RATCHET & CLANK: SIZE MATTERS

RATCHET & CLANK: SIZE MATTERS

9.0

Mobilná verzia obľúbenych dobrodružstiev dvojice hrdinov sa bez opýtania posadila na trón plošinoviek.

Recenzia na PSP verziu

Univerzum v chaose. Vzdialený planetárny systém pod hrozbou diabolského plánu. Svety v plameňoch. A obyvatelia? Zachvátení v panike. Kde sú teda hrdinovia? Na zaslúženej dovolenke! Ušatý lombax Ratchet a jeho flegmatický robot Clank hádžu salám na problémy okolo, leňošia na lehátkach a po vyčerpávajúcich dobrodružstvách plných fanatických zloduchov si užívajú slnka pri mori. Každým ďalším miešaným long drinkom sa mračná nad našou dvojicou sťahujú a nevyhnutný osud ich vťahuje do nového vesmírneho dobrodružstva naprieč planétami, kde nebude na veľkosti záležať, aj keď názov hovorí niečo iné.

Ratchet & Clank: Size Matters
Vždy to bolo o zbraniach, teraz to nie je inak.
Ratchet & Clank si už svoje odkrútili, ich trilógia (štvrtý diel Gladiator nepočítame) si vydupala čestné miesto medzi najväčšími plošinovkovými akciami na platforme PS2 úžasným citom pre dynamiku. Prekombinovaním štýlov sa podarilo zabávať hráča po celú dobu hrania a neustále prinášať niečo nové. Hry zo série nemali vo zvyku spomaľovať, neustále sa kotúľali z kopca. Zasypávali vás minihrami, jednoduchými logickými hádankami a neustále vo vás vzbudzovali chuť napredovať, či už to bol dôvod na vylepšenie zbraní alebo nájdenie všetkých poschovávaných zlatých skrutiek.

Ratchet & Clank: Size Matters
Potenciál online multiplayeru zostáva nevyužitý kvôli prázdnym lobby, škoda.
Na veľkosti skutočne nezáleží. Ratchet & Clank vás svojou hrateľnosťou rovnako prevalcuje na veľkej obrazovke, ako na displeji PSP. História sa tak pravdu povediac opakuje. Dvom z najväčších sérií plošinoviek sa dostalo pozornosti a transformovali do mobilnej podoby (chýba ešte Sly). Daxter, ako vieme, exceloval. Odovzdanie štafety a odkazu Ratchet & Clank do rúk malému tímu High Impact Games sa ukázal, ako výborný krok. Size Matters slušne povedané nakopal ryšavca do zadku a pripravil ho o titul najlepšej behačky na PSP.

Guns, lots of guns

Aspektom zábavy sa máloktorá hra vyrovnala výbušnému charakteru Ratchet & Clank, kde bola akcia povýšená na humorné popravovanie nepriateľov obrovskými búchačkami od výmyslu sveta. V ktorej hre ste videli vysávač na malý drobizg? Stretli ste sa už s nabrúsenými zubatými robotmi, ktorí za svojou roztomilosťou neskrývajú túžbu zahryznúť vám do stehna? Zmenšovák, raketošok, kyseliňák, laseromet, nájdete tu všetko od tradičných kúskov, až po exotické hračky, ako zbrojný sklad v PDA či granát s včeličkami vo vnútri.

Ratchet & Clank: Size Matters
Minihry nafukujú hrateľnosť k nebesám. Pochybuje niekto o kvalite grafiky?
Hráč sa prirodzenou cestou progresu dostáva k čoraz silnejším zbraniam, kupovaným za skrutky a matice vypadajúce z nepriateľov, za ktoré si kupuje aj ničivé upgrady zvyšujúce účinnosť, rýchlosť nabíjania atď. Zbrane však evolvujú aj v závislosti od ich frekvencie používania. Čím častejšie hádžete do pľacu rakety, tým rýchlejšie budete držať v rukách najničivejšiu verziu, ktorá nielen bude sama lockovať protivníkov, ale výbuchy elektrických výbojov budú zasahovať aj kolegov v okolí. Maniakálna pozornosť k nástrojom skazy tu nekončí, ale pri druhom hraní zachádza do extrému.

U obchodníkov sa zrazu objavia titánové verzie búchačiek a snom každého militaristu sa stane Ryno, ultra ťažký kanón, ktorého výkon je kompenzovaný hriešnou cenou – 10 miliónmi skrutiek. Kde ich preboha nabrať? Spojovací materiál vypadáva od všadiaľ, z debien, z okolitých kulís, ale hlavne z nepriateľov. Počas prechádzania hry druhýkrát sa množstvo skrutiek násobí indexom násobiča, ktorý stúpa každou ďalšou várkou skolených monštier, ale klesne na základnú hodnotu, ak vás niekto trafí.

