FIFA STREET 2

FIFA STREET 2

7.5

Offside, Penalta, Center, Rohový kop... má vôbec zmysel ďalej pokračovať? A predstavte si, má.

Recenzia na PS2 verziu

Marek Mintál, Róbert Vittek, Balázs Borbély, Juraj Čobej... to je len krátky výpis toho, čo ponúka naša malá krajinka v oblasti futbalu a ak aspoň trošku sledujete toto odvetvie športu, určite mi dáte za pravdu, že sa v ňom točia parádne peniaze. A to sa pritom ani nemusíte pohnúť z pohodlia vašej izby! Stačí vám kliknúť na stránku jednej zo stávkových kancelárii a už môžete veselo zarábať. Je pravda, že boháčmi typu Beckham, Ronaldinho či Ronaldo sa takýmto spôsobom nikdy nestanete, ale na slušný život si rozhodne zarobíte. Profesionálny futbal na trávnikoch obrovských arén je ale len jednou časťou tohto svetovo obľúbeného športu.

Druhou, a nemenej populárnou variantou tejto loptovej hry je tzv. pouličný futbal (Street football), ktorý si svoje dôstojne miestečko na slnku vydobyl vďaka enormnej popularite medzi futbalovými fanúšikmi a amatérmi, ktorí si vďaka nemu mohli svoj obľúbený šport zahrať kdekoľvek na svete bez toho, aby si kvôli tomu museli rezervovať celý štadión. Street Football sa tak dostal do povedomia aj tej najlaickejšej verejnosti, vďaka čomu si ho povšimli aj pracovníci štúdia EA, ktorí nám približne pred rokom priniesli aj jeho prvú hernú podobu, ktorá tak zalepila drobunké miesto na poli športových hier. A keďže FIFA Street si v recenziách neviedla až tak zle (ale ani nie až tak dobre), EA za vidinou ďalších ziskov započalo práce na jej pokračovaní, ktoré nám vsieťuje do bránky práve teraz. Dokáže ale FIFA Street 2 ponúknuť hráčom dostatočný počet noviniek na to, aby ju bolo možné považovať za plnohodnotné pokračovanie?

FIFA Street 2

Shaolin Soccer 2
FIFA Street 2

Triky, ktoré len tak hocikde neuvidíte.
FIFA Street 2

Z tolkého množstva handier si snáď vyberie každý.

Klasická EA Sporťácka herná štruktúra nachádza aj tu uplatnenie a tak sa opäť stretnete s hernými možnosťami, nijak nevybočujúcimi zo zabehnutého štandardu. Play Now, Kariéra, Creation Zone či voľba Rádio Stanice... to všetko ste už niekoľkokrát zažili a keďže aj pre nováčikov nebudú tieto možnosti predstavovať žiaden hlavolam, rovno sa vrhnem na jednotlivé herné varianty. Jednoduchý a ničím nezaujímavý priateľský zápas je azda životnou nutnosťou každého športovo ladeného titulu a preto niet divu, že si svoju cestu našiel aj do pouličnej verzie Fify. Pre neznalých žánru iba doplním, že hráči si v ňom zahrajú zápas s kýmkoľvek proti komukoľvek, teda ako prostriedok rýchlej zábavy je tento mód plne postačujúci. Hráči, hľadajúci predsa len väčšiu hĺbku a zmysel, ale rozhodne zvolia kariéru (tu nazvanú Rule the Street), ktorej nechýba potrebný punc prepracovanosti, vďaka čomu sa právom radí k hlavným ťahákom tohto titulu. Posledným a z môjho hľadiska najzaujímavejším módom je Skills Challenge, v ktorom si užijete nespočet efektných trikov a futbalových parádičiek, neraz popierajúcich aj tie najzákladnejšie zákony fyziky. Ako teda vidno, žiadne extrémne novinky hernú ponuku nepostihli, čo je ale na druhú stranu dobre, pretože príliš veľa zmien nemusí zákonite viesť k úspechu.

