INCREDIBLE HULK: ULTIMATE DESTRUCTION

INCREDIBLE HULK: ULTIMATE DESTRUCTION

9.0

Zelené monštrum sa vracia, tentoraz s ultimátívnou deštrukciou.

Recenzia na Xbox verziu

Medzi najznámejších komixových superhrdinov patrí určite aj Hulk. História tohto velikána siaha až do roku 1962, kedy Stan Lee, Jack Kirby a ďalší nadaní umelci vydali prvú komixovú sériu “The Incredible Hulk Vol.1“. Komix rozprával príbeh obyčajného človeka meniaceho sa na supersilné zelené monštrum. Vďaka obrovskému úspechu sa ich komixy predávajú do dnes a hlavný hrdina sa vryl do pamäti snáď každému, i ľuďom, ktorí sa komixom vyhýbajú.

Štúdio Radical Entertainment je zodpovedné za hry ako Crash Tag Team Racing, The Simpsons: Hit and Run a samozrejme The Hulk, na ktorú nadväzuje aj ich najnovšie dielo The Incredible Hulk: Ultimate Destruction. I keď predošlý titul s Hulkom nedopadol najlepšie, vývojári sa poučili zo svojich chýb a snažili sa odstrániť väčšinu nedostatkov, čo sa im podľa môjho názoru podarilo. Najviac boli kritizované nudné a nedoladené prvky stealthu, ktoré sa rozhodli úplne vyhodiť, čo určite pridalo na hratelnosti.

Tentoraz v príbehu preskočili zisťovanie identity Hulka a hra začína hneď útokom armády na Bruce Bannerov rodinný domček, kde sa snaží pokračovať vo výskume s gama radiáciou s nádejou, že odstráni mutáciu. Nad operáciou dohliada generál Thaddeus Ross spolu s riaditeľom špeciálnej divízie Emilom Blonskym, ktorého výzor už hráčovi napovedá, že sa bude jednať o jedného z úhlavných nepriateľov. Zničenie domu samozrejme nezabije Bannera, iba rozhnevá veľkú zelenú potvoru, ktorá vypráši celej vojenskej divízii kožuch. Po odchode obludy, sa Blonsky snaží získať zo zničeného baraku skúmavku s rádioaktívnym materiálom a je sám vystavený gama žiareniu, ktoré pozmení jeho DNA. Za krátky čas začína mať Blonsky vidiny, a cíti ako v ňom získava prevahu záhadná druhá, ešte zákernejšia, osobnosť. Vzniká tak nový charakter s menom Abomination, ktorý sa svojim vzhľadom podobá Hulkovi, preto je známy aj ako Devil Hulk. Banner sa zatiaľ ukrýva u svojho priateľa doktora Samsona v odľahlom kostole, kde pokračujú vo výskumoch. Samson ale potrebuje prístroje a materiály, a tak musia použiť Hulka, aby tieto prostriedky “zohnal”. Takéto Hulkove vyčínanie využije rozhnevaný Blonsky, ktorý ho robí zodpovedným za jeho mutáciu a posiela všetky bojové jednotky, ako vojakov, tanky, vrtuľníky alebo robotov, aby zelenáča zastavili. Príbeh je vyrozprávaný renderovanými cutscénami a textom, ktorý sa odomyká po splnení hlavných misií.

Incredible Hulk: Ultimate Destruction
Incredible Hulk: Ultimate Destruction
Incredible Hulk: Ultimate Destruction

V hre sa budete pohybovať v dvoch lokáciach – v meste, ktorého veľkosť, aj architektúra sa podobá tomu z hry Spider-Man 2 (konzolová verzia) alebo v púšti (Badlands) popreplietanej kaňonmi. Mesto je ohraničené dookola oceánom a keď sa vám náhodou podarí padnúť do vody, Hulk automaticky skočí na pevninu, čo si myslím je pekne vyriešené, ako keby sa mal Hulk utopiť. V Badlands nájdete iba jedno menšie mestečko a vojenskú základňu. Zelenáč sa vie po týchto priestranstvách pohybovať dvoma spôsobmi – chôdzou/utekaním alebo tou originálnejšou formou, gigantickými skokmi či už po uliciach alebo mrakodrapoch. Výška skoku záleží od toho, ako hráč dlho podrží tlačidlo, vizuálne to aj vidieť na Hulkovi, ako sa okolo neho zväčšuje zelenastá aura. Všade sa nachádzajú tzv. JumpPoints, ktoré treba nájsť a aktivovať ich. Okrem toho, že umožňujú ešte rýchlejší presun po meste alebo na púšti, slúžia aj na návrat do skrýše, čo niekedy pomôže pred istou smrťou. Všetko, čo v okolí spozorujete, sa dá svojim spôsobom zničiť - stromy, vozidlá, pouličné lampy alebo aj niektoré budovy. Druhá alternatíva demolácie, je použiť objekty napr. strom/lampu ako basebalku, oválna hamburgerová reklama ako bowling atď. Devastovaním získavate SmashPoints, za ktoré si nakupujete kombá alebo špeciálne pohyby (je ich okolo 60). Týmito pohybmi získate aj väčšiu interakciu s objektami – zoberiete menšie auto a roztrhnete napoly, natiahnete na ruky a voala, máte oceľové päste (Steel Fists), ktoré robia 50% viac škody; zodvihnete náklaďák, raz buchnete po streche a môžete ho použiť ako štít, alebo s ním dokonca surfovať po cestách. K tomu po meste pobehujú civilisti, ktorí zhrozene utekajú, keď vás zazrú.

