CAESAR IV

CAESAR IV

8.8

Budovateľských stratégií z prostredia starovekého Ríma sa nám v poslednom čase urodilo v hojnom množstve.

Recenzia na PC verziu

Je fascinujúce, do akej miery ovplyvnila naše životy rímska civilizácia. Človek ani nemusí byť vzdelaným historikom, aby vedel, že nebyť Rimanov, veci ako kanalizácia, toalety, právo, slávne výroky (kocky sú hodené, aj ty Brutus, Hannibal pred bránami a pod.) či preslávené rímske cesty (ktoré sú v dnešnom Taliansku stále využívané a stále v dobrom stave) by dozaista neboli v takej podobe, v akej ich poznáme dnes. Je síce pravda, že okrem geniálnych rímskych filozofov typu Senecy či Cicero sa na čele Impéria objavilo aj pár vskutku pomätených vodcov (známy Nero, ktorý upaľoval svojich odporcov na krajnici cesty vedúcej do Ríma, či ďalší cézar, ktorý si zvolil svojho koňa za poradcu), ale aj tak je prínos starovekého Ríma natoľko dôležitý, že neuctiť si jeho slávu by bolo prinajmenšom nefér.

Ale zatiaľ čo si bežný svet dobové reálie vtedajšej doby pripomína prostredníctvom filmových hitov (Spartakus, Gladiator, seriál Rome a pod.), svet herný má na to trošičku odlišné prostriedky. Na tomto mieste už asi tušíte (tak na 100 %), akým smerom sa tento článok vydá. Áno, mimoriadne úspešná a patričné dlhá séria budovateľských stratégií Caesar nás totižto v týchto dňoch opäť zamestnáva ako rímskych vodcov, pretože štvrté pokračovanie má už brány našich domovov úspešne za sebou. Budovanie infraštruktúry, obchodovanie s provinciami, uplácanie rímskeho senátu, to všetko sa vracia s veľkou parádou a ak ste fanúšikom série staviteľských hier, s príchodom Caesara IV vám zaniká voľný čas. Prečo? Odpoveď je jednoduchá: povinnosti skúseného vladára sú nadradené všetkému ostatnému.


Caesar IV

Bez farmárčenia to ďaleko nedotiahnete.
Caesar IV

Pohľad na prepychovú vilu je vskutku dychberúci.
Caesar IV

Radová zastavba pre plebs... aj ja chcem byť plebs!

Ách, to boli časy. Pomyslí si väčšina z vás pri pohľade na úvodné intro, ktoré by tomu minulému akoby z oka vypadlo. Zábery na jednotlivé oblasti záujmu budúceho cézara sú ale našťastie výborne zostrihané, takže vás bez problémov vtiahnu do dejiska, ktoré sa v najbližších dňoch stane vašim domovom. Čo sa týka samotného herného menu, nový cézar ponúka všetko to, na čo sme z predchádzajúceho dielu zvyknutý, čo je síce milé (a pre nás fanúšikov aj vcelku pozitívne), ale nejaká ta novinka by sa rozhodne nestratila. Nastavenia (mimochodom bohaté na škálu možností), nástroje na tvorbu vlastných scenárov či online podpora vás dozaista pri prvom spustení nechajú chladnými, pretože túžba opäť budovať, sa vo chvíli pohľadu na novú hru zmení na akýsi pud, ktorému nemožno odolať.

Kurzorom v tvare ruky teda kliknete na uvedenú spásonosnú položku, ktorá vám následne predloží zoznam možností, ponúkajúcich staviteľské orgie v nefalšovanom slova zmysle. Kráľovstvo, republika a impérium sú názvy troch hlavných kampaní a ak uvažujete o bezproblémovom štarte, rozhodne by ste mali začať hneď tou prvou, predstavujúcou akýsi školiaci program pre začínajúcich vladárov. Verte mi, roky ubehli ako voda a aj keď sa za ten čas herné mechanizmy veľmi nezmenili, krátka rekapitulácia vám rozhodne príde vhod. Sluší sa na tomto mieste ešte doplniť, že obdobie impéria si budete môcť zahrať až po ukončení série misií v časoch republiky, takže ak pomýšľate na rýchlo nadobudnutý post cézara, budete si musieť kľukatú cestu na vrchol chtiac-nechtiac vyšľapať.

