HOUSE OF THE DEAD III

HOUSE OF THE DEAD III

3.5

Nové pokračovanie klasickej série House of the Dead je tu a vrchol hernej tvorby firmy Sega spolu s ním.

SEGA sa v posledných rokoch začala točiť v kruhu. Z veľkého výrobcu konzol sa stala takmer výhradne softvérová firma a treba podotknúť, že na softvérovom poli veľmi neexceluje. Vyzerá to tak, ako keby jej úplne došli baterky a z toho, čo som videl a hral to lepšie nebude (Worms Forts, Sonic Heroes). Toto sa týka len PC. Neviem, ako si stoja na konzolách, ale myslím, že podobne ako na PC. Niekoľkokrát prevarené tituly, ako Sonic alebo Worms majú pravdepodobne Segu dostať zo slepej uličky, no zatiaľ to tak nevyzerá. Ďalším titulom, ktorý ich má vytiahnuť zo žumpy by mal byť House of the Dead III. Pôvodná hra sa najprv objavila na automatoch a na Segáckych konzolách, kde sa stala takmer nesmrteľnou klasikou. Neskôr spolu s ďalšími dielmi bola preportovaná aj na iné platformy, ale tam až taký ohlas nezaznamenala. Teraz sa znova pokúšajú vzkriesiť klasiku a treba povedať, že House of the Dead zostane už asi navždy Dead.

Ak ste ešte nepočuli o House of the Dead alebo napr. o Virtua Cop, tak sa jedná o hru z pohľadu prvej osoby a pohyb je dopredu určený a predpočítaný. Na obrazovke sa nachádza zameriavací kríž, ktorý sa ovláda pomocou myši. Ľavým myšítkom strieľate a pravým nabíjate. Z rôznych miest pritom vyskakujú nepriatelia a treba ich, čo najrýchlejšie odbachnúť, aby vás nezranili. Jednoduchosť sama.

House of the Dead III
House of the Dead III
House of the Dead III

Hra ponúka na výber len dva herné módy a ani tie nie sú nič moc. V móde Time Attack ide prechádzate hru v časovom limite hru. Hru začínate so 45 sekundami, ktoré sa odčítajú. Ak dosiahnu nulu, hra končí. Vtip je v tom, že sa hra samozrejme za 45 sekúnd dohrať nedá a čas treba nadháňať strieľaním zombíkov. Za ich smrť sa pripočíta niekoľko sekúnd a koľko ich dostanete závisí od toho, ako rýchlo a kam zombíka trafíte. Ak to dostane do hlavy a trafíte ho za pikosekundu, dostanete viac, ako keď padne až na tretiu ranu a na obrazovke už dlho obsmŕdal. Tiež nemáte k dispozícii životy, ale po zásahu nepriateľa sa sekundy odrátajú.

Druhý mód je Survival. Je to v podstate to isté ako Time attack, len sa neodčíta čas, ale máte stanovený počet životov a pokračovaní. Dá sa nastaviť až 9 pokračovaní po 4 životoch, čiže na hru dohrá aj malé decko, ktoré ani nevie, čo robí. Ak stíhate kosiť zombíkov, občas na obrazovke narazíte aj na predmet, ktorý sa dá rozstreliť. V niektorých sú mince s hodnotou 500 a 1000, ktoré pripočítajú body (alebo čas v prípade Time Attack), v niektorých žaba za 2000 bodov alebo len veľké nič. Arzenál zbraní je chudobný ako indonézska prostitútka. Ponúka len jednu zbraň a tou je brokovnica. Počas hry nenarazíte ani na žiadny rýchlopalný upgrade ani zväčšenie zásobníka. Proste len brokovnica so šiestimi nábojmi a dosť. Brokovnica má svoj rozptyl a ak sú nepriatelia blízko seba, dá sa urobiť Twin shot alebo rana do hlavy je ohodnotená hláškou Perfect. Ak zabijete zombie tesne predtým, než vás trafí, dostanete hlášku Faster. Každá hláška je samozrejme inak bodovo hodnotená a najmenej bodov je za Good strelu. Podľa toho, ako sa v leveli darilo, dostanete na konci hodnotenie od A+ po F, začo sú extra body, popr. život.

V HotD3 do akcie nastupuje agentka (ktorej meno som si bohužiaľ alebo vďaka bohu neudržal v pamäti) s agentom menom G. Hru hráme z pohľadu agentky pričom agent G sa nám snaží sekundovať. Jediné, čo však robí je, že sa vždy dostane na nesprávne miesto v nesprávny čas. Preto ho je treba zachrániť zo spárov smrti. Na obrazovke sa objaví nápis RESCUE a je treba zombíkov zostreliť skôr, ako sa k agentovi priblížia. Ak sa nám záchrana podarí, pribudne jeden život. Ak nie, nič sa nedeje. G sa záhadne oslobodí a hrá sa ďalej.

