AGE OF EMPIRES III: THE WARCHIEFS

AGE OF EMPIRES III: THE WARCHIEFS

8.5

AoE III sa vracia k svojím fanúšikom prostredníctvom nového datadisku.

Age of Empires III sa vracia k svojím fanúšikom prostredníctvom nového datadisku, kde sa tvorcovia venujú najmä pôvodným obyvateľom amerického kontinentu – indiánom. Chcete vedieť, či má čo ponúknuť a či sa jeho kúpa oplatí? My vám poradíme a prezradíme viac o jeho obsahu a potom sa môžete dobre rozhodnúť.

Expanzia WarChiefs prináša dve nové kampane. Myslím, že neprekvapí fakt, že sa opäť točia okolo členov rodiny Blackovcov, ktorí všade boli, všetko zažili a bez nich by snáď ani namohla existovať Amerika, tak ako ju poznáme. No musím povedať, že kampane sa mi páčili, na rozdiel od tých v pôvodnej hre. Misie sú pomerne nápadité a príbehy celkom dobre gradujú.

V prvej časti sa spolu s Nathanielom Blackom zoznámite s kmeňom Irokézov, ktorí sa pridružujú k rôznym európskym mocnostiam. Povediete do boja chrabrých červených bojovníkov, ale budete mať pod kontrolou aj privandrovalcov zo starého kontinentu. Zúčastníte sa americkej revolúcie a dokonca sa prostredníctvom hlavného hrdinu stretnete s Washingtonom, ktorému dopomôžete ku skvelej kariére. Scenáre sú pomerne jednoduché, ale pekné a zdolať túto kampaň je malina.

Druhá časť sleduje osudy miešanca Chaytona Blacka, ktorý sa zmieta v pochybnostiach a zvažuje, či sa postaví na stranu bezohľadných bielych dobyvateľov alebo utláčaných Siouxov. Ako sa napokon rozhodne, sa dozviete, ak absolvujete sériu dynamických misií, ktoré sú o niečo náročnejšie ako scenáre predošlej kampane. Úlohy v tejto časti sú pestrejšie a vyžadujú pohotové jednanie, pretože inak ich sotva zvládnete. Napríklad už v prvej misii musíte postaviť a brániť dve obchodné stanice pred neustálymi nájazdmi indiánov, ktoré zastavíte len tak, že zničíte ich dve hlavné centrá. Ak budete čakať pridlho, podľahnete silnejúcim útokom, no zostaviť slušnú armádu, čo by ubránila pozície a súčasne zničila centrá dá slušne zabrať.

Age of Empires III: The WarChiefs

Generál Custer osobne.
Age of Empires III: The WarChiefs

Siouxovia nemajú obliehacie zbrane, ale to neznamená, že nezdemolujú hoci aj pevnosť.
Age of Empires III: The WarChiefs

Obradným tancom získate zaujímavé výhody a elitné jednotky.

V ďalších scenároch bránite zlaté ložiská alebo osadníkov pri výstavbe, musíte absolvovať dôležité stretnutie, odpáliť nálože, zhromaždiť daný počet skúseností a zničiť kľúčové pozície nepriateľa. Často si musíte vystačiť so skromnými zásobami, ktoré získavate z obchodných centier a zvažovať, aké jednotky najmete a čo postavíte. Vďaka tomu, že ste pod určitým časovým tlakom, misie majú rýchly spád a celú túto kampaň absolvujete veľmi rýchlo. Ani sa nenazdáte a už ste vo finále! Ak sa nenecháte odradiť, určite sa stretnete s veľkým náčelníkom Crazy Horse a ambicióznym generálom Custerom a užijete si aj bitku pri Little Big Horne. V hre nie je síce zvlášť pompézna, ale tvorcovia sa s ňou vysporiadali celkom dobre.

