CASTLEVANIA: PORTRAIT OF RUIN

CASTLEVANIA: PORTRAIT OF RUIN

9.0

Smrteľníci drahí moji, deň dnešný do pamäte svojej si vryte, prišiel gróf Dracula a s ním aj nová Castlevania.

Recenzia na DS verziu

Smrteľníci drahí moji, deň dnešný do pamäte svojej si vryte, na okenice kríže pribite, cesnakové náhrdelníky okolo krkov svojich oviňte. Do pravej kôl drevený, do ľavej kladivo pevne zovrite...Tak ako sľúbil som vám, že stretneme sa zas, Ha-Ha-Ha! Nie, nie som Fantomas, leč gróf Von Drakulax! A týmto by som Vás chcel čo najsrdečnejšie pozvať na prvú slovenskú prehliadku expozície Castlevania: Portrait of Ruin, na ktorú boli pozvaní aj špeciálni hostia. Zn.: Transfúzia zdarma.
Prevapenie večera?

Tohtoročným hosťom, pardón hosťami, sú mojí drahí známi, presnejšie potomkovia mojich drahých známych, Jonathan a sladká Charlotte (0 RH pozitív). To, že na našu (v poradí už druhú) DS expozíciu príde tento raz dvojica zabijakov upírov vieme už dlho. Poznáme ich mená, pohlavie, dokonca v nápojovom lístku si môžete nájsť aj krvnú skupinu. Jediné, čo ešte o našich dvoch hrdinoch nevieme, je ako im to bude spolu klapať, kto bude vodca a či si nebudú počas svojej dlhej púte navzájom zavadzať. Na toto všetko a ešte o kvapku viac sa teraz spolu pekne pozrime.

Umelci z Konami nám namaľovali naozaj sladkú pochúťku. Pre nezasvätených si len v stručnosti povedzme, že ide o kultovú upírsku RPG sériu s názvom Castlevania. Táto začala svoju púť už v roku 1986 a v dnešných dňoch sa zastavila na vyklápacom handhelde DS (čo nevidieť si podmaní aj PSP-čko). V poradí druhá hra na tento systém patrí medzi najočakávanejšie a “najkrvavejšie“ kúsky celej série. Okrem prieskumu samotného hradu spolu zablúdime aj do iných, ešte exotickejších miest... nebudem však prezrádzať. Svoj portrét, nech vám pomôže nájsť radšej priamo naša šikovná dvojica hrdinov:

Profil: Jonathan Morriss (A1 negatív)

Mladý, neskúsený, avšak geneticky dobre vybavený zabijak upírov. Jeho priveľké sebavedomie a hnev (na už zosnulého otca) kompenzuje zdedené nadanie a odhodlanie pokračovať v jeho práci. Špecializuje sa najmä na boj chladnými zbraňami, no neurazí ho ani nejaké to kúzlo a rôzne špeciálne "vykosťováky“. Tieto základné črty ho predurčujú stať sa minimálne legendou. S pomocou priateľky Charlotte a samozrejme s vašou pomocou sa mu to iste čoskoro podarí.
Castlevania: Portrait of Ruin

Pre dvojicu mladých zabijakov je Death Mask malina.
Castlevania: Portrait of Ruin

Brauner je mocnejší ako si Jonathan myslí.
Castlevania: Portrait of Ruin

Vyvolávanie Dual Crush komba.

Profil: Charlotte Orlean (0RH pozitív)

Z našej výpravy dvojice "vtipný“ a "múdry“ patrí Charlotte skôr do tej druhej skupiny. Jej vedomosti by sa dali jedným slovom opísať ako encyklopedické. Nenechajte sa zmiasť, nejde o žiadnu múdru starenku, ale o celkom mladé dievča, na svoj vek výnimočne nadané. Jej bojové schopnosti sa ukrývajú (logicky) vo využívaní atribútu inteligencia. Aj víkendový RPG-čkar bez mihnutia oka doplní slovko mágia. Správne, Jonathanovu hrubú silu dopĺňa efektnými, často veľmi účinnými kúzlami. Či už podporné alebo útočné, Charlotte je jednoducho veľmi užitočné dievča pre (skoro) všetko.

