ADVENT RISING

ADVENT RISING

8.3

Akčný sci-fi epos Advent Rising sa konečne ukázal a pozrime sa či má na svoju konkurenciu v podobe Halo.

Recenzia na verziu

Je to už niekoľko rokov, čo sa malá neznáma firmička GlympX  spojila so svetoznámym spisovateľom Orsonom Scottom Cardom, aby začala vyvíjať hru Advent Rising. Intergalaktický sci-fi epos rozdelený na tri časti s akčno-arkádovým štýlom, jedinečným príbehom a zaujímavými možnosťami zasahovania do deja. Toto sa zapáčilo distribútorovi Majesco, ktorý k nim neskôr pristúpil a projekt naozaj rozbehol. Pred vydaním dokonca dostali trailer na hru do US kín, pred filmovú premiéru Star Wars Epizódy III a práve tam beží aj súťaž o milión s hrou. Pozrime sa však, či sa to všetko oplatilo.

Orsona Scotta Carda možno poznáte z jeho nezabudnuteľnej série kníh o mladom bojovníkovi Enderovi. Ak nie nevadí, čoskoro by mala prísť aj filmová verzia. Orson pre GlympX napísal rovnako pútavý scenár, ktorý vám vyrozpráva príbeh o posledných ľuďoch snažiacich sa prežiť v krutom vesmíre.

Nech je ako chce, pravda je taká, že ľudia nikdy neboli technicky vyspelí. Síce dokázali kolonizovať vzdialené planéty, ukázali schopnosť medzihviezdnych letov, ale to bolo všetko. Nedokázali doletieť na kraj galaxie, ani vyhľadať žiadnu z inteligentných rás. Namiesto toho si jedna z nich našla ich. Na tom fakte by nebolo nič zlé, keby to neboli  práve Seekeri - jedna z najsilnejších rás vesmíru. Vesmírni zabijaci prahnúci po vyhladení rasy zvanej ľudia. Zničili ostatné kolónie a teraz idú na vás. Na poslednú ľudskú planétu.

Naštastie na pomoc prilietajú priatelia. Jedna z mimozemských lodí sa nečakane objaví na orbite vašej planéty. Vy ste jedným z uvádzacieho sprievodu vyslaným na komunikáciu s neznámymi návštevníkmi. Ste pilot, jeden z najlepších pilotov a voláte sa Gideon Wyeth. Máte za úlohu bezpečne odprevadiť veľvyslankyňu a jej sprievod. Všetci dúfajú v priateľský kontakt a ďalšiu spoluprácu. Mimozemšťania priateľskí sú, ale vypočujete si od nich najhoršiu predpoveď pre váš svet. Predpovedajú asteroidový dážď, ktorý približne o dva dni prinesie rasa Seekerov v snahe vyhladiť ľudskú civilizáciu raz a navždy. Nakoniec však zisťujete, že táto "predpoveď počasia" nebola taká presná. Z dvoch dní sa náhle stávajú dve minúty. Seekeri prichádzajú a vaša cesta začína...

Advent Rising
Advent Rising
Advent Rising

Hra ponúka akčno-arkádový štýl pripomínajúci HALO, len videný z pohľadu z tretej osoby, čo umožňuje rozsiahlu plejádu pohybov, efektov a možností postavy, ktoré si pekne z nadhľadu užijete. Do cesty vám vstúpi množstvo nepriateľov a vy, či už sám, alebo s priateľskými vojskami, ich budete musieť likvidovať, utekať pred nimi a hľadať cestu ďalej. Počas hry nebudú chýbať oživenia vo forme vesmírnej pilotnej misie, misií na vozidlách, vznášadlách a často zasadnete aj za pevné plazmové kanóny, aby ste zostrelili niekoľko seekerských výsadkov. V ohľade hrateľnosti čakajte všetky klasické prvky akčných hier, ale to nebude všetko. Poslední ľudia majú na viac.

Po zničení vašej planéty ostávate sami, prežili ste len vy, krásna pilotka a buď vaša priateľka alebo váš brat (záleží, koho ste na zničenej planéte zachránili). S týmito poslednými ľuďmi následne prežijete zvyšok príbehu. Neviete, čo bude ďalej, ani či prežijete. Našťastie vás opustených vo vesmíre zachránia priateľskí mimozemšťania a odhalia vám plnú pravdu. Pravdu o vás, o tom, čo vlastne "Človek" je,  čo dokáže a prečo vás Seekeri chcú zničiť. Pomocou nich odhaľujete svoje skryté sily, poznávate sami seba a vydávate sa na cestu. Na  cestu za mýtom, ktorý ovláda univerzum, mýtom hovoriacim o rase ľudí, ktorá prinesie vesmíru mier. Mýtom, ktorého príbeh začínate práve napĺňať.

