KINGDOM HEARTS 2

KINGDOM HEARTS 2

9.0

Po druhý krát prichádza na vaše televízory srdcová záležitosť od Enixu.

Recenzia na PS2 verziu

Všetky žijúce entity majú srdcia a v nich kúsok temnoty, tíško čakajúci na svoje prebudenie. Ak je svet stvorenie, tak potom jeho srdce musí byť kolosálnych rozmerov, rovnako ako temnota, ukrytá v jeho útrobách. A čo takto kráľovstvo srdcí? Aké obrovité zásoby temnoty môže v sebe dusiť? Holt, temná stránka je neoddeliteľnou súčasťou akéhokoľvek života a aby bola udržiavaná pod kontrolou, z času na čas sa v univerze objaví niekto, kto vystrkujúce rožky zla pekne okresá. Toľko krátky (a mierne dotvorený) úryvok z Ansemových poznámok a ak ste aspoň trošičku herný fajnšmekri, určite už tušíte o čom bude v nasledujúcich riadkoch reč.

Syntéza klasických Disneyovských rozprávok s japonskými RPG mechanizmami (a sem tam aj príbehmi) sa totižto opäť dostáva do nášho podvedomia, aby nám znova raz dokázala, že neskutočne emotívny a prepracovaný príbeh nemusí byť nutne výsadou ázijských hardcore RPGčiek. A aby som bol úprimný, to, čo mi poskytli Kingdom Hearts 2 sa inak ako dokonalým herným zážitkom nazvať nedá. Teda, Sora, Goofy a Donald opäť vyrážajú za záchranou sveta a vy musíte byť stoj čo stoj pri tom. Prečo? Lebo inak ostane vaše srdce naplnené temnotou. Existuje mnoho svetov, ale zdieľajú rovnakú oblohu - jednu oblohu, jedno poslanie...

Samotný úvod do deja ale pritom žiadnej hroziacej katastrofe nenasvedčuje a skôr si väčšina z vás spomenie na sladké študentské roky, než aby uvažovala nad tým, prečo sa hra zameriava na zdanlivo nezaujímavú štvoricu mladých. Hrejivé lúče podvečerného slnka, pohoda v kruhu priateľov, výborná zmrzlina z morskej soli... to všetko si užívajú naši hrdinovia na ich obvyklom mieste a nebyť krádeže všetkých *censored* určite by koniec letných prázdnin prežili obdobne. Takto sa ale naša grupa, menovite Roxas, Pence, Olette a Heynar dostáva do vírov udalostí, ktoré by neboli ani tak podozrivé nebyť faktu, že krádež sa týka nielen majetku, ale aj slov, vyjadrujúcich samotný objekt odcudzenia.

Čo je ale horšie, z krádeže sú obvinení naši hrdinovia a preto sa ich hon na vinníka stáva aj honom na očistenie svojej povesti, ktorá je v mestečku Twilight Town viac než len vecou dôvery. A práve tu dochádza k akému si vyčleneniu jednej postavy, ktorá má s incidentom v skutočnosti spoločné viac, než sa na oko zdá. Totižto, už niekoľko dní je roztomilo strapatý Roxas sužovaný podivnými snami, ktoré rozprávajú o čudesných hrdinoch a udalostiach, často prekračujúcich hranice tamojšej reality. Čo všetky tie flashbacky znamenajú? Prečo sa niektoré udalosti zdajú povedomé? A z akého dôvodu sa tieto sny začali objavovať? Tieto a ďalšie otázky si Roxas už ale nestihne položiť, pretože krátko po začatí pátrania sa stane on tým vyvoleným, kto tajomného vinníka dolapí.

Totožnosť páchateľa ale Roxasa dokonale prekvapí a nebyť zázračného zjavenia sa tajomného artefaktu keyblade, nepriateľ prezývaný Nobody by sa s ním rozhodne nemaznal. Po tomto záhadnom zážitku sa ale okolo hlavnej postavy začnú vynárať čoraz tajomnejšie úkazy, až sa napokon skončia v strašidelnom sídle, ukrývajúcom vo svojich útrobách pravdu tak prekvapivú, že aj ja som mal čo robiť, aby som neupadol do ťažkej melanchólie. Na tomto mieste sa Roxas dozvedá, že jeho život je veľkým omylom a že čoskoro svoju púť ukončí. Kráľovstvo srdcí je totižto opäť v ohrození a preto je nutné zobudiť trojicu hrdinov, ktorí spomínané kráľovstvo už raz úspešne zachránili. A keďže je Roxas súčasťou Sory, onoho hrdinu snov, bude musieť svoje spomienky a skúsenosti chtiac nechtiac obetovať.

