útoku (postupom času ich je viac druhov).

Systém schopností postáv (skills) rozvíjate tak, že ak postava úspešne použije niektorú akciu z príslušného skill stromu, získava 1 SP (skill point), ktorý sa naakumuluje do aktivovaného skillu a keď dosiahnete potrebné množstvo SP, tak získate nový skill. Preto postavy, ktoré "spia vzadu" síce získajú skúsenosti za boje v rovnakom pomere, no SP nezískajú žiadne, pokiaľ nebojujú. Postavy našťastie zapojíte do boja jednoducho, keď je na ťahu vaša postava, stlačením bieleho (Xbox) ju môžete vymeniť za čerstvú posilu, ktorá pribehne zozadu (pozor však, lebo všetky kúzla použité počas boja sú aktívne len na aktívnych postavách, či už vaše, či nepriateľské). Takto môžte aj taktizovať a zavolať si "špecialistu" podľa potreby. Odporúčam v hlavnej partii mať postavy, ktoré sú rýchle, takto sa skôr dostanete na ťah a keď už ste na ťahu, toho pomalšieho parťáka si jednoducho zavoláte.

The Lord Of The Rings: The Third Age
The Lord Of The Rings: The Third Age
The Lord Of The Rings: The Third Age

Atribúty postáv - klasika. Strength (sila), spirit (sila ducha), constitution (telesná konštitúcia), speed (rýchlosť), dexterity (obratnosť). Plus rozsiahla zbierka odolností voči rôznym fyzickým útokom (slash, pierce, blunt) alebo elementom (fire, air, water, earth, shadow, spirit). Inventár postáv je určite magický, pretože všetky, naozaj všetky predmety zostávajú postavám v batohu a je toho fakt dosť. Rôzne kusy a kúsky brnenia, chrániče na plecia, boky, nohy a neviem-čo-ešte, helmy, prstene, plášte, spony, elfie kamene a najmä zbrane. Orientáciu uľahčuje modré X, ktoré po stlačení ukáže vlastnosti predmetu (koľko pridá k brneniu, atribútom, odolnostiam, sila a typ útoku), navyše sú predmety ohodnotené hviezdičkovým ratingom (funguje ako pri Metaxe, viac hviezdičiek = celkovo lepší predmet). Aby sa hráč nestratil v samotnom inventári (ako celok v textovej forme nie je veľmi prehľadný), nové predmety sú vždy pod položkou "New", ako ináč. Predmety sú vždy špecifické pre konkrétnu postavu, takže meč Berethora nevie použiť Idrial a to isté aj ostatné. Takže k starým predmetom sa prakticky nemusíte vracať. Osobne nechápem, prečo tam nedali aj nejaké obchody, kde by sa staré nepotrebné veci dali speňažiť a za euráče nakúpiť nejaké tie posilováky. Hmm. V zvlášť obrazovke sú skills, kde si pozeráte strom zručností a kliknutím na odomknuté poviete postave, ktorú sa má učiť. Vidíte aj popis každého skillu. Ak nájdete špeciálne kamene elfov a dáte ich do elf slotu, tak daná postava môže aj vyrábať predmety (dosť nepraktické, lebo len počas boja a strácate tak ťah), používať mágiu svetla (lightcraft, to je praktické kvôli liečeniu), mágiu tieňa (shadowcraft, veľmi užitočné je hneď prvé kúzlo dispel).

