CAESAR IV

CAESAR IV

Populárna séria Caesar sa čo nevidieť dočká už svojho štvrtého pokračovania a preto nebude od veci, ak si ho trošičku priblížime.

Dojmy

Budovateľské stratégie boli odjakživa mojou drogou a vždy keď sa objavila nejaká nová, ihneď sa to odzrkadlilo na mojich študijných výsledkoch. Veď predsa, poznáte to sami. Už už idem spať, len ešte dokončím jednu misiu, rozprášim armádu Mayov, či postavím ďalší div sveta. Z tohto hľadiska sa mi obzvlášť nákazlivou javí budovateľská séria Caesar, ktorá svojou prepracovanosťou predstavuje priam vrchol strategického blaha.

Vyspelý, ale pritom ľahko pochopiteľný ekonomický systém, povinnosť starať sa o svojich poddaných, či potreba zabezpečiť svoje mesto proti vojenským výpadom okolitých krajín... to všetko robilo a robí Cézarov najlepšími vo svojom obore a preto sa niet čo čudovať, že onedlho k nám zavíta už štvrté pokračovanie, sľubujúce okrem kozmetických zmien aj niekoľko noviniek naviac. Nedávno vydané demo mi samozrejme neuniklo a ak výsledný produkt bude minimálne tak dobrý ako spomínaná herná ukážka, pre istotu dajte v robote výpoveď. Ušetríte si tak nechcené trable zo šéfom. Teda, Ave Caesar!


Caesar IV
Caesar IV
Caesar IV

Glory of the Roman Empire či v nedávnej dobe vydaný CivCity: Rome sú jednoducho braky toho najhrubšieho zrna. Možno trúfalé tvrdenie, ale po noci strávenej s Caesarom IV to muselo ísť von. Minimálny rímsky feeling, pochybná ekonomika, zbytočné herné mechanizmy či v neposlednom rade aj neúmerná hardvérová náročnosť (v porovnaní s tým, čo dostanete) ma presvedčili o tom, že Caesar je skrátka Caesar a žiadna iná napodobenina mu nesiaha ani len po päty. Už len úvodné menu vo mne vyvolalo spomienky na predchádzajúce diely a po naštartovaní pripraveného scénara som sa ihneď cítil ako doma. Jedna cesta prichádzajúca z okolitých provincií, v strede mapy poriadna rieka, k tomu zopár ložísk a zdrojov nerastného bohatstva a sen za dokonalým rímskym mestom sa môže veselo začať.

Ako vždy, aj tentokrát sa radí predbežné rozvrhnutie mesta a jeho štvrtí ku kritickým momentom úvodných minút hrania a ak túto dôležitú procedúru podceníte, ľahko sa vám stane, že vaše mesto bude svojou štruktúrou pripomínať všetko iné, len nie ucelený funkčný celok. Druhým, a nie menej dôležitým krokom, je aj správne umiestnenie cestnej siete a následné vybudovanie obytných štvrtí, pretože ako dobre viete, nedostatok pracovnej sily môže v neskorších časoch zapríčiniť priam kritické následky.

V súvislosti s barakmi si ale všimnete prvú závažnejšiu novinku; už to nie je len jeden typ domova, ale rovno trojica odlišných obydlí, rozdelených podľa základných vrstiev obyvateľstva, takže konečne budete môcť budovať ideálne priemyselné zóny bez toho, aby ste museli sústavne presúvať a korigovať vaše pracovné sily. Máte tu malé insuly pre plebejcov, nižšiu vrstvu pracujúcu prevažne vo výrobe; domusy pre equestrianov, zamestnancov vyšších postov štátnej správy, či vilky pre patricianov, neskutočných boháčov a jediných obyvateľov vašeho mesta, ktorí majú na akúkoľvek prácu alergiu. Aj keď sa sprvu môže zdať zbytočná, táto novinka vám umožní budovanie prekrásnych, oku lahodiacich sídlisk, kde vedľa ulice insúl budú okolo malebného námestíčka honosne stáť prepychové domusy, ktoré ale budú ničím v porovnaní so štvrťou bohatých viliek, umiestnených v krásnom prostredí záhrad a monumentov, zaručujúcich neutíchajúcu príťažlivosť. Práve takýmito detailami si ma séria Caesar získala a sú to práve detaily, na ktorých je život postavený. Samozrejmosťou je aj tzv. upgrade domčekov (klasický znak tejto série), kde po splnení požiadaviek domácich dôjde k prestavbe domu, znamenajúcej nielen zmenu vizáže, ale taktiež aj zvýšenie obytnej kapacity.


Caesar IV
Caesar IV
Caesar IV

A čo nového nám Caesar IV ešte prinesie? Okrem drobnosti v podobe novej pumpovacej stanice pre dodávku vody do rezervoárov sú to hlavne viac či menej doplnkové novinky, slúžiace predovšetkým pre zlepšenie hrateľnosti, nakoľko sa ekonomický systém tejto série zdal pre viacerých hráčov príliš zložitým. Obchod a otváranie obchodných trás na mape impéria ostali po starom, akurát boli do hry pridané nové warehousy, ktoré slúžia ako sklad len pre ten materiál, ktorý je predmetom obchodu s tou ktorou provinciou (konečne môžete koncentrovať úzkoprofilový materiál len v určitých skladoch a nemusíte ho mať roztrúsený po celom meste). Nechýbajú ani požiadavky Ríma (musím podotknúť, že dobre úplatného :-)) na rozličný tovar, ako aj klasická koncepcia cieľov jednotlivých scénarov, rozdelených do piatich kategórií, menovite: kultúra (množstvo divadiel, arén atď.), bezpečnosť (ochrana pred povstaniami a útokmi nepriateľských armád), prosperita (bohatstvo mesta a zväčšujúca sa mestská pokladnica), obľúbenosť v Ríme a populácia.

Čo sa týka výroby, produkcie a služieb, výrazne zmeny som nepostrehol a tak sa opäť pripravte na budovanie všetkých tých hrnčiarstiev, knižníc, škôl, chrámov, kúpeľov, či divadiel, na ktoré ste už od dôb prvého Caesara zvyknutí. Nesmie chýbať ani množstvo poradcov, ukazovateľov a tabuliek, ktoré vám poskytnú všetky potrebné informácie k tomu, aby sa z vás stal mocný a šľachetný vladár. Nemôžem si pomôcť, ale už od prvotných okamihov s novým Caesarom som sa cítil ako ryba vo vode a opäť som si tak užil nočné radovánky, tentokrát ale na rímsky spôsob.

Asi najmarkantnejšou zmenou oproti predchodcom je do očí bijúce technické spracovanie, ktoré mocnými zbraňami zaútočí na vaše zmysly a vy si budete želať, aby sa prezentovaná realita aspoň na okamih stala tou skutočnou. Pestrofarebné a do detailov prepracované budovy, úžasná hra svetla a tieňov, pravidelné striedanie dňa a noci, zmena počasia v závislosti od ročného obdobia, fajnový bloom efekt, kvalitná kamera s možnosťou zoomu až priamo medzi Rimanov... mohol by som takto pokračovať ešte pekných pár riadkov, ale výsledkom by bol stále len fakt, že nový Caesar vyzerá až neskutočne príťažlivo. K úžasnému grafickému spracovaniu sa samozrejme radí aj klasický hudobný doprovod, ktorému nechýbajú potrebné dobové motívy, nie ako tomu bolo napríklad u CivCity: Rome, kde mi hudba vyslovene liezla na nervy. Trošku zamrzí vyššia hardvérová náročnosť, ale ak sa trošičku pohráte s nastavením grafických parametrov, určite si tento (pravdepodobný) skvost zahráte aj na pomalších mašinách.


Caesar IV
Caesar IV
Caesar IV

Do vydania plnej verzie nám ostáva už len niekoľko týždňov, ale na základe toho, čo som mal možnosť v tejto ukážke vidieť, usudzujem, že novému Caesarovi sú hviezdy kráľovsky naklonené. Parádna atmosféra a hrateľnosť, vypilovaný ekonomický systém a k tomu aj bombové audio-vizuálne spracovanie zabezpečia tomuto titulu viac než len štedrý odbyt a čudoval by som sa, ak by autori v tom, čo robia, nepokračovali. Ktovie, možno sa raz dočkáme aj podobnej reinkarnácie Pharaoha, ďalšieho z rady City Building series.


napísal blade 22.8.2006
Páči sa mi!
VIDEÁ Z HRY
Caesar IV
| CAESAR IV
[18.8.2005]
CAESAR IV


PC

Vývoj: Vivendi / CD Projekt / Tilted Mill
Štýl: Managementová
Web: domovská stránka hry
Dátum vydania:  2006
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
| Dojmy: Caesar IV 22.8.2006
| Caesar IV 6.11.2006
| Zlaté stratégie 20.9.2006
| Caesar IV 22.8.2006
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Jedi survivor (2)
prosím, v akom case príde survivor do gamepass? je...
|Remake (1)
čo by ste hovorili na remake - manhunt 1-2,the pun...
|Televízor k ps5 (8)
Ahojte všetci. Veľmi sa nevyznám v elektronike. Ve...
|Bloodborne (1)
Získal som moon runu a nejde mi aktivovať pri stol...
|Testy,benchmarky,3dmarky,atď..... (2)
všetko ohľadne vašich testov a grafov...
|Svet, ukrajina, vojny ... (19876)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk