GHOST RECON 2

GHOST RECON 2

8.8

Jednotka duchov znovu zasahuje. Tentoraz svetu hrozí atómová vojna zo strany Severnej Koréi.

Recenzia na Xbox verziu

Tom Clancy preniká v hernej oblasti neuveriteľnou silou, prvý to odštartoval Rainbow Six a priviedol k životu taktické akcie. Podobne si počínali aj ďalšie tituly, kde to isté spravil aj Splinter Cell so stealth akciami a nakoniec aj Ghost Recon, ktorý uviedol žáner vojnovej taktiky. Teraz je tu jeho nové pokračovanie  Ghost Recon 2 a znovu svoj štýl posúva ďalej takmer po všetkých stránkach. Grafika, taktika, atmosféra, zvuky...

Nové pokračovanie vychádza hneď na 4 platformy v dvoch rôznych verziách a to na PC, Xbox jedna verzia od pôvodného vývojového tímu Red Storm Interactive a PS2 a GameCube verzia od nového Ubisoft Shanghai tímu. Každá verzia je iná, PS2 verzia je viac arkádovo orientovaná a odohráva sa 4 roky pred PC/Xbox hrou, tá bude viac taktická a ostane v nej feeling z pôvodného Ghost Reconu. Navyše už vieme, že PS2 verzia pohorela a hodnotenia sa pohybujú len v priemerných číslach, pozrime sa ako si pôvodný vývojový tím poradil s novým zásahom jednotky duchov. Jednotky, ktorá má za úlohu predchádzať vojnám, potichu elmininovať nepriateľských vodcov, nebezpečné zbrane a prinášať tak mier s čo najmenším počtom obetí. Tentoraz ide o niečo vážnejšie a v ich rukách bude ležať osud sveta.

Ghost Recon 2
Ghost Recon 2
Ghost Recon 2

Po vypuknutí hladomoru, severokórejský generál spreneverí dodávku potravín, určených pre armádu a jeho sila pomaly narastá. Ako odpoveď Čína zastavuje predaj zbraní a Severná Kórea sa obracia na svojho dlhoročného partnera, Rusko. V Kórei začínajú nepokoje naberať na obrátkach a generál preberá kontrolu nad celou armádou. Obviňuje Čínu z hladomoru a púšťa sa do invázie. Hrozba nukleárneho konfliktu je vysoká, Čína nechce riskovať a preto požiada o podporu špeciálnej jednotky, aby sa postarala o nepokoje na hraniciach. Tu do hry vstupuje jednotka duchov s úlohou zlikvidovať generála a zabrániť atómovej vojne. Či to dokážete bude len na vás, ale ľahké to nebude.

V samotných akciách sa znovu dostávate do čela jednotky duchov, no narozdiel od predošlých častí sa už nemôžete prepínať do ostatných postáv a ovládate iba jednu. Zvyšok tímu tvoria traja podporní vojaci, ktorým môžete rozkazovať, čo majú urobiť, kam majú ísť a čo zničiť. Prakticky systém, ktorý sme už videli pri konzolovom Rainbow Six a ktorý sa stal nesmierne obľúbeným. Budete postupovať lesmi Kórei, ničiť mosty, útočiť na obsadené dediny, konvoje alebo základne. To však zďaleka nie je všetko, okrem taktického štýlu na rozsiahlych územiach, sa dostanete aj do úzkych ulíc zničených miest, kde si budete musieť poradiť sám proti desiatkam nepriateľov a obrneným vozidlám a nakoniec vás čakajú aj bojové fronty, kde jednotka duchov preberie obranu a bude brániť armáde nepriateľov v prelomení línie.

Misie sú rozmanito spracované a každá ma svoj vlastný štýl a zameranie. Nie je to už všetko rovnaké ako v predošlých hrách a vždy si musíte dávať pozor na niečo iné. Niekedy nepriatelia prídu s helikoptérou, inokedy majú k dispozícii delostrelectvo, alebo tanky. Vy sa rovnako vždy musíte starať o iné veci, napríklad im dovoliť prejsť za určitú hranicu, musíte zničiť všetkých vojakov, alebo určité zariadenia. Podobne ako minule budete znovu bojovať cez deň a cez noc, za rôzneho počasia i viditeľnosti a vždy budete musieť taktiku prispôsobiť zmeneným podmienkam. S okuliarmi na nočné videnie je síce orientácia ťažšia, ale musíte si zvyknúť. Satelitná mapa vám mierne pomôže v orientácií po bojovom poli, ale cesta k cieľu je väčšinou len jedna a na bojisku sa prakticky nedá zablúdiť, dá sa však obísť nebezpečné územie a často sa môžete dostať k požadovanej pozícii aj miernejšou cestou (väčšinou ju nájdete hneď potom, ako vás na jednej neustále zabíjajú a ničia a musíte hľadať iný spôsob prejdenia).

