STUNTMAN: IGNITION

STUNTMAN: IGNITION

8.0

Nebezpečne výbušné hollywoodske scény nezažijete na vlastnej koži každý deň. V živote kaskadéra je to však bežná vec.

Recenzia na PS2 verziu

Scéna? Pripravená! Storyboard? Naštudovaný! Kamera? Beží! Klapka? Cvak! AKCIA! Preleť cez billboard, otočka o 180°, prejdi popod náves, driftuj doprava, nabehni na rampu, skoč cez piliere, drift doľava, ťukni do auta sprava, Sprava!, skoč cez otvorený náves. Stop. Stop. STOP! Všetko by bolo v poriadku, keby si nevynechal jazdu medzi dva kamióny, obehol správne dvojicu áut na diaľnici, ťukol do jedného z nich a neskočil do návesu, ale preletel ním. Dáme si to ešte raz a teraz poriadne! Sústreď sa, lebo vymením kaskadéra!

Driverom sme už boli mnohokrát. Dá sa povedať, že aj Stuntmanom, ale nebezpečne explozívne scény s podpisom Hollywoodu pod prísnym dohľadom nekompromisne puntičkárskeho režiséra nakrúcal málokto. Stuntman: Ignition je splneným snom a zároveň najhoršou nočnou morou. Počiatočný pocit eufórie, že ste scénu úspešne zvládli na 10. pokus, vystrieda frustrácia z opakovačiek, reštartov a nekonečného drilovania aktuálneho problému a učenia sa, ako ho zvládnuť na jeden záťah.

Opakovanie matkou múdrosti

Natáčanie filmov je tvrdý chlebíček aj pre kaskadéra. Každá jedna akčná scéna musí na chlp presne zodpovedať storyboardom a predstave režiséra. Malé zaváhanie vás stojí čas, pochopiteľne s touto malou chybičkou vyzerá výsledná akčná scéna úplne inak, ako keď zvládnete všetky kúsky na milimeter presne. Stačí, aby ste spätným zrkadlom zavadili o rozpadajúci sa dom, ktorý premosťuje horúcu lávu, a ste penalizovaní. Zle zadriftujete na značke, alebo kontrolujete šmyk na značke iba zadnou časťou auta a už si môžete zopakovať scénu odznovu.

Stuntman: Ignition

Niekedy nie je absolútne čas rozmýšľať nad tým, kde sa stala chyba, ale rýchlo stlačiť reštart.

V každej jednej scéne zo šiestich veľkofilmov môžete spraviť maximálne tri chyby (pri nastavení easy je to viac, ale dostanete o 50 % menej bodov). Kaskadérske (povinné) kúsky sú na scéne viditeľne vyznačené, podobne ako aj miesto na ich prevedenie. V tomto vám hra necháva trochu priestor, avšak miesto pre improvizáciu tu nenájdete. Triky musíte spraviť v presnom poradí, jediným spôsobom, v striktnom časovom limite, čo vám bude spočiatku robiť problémy. Dôležitejšie než čas, je v tomto prípade sústrediť sa na kúsky.

Vaším jediným brífingom je opakovanie scény, pokiaľ nebudete s jej nakrútením spokojný. Pred prvou klapkou sa vám predstaví režisér a potom koordinátor kaskadérov popíše najnáročnejší kúsok. Zabúda sa však na detailný pohľad na celú scénu, ako aj prelet cez všetky povinné spoty. Aj preto je Stuntman: Ignition skôr pre trpezlivých hráčov, ako pre tých, ktorí majú tendenciu rozbíjať ovládač o zem. Hra totiž neodpúšťa ani tú najmenšiu chybu!

Prekvapenia za každým rohom

K prehľadnosti situácie na scéne neprispieva ani oznamovanie trikov cez vysielačku tesne pred ich vykonaním. Absenciu brífingu pocítite hlavne v náročnejších scénach v neskorších fázach hry, kedy aj ostrieľaných kaskadérov zaskočí tesne po drifte hodiť auto na dve kolesá a prejsť po tenučkej lávke v rozostavanej budove. Hráte za super agenta, tak to nebude problém! Každú scénu budete opakovať do odpadnutia a keď zistíte, že nemáte dosť bodov, alebo je vaša reputácia príliš nízka, aby ste mohli nakrúcať nový film, budete ich opakovať ešte viac.

Motivačný faktor Stuntman: Ignition je vysoký. Dokonca aj v PS2 verzii funguje systém achievmentov a tak za každý, čo i len najmenší úspech, ste odmený napríklad novým autom, trailerom, dielcom do editora atď. S vyšším bodovým skóre podporeným zvyšujúcou sa reputáciou za získané hviezdy sa odmeny zdvoj, strojnásobujú a vás ženie vpred túžba každú jednu scénu prejsť na päť hviezd. To však musíte zreťaziť všetky kaskadérske kúsky do jedného obrovského plynulého komba. Bez chýb, bez zaváhania. A to chce ukrutný tréning, pretože scény sú nielen náročnejšie, ale aj dlhšie, výbušnejšie, neprehľadnejšie (na prvý krát) a v každej riadite iný typ vozidla.

