SPACE RANGERS 2

SPACE RANGERS 2

9.0

Každý rok sa stane že niektorá z kvalitných hier zostane nepovšimnutá, tento rok to padlo na Space Rangers 2.

Koniec roka je už tu a pozrime sa na jeden zo zaujímavých a nepovšimutých titulov. Ide o pokračovanie stratégie ruskej sci-fi realtime stratégie Space Rangers od 1C a Elemental games.

200 rokov po invázii s Klisanmi, ktorá bola predmetom deja prvej časti, sú vesmírne civilizácie vystavené novej hrozbe. Píše sa rok 3300 a proti Medzihviezdnej koalícii stojí armáda protoplazmatických strojov- dominátori. Vyspelé kybernetické organizmy majú vysokú inteligenciu a tendenciu ničiť všetko živé. Hlavným znakom   novej RPG-  stratégie je  absolútna voľnosť v hre a neobmedzený pohyb v rozľahlom vesmírnom prostredí. Hoci základným cieľom je boj proti dominátorom,  hráč nie je časovo, ani nijako inak obmedzovaný a riadi sa svojím inštinktom a potrebami.

Najprv si vyberiete  svojho pilota a určíte jeho rasu a vstupné bonusy. Vo vesmíre spolunažíva 5  rôznych civilizácií a samozrejme  nepriateľské kyberorganizmy. Líšia sa svojím výzorom,  majú odlišné predpoklady pre výkon povolaní a aj  ich vzťahy si inými rasami sú  špecifické. Povolaní je tiež 5 a mali by ste dobre  zvážiť, ktoré si vyberiete. Voľba totiž určí vaše počiatočné postavenie v hre a úroveň spolunažívania s jednotlivými frakciami. Jedinci z rasy Maloq sa veľmi podobajú ľuďom, ale majú podstatne robustnejšie postavy a trochu desivý výraz. Dominujú vo vojenskej oblasti a preto sa im hodia povolania   bojovník, žoldnier a korzár. Sú nebezpeční, ak si zvolia pirátstvo. Typický Peleng je tenká bytosť s veľkou hlavou a nosom ako sloní chobot. Uplatní sa  najmä ako korzár, žoldnier a pirát . V žiadnej sci – fi hre nemôžu chýbať ľudia a preto ich nájdete aj tu. Hodia sa im povolania bojovník a obchodník.  Pekný „ufák“ so sivou hlavou a prenikavými očami freyan  je dobrým korzárom a hlavne bojovníkom. Každý gaalian je perfektný obchodník ale  môže byť aj dobrým žoldnierom. Podľa  rasy a výberu povolania sa menia diplomatické vzťahy ale aj loď a vybavenie s ktorým  vstupujete do hry.

Space Rangers 2

Bóže, ten je ukecaný! Mali by ho občas pustiť do spoločnosti.
Space Rangers 2

Partner vo vesmíre vždy padne vhod.
Space Rangers 2

Hviezdna mapa.

Vstupnými bonusmi sú dva extra predmety podľa vášho výberu. Môže to byť   zásobník na palivo, scanner alebo iný užitočný doplnok do rakety a zvýšenie úrovne dvoch zo šiestich primárnych zručností. Presnosť určuje  efektívnosť vašich útokov v boji. Samozrejme, čím  vyššia presnosť tým väčšie poškodenie spôsobíte  nepriateľom, mobilita naopak zodpovedá vašej schopnosti manévrovať vo vesmíre a vyhýbať sa útokom, takže  zlepšuje obranné vlastnosti. Technické zručnosti na značnej úrovni znamenajú podstatne pomalšie poškodzovanie a opotrebovávanie  vašich zbraní a mechanizmov, bez nutnosti opravy. Obchodný talent asi netreba objasňovať. Sem investujte, ak chcete lepšie a výhodnejšie ceny  pri nákupoch a predaji. Charizma určuje jednanie NPC postáv v hre a vďaka nej získate vyššie ohodnotenie  za splnené úlohy. Vodcovstvo  je jednou z najdôležitejších zručností. Čím vyššia úroveň, tým viac partnerov a  spoločníkov môžete pribrať do vášho tímu. Tí vás potom nasledujú kamkoľvek pôjdete a okrem iného vám zabezpečia slušnú palebnú podporu.