Ghost Recon 2
Ghost Recon 2
Ghost Recon 2

Ovládanie doznalo od minulej časti zmien a je výraznejšie prekonfigurované a veľmi intuitívne. Jediné čo som si nevedel zvyknúť bolo používanie vecí a guľometov kliknutím pravej analógovej páčky. Ak by vám nastavenie nevyhovovalo, môžete si ho zmeniť za klasické alebo za niektoré z ďalších preddefinovaných schém. Navyše štýly ovládania sa menia popri štýle misií, kde v meste namiesto ovládania tímu dostanete detailnejšie možnosti ovládania zbrane a budete ju môcť napríklad vysunúť ponad auto alebo poza roh bez toho, aby ste vystrkovali aj hlavu, čím ešte viac znížite možnosť zásahu. Celková náročnosť je však aj s tými novinkami vyššia ako minule a možno aj preto autori pridali netradične neobmedzené ukladanie pozícií. Trochu škoda pravých hráčov to láka a môže kaziť dojem z celej hry, ale na druhú stranu to šetrí nervy a nefrustruje. Možno aj o to autorom išlo, aby sa hra dostala viac do širokých más a tí, čo nemajú taktické nadanie si ju mohli ukladať vždy, keď sa pohne steblo trávy.

Grafika je veľmi kvalitná a tentoraz autori neváhali vytvoriť vlastný engine a urobili veľmi dobre. Mohli tak viac engine modifikovať a vytvoriť potrebné efekty a možnosti. Celú hru teraz presunuli do pohľadu ponad plece, čiže pôvodné zameriavanie zo starého Ghost Reconu a aj celý štýl zameriavania ostáva, ale pribudla vám postava, ktorá názornejšie ukazuje, čo vlastne robíte a už budete aj vedieť, kde postava stojí a teda či vás nepriateľ má šancu zasiahnuť. Red Storm sa pohral hlavne s efektmi výbuchov, ktoré sú priam úchvatné a najmä vo vojnových misiách si vychutnáte atmosféru pripomínajúcu Call of Duty. Navyše rovnako kvalitná, ako grafika je aj hudba.

Multiplayer je druhou silnou stránkou hry a momentálne sa usadil na druhom mieste rebríčka v hrávanosti cez Xbox Live! (hneď za Halo 2 samozrejme). Multiplayer totiž neprináša len taktický štýl, ale vzhľadom na mapu aj bojový akčný štýl v uliciach miest alebo vojnový na frontových líniach. Nájdete tu klasické módy TDM, DM, CTF a nový mód Seek and Destory, kde sa všetci hráči snažia eliminovať hráča s experimentálnou zbraňou. Nakoniec si všetky misie môžete prejsť štyria kooperatívne či už cez splitscreen, system link alebo cez Live!.

Ghost Recon 2
Ghost Recon 2
Ghost Recon 2

Celkovo sa Ghost Recon 2 naozaj podaril a myslím, že prakticky všetky vylepšenia padli na úrodnú pôdu. Možno však čisto takticky založeným hráčom bude vadiť množstvo typov misií a zvýšená akcia, ostatným však rozmanitosť prinesie viac zábavy, akčnosti, zvýši atmosféru a hra bude pripomínať viac vojnový štýl hier MoH alebo CoD, len s taktickými možnosťami. Osobne mi nesedel príbeh rozprávaný z pohľadu vojakov pre televíziu, určite aj toto spracovanie malo svoj štýl a podporovalo atmosféru, radšej by som bral CGI animované prestrihy na bojové scény a postup vojakov ďalej, spovede vojakov som veľmi nemal chuť počúvať a skipoval som ich.

napísal saver 21.1.2005
Ghost Recon 2
| GHOST RECON 2