YOU ARE EMPTY

YOU ARE EMPTY

5.5

Ste naozaj taký prázdny? Alebo je to len táto hra? You Are Empty spomína na doby nedávno minulé.

Sovietsky zväz si mladší čitatelia nebudú pamätať, pretože  sa už dávno rozpadol a zostali po ňom len nostalgické spomienky a ironické filmy popretkávané komunistickou ideológiou. Do bývalej bašty komunizmu sa však môžete pozrieť prostredníctvom akčnej hry You Are Empty, ktorá tam rozohrala svojský príbeh. A verte, že to nebude prechádzka ružovou záhradou!

Retro menu a vzápätí technicky zaujímavé čiernobiele intro, ktoré kombinuje komixovú grafiku s klasickým filmom, to je to, čo si všimnete v úvode. S trochou fantázie sa dovtípite, že ste vysokou šaržou sovietskej armády, ktorá sa po nehode na ulici ocitla v nemocnici. Potom sa prebudíte v zatuchnutej miestnosti a osud hlavného hrdinu už spočíva vo vašich rukách. Veľmi rýchlo pochopíte, že niečo nie je v poriadku a pohľad cez okno, ktorým uvidíte roztržku na nižšom podlaží, vám to len potvrdí. Vykročíte spustnutými chodbami s uzamknutými dverami a kopami odpadu na schodisku, vdýchnete atmosféru pripomínajúcu survival horrory Silent Hill a budete za každým rohom očakávať náhly výpad zatiaľ neznámeho nepriateľa. Ten príde vo chvíli, keď budete držať v ruke svoju prvú zbraň, francúzsky kľúč. Sestrička, čo sa na vás vrhne, to neurobí z náhleho popudu vášne, ale z túžby zabíjať, takže zabudnite na jej pekné nohy a dávajte si radšej pozor na jej zohyzdenú čeľusť.

You Are Empty
Tento požiarnik sem neprišiel hasiť požiar.
Potom to už pôjde rýchlo, pacienti vyzbrojení drevenými kolíkmi, hasiči so sekerami, zmutovaní vojaci a psy, neskôr sliepky, agresívni báťuškovia v baraniciach a lietajúci zabijaci so zváračskou maskou vám nedajú vydýchnuť. Budete prechádzať dobovými ulicami, ocitnete sa na píle, v premietacej sále, v potrubí, metre či továrni a všade nájdete len vyšinuté bytosti, čo sa z pokorných socialistických súdruhov zmenili na vraždiace beštie. Príčinu tohoto stavu sa dozvedáte najmä z odkazov a útržkov správ, ktoré príležitostne objavíte na svojich potulkách, všetko však naznačuje, že zlyhal tajný vládny experiment.

You Are Empty
V kinosále si premietnete film, ktorý vám objasní príčinu mutácií.
Čítanie správ a občas hľadanie kľúčov je jediným spestrením pochmúrnej akcie, kde sa pokúšate dostať stále ďalej, ale vlastne ani sami neraz neviete kam a pri tom likvidujete všetko, čo vám príde do cesty. Postup je priamočiary, naozaj ide len o prostoduché zabíjanie nepriateľov, kde máte veľmi obmedzené schopnosti a ako-tak postačujúci sortiment zbraní, kde nájdete okrem „francuzáka“ pištoľ Mauser, brokovnicu, samopal Špagin, pušku s bodákom, ostreľovaciu pušku a pár experimentálnych zbraní so zastaralým dizajnom.

Zbrane majú rôzny efekt, napríklad brokovnica sa uplatní len na krátku vzdialenosť a je pomerne málo efektívna, zatiaľ čo puškou skolíte nepriateľa na diaľku jedinou ranou, ale zas sa dlho nabíja. Sekundárny režim výzbroje je podobný ako v Call Of Duty, teda zvyčajne sa vám zobrazia mieridlá zbrane a zásah je presnejší. Dosť zle sa manipuluje s fľašami molotovovho koktejlu, ktorými pri neopatrnom zachádzaní spálite aj sami seba. Nepochopiteľne pôsobia situácie, keď napríklad francúzskym kľúčom zneškodníte požiarnika, na zemi po ňom zostane rozhodne účinnejšia požiarnicka sekera, ale vy ju nemôžete použiť.

You Are Empty
Tento vojak už doslúžil, ale jeho puška ešte poslúži dobre.
Zbrane sú popri všade roztrúsených liečebných fľaštičkách vašou jedinou istotou pri postupe. Totiž hrdina je pomalý a nemotorný, dokáže síce poskočiť a skrčiť sa, ale obvykle sa nedokážete dostatočne rýchlo skryť pred nepriateľskou paľbou, čo znamená, že nemáte priestor na veľké taktizovanie. Jedinou rozumnou voľbou zostáva pokúsiť sa zneškodniť útočiace beštie skôr, ako to urobia ony. Niekedy to však nie je jednoduché, najmä ak nemáte muníciu do zbraní s ďalekým dostrelom a čelíte paľbe zo strechy alebo iných, neraz pekne zákerných miest. Občas vás prekvapí aj smrtonosná guľka vypálená cez zatvorené dvere!

Inteligencia nepriateľov nie je svetoborná, ale je jasnejšou stránkou hry. Mutanti síce nie sú zvlášť bystrí, ale keď vás spozorujú, prenasledujú, podnikajú útoky zblízka a nedovolia vám zotrvať nečinne v úkryte. Tento fakt môžete celkom dobre využiť aj vo svoj prospech, takže počkáte, kým vám obludy prídu na mušku a pošlete ich definitívne na druhý svet. Horšie je, keď ich prichádza niekoľko a nestíhate nabíjať.

You Are Empty
Práca s krompáčom môže byť životu nebezpečná...
V prípade You Are Empty si spomeniete na niekoľko rôznych titulov z minulosti, ku ktorým hra miestami (neúspešne) inklinuje. Atmosféra nie je najhoršia a chvíľami naozaj pripomína Silent Hill, nájdete tu aj známky Half-Life a dejová línia (s postupom podľa odkazov) zľahka pripomína Doom 3. V mysli sa mi vynoril aj Blood, z roku 1997, pretože You Are Empty celkovo zaváňa duchom starých dobrých hier ako je táto, čo sa týka jej možností, ale aj grafiky. Ale  keď poviem, že ma titul celkom obstojne pobavil, je to spôsobené skôr nostalgiou, keď som si zaspomínal na desať rokov starú klasiku, no nepostrehol som súčasti, ktoré má mať kvalitná akčná hra vydaná v 21. storočí.

Grafika síce nevyzerá ako spred dekády, ale nedá sa o nej povedať ani, že je moderná. Má zastaraný nádych a postráda podporu novodobých technológií, ktoré sú už nepísaným štandardom. Postavy a niektoré objekty majú síce slušné detaily, ale celková vizáž nedrží krok s dobou a to je viac, ako očividné. Výraznejšie zaujmú akurát predelové scény, ktoré majú naozaj osobitý filmovo-komixový štýl. V súvislosti s tým zarazia neprimerane vysoké hardvérové nároky. Hra má skrátka podpriemerný vzhľad, ale pritom si žiada veľmi silnú zostavu. Ozvučenie je úbohé, okrem letargického chrčania beštií, nevýrazných výstrelov a explózií si sem-tam vypočujete akože dramatickú hudbu pri vybraných konfliktoch, ale je to naozaj bieda.

You Are Empty
Práca na píle stojí, lebo sú všetci spití a váľajú sa po zemi, alebo žeby to bolo inak?
You Are Empty je zaujímavou nostalgickou spomienkou, ktorá v pestrej ponuke podstatne kvalitnejších akčných hier súčasnosti nemá šancu zabodovať. Ale starí ostrieľaní harcovníci si k nej možno radi na chvíľu sadnú a snáď aj vypustia slzičku, keď si zaspomínajú na akčné hity minulého storočia. Tie zhruba tri stovky, za ktoré sa predáva, sú primeranou cenou, takže ak nepohrdnete hrou v retro štýle, je to dobrá voľba.

napísal uni 20.7.2007
You Are Empty
| YOU ARE EMPTY