Iste ste pochopili, že priestorom putujete prostredníctvom vašej vesmírnej lode. Navigujete ju pomocou myši  a sledujete pohľadom z diaľky na  pekne modelovanej makete hviezdneho systému. Tu vidíte zobrazené príslušné planéty, okolité kozmické lode, meteority a suroviny, či trosky korábov, ktoré môžete zbierať. Pohyb prebieha v ťahovom režime. Ale nemusíte potvrdzovať každý ťah. Ak máte stanovený cieľ cesty, letíte neprerušovane, pokiaľ sa nevyskytne nepredvídaná okolnosť , alebo nepozastavíte hru. Boj prebieha v tomto istom zobrazení ako presun a vtedy si môžete určiť, ktoré zbrane použijete pri útoku. Podobne je to pri komunikácii s inými pilotmi. Hviezdny systém sa nemení ale zobrazí sa  menšie okno, ktoré obsahuje ponuku možností. Môžete robiť čo si zmyslíte, i keď  treba dávať pozor na následky. Ak budete požadovať výpalné vo forme kreditu alebo surovín, niekedy to skončí bojom. Naopak zdvorilé obchodovanie prebieha v priateľskom duchu a ponuka na útok proti spoločnému nepriateľovi  býva prijímaná s nadšením. Prizvanie do stáleho tímu od charizmatického lídra je tiež obvykle korunované úspechom.

Svet Space rangers 2 sa  skladá z desiatok systémov a každý z nich obsahuje niekoľko planét. Ak chcete letieť do iného systému, na hviezdnej mape si zvolíte miesto  cesty a loď si už bez problémov samostatne nájde hviezdnu bránu a dorazí tam, kde potrebujete. Po  nenáročnom pristátí na niektorej planéte alebo vesmírnej základni sa pohľad prepne na motív sídla alebo priamo na guvernéra  daného územia. Jednania s guvernérmi zohrávajú v hre veľkú úlohu. Od nich totiž podľa uváženia prijímate nové misie a kupujete mapy neprebádaných území. Ak s danou civilizáciou nemáte najlepšie vzťahy,  kredit do guvernérovho vrecka ich zlepší. Tu získate aj zaujímavé obchodné typy a niekedy ponuky. Napríklad návšteva renomovaného biznis centra sa oplatí, ak potrebujete pôžičku na nákup novej lode , alebo surovín. Unikátne technologické doplnky  zlepšia parametre vášho plavidla a investícia do vesmírnych projektov vám prinesie skúsenostné body. Dokonca niekedy môžete kúpiť aj stimulátory, ktoré dočasne zvýšia vaše primárne schopnosti.

Space Rangers 2

Raketoplán a jeho výbava.
Space Rangers 2

Vesmírne prostredie je zaujímavé.
Space Rangers 2

Povrch niektorých planét vyzerá aj takto.

Na planétach nikdy nechýba obchodné centrum, kde predávate alebo kupujete rôzne suroviny a štandartné produkty. Najviac času tu zrejme strávia majitelia obchodných lodí, ktorí  nakupujú lacné suroviny na jednom mieste galaxie a predávajú ich za  drahý peniaz na inom. Obchod s technickou výbavou však  niekedy navštívi úplne každý. Práve tu totiž kúpite  lepšie ochranné štíty, droidov, motory, zásobníky paliva, zbrane alebo úplne novú loď. Nadbytočné veci tu môžete predať, alebo nechať v privátnom sklade, kde si ich v budúcnosti vyzdvihnete. Pri nákupe výbavy je treba brať ohľad na konštrukciu vašej lode a kapacitu priestoru. Je logické, že obchodné lode majú  väčšie skladové priestory ale menej slotov, do ktorých umiestnite zbrane. Bojové lode majú naopak väčší priestor na štíty a vojenské doplnky ale úložná kapacita je podstatne menšia. Práve to je častým problémom a niekedy rušivým faktom hry. Totiž lepšia a vyspelejšia technika  a zbrane má neraz veľkú váhu a nároky na priestor a niekedy si ju nemôžete kúpiť, lebo by ste prekročili nosnosť lode. V neskorších fázach hry pomôžu rozširovače priestoru a iné doplnky, ale najmä v začiatkoch je to naozaj dosť problematické.

Planéty sú aj zdrojom noviniek, ktoré sa tu zhromažďujú z celého vesmíru. Takto sa dozviete, kde majú obchodníci dobré ceny a v ktorom systéme práve prebiehajú boje  s dominátormi. Potom môžete letieť na pomoc a získať cenné skúsenosti za ničenie nepriateľských letiek a časom aj vyššiu vojenskú hodnosť. Pred odletom do otvoreného vesmíru  nikdy nezabudnite natankovať  a opraviť lode v hangári, inak zrejme nedoletíte do ďalšieho hviezdneho systému. Buď budete mať nedostatok paliva na cestu, alebo sa stanete ľahkou korisťou pirátov.

Verím, že už doterajšie informácie mnohých  presvedčili o tom, že titul stojí za hriech, to však ešte nie je všetko. Neprehliadnuteľnou súčasťou hry sú totiž  potýčky na povrchu planét. A pozor, nejedná sa o žiadne trápne mikro súboje, ale plnohodnotné taktické boje! Vojna na povrchu  je totiž čistokrvnou real-time stratégiou so všetkým čo k tomu patrí. Dokonca si dovolím tvrdiť, že samotná táto zložka hry predčí mnohé plnohodnotné budovateľsko- vojnské RTS, pretože obsahuje  naozaj originálne  doplnky!

