TORINO 2006

TORINO 2006

5.7

Vylepší Torino 2006 neustále klesajúcu kvalitu oficiálnych hier k olympiádam? Alebo ponúkne len priemerný zážitok.

Olympijské hry v Turíne sú v plnom prúde a nie je nič prekvapivé, že v aktuálnom čase sa objavuje aj oficiálne licencovaná hra Torino 2006. Priaznivci olympiády a zimných športov si teda prídu na svoje. Alebo nie? Podarilo sa tvorcom dôveryhodne spracovať tematiku veľkolepého podujatia a je táto hra naozaj zábavná? Alebo je celý projekt založený len na ťahaní peňazí z vreciek zákazníkov? Pomerne veľa otázok, na ktoré sa vám teraz pokúsime dať uspokojivé odpovede.

Na počiatku ma zaskočila suchopárna inštalácia hry bez akýchkoľvek upútavok a fantázie. Jednoducho bezfarebná a fádna inštalácia, našťastie nie dlhá. Možno si poviete, že toto je predsa banalita, pravdou však je, že obal predáva tovar a teda aj takéto drobnosti majú svoj význam. Pri vstupe do hry vás privíta narýchlo pozliepané intro, ktoré vám síce predstaví obsiahnuté športy, ale ani náznakom nespomenie samotnú olympiádu. Menu hry vyzerá o niečo lepšie, hoci hudobný podklad na mňa opäť nepôsobil dostatočne slávnostne, ako prináleží danému podujatiu. A bohužiaľ takto je to v priebehu celej hry. Nebyť početných nápisov v pozadí športov, vlastne by ste ani netušili, o akú udalosť sa jedná. Hra skrátka úplne ignoruje slávnostnú atmosféru olympijských hier a len vám prostoducho predhodí sériu vybraných zimných športov.

Torino 2006

Jedna zo zjazdových disciplín.
Torino 2006

Jazda na boboch je rýchla.
Torino 2006

Po zlom výkone zostáva smútok.

Je prirodzené, že takáto hra nemá dejovú líniu, takže sa len rozhodujete, aký druh podujatia alebo kolekciu športov si vyberiete. Hlavnou súčasťou hry sú dve komplexné súťaže obsahujúce 15 a 9 disciplín. Hry sa môže zúčastniť jeden až štyria hráči, ktorí absolvujú danú disciplínu postupne, jeden za druhým a používajú to isté ovládanie. Po voľbe krajiny, ktorú budete reprezentovať, potom nasleduje v jednotnom slede súbor predurčených športov. Tu ma nemilo prekvapil obmedzený výber účastníkov olympiády. Na výber je totiž len 24 štátov a medzi množstvom vynechaných krajín, ktoré budete v zozname márne hľadať, je aj Slovensko. A hoci sa vám po úspešnom splnení špecifických úloh odomknú ďalšie tímy, jedná sa len o tie isté krajiny v pozmenených oblekoch. Napríklad za plný počet bodov v streľbe v biatlone sa vám odomkne vyčačkaný tím USA. Mimochodom, na Maďarov tentokrát vinu nehádžte, lebo ani ich tu neobjavíte. Skrátka a dobre, keďže sa jedná o oficiálnu hru Olympijských hier, ktoré majú pomyselne zjednocovať svet, považujem nekompletný zoznam účastníkov za hrubú chybu. A tvorcovia by darmo argumentovali tým, že mali problém s autentickosťou dresov. Prevleky pokojne mohli byť v neutrálnych farbách a doplnenie vlajočiek je naozaj detail.

Keďže som si nemohol vybrať moju domovinu, absolvoval som disciplíny pod vlajkou Veľkej Británie a potom Nemecka. Snáď mi Anglická kráľovná odpustí, že som jej krajinu nezastupoval práve dôstojne, ale každý začiatok je ťažký. Farby Nemecka som už obhajoval dôstojne, hoci na najľahšej z troch obtiažností. V celkovom hodnotení krajín som sa potom umiestnil niekde uprostred a na konte som mal niekoľko zlatých a bronzových medailí.

Počty disciplín v komplexných súťažiach nie sú vôbec náhodné. 15 je totiž ich celkový počet v hre, ale pri tom sa jedná o 9 či skôr 8 základných športov v modifikovaných podobách. Zrejme vám ani nesadnú všetky športy, podobne ako mne a preto uvítate možnosť zahrať si len vybranú disciplínu (single event), alebo si vytvoríte voliteľnú súťaž, kde sami určíte koľko a akých disciplín budete absolvovať v jednotnom slede. Aby som bol konkrétny, tu je prehľad všetkých disciplín.

Torino 2006

Skoky na lyžiach.
Torino 2006

Na bežkách si treba dať pozor na vyčerpanosť.
Torino 2006

Sedím na konári a je mi dobre...

Zjazdové lyžovanie - zahrňuje zjazd z kopca, Super-G, slalom a gigantický slalom. Cieľom je absolvovať jazdu na lyžiach z vrcholu až do cieľovej rovinky a obvykle pritom treba prechádzať pomedzi vyznačené bránky, alebo obchádzať stanovené prekážky. Tieto disciplíny vyžadujú pohotové reakcie, aby ste nevynechali bránky a pritom nenarazili do okrajov. Výhodou je nenáročné ovládanie zjazdára.

Skoky na lyžiach - na veľkom alebo malom mostíku. Pri prvých pokusoch si najprv zvykáte na svojské ovládanie postavy, pretože musíte riadiť stabilitu skokana na mostíku a potom pri skoku, ako aj správne načasovať skok a doskok.