House of the Dead III
House of the Dead III
House of the Dead III

Priznám sa, že zopárkrát sa mi stalo, že som sa naľakal znenazdajky vybiehajúcim nemŕtvym z otvorených dverí alebo práve vyskakujúcou obživlou mŕtvolou zo strechy 20 centimetrov pred nos. Zaujímavé sú momenty, keď je všade ticho a naraz sa cez dvere začne tlačiť motorová píla a začnú vybiehať zombíci so sekerami a karbobrúskami. Pomaly ani nestíhate klikať a nie to ešte nabíjať. Pár svetlých momentov by sa dalo nájsť aj na architektúre celého komplexu, kde sa hra odohráva. Bezpečnostné stanovištia s blikajúcimi monitormi, hala a kancelárie zamestnancov, ale hlavne rôzne laboratóriá a sklady. A za každým rohom tucet hnijúcich prekvapení. Proste atmosféra hororu, ako má byť.

Prejdime ale k tomu najväčšiemu mínusu hry. Hra má päť kapitol a každú som dohral za cca 6 minút. Už si pomaly začínam zvykať na to, že priemerná hracia doba AAA titulu na PC neprekročí 10 hodín, ale aby som hru dohral za 35 minút, tak to sa mi ešte nestalo. Aj pôvodný House of the Dead bol aspoň 2x taký dlhý. Netvrdím, že má ísť o 5 hodinovú záležitosť, ale 35 minút? Neviem, koľko peňazí budú za toto distribútori pýtať, ale aj 100sk je veľa. House of the Dead 3 síce ponúka uvoľnenie a môže byť dobrá na párty ako multiplayer pre dvoch, ale platiť za 35 minút zábavy? Najviac času vás zdržia bossovia. Sú tu štyria. Zmutovaný strážnik, obrovská zmutovaná rastlina, niečo ako opica a záverečný vedec Curien. Každý má iné slabé miesta, do ktorých treba vyprázdňovať zásobníky. Zmutovanému strážcovi treba strieľať do hlavy, opici do,rúk, aby stratila stabilitu, zmutovanej rastline striedavo do chápadiel a tela a do finálneho bosa treba strieľať všade a hlavne veľa. Ak ale odrátame čas strávený likvidáciou bossov, strávil som samotným bojom so zombíkmi a pobehovaním po labákoch asi 20 minút. Môžete síce hrať znova, ale až na jednu možnosť ísť asi dve minúty inou cestou než minule je replayabilita nulová. Pri podobných tituloch býva zvykom, že po dohraní sa odomkne špeciálny mód, nové zbrane alebo aspoň iné oblečenie postáv. V House of the Dead 3 nič podobné nenájdete.

Ruku s hracou dobou si môže podať hudba. Jedným slovom príšerná. Pripadalo mi to, ako midi súbory prerobené na mp3. Kvílenie a škŕkanie je najlepšie vypnúť. No vlastne na tú chvíľku, za ktorú hru dohráte sa to ani neoplatí hľadať v menu. Príbeh detto. Zlý vedec chce pre svojho zomierajúceho syna vymyslieť liek, ale pokus sa nepodarí a bla bla bla. Jediné čo môže, ako tak okrem atmosféry House of the Dead 3 zachrániť je grafika. Nie je to síce hi-end, ale medzi tým ostatným bordelom v hre je jednooký kráľom. Až na grabnutých obrázkoch si všimnete tie detaily zhnitého mäsa a krvi. Vytekajúce oko nemŕtveho, ktoré sa snaží pozerať na vás alebo značku motorovej píly, ktorá ešte pred chvíľkou trhala vaše vnútornosti. Akcia je veľmi rýchla a tak si takéto drobnosti nebudete mať ani čas všímať. Je to škoda, pretože práve tu niekto odviedol kus dobrej práce.

House of the Dead III
House of the Dead III
House of the Dead III

Podčiarknuté a sčítané, o tejto hre nedá hovoriť inak, než ako o odpade. Ak by to vyšlo, ako freeware, tak by som chválil. Ale, čo na tomto robilo asi 30 programátorov, managerov, betatesterov a neviem kto to tam bol ešte v titulkoch? Je to síce zábavné, ale neviem si predstaviť, že zaplatím za 35 minút zábavy 1500 Sk. Na www.plnehry.sk nájdete ZADARMO množstvo podobných a aj lepších volieb ako House of the Dead 3. Jedným slovom: NEBRAŤ!

napísal fendi 22.2.2005
3.5
HOUSE OF THE DEAD III