Spomínaná kariéra sa môže sprvu javiť ako jednoduchá záležitosť, ale nenechajte sa zmiasť. V skutočnosti totižto poskytuje solídne možnosti, ako v oblasti zápasov, tak aj v oblasti prípravy, takže na jej zvládnutie si pre istotu vyhraďte dostatok času. Celá tá strastiplná púť začína vytvorením vlastného hráča. Hra je v oblasti editačných nástrojov vcelku štedrá a tak sa vám ani náhodou nestane, žeby ste pri nastavovaní všelijakých atribútov pocítili chudobnosť. Rysy tváre, fyzické dispozície, značkové oblečenie, ale aj hráčová rýchlosť, obrana či streľba sú aspekty, ktoré upútajú pri zakladaní športovca vašu pozornosť a ak túto etapu podceníte, v neskorších častiach hry (keď sa zúčastnite tých najprofesionálnejších zápasov) sa vám to môže ľahko vypomstiť. Druhou, tentokrát menej dôležitou súčasťou úvodných peripetií, bude nastavenie domovskej “arény“, ak sa to tak vôbec dá nazvať. Žiaľ, táto časť hry je úplne zbytočná a pri tom zápale hrania si ani nevšimnete, že hráte v iných priestoroch.

Ok, poďme ďalej. Ako už býva v živote zvykom, začiatky sú vždy ťažké a tak sa pripravte na niekoľkohodinovú šnúru zdanlivo nezaujímavých zápasov, ktoré absolvujete len preto, aby ste si natrénovali jednotlivé triky a dokonale sa sžili s užívateľsky príjemným ovládaním. Pre neznalých žánru iba doplním, že v Street variante futbalu sa proti sebe postavia dva štvorčlenné tímy, pričom vyhráva ten, kto nielenže nasúka súperovi viac gólov, ale taktiež aj predvedie širokú škálu efektných trikov, blafákov a parádičiek, za ktoré zinkasuje nekresťanský počet bodov. Triková časť pritom nehrá len druhé husle a verte mi, že neraz sa stretnete so zápasom, kde primárnym cieľom bude práve efektná triková prezentácia. Čo ešte musím spomenúť, sú tímové zostavy, vcelku elegantne pozliepané s ako fiktívnych hráčov, tak aj zo skutočných futbalových hviezd, pozbieraných z každého kútiku sveta. Je síce pravda, že futbalové esá majú na priebeh hry vcelku minimálny vplyv, ale aj tak je hranie za rozpoznateľnú postavu predsa len zábavnejšie ako behanie s osobou, ktorej existencia nesiaha ďalej než do herného sveta.

FIFA Street 2

Šušťáky vs Dres. kto pôsobí vierohodnejšie?
FIFA Street 2

Všimnite si detaily postáv - krása.
FIFA Street 2

Salto Mortále s neveriacky čumiacim chlapíkom.

Vráťme sa teraz späť ku kariére. Ako som už spomínal, úvodné priateľské zápasy (tzv. kick abouts) nebudú pre vás predstavovať žiaden väčší problém a tak s radosťou privítate hodnotu 40, znamenajúcu nielen váš rating v rebríčku prestíže, ale taktiež aj postup nahor, ponúkajúci vám nové herné možnosti. Dosiahnutím spomínanej hodnoty sa totižto stávate kapitánom tímu so svojou vlastnou skupinou hráčov, takže počnúc týmto dňom, hraniu v random zápasoch odzvonilo. Úloha team leadera ale neznamená len vyššie uznanie zo strany kolegov; ako dobrý kapitán budete musieť zabezpečiť svojim spoluhráčom nielen dostatok práce (rozhodovať, kto sa zúčastní ktorého zápasu), ale taktiež ich aj udržovať v dobrej nálade, pretože ako dobre viete, spokojný pracovník znamená produktívny pracovník. V tomto bode sa taktiež pripravte na väčšiu rozmanitosť, čo sa týka cieľov zápasov a ak ste v predchádzajúcej etape zanedbali trénovanie trikov, po nadobudnutí ranku kapitán sa vám to brutálne vypomstí.

Ak sa ale chopíte svojej novej úlohy s dostatočným nasadením, hra sa vás zato odmení profesionálnymi hráčmi, na kolenách vás prosiacimi o možnosť hrať vo vašom tíme. Posuňme sa teraz v čase o niekoľko hodín. Váš futbalista má na svetovom trhu vysoko cenené meno a jeho sprvu nováčikovský tím je teraz natoľko skúsený, že dostane ponuku reprezentovať domovskú krajinu v medzinárodných turnajoch. Tak takýto osud vás čaká, ak zdarne absolvujete vynechanú etapu prestížnych pouličných súťaží a dosiahnete zo svojim futbalistom métu 85, znamenajúcu postup na samotný vrchol hráčskej kariéry. Je pravda, že kým sa na tento vysnívaný post dostanete, utečie poriadne veľa vody, ale ak sa trošičku posnažíte, tie najlepšie a najfajnovejšie turnaje odohráte už po 10 odohraných hodinách.