Graficky je hra na veľmi dobrej úrovni, hlavne efekty a particle sú kvalitne spravené. Textúry a modely sú síce priemernejšie, ale pri takom zobrazovaní objektov ako v meste to vôbec neprekáža, tak či tak si to počas riadnej akcie nemáte šancu všímať. Najviac sa mi páčili decalsy (poznáte z Counter-Strikeu – diery v stenách), ostávajúce pukliny všade, kde Hulk dopadne. Framerate bol počas hrania stabilný, a to aj pri zoskoku z najvyššieho mrakodrapu, kde bol výhľad na celé mesto. Pri najsilnejších útokoch, ktoré zničia efektne všetko v okolí dvoch blokov, sa čas spomalí , tak developeri obišli problém s klesajúcim fps. Podporovaný je aj HDTV štandart 720p (bohužiaľ v EU Xboxoch HDTV chýba).

Hrať túto hru bez zvuku je asi ako futbal bez lopty. Zvuková kulisa neuveriteľne dotvára atmosféru – hulákajúci civilisti, sirény policajných áut a hlavne výbuchy, ktoré budete počuť asi najčastejšie. Dabing postáv je tiež veľmi kvalitný, dopomohli tomu aj takí herci, ako Neil McDonough (zo seriálu Bratstvo neohrozených) alebo ešte známejší Ron Perlman (Alien ressurection, Hellboy), samozrejme nahovoril záporáka Blonskeho/Abominationa. Pre audiofilov (ako som ja :-)) je DolbyDigital5.1 povinnosťou, pomáha hlavne pri určovaní smeru, odkiaľ na vás útočia. Keď pred vami vybuchne auto a odhodí kričiaceho civilistu, ktorý nasledovne prefrčí vedľa vás, je počuť krásny prechod medzi reprákmi. Orchestrálnu hudbu som osobne počul iba pri bojoch s bossmi, lebo pri tom všetkom ničení v meste nejako zanikla.

Incredible Hulk: Ultimate Destruction
Incredible Hulk: Ultimate Destruction
Incredible Hulk: Ultimate Destruction

Čo ponúka hra po hrateľnej stránke, by sa nedalo rozpísať ani na dve strany. Po prvom údere do stromu alebo domu (alebo civilistu :-))zistíte, že ničenie všetkého naokolo môže nehorázne baviť. Niekedy sa musíte dostaviť na miesto s misiou (zelená hviezdička vznášajúca sa nad zemou), ale nedá vám proste drcnúť si po ceste do auta, autobusu alebo ostatných “zbytočných“ objektov. To drcnutie vyvoláva poplach podobne ako v GTA. Ukazovateľ alarmu pozostáva z 5 dielikov. Ako robíte postupne stále väčšiu paseku, tak vás naháňa viac jednotiek. Zo začiatku nemáte problém ani s plným ukazovateľom, lebo priletia iba dve helikoptéry, ale ako postupuje v hre, tak sa pridávajú silnejšie jednotky. Akonáhle toto komando zneškodníte, tak alarm sa vynuluje a máte šancu sekať dobrotu, aby sa zase nevrátili (ale kto by to robil :-)).