Samotný systém misií sa od čias Caesara III takmer nezmenil a opäť si tak môžete na štýlovej mapke Ríma a jeho okolia po skončení predchádzajúceho scénara vybrať hneď z dvojice nových, orientovaných na diametrálne odlišnú sféru vládnutia. Vojensky založení jedinci si tak zvolia mestečko obliehané nepriateľmi, zatiaľ čo ekonomicky zdatnejší bez váhania vhupsnú do lokality, v ktorej sú ukazovatele ako prosperita či kultúra cennejšie, než stádo po zuby ozbrojených legionárov. Apropo, ciele misií. Osvedčený model založený na piatich kritériách (menovite kultúra, prosperita, bezpečnosť, populácia a obľúbenosť u cézara) nachádza aj v tomto dieli uplatnenie a tak sa znova pripravte na drastické búrania mestských štvrtí, pretože vám akosi chýba kultúra a fešné koloseum by to ihneď vyriešilo.

Ani Rím nebol postavený za deň. Aj tak by sa dali charakterizovať vaše prvotné pocity, ktoré zažijete pri návšteve každého nového mestečka. Teda, mestečka. Lúky! Jedna cesta vedúca do Ríma, pár ložísk nerastov, kúsok úrodnej pôdy a to je asi tak všetko, čo vás po príchode na miesto budúceho sídla čaká. Ale nebojte sa, pár hodín usilovného stavania a kedysi zelená lúka sa rázom zmení na pýchu rímskeho staviteľstva. Všetko však ale bude závisieť na vás a vašich správnych rozhodnutiach. Hneď tým prvým a pravdepodobne aj tým najdôležitejším bude rozvrhnutie jednotlivých štvrtí, kultúry, priemyslu a obchodu tak, aby bol vo výsledku zabezpečený dokonalý súlad medzi jednotlivými mestskými zložkami. Tieto úvodné momenty každého scénara sa síce môžu sprvu zdať ako banálne, ale postupom času, s pribúdajúcimi možnosťami výstavby, vám aj ta najväčšia mapa začne pripadať mrňavá. Správny budovateľ a architekt si tak aspoň predbežne naznačí polohu obytných sídlisk, výrobných zariadení, obchodov či služieb, aby tak v pokročilejších fázach predišiel núteným demoláciám (aj keď sa im občas vyhnúť nedá) a nemusel tak zbytočne vyhadzovať zarobené denáre. A musíte uznať aj sami, že keramické štúdio k malebných vilám bohatých Patricijov akosi nepasuje.


Caesar IV

Neforemný rezervoár dokáže behom okamihu sprzniť akúkoľvek krásnu scenériu.
Caesar IV

Divadlo, kúpeľe, nákupné centrum, sakra, veď Rimania sa mali ako prasce v žite.
Caesar IV

Úrodnej pôdy, na ktorej môžete založiť políčka, je vždy zúfalý nedostatok.

Po týchto plánovacích prácach už ale nasleduje samotné budovanie, ktoré si okrem potrebných financií vyžiada aj rozumný systém (alebo osnovu), pretože bez správnej organizácie nebude ani jedna funkčná zložka fungovať správne. Nebudem hovoriť novinku, keď poviem, že bez dostatočného počtu pracovných síl si mestečko budete môcť tak namaľovať akurát na papier. Populácia je ale v novom Caesarovi rozdelená do troch odlišných skupín, takže si ich tu teraz pekne priblížime. Nižšia trieda obývajúca malebné insuly, sú tzv. Plebejci, ktorí sa vám postarajú predovšetkým o zber plodín, výrobu, transport či ochranu pred požiarmi, často vznikajúcimi na tých najnevhodnejších miestach.

