CIRCUS GRANDE

CIRCUS GRANDE

7.0

Máte radi cirkus? Opice a klaunov, dravé šelmy, akrobatov a iné exotické zvieratá? Vravíte: No áno, ale čo s tým teraz, v zime? Žiadny probl

Máte radi cirkus? Opice a klaunov, dravé šelmy, akrobatov a iné exotické zvieratá? Vravíte: "No áno, ale čo s tým teraz, v zime?" Žiadny problém! Circus Grande je vám k dispozícii kedykoľvek, v každom čase a ročnom období! A zásluhy na tom má slovenská pobočka Illusion Softworks, ktorá vytvorila virtuálnu manéž na PC. Je vlastne zvláštne, že s podobným nápadom niekto neprišiel už skôr. Hier, kde manažujete zábavné parky alebo Zoo, nájdete ako húb po daždi, ale na cirkus sa akoby celkom zabudlo. A možno si len nik netrúfol na spracovanie tejto témy. Jedna vec však je, mať dobrý nápad a druhá doviesť ho do úspešného konca. Takže, čo teda môžete od tohoto titulu očakávať?

Hlavným hrdinom kampane je Peter, ktorý dobrovoľne vymenil život bankového úradníka za prácu v cirkuse. Hoci Peter nezačína celkom od nuly, čaká ho náročná úloha. Mladý a neskúsený principál musí viesť spoločnosť svojho strýka, riadiť financie a účinkujúcich a pozdvihnúť celkovú úroveň cirkusu. Poradcu mu robí trochu svojský rozprávajúci pes Buddy. Hráč sa postupne zoznamuje s manažmentom cirkusu a postupuje podľa pokynov svojho štvornohého priateľa. Po skromnejších úlohách v Európe nasleduje turné po oriente a napokon sa šapitó presunie do Ameriky, kde sa už treba poriadne obracať, aby bol cirkus na výslní. Úprimne povedané, dejová línia je dosť fádna a rozhovory často nudné a zdĺhavé, aspoň že sú v nami blízkom jazyku (CZ). Je pravda, že si môžete zahrať aj voľnú hru, kde začínate s 500 000 dolármi vo vrecku a v podstate si robíte, čo chcete. Ale nové prostredia sa dajú odomknúť len absolvovaním úloh rozsiahlej kampane.

Circus Grande

Tak, toto je váš cirkus.
Circus Grande

A toto váš pes. Vrčí len výnimočne, ale strašne veľa rozpráva.
Circus Grande

Skrášľovanie okolia má svoj význam.

Základným cieľom hry je popri zabávaní ľudí, zarobiť čo najviac peňazí. Financie získavate predovšetkým z predstavení. Lístky sa nepredávajú vopred, ale váš obrat závisí od spokojnosti prítomných divákov. Aby ste uspokojili náročných konzumentov, musíte im ponúknuť pestré a pútavé vystúpenia, ale aj atraktívne vybavenie areálu. Preto treba investovať do stánkov s občerstvením, vysádzať zeleň a nakúpiť pútače a ozdobné predmety ako fontány, reklamné plagáty či svetlomety. Cenu tovaru v stánkoch, ako aj vstupné do zooparku cirkusu, môžete upravovať podľa potreby. Nemali by ste však požadovať prehnane vysoké sumy, inak vám poklesne návštevnosť. Ani znečistené okolie nerobí dobrý dojem, takže najmite dostatok upratovačiek a pre každý prípad aj pár veterinárov a lekárov.

Úspešnosť vystúpenia závisí od viacerých faktorov. V prvom rade musíte v manažérskej budove najať schopných umelcov a artistov. Každý z nich má svoju nájomnú cenu a požaduje určitú plácu, respektíve u zvierat poplatky na údržbu. Jednotliví predstavitelia sa líšia svojou kvalitatívnou úrovňou, výdržou a stresovým faktorom. O každom predstaviteľovi sa viac dozviete vďaka životopisu, kde nájdete aj popis nedostatkov a zlozvykov. Tieto údaje majú svoj význam, pretože majú vplyv na predstavenia a celkový chod cirkusu. Napríklad taký klaun, ktorý kradne z pokladne peniaze a občas sa spije do nemoty, niekedy narobí poriadne problémy. Bohužiaľ v kampani si tohoto ožrana budete musieť najať.

Účinkujúcich ubytujete v maringotkách, zvieratá v klietkach a ohradách s výbehom. Neskôr sa dajú tieto objekty vylepšiť a zabezpečiť väčší komfort. Navyše v pochôdzkovom móde sa môžete prechádzať priamo pomedzi budovy a viete si zistiť aj podrobnejšie informácie o nájomníkoch. Obydlia postavíte  podobne ako stánky s občerstvením, doplnky a chodníky, teda prostredníctvom budovateľského menu. To je však len začiatok. Keď sa účinkujúci udomácnia vo vašom cirkuse, musíte im každý deň zostaviť harmonogram práce. Takýmto spôsobom určíte činnosť, ktorú budú vykonávať dopoludnia, popoludní a večer. Rozhodujete sa v rozmedzí troch kategórií.

Tréning: V tomto móde určíte umelcovi, aký nový prvok sa má naučiť. Novú kompozíciu je možné použiť v predstavení, keď si ju účinkujúci osvojí na 50 %, ale je tu veľké riziko zlyhania. Preto je najlepšie zaradiť prvok do vystúpenia, keď je naučený stopercentne. Nové čísla sú k dispozícii, keď sa umelcovi zvýši rating. To znamená, že účinkujúcemu pribudne ďalšia polhviezdička alebo hviezdička,  symbolizujúca nárast jeho schopností.