Samotné prebudenie Sory a jeho dvoch kumpánov Donalda a Goofyho už ale smutný podtón neobsahuje a tak sa hráč konečne dostáva k hlavnej dejovej línii, tvorenej azda najprepracovanejším obsahom, na aký je možné v tomto žánri naďabiť. Túžba nájsť priateľov Kairi a Riku, ktorý ostali po udalostiach jedničky uväznený vo svete temna, túžba zastaviť mocnú čarodejnicu Maleficent a jej nemotorného kumpána Petea, snaha vyliečiť rozširujúcu sa temnotu v srdciach známych kreslených postavičiek, či v neposlednom rade zámer odhaliť plány tajomnej Organizácie XIII. To všetko sú primárne ciele našej neohrozenej trojice a keďže tých úloh postupne ešte pribudne, rozhodne to nebude dobrodružstvo na jeden deň. A ak si k tomu ešte navyše pridáte aj ďalší pilier príbehu, ktorým je objasňovanie podstaty bytostí bez srdca, dostanú vaše chuťové poháriky poriadne zabrať.

Kingdom Hearts 2

Súboj s hydrou je jedným z tých nezabudnuteľných zážitkov.
Kingdom Hearts 2

Vyvolávanie kreslených hrdinov nesmie chýbať ani v Kingdom Hearts 2 - tu vidíte napríklad vcelku slabého Chicken little.
Kingdom Hearts 2

Útočné kombá majú občas cirkusoidný charakter.

Nemôžem si pomôcť, ale tak prekrásnu a do detailov premakanú story som už dávno nevidel. Veď už len úvodná Roxasová línia vo mne zanechala toľko silných zážitkov, že finálna a dojemne emotívna rozlúčka s mestom Twilight Town ma takmer donútila k slzám. A to som ešte nebol ani v jednej desatine príbehu! Navyše, aj keď som pôvodné Kingdom Hearts nehral, pokračovanie mi prostredníctvom vhodných nástrojov dokonale objasnilo udalosti, ktoré mu predchádzali a mohol som si tak užiť dejovú pestrofarebnosť aj do tých najmenších detailov. V prospech špičkovej story hovorí aj hromada kráľovsky zvládnutých in-game videí a dialógov, ktoré váš herný postup sústavne prerušujú, aby vám vo vhodne zvolených dávkach predviedli, čo to z umenia Square Enixu, majstra to herných animácií. A môžete mi veriť – pri pohľade na komplikujúce sa osudy hlavných hrdinov neostane vaše oko ani na okamih suché.

Človeku sa ani nechce veriť, žeby sa niektoré výsostne kladné rozprávkové postavičky odhodlali k šíreniu zla a nenávisti, ale nanešťastie je tomu tak a preto sa naše trio musí ešte pred samotným finálnym zúčtovaním vyrovnať s podobnými dielčími problémami, ťažiacimi jednotlivých hrdinov rozprávkových svetov. A že tých svetov je neúrekom! Nájdete tu snáď všetky najznámejšie rozprávkové lokality, na ktoré si spomeniete a dokonca zavítate aj do miest, ktoré nemajú s názvom Disney takmer nič spoločného. Príbeh malej morskej víly v malebnom podmorskom svete Atlantica, osamelosť krásky a jej druha netvora v Beast Castle, túžba mladého bojovníka Pinga (teda Mulan, ale neviete to odo mňa, ok??) v Land of the Dragons, či v neposlednom rade svojský humor a podlosť kapitána Jacka Sparrowa v Porte Royal.