Zavrime teraz na chvíľu jedálne lístky a pozrime, čo čaká našich hrdinov v ich novom dobrodružstve. Do Transylvánie sa tento raz vydáme po druhej svetovej vojne. Táto katastrofa poznačila celý svet. Ľudia stratili svojich blízkych, nádej a silu. Situácie ihneď zneužíva temnota, ktorá sa zhromažďuje nad Drakulovým hradom. Obaja naši hrdinovia sa tam vydávajú na svoj prvý lov, avšak do cesty sa im pripletie nejedna záhada. Obrazy, v ktorých je ukrytá temná sila zla, vás dostane do vzdialených nebezpečných končín. Tie treba očistiť od vyše 150 druhov nepriateľov a na konci levelu ešte pribiť strieborný kliniec do rafinovaného bossa.

Dvojica hrdinov = dvojitá dávka zábavy?

Koľko krát sa vývojári snažili do svojich pokračovaní vložiť niečo nové? Nie je až tak ťažké vymyslieť a pridať monštrá, napísať nový príbeh, kúzla, ukovať nejaké zbrane a to cele zabaliť do (o chlp) krajšieho kabátiku. Potom stačí prelepiť zvučným menom s radovou číslovkou na konci. Konami však nie je žiadne Béčko. Okrem nablýskaných efektov, sady bizarných monštier, prostredí a predmetov sa môžeme tešiť aj na obohatenú hrateľnosť. Toľko omieľaný prvok, dvojica hrdinov, totiž naozaj funguje. A to veľmi dobre. Bál som sa, že ich bude problém naraz ustrážiť. Tiež AI je nočnou morou pre každú hru. Moje obavy boli našťastie zbytočné.

Šikovne vymyslené (pohotové) prepínanie/vypínanie spolubojovníka vyrieši každý čo i len malý náznak problému. Skutočnosť, že väčšinu hry sa dá hrať za jednu postavu mi veľmi vyhovovala. Až som niekedy na (chúďa) Charlotte pozabudol. Pozor, hru je síce možné hrať s jednotlivcom, ale ako samotári hru nedokončíte! Na nedostupné miesta, tajné miestnosti (plné chrumkavých pokladov) sa bez partnera nedostanete. Taktiež súboje sú vo dvojici zaujímavejšie a hlavne efektívnejšie. Hneď v úvode hry natrafíte na pár skoro “Fish Filetovských“ problémov. Menšie logické situácie však veľmi rýchlo vystrieda vagón akcie. Keď sa k tomu pridajú ešte veľmi účinné duálne útoky, tzv. Dual Crush, medzi ktoré patrí aj môj obľúbený s názvom Volcano, až vtedy začne padať omietka.

Castlevania: Portrait of Ruin

Tomu to sa hovorí ťažká úloha!
Castlevania: Portrait of Ruin

Na každého bossa to chce inú taktiku.
Castlevania: Portrait of Ruin

Cirkus Humberto antigrav.

V každom prípade je dvojica Charlotte a Jonathan veľkým prínosom tejto série. Okrem možnosti poradiť sa o situácii (Charlotte je taká malá nápoveda) na vás Castlevania: Portrait of Ruin vybalí kooperatívny mód. Ale o tom si niečo povieme až po západe slnka.

Bohatý online

Fakt, že v útrobách handheldu DS drieme často zabudnutý škriatok Wi-Fi, je nám známa. Konami tento zázračný wireless výkrik vedy skoro dokonale využila. V menu pribudli až 2 (!) Nintendo WFC pozitívne ponuky. Jednou z nich je tzv. co-op mód. V ňom môžete spolu s kamarátom, alebo neznámym azijským spolubojovníkom povraždiť kľudne šesťdesiaťdva monštier. Tento mód vychádza zo singleplayerového módu Boss Rush, ktorý funguje ako akási aréna so setmi (skupinkami) nepriateľov stále väčšieho kalibru. A aby ste si nemysleli, že vás to tak rýchlo omrzí, celé je na čas. Ak máte slušný rekord, tak šup-šup, v diskusii je ešte dosť miesta.

Druhá online položka s ešte výstižnejším názvom Shop Mode je jednoducho online obchod, v ktorom môžete nakupovať, alebo predávať svoj tovar. Vyberiete "avatara", oceníte tovar a čakáte na najhlúpejšieho zákaznika na WFC. Portrait of Ruin je doslova preplnený množstvom rozličných predmetov, od klasických zbraní, topánok, plášťov, prsteňov, amuletov, kníh, rún, máp, až po "1000 ročné vajíčko". Predávať je naozaj čo, a keď máte náhodou kamaráta s dobrým brnením, stačí sa stretnúť a vymeniť napríklad, za desiatu?

Hľadaj, zbíjaj, predávaj

Castlevania bez RPG prvkov by nebola Castlevaniou. Atribúty ukryté pod známimi skratkami (ATK, DEF, STR, CON, INT, MND, LCK) si môžete vylepšiť najrôznejšími predmetmi, ktorých sú v hre naozaj tony. Vašich hrdinov môžete vybaviť 8 doplnkami, čím vznikajú početné variácie s rôznym efektom. K základným prvkom RPG patrí už vyššie spomínaný obchod, v príbehovom (offline) móde zastrešený obchodníkom Vincentom. Questy vám pre zmenu zadáva záhadný duch s poetickým menom Wind. Kto by nechcel uzdravovacie kúzlo, alebo Supersonic Punch vo svojej antiupírskej výbave? Wind má pre vás pripravených vyše 30 unikátnych (mimo príbehových úloh) a za každú špeciálnu odmenu!

Castlevania: Portrait of Ruin

Kto namaľoval tento obraz?
Castlevania: Portrait of Ruin

Braunerova dcéra?
Castlevania: Portrait of Ruin

Vodný výťah made in Dracula.

Charlotte si môže obuť lodičky, večerné šaty a na krk zavesiť nejakú tu lacnú bižutériu. Jediná chybička je, že ani v novej Castlevanii sa zmena zbroje, ani žiadneho oblečenia neprejaví. Na oplátku však zbrane a kúzla excelujú. Sem tam som sa pristihol, že používam neefektívne kúzlo, len preto, lebo sa mi jednoducho páči.

Na jedno prejdenie určite neobjavíte všetky predmety, nevyskúšate všetky kúzla. O tajných miestnostiach ani nehovorím. Hranie hry vám zaberie desiatky hodín bádania, zabíjania zombie, kostričiek, múmií, golemov, duchov, drakov, mýtických alebo bizarných druhov ako blší muž, neviditeľný, až po samozrejme OBROVSKÝCH bossov, bez ktorých by to jednoducho nebolo ono. Spolu s klasickým Castlevaniackym systémom sprístupňovania hradu robia z nevinnej krvavej upírskej sekačky návikovú látku prvého stupňa, tz.: zapneš a hráš, pokial ti to základné gamerské funcie dovoľujú.

Finálne zahryznutie

Nech už v žilách vašich prúdi akákoľvek krv ani cesnak, ani drevený kôl nezastavia túžbu dohrať najnovšiu Castlevaniu do konca. Pripravte sa na bezsenné noci, stovky predmetov, tisícky mŕtvych nepriateľov, ale hlavne hodiny dobrej zábavy. Milovníci upírskej tématiky, naštartujte batmobil, lebo za Castlevaniu: Portrait of Ruin by sa nemusel hanbiť snáď ani Bram Stoker. Vynikajúco zvládnutá kooperácia hrdinov v dokonalom 2D kabáte ozdobenom 3D efektami, verné animácie, tematický hudobný sprievod, osviežujúca online podpora a k tomu záhadný príbeh určite dostane každého fanúšika. Kľudne  sa zahryznite  do svojho nového dobrodružstva a vychutnávajte sladkú nesmrteľnosť. Uahahaha... ehm.

PS: kto by si chcel trošku sosnúť, na www.onlinehry.sk je (pre predstavu) ceľkom podarený remake.

napísal majkyx 9.3.2007
9.0