VIRTUA TENNIS: WORLD TOUR

VIRTUA TENNIS: WORLD TOUR

8.0

Ďalšie pokračovanie Virtua Tennis série tentoraz v malom PSP formáte.

Recenzia na PSP verziu

Športom k trvalej invalidite. Tak takýmto pravidlom sa riadi moja maličkosť a má na to aj pádny dôvod. Avšak na rozdiel od toho, aby som vám tu začal vysvetľovať spletité cestičky môjho osudu, rovno prejdem ku koreňu tejto rozpravy. Je ním totiž ďalší diel arkádovej simulácie tenisu s názvom Virtua Tennis: World Tour, ktorý ma opäť dohnal k nejakej fyzickej aktivite, aj keď len v rámci ovládania PSP. Sega totiž ako jedno z mála vývojárskych štúdií uspelo na tomto poli a séria Virtua Tennis, ktorá svoj debut zažila už na nebohom Dreamcaste, si doteraz udržiava konštantné množstvo fanúšikov. Ako ale dopadol primerane očakávaný port na PSP? Zabudnite na Wipeout, zabudnite na Lumines, zabudnite dokonca aj na Ridge Racer. Virtua Tennis ich totiž svojou hrateľnosťou a životu nebezpečnou chytľavosťou hravo schová do vrecka!

Bez akýchkoľvek okolkov sa hneď vrhnem na herné možnosti, ktorých je vcelku neúrekom a rozhodne netrpia syndrómom chudokrvnosti. Čakanie na vždy meškajúci spoj, prípadne jazdu v ňom, je priam predurčené na mód quick match, ktorý vám bez hádzania polien pod nohy ihneď poskytne priateľské stretnutie. Takýto match pritom zvyčajne trvá len na dva víťazné gemy a tak budete môcť vcelku užitočne stráviť spomínaný stratený čas. Väčšie spektrum možností vám už ale poskytne exhibícia, kde okrem voľby hráča, resp. hráčky, budete môcť zvoliť aj typ hry (single alebo double), obtiažnosť protivníka, počet gemov, prítomnosť tie brejkov a v neposlednom rade aj tenisovú arénu, odlišujúcu sa okrem prostredia hlavne typom povrchu. Do kolonky dlhšie trvajúcich módov sa potom radia Tournament a World Tour, ktoré si teraz trošku priblížime.

Virtua Tennis: World Tour

tenis...
Virtua Tennis: World Tour

...tenis...
Virtua Tennis: World Tour

...prekvapivo opäť tenis...

Grand Slam, US Open, Masters... všetky tieto názvy sú pre väčšinu z vás dobré známe (pre neznalých pre istotu doplním, že sa jedná o vysokými čiastkami dotované tenisové turnaje) a preto ani nemusím dodávať, že spomínané dejiská sú prítomné aj v titule Virtua Tennis, robiac ho tak ešte príťažlivejším než je (veď povedzme si na rovinu – oficiálne licencie sú predsa len zaujímavejšie, než taký noname turnaj v noname Derka Derkastane (Tema America, f..k yeah! :)). V súvislosti s licenciami musím pre úplnosť informácie doplniť, že autorom sa podarilo pre svoj titul získať viacero zvučných mien a tak sa môžete u mužov tešiť napr. na Rogera Federera, Davida Nalbandiana, či Andyho Roddicka, zatiaľ čo u žien nechýba Venus Williamsová, Lindsay Davenportová a dokonca aj naša „jednotka“ Daniela Hantuchová. Dobrou správou pre všetkých hráčov je fakt, že každá postava v určitom smere vyniká.

Zatiaľ čo Roger drží prvenstvo v podaniach, taký Tommy Haas je expertom na silné a bleskurýchle forehandy. Obdobne je to aj na strane nežnejšieho pohlavia a tak si napr. pri súbojoch s Hantuchovou pripravte rýchle reflexy, bez ktorých jej rýchle forehandy nebudete mať šancu odvrátiť. Suma sumárum tak Virtua Tennis ponúka až 16 hrateľných postáv, takže z tohto počtu si určite vyberiete aj vy (prípadne si vytvoríte svojho vlastného tenistu, ale o tom až o chvíľku). Ok, späť k turnajom. Je veľká škoda, že sa Sega rozhodla tento mód zostaviť ako zmes turnajov po celom svete a zatiaľ čo 1. kolo odohráte na pevnom povrchu v Melbourne, semifinále si naopak zahráte na trávnikoch londýnskej arény a pod. Osobne by som skôr prijal možnosť výberu turnaja, pretože takto tento mód stráca na váhe a ak sa chcete dlhšie zabaviť, rozhodne siahnete po jeho obsiahlejšom a hlavne zaujímavejšom bratovi – Svetovej Tour.