To je len zlomok príbehov, ktoré budete musieť počas vašej púte rozriešiť a verte mi, že som zámerne nespomenul všetky, aby som vás zbytočne neokrádal o moment euforického prekvapenia, ktoré zažijete pri otvorení každej novej lokácie. Navyše, aby sa vám z tých všetkých Disneyoviek neurobilo zle, autori do hry pridali aj zopár atypických lokácií, takže tešiť sa môžete napríklad aj na Sandy Clawsa a jeho stvoriteľa Jacka Skellingtona v Halloween Towne, či grupu Final Fantasy postavičiek vo svete Hallow Bastion. Áno, Sepiroth je v tejto hre živý a zdravý, takže ak sa budete cítiť dostatočne silní, môžete si to s ním pokojne rozdať. Ale bacha, životov má viac než tucet mačiek dohromady. Kde som to skončil... aha! Teda, jednotlivé rozprávkové svety si otvárate až postupným plnením jednoduchých úloh, ktoré vo väčšine prípadov predstavujú elimináciu určitého zloducha resp. skupinky zloduchov, takže na hromadnejšie zapájanie šedej kôry mozgovej v tejto hre rozhodne nedôjde.

To ale neznamená, že by ste sa pri opakovaní tých istých úloh nudili. Ba naopak! Vďaka unikátnym setom charakterov pre každý každučičký svet sa aj jednoduchá sekačka stane neskutočne zábavnou a ak k tomu pridám aj dokonalú interakciu medzi hrdinami, v sumári sa budete baviť bez ohľadu na to, či ste rozmetali totožnú grupu nepriateľov prvý, alebo 20 krát. Spomínaní hrdinovia rozprávok pritom ale nie sú iba okrajovými postavami a zvyčajne bojujú s vami bok po boku, takže počas návštev sa môžete tešiť aj na nespočet brilantných komb (o nich si povieme o chvíľu), ktoré vás ešte väčšmi vtiahnu do už tak bezchybnej hry. Čo taktiež stojí za zmienku, je skutočnosť, že v každom svete budete musieť splniť hneď dvojicu hlavných úloh a tak napríklad dobre známy príbeh Pirátov z Karibiku (veď viete, kpt. Barbossa, Black Pearl, Cortez a jeho poklad.) je v druhej fáze hry doplnený o dejovú linku, týkajúcu sa samotných heartlessov, infikujúcich tamojší svet.

Druhá vlna plnenia úloh už síce zaváňa zbytočným naťahovaním hracej doby, ale bez nej by asi tie všetky priateľstvá a hrdinské činy nemali taký účinok na hráča ako majú, takže vo výsledku ich beriem ako vďačné pozitívum. Čo som ale ešte nespomenul, je sada tzv. Gummi missions, ktorými si otvárate cestu k sprístupneným svetom a ak ich mám stručne zadefinovať, stačí keď si predstavíte starú scrollovaciu klasiku typu Raptor, premietnete si ju do 3D a okoreníte Chip a Dalom. Nič viac a nič menej. Škoda len, že tieto misie postrádajú štipku rozmanitosti a atraktívnosti, pretože prejedia sa vám až príliš rýchlo a do konca budete mať ešte pekných pár hodín. Apropo, hracia doba. Už dávno sa mi nestalo, žeby som u hry strávil viac ako 12 hodín. A vida, ten čas prišiel až s titulom Kingdom Hearts 2, ktorý svojou abnormálnou dĺžkou príbehovej línie a množstvom herných možností dokázal ukrojiť takmer 50 hodín a to som navyše prebehol hru ako sa najrýchlejšie dalo! Vynechal som napríklad množstvo bonusových úloh, turnajov či skrytých súbojov s bossmi, takže vo výsledku je možné u tejto hry stráviť desivých, oči kaziacich 70 hodín. Tomu sa hovorí obsah adekvátny nákladom!

Kingdom Hearts 2

MCP o chvíľu podstúpi drastickú kúru s názvom "uninstall"
Kingdom Hearts 2

Gin dostáva na frak... mal by sa posilniť tonicom.
Kingdom Hearts 2

Svet, odohrávajúci sa v skorých rokoch rozprávok, je obzvlášť malebný.

Po všetkej tej omáčke prišiel konečne čas aj na samotné herné princípy, takže pohodlne si preložte nohy, pretože sa ide na vec. Primitívny, ale pritom ľahko pochopiteľný RPG systém, real-timové boje a hojné využívanie špeciálnych hmatov a komb. Tak takto by sa dali v stručnosti charakterizovať mechanizmy Kingdom Hearts 2, ale keďže v sebe skrývajú až nečakane veľa možností, bude dobre, ak si ich tu trošičku priblížime. Podobne ako u iných PRGčiek, aj tu si budete musieť v úvode zvoliť jednu z profesií, ale nebojte sa; dilemu mať nebudete, keďže špecializácií je vskutku skromne a okrem útočného smeru sa môžete vydať už len obranným, respektíve kúzelníckym. Osobne som volil cestu agresora a keďže hra je abnormálne rozsiahla a časovo náročná, podrobnejšie info o zostávajúcich zameraniach si budete musieť zistiť sami.