Keď sme už pri menu, tak v položke questy si pozriete progress v plnení úloh a stav odomknutia kapitol, položka stats, kde zvyšujete level postavy a vidíte prehľad svojej postavy, equip, kde obliekate postavu do nájdených a vybojovaných zázrakov, use item, kde môžete použiť rôzne predmety typu fľaštička/bylinka, len sa volajú tolkienovsky (lembas, kingsfoil a iné divné názvy), ktoré sú chvalaEA doplnené popisom účinku. Ukladanie pozície je riešené konzolovsky, t.j. v lokáciách sú umiestnené také stojančeky, kde sa vás spýta, či chcete uložiť hru a vyberiete si nasledovne slot. Je dobré kapitoly ukladať zvlášt do slotov, najmä si odložte pozíciu na začiatku kapitoly (vraj je v hre bug a tak niektoré questy sa neodomknú, neviem, mne šlo všetko OK). Tieto uložené pozície majú však jeden cool význam, totiž k takejto pozícii sa dostanete aj cez hlavné menu, kde v options je EVIL MODE. Áno, môžte hrať za zloduchov! Stačí v tomto móde otvorit príslušný sejv a v sérii súbojov budete likvidovať všetkých odporných klaďasov (žiaľ aj moju Idrial). Keď zvládnete všetky súboje (sú tam tie kľúčové z hry), tak za odmenu dostanete špeciálne predmety (hra vás po evil súbojoch vyzve, kam má uložiť výsledok, to si dajte do posledného sejvu a tam sa vám objavia nové veci). Dobré, nie? Zahráte si takto za goblinov, orkov, trolov, nazgúlov, urukhai...

The Lord Of The Rings: The Third Age
The Lord Of The Rings: The Third Age
The Lord Of The Rings: The Third Age

Záver - Hra je veľmi dobrá a určite sa oplatí zahrať. Systém má fajn, nie príliš zložitý, ani moc jednoduchý. Grafická stránka v hre je úžasná pastva pre oči, kopec efektov pri kúzlení aj pri útokoch, všetko je nádherne prepracované. Textúry sú kvalitné ( trochu lepšie na xboxe ako na PS2 a GC), programátori nešetrili svetelnými či particle efektami. Každá malá aj veľká somarinka, ktorú zavesíte na postavu, či dáte do rúk, sa prejaví aj graficky a na konci z Berethora bude pomaly okrídlený jagavý rytier, Idrial mi opäť zlomila srdce v novom brnení z mythrilu a trpák, oops, trpaslík Hadhod v jeho helme, čo zakrýva aj bradu vyzerá fakt desivo (alá Harley Davidson). Tá radosť, keď Hadhod nájde legendárne kladivo, či bájnu sekeru po predkoch. Tá radosť, keď týmito nástrojmi mieru likviduje hordy škaredých orkov. Animácia postáv je čarovná, žiadna strnulosť nehrozí, ani keď čakajú na ťah, stále niečo riešia. V útoku sa rozbehnú k nepriateľovi, rozmáchnu a bác. Je na čo pozerať aj po 500 súbojoch. Hudba v hre je inšpirovaná filmom, podmaz prakticky nevnímate a dynamika prichádza podľa vývoja deja. Hra zvukovo ponúka THX a veru, keď to doma vypečiete, tak prídu aj susedia, že čo sa deje za koniec sveta. Dabing tiež neodflákli a tak počujete originál hercov, keď vravia svoje postavy a aj nové hlasy k novým hrdinom, všetko správne upravené a tak to pôsobí, akoby ste boli súčasťou série LOTR. Treba zažiť.

Hra na Xboxe beží bez problémov, len raz sa mi stalo, že mierne "posekala" obraz, keď v Morii z jamy vyliezal Balrog, ale nič závažné to nebolo, počas boja s ním už šlo všetko hladko. A jedna maličkosť z bugov, Hadhodovi pri útoku crippling-voľačo nebolo počuť ten úder, no možno to bolo spôsobené nadmernou slnečnou aktivitou). Ak som niečo nespomenul kľudne ma doplňte v diskusii, avšak neskúšajte zvyklať moju lásku k Idrial alebo inak mi oponovať.

Malý spoiler na záver: Aj elfky sú žiarlivé... najmä, ak je v hre panna s dvoma sekerami a chutnou, ehm, tváričkou.

napísal beholder 24.11.2004
8.6