Druhá vrstva, majetnejší Equitovia (vlastnia masívne domusy), vám pre zmenu zabezpečí bezproblémový chod služieb, kultúry, zdravotníctva a ďalších zložiek bežného života. Posledná, tretia vrstva, je vrstvou nezamestnaných, ale zato sakramentsky bohatých Patricijov, ktorí sa budú prostredníctvom vášho vyberača daní starať o plnosť mestských pokladníc. Uvedená diferenciácia obyvateľov je asi najvýraznejšou zmenou oproti predchodcom, ale keďže žiadna z týchto vrstiev nevyžaduje ani najmenšiu zmenu v štýle hrania, až tak obrovská novinka to zas nie je. Fanúšikovia série sa potom nemusia ani obávať klasického znaku Caesarov, ktorým sú tzv. upgrady domčekov na väčšie a honosnejšie sídla, ktoré sa tu predvádzajú v plnej paráde a sledovanie prestavby vily na ešte mohutnejšie vilisko je vskutku neopakovateľným zážitkom.

Aby ste ale nenadobudli mylného dojmu. Získať a udržať si obyvateľov vo vašom meste, je vskutku náročná úloha a až pozorným sledovaním potrieb jednotlivých štvrtí sa vám podarí, ako tak udržať úroveň populácie v prijateľných medziach. A, čo všetko to tí vaši poddaný žiadajú? Jeden druh potraviny, vodu zo studničky a prípadne keramiku - tak málo vám stačí k tomu, aby vás Plebejci bezostyšne milovali a plnili tak svoje úlohy na sto percent. S kastou Equitov je to už problematickejšie. Nielenže chcú čistú vodu z fontány (ktorá potrebuje prívod čistej vody prostredníctvom rezervoárov a akvaduktov), ale navyše okrem viacerých druhov potravín požadujú aj nejaké to luxusné vybavenie, prezentované napríklad nábytkom.

Bohaté vily Patricijov potom predstavujú samotný vrchol náročnosti a zmlsanosti, kde veci, ako olivový olej, keramika, nábytky, či exotické komodity typu korenia nesmú v žiadnom takomto baráku chýbať. Splniť takéto požiadavky pritom nie je hračka a niektoré obzvlášť vzácne produkty budete môcť dovážať iba za vskutku nehorázne sumy. Našťastie, vo väčšine scénarov máte viacero potrebných zdrojov pekne na blízku a tak vám stačí postaviť príslušnú sadu budov a miestne obchody sú ihneď zásobené. Farmy a farmárske políčka, olivové plantáže s výrobňami olivového oleja, kempy drevorubačov s výrobcami nábytkov, to všetko si budete musieť zahrnúť do územného plánu a beda vám, ak niečo opomeniete. Sluší sa na tomto mieste doplniť, že každá budova musí byť napojená na cestu, takže ak začnete stavby budovať hlava-nehlava, môžete sa neskôr dočkať značne nemilých prekvapení.

Materiálne hodnoty ale nie sú jedinými požiadavkami, ktorými vás dav občanov zahltí. Nemenej dôležitými sú totižto aj nehmotné hodnoty, ako kultúra, zdravie, religionistika (majestátne chrámy pre piatich bohov nesmú chýbať v žiadnom rímskom meste), či vzdelanie, takže aj v tejto duchovnej oblasti čakajte nespočet výdavkov. To ale stále nie je všetko! Okrem vlastných občanov padá na ramená primátorov aj povinnosť starať sa o mestskú pokladnicu, dobrý stav mesta a spokojnosť Ríma, z čoho vám musí zákonite byť jasné, že zabezpečiť každý takýto problém dá poriadne zabrať. Relatívne najjednoduchšie sa napĺňa pokladnica, keďže možností na obchodovanie s inými mestami je vskutku neúrekom a vyberači daní sú vcelku schopní, horšie je to ale už s budovaním mena v Rímskom senáte. Neraz sa vám totižto stane, že z ničoho nič doručí posol požiadavku na určité množstvo komodít, ktoré ale ešte nemáte na sklade, nakoľko ste si priemysel nechali až na samotný koniec budovania. Holt, post vladára v tamojšom období nebol len o radovánkach, ale zahŕňal aj značne rozsiahle spektrum povinností, ktoré by väčšina našich primátorov zvládala len veľmi ťažko.


Caesar IV

Návrh nového usporiadania územia.
Caesar IV

Main strasse s peknučkou fontánkou, skoro ako hlavná v KE.
Caesar IV

Tlupa poradcov sa len trasie, až vám povie nejakú tu dobrú radu.