Bystrejší z vás, ktorí hrali pôvodný titul, už teraz určite vedia, ktoré dve frakcie obohatili doterajšiu ponuku. Nemýlite sa, sú to Irokézovia a Siouxovia. No hoci ste sa s nimi zoznámili už v kampani, všetky možnosti daných kmeňov si vychutnáte vo voľnej hre a multiplayeri. A keďže sa hovorí, do tretice všetko dobré, plnohodnotnú hru si teraz užijete aj za Aztékov, ktorí sa už objavili v originálnych kampaniach. Tam však vystupovali len okrajovo, podobne ako ďalšie domorodé kmene, ku ktorým ste získali limitovaný prístup po výstavbe kancelárie v ich osade. Tieto, nazvime ich pomocné kmene, sa samozrejme vyskytujú aj teraz a tak s trochou šikovnosti môžete vaše jednotky podporiť bojovníkmi Komančov, Čejenov, Apačov, Kríov a ďalších (nielen) indiánov.

Irokézovia sú veľmi flexibilní a nebránia sa európskej kultúre a novým technológiám. Preto u nich nájdete aj niektoré moderné doplnky a súčasti. Stavajú drevené opevnenia a dokážu sa dohodnúť aj s európskymi žoldniermi, ktorí vhodne doplnia ich vojenské výpravy. Irokézovia pri obliehaní používajú veľké drevené kryty a dokonca majú vo výbave aj ľahké delá.

Siouxovia sú naopak verní svojím zvykom a tradíciám a netúžia po inováciách. Sú milovníkmi koní a preto väčšinu bojovníkov tvorí jazda. Nepotrebujú stavať obytné domy a už v úvode môžu vyprodukovať maximálny stanovený počet ľudí. Používajú však užitočné típí, v ktorých blízkosti majú jednotky viac bodov života. Nevýhodou je, že nepoznajú žiadne obliehacie zbrane a tak dobýjanie obydlí je v ich prípade náročnejšie.

Aztékovia majú výlučne pestrý sortiment peších jednotiek, keďže kone videli po prvýkrát len vďaka Cortézovi a ľstivým Španielom. Bojovníci sú rýchli a otužilí a určite ich v boji netreba podceňovať. Napokon, ríša Aztékov nebola povestná len tak, pre nič za nič.

Age of Empires III: The WarChiefs

Stretnutie s náčelníkom Crazy Horse.
Age of Empires III: The WarChiefs

A tu je budúci prezident Washington v teréne.
Age of Empires III: The WarChiefs

Pohľad do Home City Irokézov.

Všetky tri uvedené frakcie majú spoločný základ a princípy. Využívajú domovské mestá ako „biele“ frakcie, ale s drobnými rozdielmi. Karty s možnosťou privolať vojenské posily, osadníkov a úžitkové zvieratá, ako aj špeciálne inovácie sú zatriedené do piatich skupín, ktoré predstavuje päť osobností kmeňa. Sú to: náčelník, vojenský vodca, šaman, múdra žena (šamanka) a posol. Vymoženosti Home City používate štandardným spôsobom, teda za skúsenosti z bojiska získate body a za tie si zvolíte požadovanú kartu, ktorú ste na začiatku hry vložili do ponuky mesta. K jednotlivým kartám máte prístup podľa vývojovej etapy, ktorú ste dosiahli. Tých je aj v tomto prípade päť od obdobia objavov, až po industriálny vek a vždy pri vylepšení si volíte niektorého z piatich predstaviteľov s jeho príslušnými výhodami.

Keďže indiáni nestavajú pevnosti, tvorcovia pripravili zaujímavú alternatívu, ktorá by ich neprítomnosť mala dostatočne vyvážiť. Jedná sa o tance pri obradnom ohni. Tu vaši osadníci môžu „vytancovať“ celkovo až osem rôznych výhod pre váš kmeň. Môže to byť zrýchlená produkcia jednotiek, zvýšený útok pri dobíjaní budov a lodí, dočasné posily, či zvýšenie maximálnej kapacity obyvateľov. Súčasne je to jediný spôsob, ako získať stále elitné bojové jednotky a liečiteľov. Čo z toho si vyberiete, záleží len na vás a vašu voľbu môžete kedykoľvek meniť. Čím viac obyvateľov tancuje, tým vyšší efekt má daná výhoda, respektíve o to rýchlejšie vám pribúda určený typ jednotiek.

