ROME: TOTAL WAR - ALEXANDER

ROME: TOTAL WAR - ALEXANDER

6.0

Čakanie na Medieval 2: Total War skráti druhý datadisk Alexander k stratégii Rome Total: War. Aký je?

Alexander je druhou expanziou k populárnej stratégii, ktorá sa koncentruje predovšetkým na slávne časy Rímskej ríše. Po zjednocovaní Ríma a invázii barbarov si tvorcovia vzali na mušku veľkého vojenského lídra z Macedónie a jeho slávne výpravy. Je to datadisk hodný hráčskej pozornosti, alebo len vlažný prídavok, ktorý má skrátiť čakanie na Medieval 2: Total War?

Pri inštalácii „Alexandra“ budete potrebovať pôvodnú hru Rome: Total War vylepšenú na verziu 1.5, alebo ak vlastníte Barbarian Invasion, na verziu 1.6. Potom vám už nič nebráni prežiť bojové výpravy v koži charizmatického panovníka. Hra pre jednotlivca obsahuje pomerne širokú ponuku. Nájdete tu historické scenáre, kde na vás čaká šesť kontinuálnych bitiek. Odomykajú sa postupne, takže najprv musíte vybojovať boj v Chaeronii v roku 338 pnl., kde sa perzské vojská postavia na odpor Grékom. Až potom si  vychutnáte boj s Indmi a ich kráľovskými slonmi. V prvom scenári preberáte niekoľko jazdných jednotiek na čele s Alexandrom a asistujete pechote zloženej najmä z hoplitov a kopijami vyzbrojených phalanaxov. Uvedené jednotky má na starosti počítač a vďaka jeho neschopnosti, respektíve zbabelosti spojencov, budete mať pekelné problémy tento boj vyhrať. Totiž generál sa pri najbližšej príležitosti vzdá a s ním nielen všetky pešie, ale aj vaše jazdné sily. Preto odporúčam najnižšiu obtiažnosť boja, alebo ešte lepšie, vykašlite sa na historické scenáre.

Rome: Total War - Alexander

Alexander musí neraz čeliť aj viacerým útočníkom súčasne.
Rome: Total War - Alexander

Útok jazdy na obliehacie zbrane nepriateľov.
Rome: Total War - Alexander

Datadisk obsahuje len jedinú kampaň.

Radšej si zahrajte rýchlu bitku, kde sa okamžite prenesiete na generované bojisko, alebo si doprajte scenár podľa vlastného výberu. Môžete si vybrať z viac ako dvadsiatich lokalít a určiť podmienky víťazstva, ako aj parametre mapy. Zvíťaziť môžete v hre na bodový zisk (scored resolution) alebo totálnou porážkou nepriateľa (last man standing). Ak si okrem ročného obdobia, počasia a denného cyklu určíte aj úroveň mesta, prípadne jeho kultúru, vychutnáte si aj obranu, respektíve obliehanie opevnenia (siege assault).

Určite najväčším lákadlom však bude nová kampaň. Jej počiatok je stanovený do roku 336 pnl., keď Alexander preberá moc po svojom nebohom otcovi Filipovi II. Vašim cieľom je dobiť a udržať tridsať provincií vrátane Lýbie, Egypta, Macedónie, Babylónie a niekoľkých ďalších lokalít a odolať tlaku nepriateľov, ktorí vás ohrozujú z každej strany. Situácia je o to zložitejšia, že prakticky nemáte možnosť nadväzovať diplomatické styky a vaši odporcovia spolupracujú. Očakávajte teda neustále útoky na pevnine aj na mori a spoliehajte sa výlučne na silu vašich vojsk a múdrosť veliteľov. Bojovať môžete priamo s Alexandrom, respektíve jeho elitnou jazdou. Musíte však byť opatrní. Hoci sa jedná o takmer neporaziteľnú jednotku, je takmer isté, že ak sa nepriateľom podarí zneškodniť niekoľko jazdcov, medzi prvými bude Alexander. A keďže kampaň je v prvom rade o Alexandrovi, po jeho smrti nasleduje neľútostný koniec ťaženia a vášho snaženia. Plusom
 je, že nemusíte brať ohľad na čas a počet ťahov.

Macedónske vojsko tvoria najmä ťažké pešie jednotky vyzbrojené oštepmi a kopijami (hoplits, hypaspists, phalangists...) a silná kavaléria. Na druhej strane majú slabiny v útoku na diaľku. Okrem tejto mocnosti nájdete v expanzii ešte tri nové frakcie, ktoré v hre doposiaľ neboli. Perzská ríša sa svojimi vojenskými jednotkami vyrovná aj silným macedónskym bojovníkom, najmä kopijníci zvaní immortals, spôsobujú v boji extrémne straty. Ďalší dvaja oponenti barbari a Indovia majú dosť obmedzené sily, ktoré nepredstavujú väčšiu hrozbu, pokiaľ nie sú vo výraznej presile. Pravdaže, treba sa mať na pozore pred špeciálnymi jednotkami, ako sú indické vojnové slony, či obnažené lukostrelkine. Popri týchto frakciách vám vstúpia do cesty už známe mocnosti, ako napríklad spomínané Grécko.