Na povrchu planéty sú zobrazené vaše a súperove základne. Všetky majú priestor na vybudovanie niekoľkých obranných veží a permanentne produkujú určitý druh surovín.  Súperove bázy dobíjate pomocou robotov a droidov, ktorých produkujete vo vašom hlavnom sídle. Po porazení nepriateľských obrancov a veží obsadíte centrum základne a získate prísun nových zdrojov a väčšiu kapacitu jednotiek. Robotov skladáte z jednotlivých dielov a súčastí. Obmedzuje vás len dostatok surovín. Takže si vyberiete trup, chodidlá, či pásy, dve až päť zbraní a doplnkov a zostrojíte originálneho bojovníka.  Vojsko potom ovládate klasickým spôsobom-  droidov označíte  myšou a jednotkám priraďujete rôzne pohybové a útočné módy. Úplná bomba je však možnosť kedykoľvek pilotovať vybraného robota! Vtedy ste priamo v kokpite bojového stroja a cítite sa ako v akčnej hre. Chodíte, pohybujete sa a strieľate...tie chvíle mi pripomínajú starého dobrého Mech warriora.

Len škoda, že tieto strategické boje sú len súčasťou  rozsiahleho vesmírneho ťaženia proti dominátorom. Pokojne  mohli byť v hre použité ako samostatné herné scenáre aj bez prítomnosti  základnej RPG zložky  a príbehu. A určite by  boli ideálne pre multiplayerové  potýčky viacerých hráčov. Je to naozaj veľká škoda, že autori na takýto jednoduchý a geniálny ťah neprišli a hra neobsahuje okrem ťaženia ani voľnú hru, ani multiplayer.

Space Rangers 2

No čo kámo, máš pre mňa ďalší džob?
Space Rangers 2

Túto mašinku šoférujem ja!
Space Rangers 2

informácie o najlepších pilotoch galaxie.

Aj po technickej stránke  je hra na vysokej úrovni. Prekvapí vás skvelý dizajn menu aj samotnej hry. Spracovanie vesmíru, planét aj lodí lahodí oku, navyše je tu  geniálne jednoduché a praktické ovládanie. Na všetko vám pohodlne postačí myš. Skutočne kvalitná  grafika vás však privíta pri pozemných bojoch, kde nájdete moderne spracované  3D jednotky a terén a vynikajúce efekty. Ozvučenie a hudobné motívy sú taktiež na úrovni. Nie som si istý pochybnými údajmi výrobcov (alebo distribútorov - minimum CPU 450 MHz, optimum CPU 2600 MHz ?), ale hra má v každom prípade priateľské nároky a PENTIUM 1500 MHZ, 256 MB RAM a 64 MB grafická karta by mala byť  úplne v pohode.

Je možné, že  som  nespomenul úplne všetko, ale uviedol som to podstatné, čo robí túto hru atraktívnou. Dôvod je jednoduchý, je tu toľko možností a doplnkov, že v ich výpočte nechtiac niektorý opomeniete. Ešte sa však pozastavím nad lokalizáciou hry. Je síce chvályhodné, že CENEGA uviedla tento pozoruhodný titul na náš trh, ale prítomnosť českého, respektíve slovenského manuálu považujem za nevydarený  vtip. V balení ani na dvoch médiách totiž nenájdete nič, čo by sa podobalo na manuál. Objavíte tu len niekoľkostranovú knižočku so systémovými požiadavkami, ovládaním, postupom inštalácie a návodom pre epileptikov. Žiadne informácie, ktoré by vám  naznačili, ako sa hra vlastne hrá a o čo v nej ide. Možno by to neprekážalo, keby hra bola v „našskom“ jazyku, ale titul je v angličtine a hovoreného (písaného slova) je tu naozaj neúrekom. Takže ak nie ste jazykovo zdatní, ste v koncoch.

Space Rangers 2 je titul, ktorý ma veľmi príjemne prekvapil a naozaj oslovil. Hoci podľa obalu titulu sa zdá, že je to hra pre malé deti, opak je pravdou. Produkt odporúčam všetkým milovníkom vesmírnych  stratégií a RPG, pretože určite nebudú sklamaní. Chybičkou krásy je neprítomnosť multiplayeru, prípadne ďalších herných módov a pre niekoho zrejme rozsiahle dialógy v angličtine. Ak vám však toto nevadí, budete slintať blahom.

Space Rangers 2

Skladanie robotov si vychutnáte.

Space Rangers 2