HALF LIFE 2: EPISODE 2

HALF LIFE 2: EPISODE 2

9.0

Gordon, Alyx a Dog sa vydávajú v pokračovaní svojho dobrodružstva krížom cez vidiek okupovaného sveta.

Gordon Freeman, človek z ľudu, hrdina roka a takmer záchranca planéty, vyráža na ďalšiu etapu svojej cesty. Tentoraz ho čaká ďalšia časť, útek pred okupačnými vojskami Combine jednotiek.

Ak si pamätáte, prvou časťou Half Life Valve vytvorilo kult Gordona Freemana, ktorý sa po nehode v komplexe Black Mesa sám zaslúžil o zastavenie invázie. Ale žiaľ nebolo to až také definitívne, ako sa zdalo, nepriateľské Combine vojská sa predsa dostali na Zem a po sedemhodinovej vojne obsadili planétu. Na svete ostalo len niekoľko obývateľných a Combine kontrolovaných miest, kam sa uchýlila väčšina preživších ľudí a práve v jednom z nich sa v Half Life 2 Gordon Freeman ocitá. Presnejšie je to City 17, kam ho poslal jeho samozvaný kamarát G-Man, z iného času a priestoru a chce, aby Gordon vyriešil nadchádzajúcu situáciu. Situácia ani tam nebola dvakrát ružová a Combine armáda práve bojovala proti vzbúreným civilistom. Gordon sa popritom všetkom chaose stretáva so sexi Alyx a jej mechanickým psom Dogom a vydávajú sa na cestu za zastavím katastrofy. Citadela mesta klesá pod ich rukami a všetko exploduje. Situácia ale nie je doriešená a niekto musí stabilizovať jadro a práve o to sa postaráte v prvej epizóde. Druhá, aktuálna epizóda, vás už posunie ďalej a čaká vás útek z mesta a uzavretie portálu, okolo ktorého sa celá epizóda bude točiť.

Half Life 2: Episode 2
Half Life 2: Episode 2 Centrálny bod novej epizódy.
Centrálny bod novej epizódy.

Half Life 2: Episode 2 Starí priatelia sa vracajú.
Starí priatelia sa vracajú.

Half Life 2: Episode 2 Nový priateľ prichádza.
Nový priateľ prichádza.

Oproti prvej epizóde vás čaká naozajstné dobrodružstvo, posun celého príbehu vpred a objasnenie rôznych doteraz nevysvetlených udalostí. Pripravené sú aj prekvapenia, na ktoré je epizóda relatívne bohatá. Samozrejme od epizódy nečakajte dĺžku plnej hry, ale za takých 6 - 7 hodín dokážete poprechádzať celú epizódu aj s poodhaľovaním rôznych skrytých miest, zbraní a bonusov. Epizóda 2 vás prevedie svetom vidieka so zničenými opustenými dedinami, mostami, povedie vás podzemím, kde si nové mimozemské rasy už robia svoje hniezda, predstavia sa vám nové druhy nepriateľov a pripomenú sa aj staré. Užijete si ako chodenie pešo, bojovanie na vlastnú päsť, ale aj spoluprácu s Alyx, so spojeneckými vojskami a nebude chýbať ani akčné jazda na novom turbo vozidle.

Tých, kto si pamätajú prvé trailery na hru, prekvapí, že príbeh a prostredia sú v kľúčových udalostiach pozmenené a napríklad Alyx už nikam nepadá, nebude žiadna priepasť, ale dráma ostáva a užijete si jej poriadne. Alyx totiž končí zranená a tak vám okrem zastavenia portálu pribudne ďalšia úloha, vďaka ktorej si dlhé hodiny svojho života užijete prechádzaním podzemných chodbieb, ktoré sú síce nádherne prepracované, ale temné a časom stereotypné. Našťastie sa z nich vynárate von a pokračujete v ničení vašich obľúbených piesočných chrobákov, Combine vojakov, headcrabov a vychutnávate si romantické dedinky s náhlymi prepadmi. Občas pomôžete vojakom či už s helikoptérami, alebo opevneniami Combine jednotiek a čaká vás aj naozaj veľký adrenalínový boj. Popri tom všetkom budete používať známe zbrane od pištole, cez gravitačnú zbraň, rôzne samopaly, až po raketomet.