Po vzore ostatných RPG ide aj gro samotnej hrateľnosti, tvorené z väčšej časti súbojmi, z ktorých vám plynú skúsenosti, zvyšujúce po dosiahnutí určitej hranice úroveň Sory (a nielen jeho) o jeden bodík. Poskok na novú úroveň pritom neznamená len strohé upravenie štatistík, ale prináša vám množstvo výhod, počnúc novými hmatmi a kombami, špeciálnymi vlastnosťami, či rozšírením AP poolu, končiac napríklad zvýšením vášho magic resp. life baru. Všetky vlastnosti, schopnosti, ako aj ostatné náležitosti si môžete potom prezrieť, resp. nastaviť pri zapauzovaní hry, kedy sa vám pred očami vynorí mierne neprehľadný, ale zato komplexný inventár so všetkým, čo k nemu patrí.

Nechýba teda menu schopností, kde si za stanovený počet AP bodov (ktorých je ale obmedzené množstvo, teda vždy budete musieť pozorne vyberať) zvolíte aktívne vlastnosti resp. hmaty, tabuľka ošatenia hrdinov, kde jednotlivým charakterom prisúdite ten či onen magický prsteň, zbraň a pod., či v neposlednom rade aj menu so zoznamom nazbieraných predmetov, ktoré môžete v príslušných obchodných stánkoch speňažiť, alebo vymeniť za nejakú cennosť. Skrátka, žiadne strelené koncepty sa nerealizujú a namiesto toho je vám hra prístupná už od okamihu, kedy k nej po prvý krát zasadnete.
A ako je to zo súbojmi samotnými? Keďže ste po celú dobu hrania neustále (teda, až na pár zriedkavých výnimiek) sprevádzaný dvojicou NPC charakterov (a nemusí to byť nutne Donald a Goofy), ani tá najväčšia nepriateľská pakáž nebude pre vás predstavovať väčší problém. Tým nechcem povedať, žeby hra bola prehnane ľahká, ale vlastne, chcem to tým povedať! Síce záleží aj na úvodnom nastavení obtiažnosti, ale pri strednej úrovni sa mi nepodarilo skonať ani raz, akokoľvek som sa snažil. Možno je to dané tým, že hra je určená mladšiemu publiku (to pochybujem), ale keď mám byť úprimný, tomuto faktu som aj rád. Nielenže vám odpadne stres zo sústavných prehier, ale navyše tým netrpí chod herných udalostí, ktorý je tak jednoliaty a vám vďaka tomu neunikne ani jedna príbehová nitka.

No a aby som sa konečne dostal ku koreňu veci, vaše možnosti na elimináciu protivníkov sú vskutku rozsiahle a nekončia len u zbesilého stláčania čudlíka pre útok (aj keď toho si užijete neúrekom). K slovu sa totižto veľmi často dostanú aj rozličné mega-útočné kreácie, ktoré vyžadujú iba aktiváciu príslušného tlačítka a šou plná tých najšialenejších kúskov a kúziel môže začať. Je pravda, že si tým vyčerpáte všetku manu (použiteľnú na vcelku obmedzené spektrum kúziel), ale zvyčajne sa zbavíte väčšiny nepriateľov a na toho posledného chudáka vám spokojne poslúži váš verný keyblade. Vidíte, tak mocný artefakt a ja som vám o ňom ešte nič nepovedal. Takže, postupným plnením úloh a uzatváraním svetov sa dostanete k čoraz silnejším a účinnejším variáciam tejto hračky (vizuálne vskutku originálnym), pridávajúcim aj nejakú tu vymoženosť naviac.