Indiánski bádatelia zbierajú poklady, ktoré sú zvyčajne strážené, no  týchto „ochrankárov“ dokážu konvertovať a získať na svoju stranu. Po úmrtí znovu ožijú, ak je blízko spriatelená jednotka a občas môžu použiť efektívny mierený výstrel z vysokým poškodením. Výnimkou je bádateľ Siouxov, ktorý má namiesto tohto doplnku rýchleho koňa. Štandardné jednotky v okruhu indiánskych bádateľov získavajú útočné bonusy.

Ako vieme už z histórie, indiáni nepoužívali masívne lode, ale nenáročné člny. V hre teda stavajú ľahké a bojové kanoe aj s možnosťou prepravy ďalších jednotiek a k tomu rybárske loďky. Sila týchto plavidiel je závislá na ich počte. Nové frakcie sú dobre vyvážené a zábavné a vhodne obohatia doterajšiu ponuku. Určité inovácie sa týkajú aj doterajších národov. Pribudlo niekoľko nových jednotiek, ako napríklad vybuchujúci petard, a niekoľko praktických doplnkov.

Zvíťaziť v hre môžete aj v prípade, že vy a vaši spojenci, dosiahnete obchodný monopol. Podmienkou je ovládanie väčšiny obchodných centier a potom ich ochrana po dobu piatich minút. Ak sa vám to podarí, nepriateľ je porazený. Udržanie obchodných postov však nie je jednoduché. Cestou k víťazstvu môže byť aj vyvolanie revolúcie. Osadníci sa zmenia na milíciu a hráč môže z domovského mesta privolávať len vojenské posily, ich počet je však zvýšený. Sústredený útok na nepriateľa dokáže byť zdrvujúci. Treba však zobrať do úvahy fakt, že je to na úkor ťažby surovín a ekonomiky.

Age of Empires III: The WarChiefs

Psí vojaci Siouxov sa neboja ničoho.
Age of Empires III: The WarChiefs

Ako demoličná čata...
Age of Empires III: The WarChiefs

Chayton Black v tábore Siouxov.

Vo voľnej hre a multiplayeri si naplno užijete možnosti domovského mesta, ktoré môže presiahnuť štyridsiatu úroveň. Herné módy sú však iba dva stabilné, teda supremacy, kde ťažíte a bojujete a súboj na smrť, ktorý sa líši podstatne vyšším prídelom surovín v úvode. Do pestrej ponuky lokalít pribudli nové územia a povrchy, inak som nejaké výrazné zmeny nezaznamenal. Solídna grafika taktiež nedoznala nejaké zvláštne zmeny, no tu niet čo vyčítať. Taktiež ozvučenie je na vysokej úrovni a hra je stabilná a bez viditeľných technických chýb. Myslím, že sa o niečo zlepšila AI a boj s počítačom je zaujímavejší. Samozrejme, konfliktom so živými protivníkmi sa to nevyrovná.

Datadisky bývajú často len komerčným odvarom a neraz sa sústredia viac na zárobky ako komfort hráča. Výsledok býva nepresvedčivý. Age of Empires III: WarChiefs však patrí k expanziám, ktoré majú čo ponúknuť, najmä ak máte vzťah k indiánom. Tvorcovia síce mohli pridať viac herných módov do multiplayeru, ale v konečnom dôsledku hre nie je čo vyčítať. WarChiefs je presne tým, čím sa pokúša byť - zábavným titulom, ktorý zavedie hráčov do čias veľkých indiánskych bojovníkov.

Age of Empires III: The WarChiefs

Záber z Little Big Horn.

Age of Empires III: The WarChiefs