TITAN QUEST: IMMORTAL THRONE

TITAN QUEST: IMMORTAL THRONE

7.0

Ochutnali expanziu Titan Questu za vás a povieme vám, či sa vam do toho oplatí zahryznúť.

Priaznivci takzvaných hack'n'slash titulov určite veľmi dobre poznajú hru Titan Quest. Jedná sa o pomerne vydarený klon Diabla 2, kde dôležitú úlohu zohrávajú boje s mytologickými bytosťami. Tvorcovia sú zrejme  s úspechom hry spokojní, inak by nám práve teraz nenaservírovali dezert v podobe expanzie Immortal Throne. Ochutnali sme aj za vás a povieme vám, či sa oplatí do tohoto zákusku zahryznúť.

Titan Quest: Immortal Throne
Výroba artefaktov vyžaduje magickú formulu a rôzne predmety. Výsledný artefakt však stojí za to.
Hm, čím začať? No, hráči v každom prípade musia začať inštaláciou pôvodnej hry, ktorú datadisk bezpodmienečne vyžaduje. Nasleduje absolvovanie už známych troch aktov, ktoré vás zavedú do Grécka, Egypta a Orientu, aby ste sa potom opäť vrátili do gréckej mytológie a to priamo do podsvetia, čím sa kruh uzavrie. To je však už súčasť prídavku, príznačne pomenovaného Trón nesmrteľnosti. Na tomto tróne samozrejme sedí Boh Hádes a tam vedú aj vaše cesty plné nástrah, nebezpečných bludísk a nepredvídateľného šera, v ktorom striehnu trojhlavé psy a kadejaká iná pliaga. Kým prebrázdite nové lokality a splníte nové úlohy, potrvá vám to niekoľko hodín, počas ktorých vdýchnete dokonalú atmosféru temnoty.

Do podsvetia (herného) sa môžete pustiť okamžite, ak sa vám ešte kdesi povaľujú pôvodné postavy. V opačnom prípade „pomašírujete“ pekne od začiatku, čo však, vďaka ďalším inováciám, nemusí byť na škodu. Pravdu povediac, Hádova ríša je jednoznačne najpozoruhodnejšou súčasťou expanzie a to ostatné sú len „light“ doplnky, ktoré síce potešia, ale nebudete z nich namäkko.

Titan Quest: Immortal Throne
Majstrovstvo snov s novým sortimentom zručností.
Väčšinu noviniek postrehnete už pri úvodnom bádaní, najmä ak ste hru doteraz absolvovali viackrát. Priamo v dedinách a sídlach vám do oka padnú nové symboly nad hlavami „enpísíčok“. Ten s truhlicou je vodca karaván a môžete si u neho skladovať predmety, ktoré vám zavadzajú v inventári, ale mohli by sa hodiť do budúcnosti. Úložné priestory sú dva. Do základnej časti prihodíte peniaze a objekty pre vlastnú potrebu a úvodný menší priestor sa dá dodatočne rozšíriť. Druhé priestranstvo je určené na predmety, ktoré môžu použiť aj vaše ostatné postavy, to znamená, že ak si vytvoríte nového hrdinu, môžete mu tu nechať nejaké prezenty, ktoré sa mu budú hodiť na jeho putovaní.

Druhou zaujímavou osobou je mužík, nad ktorým sa vznáša neprehliadnuteľný blesk, čo neznačí, že je elektrikár, ale kúzelník, u ktorého sa dajú zostaviť magické artefakty. Tieto kúsky majú veľkú hodnotu a veru dať do kopy taký artefakt je poriadna fuška. V prvom rade na to potrebujete magickú formulu. Keď ju prinesiete kúzelníkovi, zistíte, aké tri prísady sú nevyhnutné na zostrojenie unikátneho predmetu. Môžu to byť runy, kože zvierat, alebo napríklad magické zvitky, čo je mimochodom ďalšia novinka v hre. Potom získate menší artefakt s podpornými súčasťami, väčší, čo vám pridá mix pasívnych schopností alebo jedinečný, so silou bohov, ten však môžete použiť len v epickom alebo legendárnom hernom móde.

Určite lepší dojem získate aj z bojov. Nie že by sa zmenil ich systém, ale nepriatelia sa už nesprávajú ako nadrogovaní tĺci, ale vcelku rozumne reagujú pri stretnutí s vašou maličkosťou. Takže vás spozorujú z pomerne veľkej vzdialenosti, zaútočia a chvíľku vás aj prenasledujú. Nie je to prevratná AI, ale oproti tomu, čo bolo v hre predtým, rozhodne pokrok.

Titan Quest: Immortal Throne
Ok chlapci, odvolávam, že ste ťarbaví a tuční...
Vaše nové postavy opäť môžu použiť primárne a sekundárne povolanie, nespozoroval som však sľubované rozšírené schopnosti a avízované nové povolania sa obmedzili len na jedno s ôsmymi rozličnými kombináciami, ktoré však neprinášajú diametrálne odlišný zážitok z hry. Majstrovstvo snov je zmesou rôznych zručností, ktorých obdobu ste našli už aj u predošlých zameraní. Teda sú tu podporné kúzla, útočné a spomaľovacie a k tomu môžete vyvolať nočnú moru. Táto kreatúra však vôbec nepôsobí strašidelne, skôr milo, je to také veľké oko na krídlach. Zdanie však klame a keď vidíte tento výtvor v boji, určite oceníte jeho kuráž, hlavne pri vyšších úrovniach a s novými kúzlami. Ak svojmu maznáčikovi priradíte agresívny mód, veľmi ochotne vyčistí oblasť vo vašej blízkosti a nemá mindráky ani pri stretnutí s veľkým Kyklopom či iným osobitým zjavom. Apropo, vyvolaní pomocníci u všetkých povolaní teraz môžu mať agresívny, normálny a obranný mód a pohodlne si ich prepínate klávesami F2 - F7.

