COSSACKS - EUROPEAN WARS

COSSACKS - EUROPEAN WARS

8.9

Cossacks: European Wars, je nová realtimeovka kde si zabojujete v európskych vojnách 16, 17 a 18 storočia. Presnejšie vybojujete vojnu Ukrajincov, Rusov, Francúzov a vojnu Pirátov. Ale nielen to v hre sú dokonale prepracované armády všetkých mocností toho času, s ktorými si budete môcť zabojovať v prídavných single a multiplayerových misiách. Celkovo budete môcť bojovať za mocnosti Alžirsko, Rakúsko, Anglicko, Francúzsko, Dánsko, Piemont, Poľsko, Portugalsko, Prusko, Rusko, Saxon, Španielsko, Švédskov, Turecko, Ukrajinu a Benátky.

Hra má samozrejme single player misie, 4 kampane + 1 cvičná, a multiplayer a obrovskú encyklopédiu v ktorej nájdete všetko o každej civilizácií a jej budovách a jednotkách.

Voľných misí len pár a zahráte si v nich niektoré legendárne súboje. Pri misiách máte aj Mission generator ktorý vám vygeneruje misiu s vami zadanými parametrami. Generované Misie zvyčajne prebiehajú podľa toho istého scenára ako v Age of Empires 2 - Age of Kings  čiže najskôr si postavíte základné budovy, potom si porobíte ľudí, necháte ich ťažiť zo 6 základných surovín (jedlo, drevo, kameň, zlato, železo, a uhlie) a následne staváte stále ďalšie a ďalšie budovy, upgradujete a vyrábate jednoky, zgrupujete ich do armád a nakoniec ich posielate hromadným útokom na nepriateľa, prípadne si armádu nechávate doma a len sa bránite. V tejto hre je zaujmavé že musíte vyrábať jedlo pre všetky svoje jednotky a hlavne vojakov aby bojovali, k tomu ešte vojaci potrebujú železo, zlato a uhlie aby mohli strieľať záleží od typu jednotky.

Cossacks - European Wars
Cossacks - European Wars
Cossacks - European Wars
Ale vráťme sa späť ku kampaniam a voľnými misiám, ktoré sú navrhnuté podľa skutočných historických bojov, budete v nich mať skutočné budovy a aj skutočné počty armád... a každá misia bude mať aj iný cieľ, v niektorých treba dobyt nepriateľa, v niektoých len udržať pevnosť a niekde stačí len prejsť.  Výhoda hry je v tom že ak ste hrali Age of Empires, America, alebo hocijakú inú podobnú stratégiu, rýchlo sa vžijete aj do tohoto. A k tomu ešte v hre nájdete aj pár inovácií. No čaro tej hry je skôr v tom reálne zobrazenom prostredí, autentických budovách a jednotkach, a súbojoch, ktoré vás vtiahnu do hry.

Budovy, jednotky a aj celá kultúra záleží od krajniny za ktorú bojujete, ukrajinci majú svojich vojakov v ich klasických huňatých čapiciach. Turci zase majú klasické turbany, a francúzov tiež spoznáte hneď podľa ich špicatých klobúkov a dlhých pušiek... A aj všetky budovy sú nezvyčajne kvalitne prepracované a sú dosť veľké, čo je na pohľad pekné, ale niekedy sa vám za budovou, alebo za múrom stratí jednotka a vôbec ju nevidíte, čo je dosť nevýhoda. Ďalšie také nevýhody alebo spomalovania sú napr. brány do vašeho mesta sa vašim ľudom automaticky neovtvárajú, musíte na ne kliknúť a otvoriť, ďalej dosť ťažké manevrovanie s nákladnými loďami ktoré musia byť v presnej pozícií aby ste na ňu mohli naložiť jednotky. Takýchto detailov tam je viac, ale dá sa to prežiť. Čo je celkom zaujmavé a povzbudzujúce všetky vaše bane a farmy sa nikdy neminú takže môžete v pohode nechať pár ľudí ťažiť a venovať sa niečomu inému.

Cossacks - European Wars
Cossacks - European Wars
Cossacks - European Wars
Ďalej pri bojoch môžete zaujmať rôzne formácie, ktoré vašej taktike môžu pomôcť, alebo vás môžu aj zničiť. Formácie potešia, ale zase už sú súčasťou každej lepšej stratégie takže by ste sa nad tým ani nepozastavili, keby to tu nezapadalo do väčších rozmerov pretože keď zoraďujete 5000 vojakov, už je to trochu o inom. Formácií je veľa typov, môžete vytvoriť rad, štvorec okolo veliteľa, šipku skoro všetko čo budete v boji potrebovať.

Engine v hre je pekný a stabilný, odkrývanie neobjavených území je plynulé. Ovládanie je v pohode, len možno mi niekedy vadilo že jednotky sú veľké a ak máte veľkú armádu niekedy musíte scrollovať aj tri obrazovky, aby ste ich všetky označili, a niekam poslali. A tu sa mi tiež nepáčila jedna vec a to nevidíte kam vlastne jednotky idú. Ale zase engine v hre umožnuje takticky využívať vyvýšené miesta ktoré nepriateľ ťažšie dobije a aj ťažšie tam dostrelia delá a zase naopak ak ste vy na vývýšenine nepriateľa dosť zdecimujete kým sa dostane až ku vám.

Najlepšie na hre je že má podobné nároky ako AGE, čiže skoro minimálne, dá sa to hrať aj na P200 a 32Mb ram. Ale keď na obrazovke máte tých 8000 jednotiek čo je také maximum, začne to už trochu trhať. :) Zatial je k dostaniu len Nemecká verzia, medzinárodná verzia sa začne predávať až 30 marca.

napísal saver 18.2.2001
8.9
COSSACKS - EUROPEAN WARS