FIFA 08

FIFA 08

7.0

Kopať sa dá do všetkého. Do smetnej konvy, do mačky, do hlavy alebo do lopty, ako sa to deje v pokračovaní futbalovej série FIFA.

Nedá mi, aby som sa v súvislosti s týmto článkom nevrátil k našej reprezentácii. Osobne som nikdy nebol fanúšikom slovenského futbalu, ale kvalifikačné zápasy som si skrátka nemohol nechať ujsť. Ako už asi tušíte, toto moje rozhodnutie som potom trpko oľutoval. Ok, zápas proti Írsku ešte ušiel (aj napriek výsledku), ale to, čo predvádzali zverenci Kociana proti Walesu, sa inak ako tragédia nazvať nedá. Strelecká nemohúcnosť, nulová obranná hra, nemotorné a vo väčšine prípadov nepresné prihrávky.

Mohol by som takto pokračovať ešte pekných pár riadkov a aj tak by som zo seba nedostal všetok ten hnev, ktorý mám na srdci. Jasné, poviete si, trénerom za telkou môže byť každý. Ale vážený, všetká tá futbalová paráda ide aj z mojich daní a preto ma tie “akože“ výkony našich baletiek tak neskutočne vytáčajú. A že hráčom sa nechce hrať na starom štadióne, vraj je to nedôstojné! Ale pýtam sa seba – načo nám je štadión, keď v ňom nebude mať kto hrať? Tá banda našich futbalistov, čo sa akože nazýva národný tím, by mala problém poraziť aj klub z Medzilaboriec, nie to ešte futbalové hviezdy z Anglicka!

Ok, asi som sa nechal trochu uniesť. Ale veď musíte uznať aj vy, že tak si národnú reprezentáciu rozhodne nepredstavujete. To si človek potom radšej zahrá niektorú z dobre známych futbalových simulácií a aj keď mu niektorý zápas ujde, jednoducho si dá odvetu a svoje prvotné pochybenie tak razom napraví. A jedným z takýchto titulov je aj tak povediac evergreen tohto žánru, ktorý aj napriek podozrivo klesajúcej kvalite dokáže každý rok zaujať dostatok fanúšikov na to, aby sa nasledujúcich dvanásť mesiacov opäť raz prihlásil o slovo. Veru tak, FIFA je po 365 dňoch znova medzi nami a okrem číslovky 08 konečne prináša aj niečo, kvôli čomu sa ju oplatí vyskúšať. Prázdne slová? Ani náhodou, skutočnosť je totižto ružová, rovnako ako budúcnosť, ktorá sa pre Fifu po rokoch depresie konečne črtá.

FIFA 08

Z obrázkov to nie je viditeľné, ale na 16/9 obrazovke pôsobia hráči ako banda sumo.
FIFA 08

Hhhhhh... zaznelo z úst zombifikovaného Rooneyho.
FIFA 08

Ak sa pozorne prizriete, zistíte, že levitácia nie je vo FIFE ničím výnimočným.

Je nad slnko jasné, že na poli herných módov sa pri futbale akosi experimentovať nedá a tak je výber možností vskutku klasickou ponukou toho, čo tento šport umožňuje. Klasika v podobe quick matchu, ligy, manager módu (pre neznalých – ide o variant dynastie NHL len na zelenom trávniku) či rozličných turnajov tak nepredstavuje pre žánrových zasvätencov nič nové. Azda len novinka nazvaná Be a Pro môže ako tak zaujať, aj keď jej potenciál bude naplno využitý až v najbližších ročníkoch. A o čom teda ten „Buď profíkom“ vlastne je? Už zo samotného názvu je jasné, že na rozdiel od klasických zápasov bude vaša kontrola v rámci tejto novinky zúžená len na jedného hráča.