Ak sa aspoň trošku zaujímate o tenisové umenie, určite vám mód World Tour nebude robiť žiadne problémy. Ujmete sa v ňom totiž role úplného nováčika a z posledného miesta v rebríčku ATP (WTA) ho postupom času vytrénujete natoľko, že ani prvá desiatka hráčov nebude pred ním v bezpečí. Poďme ale po poriadku. Pred samotným vstupom do dejiska si budete musieť vytvoriť dvojicu nových tenistov, jedného pre každé pohlavie (akosi sa pozabudlo na hermafroditov ale čo už). Škála nastavení je vskutku široká a okrem klasických volieb - typ vlasov, farba pleti, výška a váha - si budete musieť zvoliť aj to, či váš športovec bude ľavákom resp. pravákom a akým spôsobom bude vykonávať backhandy (jednoručne alebo obojručne). Po tejto procedúre ste priamo vrhnutí do tenisovej mašinérie a po zvolení domova sa vašim očiam naskytne pohľad na zmenšenú zemeguľu s ikonkami, reprezentujúcimi jednotlivé turnaje, resp. tréningové misie. A u posledne menovaných sa teraz trošku zastavím.

Virtua Tennis: World Tour

Modrá je dobrá
Virtua Tennis: World Tour

Variácia šachovnice s dvoma strelcami na hracej ploche
Virtua Tennis: World Tour

Hviezdna štvorka v akcii

Keďže vaše postavy začínajú ako totálni nováčikovia s umiestnením na chvoste rebríčkov (tzn. 300. pozícia), bez pravidelného a niekoľkotýždňového tréningu si na turnajoch ani len neškrtnú. Pritom jednotlivé tenisové turnaje si vyžadujú určité postavenie v rebríčku a tak vám musí byť ihneď jasné, že počas prvej hernej hodinky si s CPU protivníkom (mimochodom, obtiažnosť si môžete nastaviť podľa toho, akým tenisovým machrom sa cítite) ani len nezahráte. Aby ste ale mali akú-takú šancu na postup, okrem tu a tam sa objavujúcich slabo dotovaných súťaží, budete väčšinu času tráviť plnením tréningových misií, ktorých je po zemeguli rozosiatych vcelku neúrekom. Ich charakter je vskutku originálny a okrem zábavy vám v prípade úspechu poskytnú aj upgrade jedného, príp. viacerých schopností, ktoré sa v neskorších častiach hry budú náramne hodiť. A o čo vlastne v týchto misiách ide? Uvediem vám hneď niekoľko príkladov.

Na zvýšenie rýchlosti a mrštnosti vášho tenistu vám poslúži misia, v ktorej budete mať za úlohu pozbierať všetky vlajočky, nachádzajúce sa na jednej strane kurtu. Aby ste to ale nemali ľahké, vašim smerom je nastavený loptokanón, ktorý náhodným smerom vrhá jednu loptičku za druhou. Vašou úlohou teda bude v časovom limite pozbierať všetky vlajočky bez toho, aby vás trafila čo i len trojica loptičiek. Znie to ľahko, ale o to ťažšie sa to prevádza. V inej misii máte napríklad za úlohu vašimi podaniami zhodiť čo najväčší počet kuželiek. Pravidlá bowlingu + vysoké nároky na zhodený počet = sakramentsky obtiažna úloha. V podobnom duchu sú vedené aj ostatné tréningy a verte mi, že až ich splníte, vypotíte galóny krvi. Odmenou je potom pre vás vytrénovaný hráč, ktorý si so svojimi reflexami a dokonale zvládnutými technikami hravo poradí s hocikým, súčasnú tenisovú jednotku nevynímajúc. Dôležitú úlohu vo World Tour hrajú aj peniaze, ktoré získavate za účasť a prípadné víťazstvá v turnajoch. Vyhrané peniažteky potom môžete použiť nielen na nákup nového oblečenia a vybavenia, ale taktiež aj na uzavretie zmluvy s iným hráčom, ktorého použijete ako dvojku vo štvorhrách. Skrátka, Tenis so všetkým, čo k tomu patrí (chýba už len možnosť stávok, ale s tým sa už musím nejako zmieriť).

