NBA LIVE 08

NBA LIVE 08

8.5

Ďalší rok, ďalšia sezóna, ďalší basket, ďalšia recenzia, ďalšie lamentovanie nad nedostatkom inovácií.

Zvláštnou zhodou náhod je deň, kedy sa k vám dostane táto recenzia zároveň dňom, kedy za oceánom začína nový ročník profesionálnej basketbalovej ligy NBA. EA Sports nás v minulých rokoch kvalitou svojich titulov extra neprekvapila a tak sme boli kvôli dobrému basketbalu odkázaný iba na sledovanie televíznych prenosov. Zmení sa tento rok niečo? Prekročí konečne NBA Live 08 svoj tieň?

Nebudeme vás zbytočne zaťažovať lamentovaním nad hamýžnosťou vývojárov, opakovaním rovnakých chýb (prípadne pridávaní nových nepodarkov), nariekaním nad nemennými pravidlami a ďalšími problémami, ktoré každoročné športové reedície sprevádzajú. Jednak pre to, že už ste o tom počuli najmenej miliónkrát, a tiež preto, že NBA Live 08 je trochu iná. Nie žeby EA nešlo o prachy, to rozhodne nie, ale na počudovanie je takmer po všetkých stránkach čerstvá NBA lepšia než jej predchodcovia. A to hneď z niekoľkých dôvodov.

Obligátnym začiatkom recenzie každej športovej hry je výpočet herných módov a načrtnutie najdôležitejších zmien. V prípade Live 08 je situácia jednoduchšia, každú novú položku v menu totiž vývojári označili výrazným nápisom NEW a tak vám ani jedna podstatná zmena neujde. Keď už som spomenul menu, to tohtoročné je zaujímavo spracované. Na pozadí totiž môžete trénovať s vami zvoleným hráčom vo vami zvolenej aréne (režim tradičného tréningu v menu nenájdete) a to dokonca čiastočne aj počas nahrávania zápasov! Nudu pri loadingoch tiež zaháňajú kvízové otázky a verte, riadne preveria vaše znalosti z americkej profesionálnej basketbalovej ligy.

NBA Live 08
NBA Live 08 Grafika je naozaj na vysokej úrovni
Grafika je naozaj na vysokej úrovni

NBA Live 08 Takéto situácie zväčša končia v prospech útočníka
Takéto situácie zväčša končia v prospech útočníka

NBA Live 08 Všimnite si detaily svalov a kože
Všimnite si detaily svalov a kože

Vráťme sa ale k herným módom. Klasický play-now, sezóna, dynastia (tá už pomaly prerástla do basketbalového manažmentovky, plánovať môžete všetko vrátane voľných dní a odpočinku pre hráčov) a ponuka all-stars víkanedu (rookie challenge, 3-ková súťaž, smečiarska súťaž, all-stars zápas) nikoho neprekvapia. Novinkou je quick play, kde si môžete rýchlo navoliť akýchkoľvek 10 hráčov bez klubových obmedzení a rýchlo sa pustiť do hry.

Zrejme najväčšou zmenou v ponuke herných možností sú majstrovstvá sveta FIBA. V drese jedného z medzinárodných tímov – Argentíny, Francúzska, Nemecka, Grécka, Talianska, Číny, Španielska, USA – sa pokúsite dosiahnuť titul šampiónov. Asi menej frekventovane používaným herným módom bude Scenario, kde je dovolené nastaviť rôzne parametre zápasu typu počet minút do konca, počet faulov, počet košov, atď a takto predvolený scenár sa pokúsite zvrátiť vo svoj prospech. Vyšantíte sa samozrejme aj v online režime, konečne pribudla internetová liga a bonusom sú rôzne ESPN štatistiky updatované priamo podľa odohraných zápasov v reálnej NBA.

Ovládanie sa taktiež dočkalo niekoľkých zmien. Najväčšie basketbalové hviezdy sa, rovnako ako v skutočnosti, aj v hre dokážu zo zapeklitých situácií dostať svojim obľúbeným pohybom. Táto featúrka sa volá Go-to Move a naozaj je účinnou zbraňou proti súperovej obrane. Podľa konkrétneho hráča (jednotlivé pohyby si môžete z menu pozrieť aj formou reálnych videí natočených počas zápasov) sa jedná o rôzne strely z odskoku, z otočky a podobne. Ďalšou mocnou zbraňou uľahčujúcou život je funkcia HotSpots, ktorá vám kedykoľvek počas zápasu umožní zobraziť „horúce“ miesta daného hráča na palubovke, t.j. miesta, z ktorých má najväčšiu šancu skórovať.