Našťastie, aby to starostovanie nebolo až také útrapné, po ruke vám bude plných 24 hodín skupinka poradcov, ochotných vám poradiť kedykoľvek. Túto možnosť vám rozhodne odporúčam využívať, pretože prostredníctvom poradcov sa dozviete celú radu užitočných informácií, počnúc údajmi o zamestnanosti, dosahu kultúry a vzdelania a končiac informáciami z oblasti ekonomiky, či správy mesta. Súčasťou poradcov je aj súhrn požiadaviek na daný scénar spolu s uvedením rád, ako tú ktorú položku navýšiť, takže aj takouto formou sa vám hra snaží pomôcť k zdarnému postupu. A verte mi, dosiahnutie určitej méty v hodnotení budete mohutne oslavovať.

Hrať Caesara a pritom sa nekochať jej úžasným technický spracovaním je ako ísť na WC a nevykonať potrebu. Prekrásne a farebne bohaté modely budov, špičková hra svetla a tieňov, ulice plné života, to všetko prispieva k tomu, že nový Caesar má zďaleka najrealistickejší rímsky feeling, aký kedy hra z podobného prostredia mala. Zabudnite na CivCity: Rome alebo Glory of the Roman Empire; klasická rímska architektúra Caesara IV prekonáva tie, videné v spomínaných tituloch, snáď o tisíc hláv a sám som sa pristihol, ako si len tak obzerám jednotlivé budovy, zatiaľ čo my neďaleká štvrť horí v plameňoch.

Tu je možné porovnať prácu profesionálov a babrákov, ktorím sa neráčilo študovať vtedajšie reálie a dizajn stavieb si ľudovo povedané vycucali z prsta. Popri úžasnom grafickom spracovaní neostala pozadu ani audio stránka titulu, kde okrem kvalitného a sem-tam aj vtipného dabingu vyniká aj hudobná zložka, tvorená prevažne rímskymi melódiami, vhodne dotvárajúcimi už tak bezchybnú atmosféru. A nejaké negatíva? Azda len zvýšený výskyt náhodných bugov, zapríčinený komplexnosťou herného výskytu, ktorý ale bude redukovaný pripravovanými patchmi.

Budovateľských stratégií sa nám v poslednom čase urodilo akosi neúrekom, ale ani jedna z nich nedokázala zaujať na viac než pár hodín hrania. Caesar IV je z tohto hľadiska iný. Stačí len jeden letmý pohľad a už sa jeho spoločnosti nezbavíte. Hrateľnosť je totižto to, čo túto sériu povyšuje nad ostatné a nie je tomu inak ani u dnešného pokračovania. Nech vás pri budovaní miest sprevádza sila :-). Ave Caesar!


napísal blade 6.11.2006
Páči sa mi!
VIDEÁ Z HRY
Caesar IV
| CAESAR IV
[18.8.2005]
8.8
Ohodnotiť
CAESAR IV
+ technické spracovanie
+ chytľavá hrateľnosť
+ rozsiahla hlavná kampaň
+ prepracovaný a komplexný ekonomický model
- občasné bugy v hernom kóde
- málo inovácii (aj keď to zákonite nemusí byť na škodu veci)
Hardverové požiadavky:
Minimálne požiadavky: CPU 1,6 GHz, 512 MB RAM, VGA 128 MB
Doporučená konfigurácia: CPU 2,6 GHz, 1024 MB RAM, VGA 256 MB


RECENZIE HRÁČOV
PC

Vývoj: Vivendi / CD Projekt / Tilted Mill
Štýl: Managementová
Web: domovská stránka hry
Dátum vydania:  2006
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
| Dojmy: Caesar IV 22.8.2006
| Caesar IV 6.11.2006
| Zlaté stratégie 20.9.2006
| Caesar IV 22.8.2006
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Cod mw2 (7)
Mám problém s novým launchrom cod. Nie som sám, ve...
|Hra 1612/smuta (1)
Smuta 1612 je nová hra s veľmi realistickou grafik...
|Speedlink competition pro extr... (0)
Zdravim, som lama mám otázku.Kúpil som si SpeedLin...
|Mw3 2011 xbox series x multipl... (2)
Čaute, kúpil som si fyzickú kópiu MW3 x360. Hra fu...
|Poľovnícke hry - hunter simula... (6)
je ich viacero,ale v tomto vlákne by som sa chcel ...
|Svet, ukrajina, vojny ... (19570)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk