LUNAR KNIGHTS

LUNAR KNIGHTS

8.0

Mr. Kojima predstavuje mobilné RPG, ktoré dokáže predpovedať počasie a na základe neho meniť podmienky v hre.

Recenzia na DS verziu

Nintendo DS je mašinka, ktorá prebrala štafetu po svojom slávnom predchodcovi, najobľúbenejšom handhelde GameBoy (ak chce niekto protestovať, može). Spolu s obrovskou komunitou oddaných fanúšikov si DS-ko požičalo aj množstvo exkluzivitiek a legendarných herných sérii. Mario, Kirby, Donkey Kong, Samus, Final Fantasy, čoskoro pride aj Link s najnovšou Zeldou, Advance Wars a Castlevania sú len špičkou ľadovca. Oná povestná špička, ktorá vystrelila Di Capria na Hollywoodsky Olymp a potopila najslávnejšiu loď do hĺbky 3 821 m, schováva pod hladinou ešte množstvo zaujímavých titulov. Medzi najočakávanejšie patrí aj Lunar Knights. Dosť bolo omáčkovania, poďme sa zahrať.

Hlavné postavy tejto (nepriamo Boktai) série sú temný Lucian a bojovník slnka Aaron. Nakoľko v hre začínate za postavu Luciana, otvorme najskôr temný spis.

Lucian

Špecializuje sa na boj z blízka, je tzv. melee bojovníkom. Jeho najobľúbenejšou zbraňou je Vanargand, temný meč. Okrem neho si Lucian rozumie aj s kopiou, no najlepšie sa kosí predsa len kosou. Všetky Lucianove zbrane sú v prevedení Dark, čo okrem dotvárania temného imidžu, prezrádza čo to aj o jeho orientácii. Je temná. Lucian absorbuje život zo zabitých nepriateľov a po nazbieraní dostatočného množstva sa dostane do tranzu. V praxi to znamená, že na spodnom dotykovom displeji začne blikať ikonka TRC (skratka odvodená od Trance = tranz, vytŕženie, extáza), ktorá na istý čas zmorfuje Luciana s Nerom na silného upíra, výstižne volaného Dark Lucian.

Možno by sa patrilo predstaviť aj Nera. Nero je kocúr. Čierny a chlpatý, temný, okrídlený Lucianov spoločník. Nie je to však obyčajné domáce zvieratko. V úvode slúži ako radca, tutoriál, ktorý vysvetľuje základné princípy hry. Ako je napríklad Lucianove čerpanie energie z mesačného svitu, ktorú potom môže míňať na rôzne užitočné schopnosti, ako je zrýchlený beh a podobne. Lucian je teda najsilnejší počas mesačného svitu, až do chvíle keď...

... nevyjde slnko...

Lunar Knights

Získavanie energie zo slnka, to musí byť Aaron.
Lunar Knights

Aaron a Lucian osobne.
Lunar Knights

Mesačná noc patrí Lucianovi.

Aaron

Mladý Aaron nemá ešte veľa skúseností, učí sa. Byť bojovníkom svetla nie je ľahké, no Aaron má talent. Svoje dobrodružstvo začína bez akejkoľvek zbrane, akousi stealth misiou. Pred nebezpečnými nemrtvými sa môže len schovávať, alebo veľmi rýchlo utekať. Pri jednej zo svojich prvých úloh nájde a oživí skrytý element. Toastyho. Podobne ako má Lucian pomocníka Nera, tak aj Aaron si nájde svojho radcu a pobočníka. Toasty je ťažko opísateľný element slnka. Podobá sa na vtipnú, zlatú kvetinu. Podobne ako Nero mu vysvetlí ako funguje jeho sila. Využívanie solárnej energie, silu solárnej zbrane a podobne. Ako Lucianov protiklad, okrem využívania slnka na čerpanie dôležitej energie má aj svoj arzenál prispôsobený na boj na diaľku, strelné zbrane. Nečakajte ale nič obyčajné, Aaron je bojovník slnka a preto sú jeho zbrane solárne. Po západe svoj vyčerpaný „zásobník“ už nenaplní, tak pozor na oblaky! Zahaľujú oblohu...

Malé veľké RPG

Lunar Knights by sme mohli zaradiť medzi izometrické akčné RPG hry. Pri hraní vždy ovládate len jedného hlavného hrdinu s tým, že si ho môžete hocikedy vymeniť. Všetky základné rysy RPG žánru LK spĺňa. Zbierate predmety, skúsenosti po vyhratých real-time súbojoch, upgradujete štatistiky, armor a pomocou Junk Parts (nemá nič spoločné s Junkerom, ani so žiadnou jeho časťou :-)) si môžete dať vylepšiť zbrane. Otváranie truhlíc a rozbíjanie škatúľ, sudov a iných tajuplných predmetov tiež patrí k tomuto žánru. Neviem, či to bude stačiť ostrieľaným RPG fanúšikom, ale priemerný smrteľník sa určite dobre zabaví.

Na prvý pohľad je vidieť pôvod hry. Japonský rukopis je jasný a na samotné hranie sa, podobne ako v mojom článku, dostáva až neskôr. Rozhovory sú síce dlhšie ako scenár Statočné Srdce, ale zato užitočné a sem tam aj vtipné. Na vykreslenie príbehu a spoznanie charakteru hlavných postáv dostačujúce. Poďme teda konečne na gameplay. Prvé, čo ma trošku zaskočilo, bolo, že po pár šmahoch stylusom, som ho mohol odložiť. Na ovládanie pohybu stylusom (ako FF3) zabudnite. Nie je to chyba, tak sa autori rozhodli, položme teda palec na D-pad. Ako som vyššie spomínal, prvý sa do boja hlásil Lucian.