Myslím si, že nastal správny čas, aby som vám objasnil dôvody, ktoré robia z FIFA Street 2 ľahko prístupný a navýsosť chytľavý titul. Jedným z hlavných plusov tejto gamesy je prívetivé, user-friendly ovládanie. Autori totižto elegantne vyriešili problém trikov a tak namiesto zmäteného stláčania šialených kombinácií čudlíkov si postačíte s pravou analógovou páčkou, vďaka ktorej vykúzlite aj tie najobtiažnejšie kúsky behom kratučkého okamihu. Jednoducho pohnete analógom v ľubovolnom smere (samozrejme, ak máte loptu v držbe) a hráč za vás predvedie jedno z mnohých kúziel, na ktoré by ste sa nezmohli ani po niekoľkomesačnom intenzívnom futbalovom tréningu. A ak k tomu pridáte aj vhodný úhybny manéver, oponenta natoľko zdeprimujete, že často krát skončí zápas ihneď vo váš prospech. Má to ale jeden háčik. Hráči zvyknutí na prepracovanú tímovú hru a dobre vypracované akcie sa pravdepodobne s týmto titulom neskamarátia, pretože všetko čo ponúka, je iba jednoduchá, povrchná a arkádová zábava, vhodná tak pre futbalových amatérov a nováčikov, nieto pre hardcore fanúšikov.

A keď už som spomenul jeden nedostatok, musím spomenúť aj ďalší. Je ním totižto stále kritizovaná AI, ktorá v tomto titule dostáva viac dovolenky, než je zdravé. A nejedná sa pritom len o vašich spoluhráčov. Častejšie sa totižto bude stretávať s výpadkami na strane súperov, ktorí si väčšinou všímajú všetko iné, len nie futbalovú loptu. S takýmto laxným prístupom sa potom postup hrou stane prechádzkou ružovou záhradou, pretože aj ten najobávanejší súper si minimálne raz za zápas vyberie slabšiu chvíľku. Do tretice sa musím posťažovať aj na neskorší stereotyp, ktorý vyplýva z faktu, že každý tím hrá prakticky rovnakým spôsobom a vám teda neostáva nič iné, iba do nekonečna opakovať stále tie isté triky s nádejou, že sa to tentokrát podarí. A verte mi, aj krupicová kaša na 100 spôsobov sa raz preje. Nakoniec musím ešte spomenúť multiplayer, ktorí aj napriek neexistencii online módu ponúka slušnú zábavu pre dvoch, takže ani z tejto strany neboli potencionálni záujemci ukrátení.

FIFA Street 2

Fireball alebo football? Vyberte si.
FIFA Street 2

Editácia domáceho prostredia.. na výber sú aj kikiríkavé farby.
FIFA Street 2

Chcete hrať pri garážach alebo pri vstupe do podzemných katakomb?

Dôležitým aspektom, na ktorý si maníci z EA zvlášť potrpia, je prezentácia. Ak ste náhodou dostali do rúk posledný diel NFS (konkrétne Most Wanted), určite vám bude celkový dizajn FIFA Street 2 povedomý. Gangsta style je pravdepodobne v móde a podobne ako aj u spomínaných závodov, aj tu sa stretnete s množstvom „cool“ postáv, ostrých narážok a drsného, prevážne hip-hopového soundtracku, výborne pasujúceho do takéhoto štýlu počítačovej zábavy. Niekde ale autori svoju snahu o výborný audiovizuálny dojem trošičku prepískli a tak budete sústavne nadávať na elegantné, ale zdĺhavé animácie, ktoré kým doznejú, váš brankár už dávno bude vyberať loptu zo svojej bránky. Krivé slová ale nemôžem povedať na modely hráčov a ich celkový look, ktorý výrazne napomáha atmosfére a ak ste si mysleli, že Street verzia Fify je len akási budgetová odnož, už prvý zápas vás ihneď vyvedie z omylu.

Fanúšikovia série FIFA majú už dávno jasno. Ich miláčik je predsa 100 krát prepracovanejší, tak prečo by mali kvôli chodníku opúšťať cestu? Ale čo my, sviatoční futbalisti? Je pravda, že FIFA Street 2 ponúka množstvo hodín kvalitnej zábavy, ale je vôbec hodná našej pozornosti, keď trhu vládnu verzie klasického futbalu? Toľko otázok a žiadna odpoveď. Holt, na každú z nich si budete musieť nájsť tu svoju. Chcete pomôcku? Koľko krát vyhrala Brazília svetový pohár? Budiš vám táto otázka ukáže správnu cestu, ktorou sa vydať.

napísal blade 22.3.2006
7.5
FIFA STREET 2