Rozmanitosti síce ponúkne epizóda nadmieru, ale okrem nového príbehu a prostredí neponúkne nič výrazne nového do Half Life univerza a to ani zo zbraní (na portálovú zbraň si ešte musíme počkať). Jediný pokrok nastal vo výskume bômb a ľudia už dokážu efektívnejšie likvidovať tripodov.

Hra stále používa pre HL typické rozprávanie príbehu na pozadí hrania hry, no tentoraz sa Valve prekonalo a prezradilo toho viac a to v rozsiahlych prestrihových scénach. Okrem nich autori do hry pridali aj rôzne easter eggy, kde sú v hre napríklad minimálne dve spojitosti so seriálom Lost. Jedno je mierne zmenené logo korporácie Dharma a druhé sú Lost čísla na obrazovke jedného starého monitora.

Half Life 2: Episode 2
Starí (ne)priatelia sú späť.

Ak ste hrali predošlé hry série, podobne ako hrateľnosť ani grafika vás neprekvapí, ani nesklame. Pribudli síce rôzne drobnosti, vylepšili sa odlesky, textúry, rôzne detaily, ale žiadne drastické zmeny, všetko len v norme, aby udržalo štýl predošlých hier a hlavne rýchlosť Source enginu, kde nebudete mať s hrou problémy ani na slabších počítačoch. Jediné, čo si môžete všimnúť, je spoalenie pri zapnutí antialiasingu spolu s HDR a rovnako zapnutie baterky. Jej svetlo spravili autori teraz nečakane náročné na výkon a tiene už zamávajú s framerate. Jediné, čo v grafickej oblasti trochu chýba, sú ruky Gordona, ktoré by sa už pomaly pri šoférovaní, alebo otáčaní rôznych pák mohli zapojiť do hry a zobraziť. V časoch HL2 to ešte bolo v poriadku, ale teraz by to už chcelo malý posun vpred aj v tejto oblasti. Fyzika na Havok engine ako vždy exceluje, užijete si s ňou masívne explózie a tentoraz aj priam obrovské fyzikálne úlohy.

Zvuková stránka je na svojej štandardnej úrovni, kvalitne spracovaný dabing, zvuky, malé skladby v pozadí potešia. Len znovu jediné, čo sa mi už od pôvodného HL2 nezdalo, je ten podivný tlmený zvuk výbuchov, znejúci len ako puknutie.

Celkovo sa dá povedať, že Valve prišlo na to, čo má správna epizóda hry obsahovať a dúfajme, že v tretej epizóde to všetko zúročia, dôstojne uzavrú trilógiu a tým aj príbeh celého Half Life 2. Ostáva nám len veriť, že sa po ukončení tretej epizódy autori vrátia späť k štandardnému vydávaniu hier a Half Life 3 bude ďalším kúskom do série. Epizódy nie sú zlé, ale ak v nich chcú pokračovať nech si vezmú príklad od Sam & Max, tak majú vyzerať epizódy, každá v pravidelných intervaloch a uzavreté do jedného cyklu v priebehu roka. Pri takmer dvojročných pauzách medzi epizódami pri Valve sa to veľmi nedá považovať za epizodickú hru (pôvodne sľubovali dve epizódy do roka). Valve síce vie robiť veľmi dobré hry a najnovšie to ukazujú aj v Portale a Team Fortress 2, len škoda, že všetko im trvá tak nekonečne dlho.

Half Life 2: Episode 2
Half Life 2: Episode 2 G-Man nesmie chýbať.
G-Man nesmie chýbať.

Half Life 2: Episode 2 Podzemné prostredia budú pestré, ale je ich až príliš.
Podzemné prostredia budú pestré, ale je ich až príliš.

Half Life 2: Episode 2 Autom budete rýchlejší.
Autom budete rýchlejší.

Half-Life 2 Episode Two vychádza na PC, online na Steame, ale v obchodoch ho nájdete len ako súčasť Half-Life 2 Orange Boxu, ktorý vychádza pre PC, Xbox360 a PS3 (na PS3 v novembri) a obsahuje ako kompletný HL2 s oboma epizódami, logickú hru Portal, tak aj multiplayerový Team Fortress 2. O týchto hrách si ešte popíšeme v samostatných recenziách, ale jedno je isté, Orange Box je jedným z najlepších herných balíkov tohto roka.

napísal saver 17.10.2007
9.0
HALF LIFE 2: EPISODE 2