Lunar Knights

Kostlivci nemajú šancu.
Lunar Knights

Akčná minihra vo vesmíre nie až tak mini.
Lunar Knights

K základnej výbave patrí aj štít.

ParaSOL

Lunar Knights asi nie je priamo pokračovanie série Boktai, jeho dej sa odohráva v inej dobe a teda logicky sú aj hrdinovia noví. Čo však LK po svojom predchodcovi zdedil a čo ho s touto sériou neomylne spája, je systém počasia, vtipne pomenovaný ParaSOL.

Zmeny denného režimu, počasia, poprípade ročných odbobí je v hrách už celkom bežná prax. Systém ParaSOL, ktorý bol prvý krát použitý práve v Boktai, však posúva hernú meteorológiu o stupeň vyššie, minimálne v zábavnosti. Mrzne? Dostanete sa cez vodné plochy na dovtedy neprístupné miesta, prudké dažde zdvihnú plávajúce drevené platformy, ktoré vás dovedú k tajným lokalitám, podobne v tropických horúčavách začne rásť vegetácia tak husto, že po nej môžete prechádzať atď. Plynulý, hrou riadený systém zmeny klímy ParaSOL je najdôležitejší faktor, podľa ktorého musíte prispôsobovať svoju taktiku. Na dolnom displeji hráte svoju hru a na vrchnom vidíte oblohu, hviezdy, slnko, mesiac, oblaky, dážď. Všetko sa plynulo mení pred vašimi očami.

Tých, ktorí nemali tú česť ochutnať pôvodných Boktai na GBA, musím upozorniť, že spojenie „hrou riadený systém“ som nepoužil náhodou. V Boktai sa totiž na riadenie počasia a zmeny denného režimu používal senzor. Svetelný senzor dokázal zistiť, či je deň, noc, či je zamračené, alebo slnečno a podľa toho ste museli fungovať aj v hre. LK tento senzor nemá. Nepotrebuje ho a ak by fanúšikovia série predsa len smútili, nezúfajte. Vytiahnite krabicu s GBA hrami a ak v nej senzor máte, môžete ho v Lunar Knights otestovať! Nakoľko má DS-ko aj GBA slot, pre tvorcov nebol problém zapracovať jeho fungovanie. Ja som žiaľ nemal tú česť, preto budem rád, ak nám o tom, nejaký šťastlivec porozpráva v diskusii.

Domáce zvieratká

Keď vás Toasty a okrídlený čierny kocúr Nero už omrzia, môžete ich pokojne zameniť za nejakú inú užitočnú potvorku. Morfovanie na Dark Luciana a Sol Aarona síce na čas nepôjde, ale poďme si porozprávať aj o iných schopnostiach. Presnejšie ide o elementy: oheň, ľad, vietor alebo zem. Každý má svojho “maskota“ a svoje vlastné špeciálne útoky.

Ursula je element ohňa (k nej sa dostanete najskôr), ak po naplnení TRC baru zvolíte opäť tlačidlo TRC, môžete stylusom spúšťať na nepriateľov meteority. Jednoducho zakrúžkujete obeť, čím väčší kruh, tým silnejší a ničivejší účinok, a z oblohy sa na ňu vyrúti ohnivá guľa. Podobne aj Tove, element zeme, zabezpečí, aby ste mohli vyvolať také silné zemetrasenie, že budú skaly padať (samozrejme priamo na bossa) a Alexander vám pomôže roztočiť nad nepriateľmi tornádo.

Lunar Knights

Tornádo v akcii.
Lunar Knights

Ursula a jej ohnivé meteority.
Lunar Knights

Zemetrasenie v plnom prúde.

Nemyslite si však, že ide o jednoduchú, akčnú záležitosť. V LK hrá totiž taktika naozaj veľkú úlohu. Ak si napríklad vyvoláte špeciálny útok od Ursuly, síce veľmi rýchlo zneškodníte skupinku otravných nemŕtvych, ale zároveň zmeníte počasie na slnečné. Čo znamená, že Aaron môže čerpať energiu a pomôcť vám na diaľku svojimi solárnymi zbraňami. Každý element spôsobuje po jeho použití inú zmenu klímy a s tým treba vždy počítať!

Celkovo sú Lunar Knights veľmi podarené dielko, na ktoré musí byť aj sám Kojima hrdý. Jeho štúdio Kojima Productions s pomocou Konami tak majú na poli mobilných RPG ďalšiu silnú kartu. Okrem ovládania, na ktoré som si musel zo začiatku zvyknúť a absencia senzoru, ktorý sa dá použiť zo všetkých troch hier Boktai (každý má iný účinok, prvý dopĺňa život, druhý energiu a posledný zvyšuje trance bar), nie je veľmi LK čo vytknúť. Schválne som nespomínal špeciality, ako je fúkanie do mikrofónu (pískate na nepriateľa), aby ste ešte mali čo objavovať. Lunárny rytieri toho majú schovaného naozaj dosť. A čo mesačný svit nenájde, to slnko určite odhalí.

Predpoveď na zajtra

Väčšinou bude prevládať radosť z hrania, občasné zákysy a ťažšie pasáže by ste však mali rýchlo prekonať. Rýchlosť prejdenia hry a jeho intenzita bude závisieť od rôznych vplyvov, či už poveternostných alebo skúsenostných. Stupeň záťaže je v normále, podľa dlhodobého priemeru s miernymi výkyvmi, ktoré k nám budú prichádzať od východu. Nočné hrania budú príjemné, dlhé, vo vyšších leveloch ešte dlhšie. Ďalšie dni by malo byť podobne rozmanité počasie, preto si na dlhšie cesty určite nezabudnite vziať svoj obľúbený ParaSOL.

May the Sun be with you
, priatelia.

napísal majkyx 31.7.2007