Stuntman: Ignition
Bodovací systém oceňuje všetko, čo prispieva k výbušnosti celej scény.

Budete sa naháňať na vidieku v pretáčavej muscle káre, potom unikať pred polišmi v ťažkom obrnenom voze, po meste sa premávať na hasičskom nákladiaku, ničiť nepriateľov na bojovej bugine, riadiť ťahač s raketou dlhého doletu, či skákať po strechách v nadupanom športiaku. Misie sú variabilné a každý film sa drží svojho predpísaného scenára. Jedno majú však spoločné; triky sú šialené a na každú sekundu ich pripadne niekoľko. Ak chcete zhrabnúť najvyššie bodové ohodnotenie, musíte povinné triky spájať s nepovinnými a scénu tak dramatizovať a robiť ju zaujímavejšou nielen pre režiséra, ale aj pre diváka.

Stúpajúca reputácia otvára dvere nielen k novým filmovým projektom, ale aj ku krátkym reklamným spotom, ktoré sú ideálnou pomôckou pri učení reťazenia trikov do jedného superkomba. Nakrúcanie reklamy je sťažené tým, že nemôžete spraviť ani jednu chybu! Na druhej strane, väčšina režisérskych trikov je rozložená tak, že ich spravíte na jeden záťah a tak získate päť hviezd. Tu sa dostávajú krátke spoty s niektorými filmovými scénami do ostrého kontrastu. Vybrané (konkrétne v postapokalyptickom filme Strike Force Omega) majú k dokonalému dizajnu ďaleko. Natočiť scény jedným vrzom so superkombom vo vrecku je takmer nemožné.

Zreťazenie všetkých trikov do jedného znamená: nacvičiť si scénu, načasovať drifty, pripraviť nervy a dokonale sa zžiť s vozidlom. S takým športiakom sa inak režú zákruty, ako s motorkou a úplne inak s ťažkým pick upom. Pre tých, komu sa zdá obtiažnosť príliš krutá, autori pripravili Easy mód. Je benevolentnejší, avšak aj tu musíte scénu zvládnuť v časovom limite a predviesť niekoľko predpísaných trikov. V hre nenájdete ani jednu scénu, ktorá by sa dala prejsť s prstom v nose a to je na Stuntman: Ignition to najlepšie. Vysoká obtiažnosť sa stáva skutočnou výzvou a vašim jediným protivníkom (bossom).

Filmová polievočka

Stuntman: Ignition sa síce koncentruje iba na točenie nebezpečných scén, myslí aj na zábavu pre viacerých hráčov. Naháňanie a kradnutie bodov počas prevádzania trikov v multiplayeri zostane ignorované. Výbornou voľbou je až pre ôsmich hráčov na jednom televízore mód Stunt Tourney, čo sú nové predpripravené scény, kde sa musíte snažiť získať čo najvyššie skóre. Skvelou zábavkou a oddychom od frustrujúcej kampane je Challenge Constructor. V tomto móde staviate vlastnú scénu, aby ste splnili predpísaný režisérsky trik. V troch obtiažnostiach preskúša vašu fantáziu a zručnosť s narábaním s editorom.

Stuntman: Ignition
Kto neriadil vznášadlo, nie je pravý kaskadér.

K dispozícii je vždy sada už odomknutých prekážok a ich počet, ktoré môžete na scéne použiť. Okamžite môžete editovať polohu rampy, upraviť jej veľkosť. Jediným problémom editora je pestrosť prekážok, ktoré si musíte odomykať v kampani. Ak nemáte nervy na získavanie piatich hviezd, tak sa rozlúčte s preskakovaním horiacich obručí, kamiónov či spomalený záber búračky do betónovej konštrukcie. Ďalšou nešťastnou správou je lajdácky replay. Nemôžete si upraviť kameru, ani si ju nastaviť, resp. zrežírovať si svoj vlastný film tak, ako to bolo možné v DRIV3R-ovi.

Stop, STOP, verdikt!

Stuntman: Ignition vyžaduje, aby ste ku koncu mali kaskadérske schopnosti vybrúsené ako diamant. Sama hra však drahokamom nie je. Vysoká obtiažnosť v kombinácii s nekonečným opakovaním scén sa nesie v duchu svojho prehliadaného predchodcu a práve tieto dve vlastnosti odmenia iba skutočne trpezlivých hráčov. Zvyšok sa k výborným trailerom, humorným hláškam režisérov a kopcu bonusov nedostanú. Je to škoda, hra však týmto obranným mechanizmom zakrýva poklesy frameratu a pritom nie príliš oslnivú grafickú stránku. Pravý kaskadér pri každom zatrhnutí grafiky, okamžite volí instatný reštart a ide misiu odznovu. Presne o tom je aj Stuntmant, o vytrvalosti a precíznosti. Tu niet miesta pre chyby.

napísal spacejunker 20.9.2007
Stuntman Ignition
| STUNTMAN IGNITION