Z eliminovaných jednotiek vypadáva životodarná energia v podobe zelenej guličky, tieto nájdete aj na niektorých strechách domov. Život sa vám po čase regeneruje, ak hrdina nie je vystavený streľbe, ale vždy sa dostane iba do trištvrťky baru (pásik ukazujúci zdravie), pretože ak nazbierate viac energie nad rámec health baru, vysunie sa pod ním ďalší kratší bar, a tak sa dostane Hulk do fázy Critical Mass a môže robiť spomínané najničivejšie útoky. Týchto je dokopy 5, buď na ničenie pozemných, vzdušných jednotiek alebo hlavička na jeden cieľ, ale s koncentrovaným účinkom. Popri hlavných dejových misiách si máte možnosť vybrať z kopy minihier (oranžové hviezdičky na mapke) na vylepšenie konta, ktoré sú naozaj nápadité – odpaľovanie vojakov obrovským kľúčom do diaľky (ala YetiSports), minigolf s obrovskou loptičkou, zachraňovanie ľudí z horiacej budovy, odkopávanie áut cez rugby bránku, beh cez checkpointy, kde sa nesmiete dotknúť žiadneho vozidla atď. Podľa výkonu za ne získavate medaily, ohodnotené príslušnými SmashPointami.

Aby si vás hra udržala, vývojári poskrývali SmashPointy (žlté guličky) na rôznych miestach, spolu s otáznikmi v štýle nápovedy, a hlavne dobre skryté mince s písmenom C, ktoré odomykajú všemožné dobroty (goodies), ako videá making of, cover stránky originál Hulk komixov, artwork galérie, zaujímavé cheaty (nové skiny, B&W filter, low gravity...). Netreba zabúdať na perfektnú fyziku, pri ktorej som najprv myslel, že nosí názov Havok. Vozidlá lietajú vo vzduchu realisticky, takisto sa stačí s Hulkom trochu dotknúť objektu a ukáže sa na ňom príslušné poškodenie. Ďalší aspekt, na ktorý netreba zabúdať je umelá inteligencia nepriateľov. Takú tiež nezazriete každý deň, akonáhle začnú na vás útočiť vojakmi obsadení roboti, začnete mať strach o svoj život. Stačí ak sú traja v skupinke a už máte problém. Je na nich krásne vidieť spoluprácu medzi sebou, dvaja čakajú v pozadí, kým jeden zaútočí, ak sa mu útok zdarí, pridá sa druhý, ktorý dokončí jeho útok, alebo sa potom pridá aj tretí. U ostatných jednotiek je to skôr opačne, vojačikovia stoja na mieste, tanky a raketové vozidlá sa hýbu minimálne, ale ich zásahy sú viac bolestivé. Celkovo je obtiažnosť zvládnuteľná, rozdiel ale tvoria boje s bossmi (napríklad Abomination, bodyguardka Mercy, Hulbusterm), u ktorých treba nájsť výber správnych komb, inak hráča dosť rýchlo zabijú.

Incredible Hulk: Ultimate Destruction
Incredible Hulk: Ultimate Destruction
Incredible Hulk: Ultimate Destruction

Ovládanie je dobre rozvrhnuté, pri všetkých 60 zakúpených útokoch som nemal problém si ich všetky zapamätať a používať. Jediný problém som mal u nevydarenej kombinácii X+B, kde som musel odtiahnuť prsty z klasickej trigger pozície a som sa nemohol poriadne uhýbať nepriateľom. Zmenu tlačítok hra neumožňuje, ani nemá rôzne profily, takže ľaváci sa asi moc nepotešia. Posledná vec, ktorú hre viacerí vytýkajú je kamera. Tá si niekedy skočí o 180º, hlavne pri skoku na budovu. Ja som s kamerou osobne nemal skoro žiadne problémy, vždy sa dala pootočiť na správnu pozíciu. Divne je však vyriešený zameriavací systém. Treba podržať ľavý trigger a k tomu prepínať zamerané ciele pravým analogom, výsledok býva odhodenie auta na nesprávny objekt. Absenciu multiplayeru nahradzuje znovuhrateľnosť – po úspešnom dokončení hry môžete skúsiť odznova na ťažšej obtiažnosti, ale už so všetkými odkúpenými pohybmi, alebo hľadať skryté bonusy (ja to hrám čisto kvôli demolácii :-)). Hra sa dá prejsť na rýchlo za 6-8 hodín, ale ak si hru budete užívať ako ja, tak vám vydrží asi ako GTA tj. donekonečna.

Túto hru odporúčam naozaj každému, pretože vždy sa nájde deň, kedy sa vrátite domov (či už zo školy alebo práce) nahnevaní, a nenájdete lepší liek ako túto hru. Zaručujem, že do hodinky budete úplne kľudní.

napísal wolfnight 13.9.2005
Hulk (gameplay video)
| HULK (GAMEPLAY VIDEO)