Skrátka, chopíte sa role niektorého z obrancov alebo útočníkov a vyskúšate si tak zápas z pohľadu jedinej osoby. Žiadne koordinované a takticky premyslené prihrávky s cieľom prihrať pred bránkou stojacemu Henrymu na hlavičku; v tomto prípade sa vaša koncentrácia bude výlučne zameriavať len na to, aby váš zverenec robil na trávniku to, čo má. To znamená dokonale sa uvoľňovať, pýtať si prihrávky a kvalitne ich aj podávať a v prípade možnosti aj efektne skórovať.

Musím povedať, že sprvu som mal veľké obavy, ako sa autori vysporiadajú s umelou inteligenciou, ale po niekoľkých odohraných zápasov musím pred nimi skloniť klobúk. Skutočne sa k vám dostávajú prihrávky len vtedy, kedy majú a vďaka výbornej kamere (niečo na štýl Gears of War) je následný šprint s loptou pred sebou doslova pôžitkom. Navyše, okrem singleplayerovej hry sa táto featurka uplatní aj v čoraz bohatšom multiplayeri, prinášajúc hru viacerých hráčov tak, ako sme ju doteraz ešte nezažili. Každý online chtivý fanúšik sa chopí PRÁVE jedného hráča a tak sa následný zápas odohrá presne v duchu toho skutočného. Neuveriteľné? Skôr nepredstaviteľné! A vidíte, vízia sa stáva skutočnosťou, tak ako aj sny, o ktorých sa po nociach nejednému z vás zdalo.

Čo je u série FIFA samozrejmosťou, sú desiatky licencovaných futbalových turnajov, klubov a líg, kde až na tú slovenskú (ak sa tá vôbec ligou dá nazvať) nájdete prakticky každý štát, významnejšie sa podieľajúci na formovaní futbalovej budúcnosti. Nechýba ani kopec aktuálnych štatistík, takže ak ste hard core futbalovým fanom, budete mať o zábavu na 100 % postarané. Apropo, zábava. Kameň úrazu (resp. úspechu – podľa toho, ako sa na Fifu pozeráte) tejto série bol odjakživa predmetom vášnivých polemík, či je miera arkádovosti na osoh alebo na škodu a či je vôbec možné titul FIFA vôbec nazvať futbalovým simulátorom. Veď predsa, stačí sa pozrieť na konkurenciu menom Pro Evo a hneď vám musí byť jasné, čo robí druhú menovanú sériu tak populárnou.

FIFA 08

Vo väčšine prípadov je z takejto situácie len premárnená šanca.
FIFA 08

Nie je to behanie za loptou trošku smiešne?
FIFA 08

Všimnite si typický znak EA - na väčšine obrázkov sú 3 hráči. Schválne si pozrite recenziu k NHL!

Našťastie, ľady sa pohli a ľuďom z EA konečne došlo, že s obmedzeným herným systémom, založeným na jednoduchých a automatizovaných prihrávkach, to s touto sériou už ďaleko ťahať nebudú. A tak od základov prekopali schému animácií, rovnako ako aj princípy prihrávok, ktoré spolu s pokročilou a značne prechytračenou AI robia z FIFY 08 jeden z najťažších herných futbalov, aké táto Zem uzrela. Navyše, vďaka kvalitnej fyzike lopty je hra doslova neľudsky obtiažna a vsietenie gólov je tak vecou premyslenej a koncentrovanej hry, v ktorej niet miesta pre chyby. Bez chirurgicky presných prihrávok si skrátka v zápasoch neškrtnete. A góly? Tie padajú len ako výsledok chytrej kombinačnej hry, na ktorú prídete až po pekných pár prehratých zápasoch.