Spolu vás čaká desiatka rozsiahlych prostredí, kde sa dostanete z vesmírnej stanice, prežijete posledné chvíle vášho sveta, presuniete sa na mimozemskú loď, pobudnete aj na lodi Seekerov a aj na priateľskej planéte. Všetko bude pod útokom nepriateľov, všetko bude v pohybe, boji, bude sa rozpadať, bombardovať a budete mať čo robiť, aby ste prežili. Skoro nikdy nebudete sám, vždy sa okolo vás niekto motá, či už sú to utekajúci civilisti alebo spojenecké armády pomáhajúce vám v boji. Ak ani oni nie, tak aspoň jeden z vašich priateľov.

Advent Rising
Advent Rising
Advent Rising

Cela hra je poprepletaná päťdesiatkou prestrihových animácií vypovedajúcich pútavý a stále sa rozvíjajúci príbeh. Animácie sú síce kvalitne prepracované, ale cítiť akoby autori nemali čas prepracovať niektoré prechody z hry do animácií a často to až príliš sekne. Podobne aj v samotných animáciách sú niekedy scény orezané, ako keby nevedeli vyjadriť to, čo im autor napísal (napríklad prvé objavenie sily bolo na môj vkus príliš rýchle a bez pocitu prekvapenia). Treba však povedať, že z nich pochopíte celý príbeh a nemusíte si podobne ako pri Halo čítať knihu, aby ste získali dôležité informácie, ktoré v hre nespomenuli.

Prostredia sa budú striedať vonkajšie s vnútornými, vždy však budú rozsiahle a rozmanité. Z interakcie v nich toho nebude veľa, môžete jedine stláčať gombíky na výťahoch, termináloch, používať kanóny, alebo vstupovať do vozidiel. Teda všetko jednoduché a hodiace sa k rýchlej akcii v hre. Zaujímavejšie je to ako prostredie reaguje na vás, totiž vaša sila nie je neškodná a ak použijete svoje špeciálne sily v sklenenom tuneli, môžete čakať veľmi efektné deštrukcie skla. Rovnako sa dajú ničiť stĺpy a môžete posúvať rôzne objekty, hádzať ich a samozrejme všetko reaguje aj na vojakov. Síce o túto fyziku sa stará len starší Karma engine, ale je viac ako dobre prepracovaný.

Zbraní v hre nájdete dostatok. Presnejšie dostanete 11 typov. Sú tu rozmanité pištole, pušky, plazmové zbrane, raketomety, budete si môcť vyberať vždy jednu zbraň do jednej a jednu do druhej ruky (vymieňanie presne na štýl Halo 2 tlačidlami X,Y). Samozrejme aj naraz z nich strieľať oboma triggermi na ovládači. Zbrane však nie sú všetko a prakticky ešte dôležitejšie v hre budú vaše skryté sily. Začínate s jednoduchou levitáciou predmetov. Sila vám umožní zdvíhať nepriateľov alebo objekty a hádzať ich kam len chcete. Neskôr dostanete warp efekt, ktorý zase vytvorí energetickú vlnu odhadzujúcu všetko stojace v ceste (Jedi powers :)), nechýba obranné silové pole a ani energetické výboje a časové skoky. Medzi superschopnosťami nesmie chýbať ani spomalenie času a presné zameranie ala Max Payne, kedy sa zameriavač sústredí na najcitlivejšie miesto daného nepriateľa. Zatiaľ čo do zbraní musíte zbierať náboje, tu vám stačí počkať, kým sa vaša vnútorná energia znovu načerpá. Rovnako sa dobíja aj vaše zdravie po zraneniach, takže po série zásahova sa treba rýchlo skryť a počkať.

Hra má v sebe dokonca RPG parametre. Teda všetko sa popritom ako to využívate vylepšuje. Vaše sily, skoky, zameriavanie a prakticky streľba zo všetkých zbraní, ktoré používate. RPG parametrov je tu dostatok a počas bojov si budete môcť všímať, ako vaše skilly vzrástli. Na konci budete môcť jednou warp vlnou odhadzovať aj desiatky nepriateľov.