Rome: Total War - Alexander

Zabojujete si aj proti Indickým slonom.
Rome: Total War - Alexander

Úspešný prienik cez nepriateľskú bránu.
Rome: Total War - Alexander

Nad Byzanciou prší...

Pravdu povediac, z kampane som nemal nejaký skvelý dojem. Nie je zlá, ale napríklad aj vďaka absencii diplomacie, na mňa pôsobila dosť všedne. Oproti Rímskej kampani, kde ste museli brať ohľad na nepriateľov, konfrontovať s inými lídrami Impéria a hlavne dbať na požiadavky senátu, je Alexander naozaj nudný. V podstate len staviate vojská a bojujete. Sem-tam si adoptujete nového ponúknutého veliteľa, aby ste mohli vo vašich mestách stavať také budovy a jednotky, ako potrebujete, občas použijete špióna či zabijaka na oslabenie protivníkov, inak je to len o taktizovaní na bojovom poli. Tam hra nedoznala takmer žiadne zmeny, veď napokon rozloženie jednotiek pred bojom, preskupovanie a použitie špeciálnych formácií a zručností nemalo chybu. Tvorcovia však zrušili nočné boje a prechody jednotiek cez rieku, čím vlastne nepochopiteľne ignorovali podstatu predošlej expanzie. Ak mám porovnať Alexandra s Inváziou barbarov, rozhodne viac som sa bavil u Alexandrovho predchodcu. Aspoň čo sa týka hry pre jednotlivca.

Multiplayer je azda to jediné, čo sa dočkalo pozitívnej zmeny. V hre prostredníctvom LAN a internetu si zahráte jeden na jedného, dvaja na dvoch alebo traja proti jednému. Buď si zvolíte a upravíte jeden z ponúkaných scenárov, alebo si zahráte historické bitky, známe z hry pre jednotlivca. Tu ich však nemusíte odomykať, ani ich hrať v stanovenom poradí. Skutočnou lahôdkou však je bojový turnaj (battle tournament), kde si vychutnáte sériu bojov. Tri turnaje Dia, Áresa a kráľov, sú zložené z troch alebo piatich scenárov, ktoré absolvujete v stanovenom poradí. Hoci turnaje sú dosť časovo náročné, jednoznačne sú tým najlepším, čo expanzia ponúka. Ak nemusíte pozerať na hodinky a máte s kým hrať, battle tournament skrátka nesmiete minúť.

Grafika hry v podstate nedoznala zmeny a neprináša nič nové. Keďže sa jednalo o solídne spracovanie, nie je dôvod namietať. Len tých nočných bojov s ohnivými strelami je škoda. A napríklad stromy, ktoré pri priblížení vyzerajú ako nepodarená papierová maketa, by mohli byť o čosi krajšie. Ale to len tak na okraj. Ozvučenie je kvalitné, komentár k scenárom a kampani postačujúci a hudba prispieva k dobrej atmosfére.

Expanziu Rome : Total War - Alexander zrejme nenájdete v žiadnom bežnom obchode. Tvorcovia ponúkajú datadisk len prostredníctvom platenej internetovej linky spoločnosti SEGA, alebo ako súčasť kolekcie Total War: Eras.

Rome: Total War - Alexander

Práprava Alexandrových vojsk pred bojom.
Rome: Total War - Alexander

Bojovníci s dlhými oštepmi sú hlavným ťažiskom Alexandrovej armády.
Rome: Total War - Alexander

Kuca-paca

Rome : Total War - Alexander neponúka prakticky nič nové, skôr ochudobňuje hru o vydarené doplnky, ako sú nočné boje, prechod jednotiek cez vodné plochy a v neposlednom rade diplomaciu. Kampaň je striktne obmedzená na Alexandrovo ťaženie a nie je zďaleka taká pompézna, ako jej hlavný hrdina. Svetlým bodom v expanzii je multiplayer, najmä bojové turnaje. Autori datadisku sa zrejme sústredia na práce na Medieval 2 a Alexander je len bonusovým prídavkom v ultimátnej kolekcii s kompletnou sériou hier Total War. Popri tom je za symbolickú cenu ponúkaný top fanúšikom. Ale netrápte sa, tento bonus nie je zvlášť atraktívny a ak ho prehliadnete, vôbec nič sa nestane.

napísal uni 27.7.2006
Rome: Alexander
| ROME: ALEXANDER