Jazda na bežkách - je jednou z najnáročnejších disciplín, hoci podstata je jednoduchá - absolvovať trať a dosiahnuť cieľovú rovinku v čo najlepšom čase a poraziť súperov. Problém je v tom, že pri jazde musíte okrem rýchlosti a pohybov do strán kontrolovať aj kondíciu lyžiara. Keď sa bežkár zadýcha, chvíľu nie je schopný podávať kvalitný výkon a drasticky sa spomalí jeho jazda.

Biatlon - je vcelku zábavný, ale nanešťastie využíva ten istý systém pri behu na lyžiach ako predošlá disciplína. To znamená, že musíte dávať pozor, aby sa súťažiaci nezadýchal. Streľba na terče je vydarená. Cez pohyblivé mieridlá vidíte priblížený terč a musíte v správnej chvíli vystreliť. Priveľmi  zadýchanému športovcovi sa však trasú ruky, to znamená, že pohyb pušky je rýchlejší a je ťažšie zasiahnuť cieľ.

Rýchlokorčuľovanie - na 500, 1000 a 1500 metrov vyžaduje rýchle prsty a presné načasovanie pohybu, pretože sa najprv musíte rozbehnúť a potom robiť koordinované pohyby zo strany na stranu.

Zjazd na boboch - zahrňuje jazdu dvojčlenného ženského týmu a štvorčlennej mužskej posádky. Najprv musíte rýchlo vyštartovať, potom len jednoducho koordinujete pohyb bobov, aby nenarážali do okrajov dráhy a tak nespomaľovali. Jednoduchá a zábavná disciplína.

Sánkovanie - jednotlivcov je vlastne totožné ako jazda na boboch. Využíva tú istú dráhu a systém jazdy, ale maximálna dosiahnutá rýchlosť je o niečo nižšia.

Napokon je tu kombinovaná jazda, ktorá sa skladá zo skoku na lyžiach a jazdy na čas na bežkách.

Ako som už naznačil, pri jednotlivých disciplínach, systém ovládania športovcov je rôzny. Raz menej, inokedy viac náročný. Samotné ovládanie je však pohodové a väčšinou si vystačíte so šípkami. Určite odporúčam nechať si zapnutú nápovedu ovládania, ktorá sa vám objaví na obrazovke v príhodnej chvíli. Nepôsobí rušivo, skôr naopak, výrazne vám pomôže zorientovať sa v danej disciplíne. Tu si však neodpustím ďalšiu výčitku voči autorom. Niekedy zmätú hráča tým, že nezmyselne komplikujú ovládanie, aj keď je to úplne zbytočné. Napríklad nechápem, prečo niekedy rozbiehate športovca rýchlym klikaním na smer dopredu, pri inej disciplíne šípkami na stranu a pri ďalšej stačí stlačiť klávesu, keď je hodnota na ukazovateli čo najvyššia. A to platí aj pri takmer totožných disciplínach (boby a sánky). Univerzálne ovládanie základných úkonov pre väčšinu športov by pomohlo hráčom rýchlo sa v hre „udomácniť“.

Torino 2006

Tlačíme chlapci, tlačíme!
Torino 2006

Stupeň víťazov.
Torino 2006

V štvorboboch som zabodoval.

Hra viacerých hráčov na jednom PC síce poteší, ale plnohodnotný multiplayer by bol určite zaujímavejší - keby bol. Ale smola, nič také tu nenájdete. Sieťová hra sa zrejme tvorcom zdala priveľkým luxusom, podobne ako solídne ozvučenie a doplnky, ktoré by navodili olympijskú atmosféru. Projekt sa skrátka striktne zaoberá vybranými športmi a ignoruje všetko okolo. A ešte aj tu vám tvorcovia občas hádžu polená pod nohy (napríklad spomínané komplikácie s ovládaním). Celkovo hra pôsobí dosť nasilu a chýba jej duch Olympijských hier. Predstavte si Vianoce bez Vianočného stromčeka, asi tak pôsobí celý tento titul. Navyše hra začne rýchlo nudiť, pretože tých niekoľko disciplín vo viacerých variáciách dlho neudrží hráčsku pozornosť.

Jednou z mála vecí, ktoré sa dajú pochváliť, je solídna grafika a praktická kamera. Váš športovec alebo tím je obvykle sledovaný z vášho pohľadu alebo z pohľadu tretej osoby. Rekapitulovaný výkon, zábery na okolie a športovcov v cieli a vyhlásenie výsledkov sú snímané z rôznych uhlov pohľadu a vzdialenosti. Ale okrem zdvihnutých rúk a štatistík sa nedočkáte hmatateľného uznania za kvalitný výkon. Pohľad na zlatú medailu by bol osviežujúci, hymna pre víťaza slávnostná, ale o tom môžete len snívať. O ozvučení a hudbe som sa už zmienil, rozhodne mohlo byť lepšie. Komentár k športovým výkonom je akceptovateľný, no nie vždy presvedčivý. Celkovo vzaté je technická úroveň projektu dobrá, ale mohla byť aj lepšia.

Či už hovoríme o verzii pre PC alebo konzoly, hra TORINO 2006 je veľkým sklamaním. Síce chvíľku pobaví, ale v žiadnom prípade to nie je  titul, ktorý by zodpovedal veľkoleposti olympijských hier. Je viac ako zrejmé, že hra je vyrobená účelovo, bez fantázie a nápadov. Skrátka sa jedná o komerčný brak a to je zrejmé na každom kroku.

Torino 2006

Rýchlokorčuľovanie je celkom zábavné.

Torino 2006