Okrem toho ale keyblade poslúži aj pri otváraní všakovakých truhlíc, ako aj portálov, bez ktorých by ste sa do rozprávkových svetov nemali šancu dostať, takže užitočnosť tejto mystickej hračky je vskutku parádna. No a samozrejme nesmiem opomenúť aj jej kvality v bojoch s protivníkmi, ktorých sa vám do cesty pripletie v hojnom množstve a nikdy nezabudnem na časť, kde som musel vlastnoručne zrušiť zo sveta rovnú tisícku rozprávkových hrdlorezov. Čo sa týka nepriateľských entít, tie si môžu so slovkom originalita veselo tykať, nakoľko som v žiadnej inej hre tak rozmanitú škálu protivníkov ešte nevidel. Kapitolu samu o sebe by si zaslúžili aj koncoví bossovia, ktorých má pre vás hra pripravených vskutku neúrekom a pri nejednom z nich sa zapotíte. Totižto, okrem toho, že rozmermi občas prevyšujú štandardné paneláky, sú títo kreslený šéfovia aj patrične obdarený, čo do zbraní a kúziel, takže ich likvidácia si vyžiada viac než len zbesilé sekanie hlava-nehlava.

Kingdom Hearts 2

I´am Jack Sparrow. Savy?
Kingdom Hearts 2

Kde je Cloud, tam musí zákonite byť aj Sepiroth. A verte mi, že je!
Kingdom Hearts 2

Malá morská víla akoby z oka vypadla tej kreslenej .

Konečne som sa dostal k tomu, čo je azda najviditeľnejšie zo všetkého – technické spracovanie. A to je vskutku famózne. Stačí sa len pozrieť na modely postavičiek a hneď vám musí byť jasné, že Square Enixom stvorený svet nemá od toho Disneyovského vôbec ďaleko. Roztomilo prevedené modely hlavných hrdinov a ostatných vystupujúcich charakterov akoby z oka vypadli tým kresleným a rovnako sa podarili aj animácie, ktorým nechýba klasické rozprávkové zveličenie, tak ako sme zvyknutí z televíznych obrazoviek. Navyše, ako milé spestrenie herných okamihov vám poslúžia premeny hlavných hrdinov na bytosti späté s tým ktorým svetom a tak sa zo Sory stáva v Pride Lands (Lion King a spol.) malé levíča, vo vodnej Atlantice sa z Goofyho pre zmenu stane korytnačka a v hororovom Halloween Towne potvrdí Donald, že múmie ešte zďaleka nepovedali posledné slovo (svedčí o tom aj pripravované pokračovanie filmovej múmie, ale to už je iná sféra záujmu).

Špičkovým dojmom taktiež pôsobia aj jednotlivé lokácie, ktoré aj keď neťažia z PS2 maximum, svojou príťažlivosťou a účelným designom spĺňajú svoj účel na 100 %. A aby toho nebolo málo, hre nechýba ani špičkový profesionálny dabing, vďaka čomu zaznejú v hre hlasy takých hercov, akými sú Haley Joel Osment, Christopher Lee, Johny Depp, či Matthew Broderick. No a v zabudnutí by nemal dozaista ostať ani soundtrack, bez ktorého by táto hra nebola ani z polovice tým, čím je. Nie nadarmo panuje názor, že hudba je jednou z najdôležitejších zložiek hier a filmov, pretože stačí sa pozrieť na takú Tróju a hneď vám musí byť jasné, že niečo na tom tvrdení asi bude.

Hra pre zasvätených a tých, ktorý ešte aj dnes vlastnia nejakého toho Donalda či Mickey Mousa, asi takto by sa v stručnosti dal charakterizovať dav, pre ktorý je Kingdom Hearts 2 určený. Ľudia plný komplexov a zbytočných predsudkov si totižto nikdy nebudú môcť naplno užiť krásu rozprávkového sveta, ktorým je tento titul tak presýtený. Dychberúci príbeh a hrateľnosť, roztomilý hrdinovia slávnych Disneyoviek, či neopísateľný herný zážitok, to všetko vytvára mozaiku menom Kingdom Hearts 2, ktorá len dokazuje, že hektolitre krvi, zohavené ľudské torzá, či vnútornosti rozmazané na stenách nie sú jediným, čo tento obrovitý herný svet ponúka. A ak sa považujete za aspoň nejakého hráča, rozhodne by ste si pokračovanie Kráľovstva Srdcí nemali nechať ujsť.

napísal blade 23.10.2006
9.0
KINGDOM HEARTS 2