Myslím si, že je na čase bližšie sa pozrieť na hru samotnú, pretože je to koniec koncov to najdôležitejšie, na čom Virtua Tennis stojí. Ľudia, ktorý očakávali dokonalú simuláciu s možnosťou určovania sily a presného smeru úderov si budú musieť dať pre tentokrát pauzu, pretože dnešný titul je tak arkádový, až je to trestné. Samozrejme, že akú-takú možnosť nasmerovania strely tu máte, ale loptičky umiestnené presne na čiaru tu určite nehľadajte. V skutočnosti sa budete musieť spriateliť len s trojicou úderov (klasický forehand, loop a akási presnejšia, ale zato pomalšia strela) plus pohyb, takže o komplikovanosti ovládania tu nemôže byť ani len reč. Jednotlivé stretnutia teda prebiehajú relatívne rýchlym tempom a v tom spočíva aj krása tohto titulu: jednoduchosť a s tým súvisiaca prístupnosť v akomkoľvek stave. Je jedno, akým ste hráčom, pretože Virtua Tennis vás už od prvého okamihu spustenia totálne ovládne a povestná veta: „Ešte jednu hru a končím.“ opäť dokazuje to, že je nezmyselná a nesplniteľná. Jeden gem strieda druhý, víťazstvá pribúdajú geometrickým radom, až nakoniec zabudnete, že už treba vyraziť aj do roboty (prípadne školy, na úrad práce, do márnice a pod.) Arkádové ladenie titulu už len podčiarkuje prítomnosť zábavných loptových hier, v ktorých budete mať napríklad za úlohu ochrániť pred nalietavajúcimi loptami sadu farebných kvádrov (nie nepodobných tým z Tetrisu), či nazbierať čo najväčší počet kusov ovocia, opäť pod paľbou neľútostných loptokanónov. Nakoniec ešte nesmiem zabudnúť na zábavný multiplayer, kde si to spolu rozdáte až štyria naraz a po praktických skúsenostiach ho môžem vrelo doporučiť.

Virtua Tennis: World Tour

Menu hráčov... prajete si, pane?
Virtua Tennis: World Tour

Low-res screenshot... čo dodať?
Virtua Tennis: World Tour

PSP s PIP

Už z okolitých obrázkov si musíte všimnúť, že Virtua Tennis: World Tour sa radí medzi to najkrajšie, čo môžete v súčasnosti na PSP zhliadnuť. Graficky majstrovsky zvládnuté tenisové arény vás dokonale vtiahnu do hry a spolu s kvalitnými animáciami hráčov sa budete cítiť tak, ako keby ste sledovali interaktívny prenos tenisového stretnutia. Obdobnú pochvalu si zaslúži aj zvuková stránka, kde popri realisticky znejúcich úderoch vyniká predovšetkým ruch okolitých divákov, pozostávajúci z rôznych pokrikov, pískancov a klasických „Awwwhhh!“, ktoré zaznievajú takmer pri každej dobre zasadenej loptičke. Jediné, čo mi robilo počas hrania výraznejšie vrásky, bola uši trhajúca hudba, ktorá sa absolútne nehodí do tohto žánra a skôr by som si ju vedel predstaviť u arkádovej strielačky typu Xenon, než u tenisu. No nič, človek nemôže mať vždy všetko.

Ako vidno, s pribúdajúcimi dňami sa handheld PSP stáva útočiskom čoraz kvalitnejších titulov, čoho dôkazom je aj dnešný Virtua Tennis: World Tour. Kryštalicky čistá hrateľnosť spolu s geniálnou jednoduchosťou tu na plnej čiare víťazia a mne neostáva nič iné, len vám tento titul vrele doporučiť. Už len jedno varovanie: ak budete sústavne prehrávať, nevzdávajte sa! Iba seba zdokonaľovaním dosiahnete to, po čom túži nejeden rádoby úspešný slovenský tenista.

napísal blade 25.10.2005
8.0
VIRTUA TENNIS: WORLD TOUR