Jedenkrát nestačí!

Ratchet & Clank: Size Matters
Kým si odomknete všetky kostýmy a získate sety všetkých brnení, bude koniec leta.
Motivácia k znovuhrateľnosti je obrovská. Ak odmyslíme zbrane, sú tu zlaté skrutky odomykajúce kostýmy, skilly otvárajúce priestor zábavným cheatom a potom časti brnenia pre hlavného hrdinu. Set jedného brnenia zloženého zo štyroch častí pridáva špeciálne vlastnosti, ako napríklad podpaľovanie nepriateľov. Časti brnenia sú porozhadzované po úrovniach a tie najcennejšie získate plnením (challenge) minihier. Zúčastníte sa demoličného derby, zahráte robotí futbal alebo hru v štýle Lemmings s malým Clankom. Sidekick dostal v Size Matters skutočne viac priestoru. V podobe obrovského robota budete na orbite planét ničiť vesmírne lode, ako v klasických raketkovinách. Pri minihrách sa dajú stráviť dlhé hodiny a mnohé z nich by uspeli (svojimi nápadmi a dizajnom) ako samostatná hra.

Ratchet & Clank: Size Matters
Skákanie v kombinácii s akciou nekompromisne valcuje dynamikou všetku konkurenciu.
Size Matters, podobne ako žánrový kolega Daxter, nemá vysokú obtiažnosť. Napriek tomu je záverečná úroveň a súboj s finálnym bossom v ostrom kontraste s jednoduchým a bezproblémovým zdolávaním planét. Nič vám nestojí v ceste, bezchybný dizajn je zrozumiteľný a čitateľný. Hneď viete, kde akú zbraň použiť, aby ste si otvorili cestu ďalej. V Size Matters nemožno hovoriť o ľahkých puzzloch, všetko súvisí s používaním zbraní. Doťahovanie skrutiek obľúbeným francuzákom, strieľanie na terč, alebo použitie zavlažovacej pištole na prilákanie rastliny na elektrickú pôdu. Keď zapustí korene, vyrastie z nej prak či rebrík.

Wow faktor

Ratchet & Clank: Size Matters
Preteky na hoverboardoch sú najslabším článkom hry. Ovládajú sa otrasne.
Vhodne zvolenou ovládacou schémou pri PSP hrách sa maže potreba druhého analogu, ktorý sa väčšinou využíva iba na kontrolu kamery. Autori šikovne adaptovali ovládanie z Daxtera, kde bola kamera pod prísnym dohľadom L a R. V kombinácii s automatickým zameriavaním nepriateľov sa nemohlo dosiahnuť pohodlnejšieho ovládania. Všetko máte pod kontrolou, ako pri klasickom gamepade. Nepriateľov obchádzate strafovaním, skáčete a zároveň ich zasypávate spŕškou plazmového dažďa. Kamera neustále sleduje dianie na displeji, ale niekedy má tendenciu sledovať oblohu, ak ste v stiesnených priestoroch a máte locknutého nepriateľa.

Ratchet & Clank: Size Matters
Sleduje Ratcheta a Clanka, aby videl, čo robia a mohol sa k nim pripojiť. Kto to je?
Technická stránka Size Matters je to najluxusnejšie, čo momentálne môžete na PSP vidieť a počuť. Prekrásna grafika, nádherne animovaní hlavní hrdinovia a oslepujúce efekty zbraní nerobia hanbu veľkým bratom, práve naopak - hra má k nim veľmi blízko. Hranie vám nebude kaziť ani jeden loading screen (nahrávanie prebieha na pozadí predrenderovaných cut-scén) a spríjemnia ho známe hlasy Ratcheta a Clanka a miniepizódka s kapitánom Qwarkom. Autori nezabudli ani na milovníkov multiplayeru. Cez lokálne wi-fi si zahráte v známych módoch DM, CTF a v úlohami ladenom Iron Lombax, pri online multiplayeri vám želáme veľa šťastia pri hľadaní kolegov na rozstrieľanie. Lobby sú úplne prázdne!

Chutný predkrm pred skutočnou next-gen hostinou Ratchet & Clank Future: Tools of Destruction je tu, tak načo strátať čas čítaním záverečných riadkov?! Herný katalóg PSP je zase o jeden klenot bohatší. Killer titul Ratchet & Clank: Size Matters svojím luxusným spracovaním a obrovskou dávkou znovuhrateľnosti uspokojí každého lačného dobrodruha. A kto by si snáď sťažoval na krátkosť, toho prevalcuje tona obsahu a vyvážená dynamická kombinácia plošinovky a akcie.

napísal spacejunker 24.5.2007
9.0
RATCHET & CLANK: SIZE MATTERS