Advent Rising
Advent Rising
Advent Rising

Síce rozmanitosť nepriateľov nie je veľká, ale postupne sa menia, silnejú a stretnete aj niekoľko väčších bossov, na ktorých vždy budete musieť nájsť fintu, ako ich poraziť. Nepriatelia prichádzajú na bojiská vo výsadkových raketách, vychádzajú z rôznych dverí, alebo sa niekde za rohom naspawnujú (keďže je hra akčná arkáda, často môžete ísť ďalej až potom, keď ich všetkých zabijete). Ich AI nie je nejako vysoká, vedia sa však skrývať a strieľať. Vzhľadom na ich počet, na AI ani veľmi nezáleží, pôjde hlavne o to, či ste dostatočne rýchly v ich ničení. AI neobišli ani chyby a nepriatelia sa niekedy zaseknú za rohom alebo dlho hľadajú cestu k vám.

Ovládanie je typické z tretej osoby teda, jednou páčkou sa pohybujete, druhou si otáčate kameru. Čo by bolo v poriadku, keby ste mohli kamerou ľubovoľne točiť aj keď máte zameraný cieľ. Vtedy si totiž namiesto pohybu kamery prehadzujete zameranie na nepriateľov a teda sa napríklad rýchlo nedokážete pozrieť okolo, či sa tam nenachádzajú iní nepriatelia, alebo ak nechcete bojovať, musíte prejsť všetkých nepriateľov pokým sa odlockujú. Často sa nepriateľ objaví za vami, kamera sa vám otočí a lockne nového nepriateľa, ak ho nechcete zabíjať a chcete napríklad utekať vpred, musíte si kameru znovu otočiť! Nieže by to celé bolo úplne zlé, lockovanie má samozrejme svoje výhody a ešte zvyšuje akčnosť a spád hry, ale niekedy dosť otravuje (najmä pre jednu závažnejšiu chybu kde sa po zničení pevných kanónov, ktoré ste mali zamerané sa kamera nevie odlockovať zo zničeného cieľa).

Grafika je postavená na Unreal engine a musím uznať, že je veľmi dobrá. Možno detaily až tak nie sú dopracované, ale obrovské rozlohy levelov a nedozierne scenérie či už futuristických miest, planét alebo aj vesmírnych lodí sú priam geniálne a v dojmoch prekonávajú aj Halo. Grafika má svoj zaujímavý kreslený štýl a pripomína rovnako zaujímavý film Titan A.E. Treba však povedať, že autori sa s optimalizáciami veľmi nehrali a pravdepodobne chceli zachovať vysokú kvalitu a v niektorých leveloch cítite, že framerate výrazne klesá. Xbox už tie náročné lokácie často nestíhal, uvidíme ako to dopadne na PC. S textúrami si nedali autori veľa práce a zjavne chceli vytvoriť jednoduchší kreslený nádych prostredia, čo sa im čiastočne aj podarilo, ale predsa len všetko mohlo byť ostrejšie. Grafiku dopĺňa v pozadí veľmi kvalitný orchestrálny chorálový soundtrack, ktorý vás ešte viac vtiahne do hry a pridá jej priam astrálnu atmosféru. Samotné nahovorenie postáv nie je celkom na úrovni a aj zvuky zbraní majú svoju hĺbku.

Celkovo veľmi slušná hra, ktorá sa oplatí zahrať a keď už začnete, príbeh vás až do konca nepustí a po prejdení budete netrpezlivo čakať na pokračovanie. Určite si hra nezaslúži pod 75% ako jej dáva väčšina recenzentov. Možno má hra dosť vecí odkopírovaných od Halo, ale povedal by som, že svojho spirituálneho otca aj v mnohom predbieha. Perfektnú vyváženosť zbraní, síl a počtu nepriateľov však znižuje jedine tá jej nedokonalosť. Od novej malej firmy sa to aj dalo čakať, ale takýto veľkolepý titul si zaslúžil pár ďalších mesiacov na doladenie (možno by nebolo od veci spraviť po vyjdení celej trilógie pack, kde by dali všetky tri časti poopravované a skonvertované na next-gen).

Dátum vydania pokračovania síce ešte nebol ohlásený, ale je možné, že bude ešte tento rok a rovnako koncom roka  by mal vyjsť aj PSP spin-off titul Advent Shadow, kde si zahráte udalosti súbežne s Advent Risingom len v nich preberiete sexi pilotku Marion. A ak sa vám páčila jedinečná hudba v hre, nenechajte si ujsť práve vychádzajúci soundtrack. PC verzia hry vyjde koncom mesiaca, a ak by spravili kvalitné ovládanie a nechali ovládanie kamery myšou, máme sa na čo tešiť.

Malý tip - titulky na konci určite dopozerajte do konca, čakajú na vás ukážky z druhej časti.
Galaktický senát čaká...

napísal saver 21.6.2005