Osobne si väčšinu hier v prvom rade odskúšam na ľahších obtiažnostiach a až potom sa vrhnem na tie ťažšie, ale v prípade novej Fify som hľadal položku “easy“ zbytočne. Tu je totižto aj na najľahšej obtiažnosti hra neskutočne drsná a pár krát som sa pristihol, ako držím gamepad v polohe, ktorá mu prinajmenšom škodila. Korunu tomu už len nasadzuje spomínané realistické správanie lopty, ktorá sa samovoľne kotúľa kade tade, čo je síce z hľadiska realizmu pochopiteľné, ale z hľadiska hrateľnosti jednoznačne iritujúce. Pochopte, ani po hodine hrania sa mi nepodarilo ako tak udržať loptu v blízkosti a tak som aj následne prihrávky zvyčajne smeroval všade inde, len nie tam, kam som mal v pláne.

Jednu vec ale autorom nemôžem uprieť: snahu o čo najrealistickejšiu futbalovú simuláciu. Možností, ako súpera obrať o loptu, je nespočetné množstvo a podobne ako v realite, aj tá najmenšia zmena vo vašom pohybe môže diametrálne ovplyvniť trajektóriu a chovanie lopty. A to ani nehovorím o 1000 možnostiach prihrávok, vďaka ktorým je každá započatá akcia svojím spôsobom unikátna a neopakovateľná. Príjemným dojmom na mňa zapôsobili aj obrancovia, ktorí efektne využívajú svoje pole pôsobnosti a pokiaľ sa nenaučíte správne prihrávky (opäť to musím zdôrazniť) bude vaše prenikanie do útočnej zóny pekelne obtiažne. Nesmiem zabudnúť ani na ukazovateľ energie, ktorý vás obmedzuje v sústavnom a nepretržitom používaní šprintu, takže pravidelným závodom z jedného konca ihriska na druhé odzvonilo.

FIFA 08

Tanec diablov vám úspech nezaručí, ale možno mu dopomôže.
FIFA 08

Tváriť sa blbo a robiť blbé postoje - na to sú futbalisti priam stvorený. A obzvlášť tí naši.
FIFA 08

Hráč sa čuduje, kde sú jeho kolegovia.

Výraznou mierou na celkovej vizuálnej atraktívnosti titulu sa bezosporu podieľa systém animácií predstavujúci azda špičku vo svojom odbore. Plynulé a nanajvýš realistické pohyby futbalistov vás dozaista zaujmú, rovnako ako pokročilá fyzika, berúca do úvahy nielen hmotnosť, ale taktiež aj okolité vplyvy, akými sú vietor, dážď a pod. Vo výsledku je tak sledovanie hry doslovným pôžitkom a nebyť do oči bijúcich vyumelkovaných tvárí jednotlivých hráčov, určite by ste aj pár krát zapochybovali, či namiesto počítačovej simulácie nesledujete náhodou priamy prenos. Okrem nepodareného face-liftingu mi ale na postavách vadila ešte jedna vec – ich disproporčné postavy. Skrátka, väčšina hráčov vyzerá ako po mesiaci intenzívnej žranice a okrem toho nesedia ani výškove rozmery, takže niektoré postavy sú voči svojim reálnym proťajškom príliš mrňavé alebo naopak príliš obrie, čo neraz vyvolá úsmevné okamihy. Našťastie, tento deficit ako tak vynahradzuje vcelku podarený komentár, ktorý sa ale po niekoľkých hodinách hrania začne nepekne opakovať, až človeku nakoniec dôjdu nervy a tie bláboly pre istotu vypne.

Nová FIFA je skrátka nevyspytateľná. Na jednu stranu vám ponúkne na túto sériu nebývalu porciu realizmu, aby vám v zápätí zobrala dávku nervov svojou ukrutnou obtiažnosťou, či nedoladeným technickým spracovaním. Tak či tak je ale isté, že záujemcov si rozhodne nájde a určite ich nebude málo. Je už teda len na vás, či sa necháte novou Fifou pohltiť, alebo si počkáte na blížiacu sa konkurenciu. A myslím si, že už vopred poznám odpoveď. Ste Pro, alebo proti?

napísal blade 1.10.2007
FIFA 08
| FIFA 08