Opakovanie: Hovorí sa, že opakovanie je matka múdrosti. Platí to aj v tomto prípade. Ak účinkujúci nepoužíva staršie čísla, zvyšuje sa pravdepodobnosť zlyhania pri ich ďalšom použití. Preto je vhodné z času na čas ich preventívne precvičiť. Pri zadaní opakovania umelec automaticky precvičí 3 najviac zanedbávané kúsky z jeho repertoáru.

Oddych: Nácvik nových čísiel a ich predvádzanie na vystúpeniach vyžaduje od umelcov dávku energie a spôsobuje im stres. Niektorí vydržia viac, iní menej, no každý si niekedy potrebuje oddýchnuť. Pri bežnom odpočinku účinkujúci relaxuje vo svojom príbytku, zregeneruje sa mu malá časť síl a čiastočne sa upokojí. Ak však chcete dosiahnuť výraznú regeneráciu, dožičíte účinkujúcemu platený výlet do mesta alebo dovolenku. Zanedbanie stresového faktoru a nedostatku energie má za následok  zlyhávanie umelcov počas predstavení. A samozrejme, vtedy sú menej spokojní aj diváci.

Circus Grande

Môžete sa priamo prechádzať po areáli cirkusu.
Circus Grande

Plánovanie činností zamestnancov vás čoskoro začne nudiť.
Circus Grande

Pes Buddy vám práve s úsmevom na tvári oznámil, že klaun vyraboval kasu.

Z natrénovaných čísiel vašich artistov a zvierat  musíte vytvoriť ucelený program, ktorý sa bude predvádzať na večernom prestavení. Prebieha to nasledovne. Vyberiete si účinkujúceho, ktorý bude súčasťou predstavenia a potom mu priradíte naučené prvky, ktoré má predviesť. K tomu môžete pripojiť sprievodnú hudbu, ku klaunovi sa hodí komická, k číslu s koňmi pochodová atď. Taktiež môžete pridať svetelné efekty, prípadne fanfáry, čím zvýrazníte dané číslo. Takto pokračujete so všetkými účinkujúcimi, až kým nemáte zostavený kompletný plán.

Čísla so zvieratami, drezúra koní, ťavy, slony, psy, opice či dokonca delfíny, si vyžadujú aj krotiteľa, ktorý je automaticky priradený, ak je nejaký k dispozícii. Krotitelia a zriadenci majú určité schopnosti ako starostlivosť o zvieratá alebo liečenie v stanovenej bodovej hodnote. Čím vyššia je táto hodnota, tým väčší osoh máte z týchto zamestnancov v danom odvetví. V prípade nedostatku krotiteľov  a špeciálnych bodov nemôžete zrealizovať všetky vystúpenia alebo zvieratá trpia.

Ucelený program si môžete pozrieť na generálke a potom kedykoľvek priamo na verejnom vystúpení. V prípade nespokojnosti môžete jednotlivé čísla vyhodiť alebo nahradiť inými a uložiť si ich pre prípadné neskoršie použitie. Ak sa budete chcieť vrátiť k staršiemu programu, postačí vám, keď si ho nahráte z úložnej schránky. Potom si už len v pokoji vychutnáte verejné predstavenie. Ak napriek skvele nacvičeným vystúpeniam dôjde k zlyhaniu, musíte upraviť harmonogram účinkujúcich, aby neboli vystresovaní a mali dostatok energie. Program je treba po určitej dobe inovovať, inak prestane byť pre  návštevníkov zaujímavý. Úspešnému cirkusu sa, podobne ako účinkujúcim zvyšuje rating a súčasne  pribúdajú aj nové možnosti.

Circus Grande

V cirkuse uvidíte aj ťavy.
Circus Grande

Plánovanie predstavenia.
Circus Grande

Šikovný koník, však?

Zaujímavým doplnkom hry je randenie s dievčatami. Týka sa to principála, ktorý si takýmto spôsobom nájde manželku. Žena môže priniesť cirkusu zaujímavé bonusy a neskôr s ňou môžete mať aj deti. O vašom rodinnom živote je vedená osobitná záložka. Celkovo v hre nájdete množstvo rôznych štatistík a údajov o účinkujúcich a divákoch, finančné správy, životopisy atď.

Hra sa prezentuje slušnou 3D grafikou. Hoci sa nejedná o špičkové spracovanie, je dostačujúce a tvorcovia sa nemusia hanbiť. Určité nedostatky vidím v ozvučení, ktoré mohlo byť výrazne lepšie. Mám na mysli najmä hudobnú zložku a doplnkové efekty. Cirkusové predstavenia pôsobia dosť mŕtvo, pretože obecenstvo sa zmôže len na vlažný potlesk na konci čísla. Chýbala mi dynamika potlesku na základe úspešnosti vystúpení a povedzme aj priame reakcie počas čísla, smiech divákov pri humornom vystúpení alebo vypískanie neúspešného artistu. Hardvérové požiadavky sú však veľmi ústretové, takže titul je dostupný prakticky každému záujemcovi.

Circus Grande je zaujímavým pokusom o virtuálny manažment cirkusu. Hra je plná originálnych doplnkov a nápadov, napriek tomu poskytuje len priemernú zábavu. Hoci v prvých hodinách sa celkom dobre pobavíte, čoskoro vás monotónne prípravy harmonogramov a vystúpení a nekonečné úpravy tabuliek začnú nudiť. Ani priamy pohľad na predstavenia vás neudrží pri hre dlho, hoci ponuka čísiel a účinkujúcich je veľká. Oceňujem snahu autorov o originalitu, ale nepovažujem titul za mimoriadne zábavný - hoci na chvíľu poteší.

Circus Grande

Súčasťou vystúpení sú aj akrobati...

Circus Grande