Ale späť k dream masterovi. Hoci, ako som už spomenul, toto povolanie neprináša zásadné nové sily,  kúzla majú pekné efekty, pri ktorých sa zahmlieva okolie a šíria temné výpary a dobre sa na to pozerá. Dôvodom, prečo majstrovstvo snov príliš neuchváti, je zrejme aj priveľa povolaní z originálnej hry. Napokon, koľko hráčov vyskúšalo všetky majstrovstvá z originálu? Keby Titan Quest obsahoval štyri či päť zameraní a teraz by ich doplnil o taký istý počet, pôsobilo by to pompézne, lenže keď k ôsmym starým povolaniam pridáte jedno nové, akosi sa medzi nimi stratí. A toto je práve taký prípad.

Titan Quest: Immortal Throne
Vďaka zaujímavým kúzlam a efektom sa neraz rozžiari aj temné podsvetie.
V súvislosti s bojom ešte spomeniem náhrobné kamene, ktoré sa zjavia na miestach vášho úmrtia a vidíte ich aj na mape. Keď sa vrátite k takémuto kameňu, po dotyku sa vám vráti časť stratených skúseností. Na bojisku (pri mŕtvolách a v rôznych truhliciach) opäť nájdete veľa magických, aj všedných predmetov, ktoré  si môžete uskladniť u avizovaného vodcu karaván. Kozmetické zmeny sa však týkajú aj priamo vášho osobného inventáru. Veľmi vítané je automatické triedenie a usporiadanie vecí, vďaka čomu máte lepší prehľad o objektoch, ako aj o čosi viac priestoru. Zaujalo ma aj osobitné vysvietenie hodnotných predmetov v teréne jednou klávesou a odpadu (sivé veci) druhou. Takto sa nemusíte zbytočne zapodievať predmetmi podradnej kvality.

Z ďalších menších noviniek je tu možnosť znovu prerozdeliť body atribútov, doplnkové lišty na rýchly prístup k schopnostiam, nové ikony na mape, či výmena brnenia pravým tlačítkom myši. Drobné zmeny sa týkajú editorov a samozrejme pribudli nejaké nové zbrane a odevy. A aby som nezabudol, počas viacerých dní dosť intenzívneho hrania mi hra nepadla ani raz, čiže sa evidentne zlepšila stabilita hry, čo naozaj oceňujem.

Titan Quest: Immortal Throne
Nebudete bojovať len v podzemí a nestretnete sa len s bytosťami štandardnej veľkosti.
Inovácie sa dotýkajú aj multiplayeru. Teraz si pohodlnejšie nájdete vhodnú hru s jazykom, ktorý vám vyhovuje, informáciami či sa jedná o kooperáciu alebo PvP súboje atď. Pri vstupe do tímovej hry už nepotrebujete osobité pozvanie, ale ste automaticky zaradení do družiny a v menu skupiny vidíte aj aktuálnu polohu vašich spolubojovníkov.
Isté zmeny doznala aj grafika. Zlepšili sa detaily objektov, pribudli efekty ako napríklad bloom, triple buffering a možnosť upraviť jas tmavých lokalít. Prostredie hry je však naďalej statické, bez možnosti otáčať oblasť a musíte sa zmieriť so striktne modelovaným terénom bez náhodného generovania lokalít.

Keď si povšimnete zoznam noviniek, je toho pomerne dosť, bohužiaľ väčšinou sa jedná naozaj len o sekundárne doplnky, ktoré ocenia predovšetkým skalní priaznivci hry. Na bežných hráčov však prídavok zapôsobí veľmi vlažne, najmä ak začínate celkom od začiatku a hru ste prešli už predtým. Totiž pri opätovnom prechádzaní len okrajovo pozorujete inovácie a zmeny, pretože tieto nijako zásadne nevplývajú na priebeh hry. Osviežením je až vstup do podsvetia, pravdaže, ak pri hre dovtedy vydržíte.

Titan Quest: Immortal Throne
Buď sa tu začal ohňostroj, alebo sa blíži pohroma.
Titan Quest: Immortal Throne zlepšuje celkový komfort pôvodného titulu, ale ak nepatríte do kategórie fanúšikov, ktorí sa k hre neustále vracajú, prídavok vás veľmi neoslní. Pre bežného hráča je skutočne zaujímavé len podsvetie, kde strávite niekoľko adrenalínových hodín, no aj to až po zdolaní predošlých  svetov. Kúpu expanzie tak odporúčam iba skalným priaznivcom Titan Questu a ak patríte medzi nich, pripočítajte si k hodnoteniu ešte 1 bod a Immortal Throne si zadovážte.

napísal uni 13.4.2007
7.0
TITAN QUEST: IMMORTAL THRONE