Červené políčka znamenajú vysokú pravdepodobnosť, žlté priemernú a z modrých sa radšej ani strieľať nepokúšajte. V defenzívnej fáze zas môžete ovplyvniť bránenie rukami, teda či radšej budete držať ruky hore alebo dole, čím dokážete efektívnejšie brániť často používaným nahrávkam. Zvyšok gamepadu je nadefinovaný klasicky, ľavá páčka pohyb, pravá crossover, spinmove, prípadne iná finta, tlačidlá sú priradené nahrávke, streľbe, donáške (kombinovanej so smečom) a power dribble. Zachované ostalo aj ovládanie smečovania analogmi, kto má natrénované a odohrané all-stars súťaže, bude sa cítiť ako doma.

NBA Live 08

Možno ste zaregistrovali novinku, kde sme vám opísali rozdiely v grafickom spracovaní basketbalov roku 2008. Z obrázkov je jasné, že EA valcuje konkurenciu rozdielom niekoľkých tried a na palubovke je to vidieť. Najviac si detailnosť postáv uvedomíte v opakovaných záberoch, prípadne pri hádzaní trestných hodov (tie sa mimochodom hádžu rovnako, ako minulý rok, teda bez zameriavacieho kríža). Podobnosť hráčov s reálnymi podobami je znova o čosi lepšia, palubovka sa efektne leskne, odrážajú sa z nej svetlá, predzápasová show je pastvou pre oči. Animácie kráčajú ruka v ruke s výbornou grafikou, pri technických parádach máte naozaj pocit, že hráč klame telom, pri dunkoch priam cítite energiu a silu hráča a dokonca môžete rozpoznať bojový výraz či výkrik na jeho tvári po úspešnej parádičke. Často kritizované nepozeranie sa za loptou sa vo verzii 08 konečne dočkalo zmeny a aj pri neslávne známych alleyoop-och vidíte, že hlava basketbalistu je otočená v smere prihrávky. Jednou vetou zhrniem hudobný doprovod. Je výborný. Možno aj vďaka tomu, že okrem hiphopových vecí (Timbaland, Eve) na soundtracku nájdete rock (The Hives), jungle a dokonca aj jeden veľmi podarený remix hitu Toxic (pôvodný interprét: Britney Spears).

Podstatou basketbalovej videohry by mal byť basketbal. S potešením môžem skonštatovať, že NBA Live 08 má oproti posledným ročníkom naozaj citeľne vylepšený práve tento atribút. Hra má atmosféru, náboj a čo je najdôležitejšie, zápasy sa opäť svojím spracovaním priblížili o kúsok k realite. Vylepšená AI spôsobuje, že hráči si aktívne vyhľadávajú voľné miesta (tu je cítiť významný pokrok vpred, ale ešte by to chcelo trochu dopracovať) bez toho, aby ste museli spúšťať nacvičené signály, sami sa stavajú na clony, dokonca si občas preberajú hráčov. Ďalším nezanedbateľným vylepšením sú prihrávky. Už nie len vybratí jedinci (rozohrávači) dokážu prihrať zadovkou, od zeme, okolo hráča či ponad neho - podľa hernej situácie dokáže „správne“ prihrať aj center či krídlo. V kombinácii s Go-to Moves, skvelou grafikou, vylepšenými animáciami majú tieto faktory hlavný vplyv na tom, že tohtoročný basketbal od EA proste „ruluje“.

Aby som ale hru celkom neprechválil a zachoval si potrebný odstup, musím spomenúť aj niekoľko chýb. Uvítal by som, ak by som si mohol zahrať aj zápas 1 na 1 (nepochopiteľne táto možnosť vypadla), prípadne 3 na 3 a ideálne ako malý bonus aj streetballový turnaj. AI občas „zahviezdi“, 360° smeče spod koša bez rozbehu v obkolesení 3 brániacich hráčov nie sú nijak výnimočné, rovnako ako koše trafené z druhého konca ihriska, ktoré na môj vkus padajú príliš často. Počítač tiež nevie ani na najťažšej obťažnosti efektívne brániť centrov/pivotov a z technických nedostatkov zamrzia chybičky v Sprite Highlight Reel.

Tento režim sa spúšťa po každom dohratom zápase a je to akýsi automatický zostrih najkrajších akcií, smečov, striel a podobne. Na 80 % percent funguje normálne, ale občas sa pozeráte na prázdny záber, prípadne sa čudujete úplne nevhodne zvolenej kamere. Rýpnem si tiež trochu do spracovania trénerov. Neviem si napríklad predstaviť Phila Jacksona ako v reále vyskakuje a rozčuľuje sa rovnako ako v hre a ani vizuálny kabátik trénerov nekorešponduje s vysokým grafickým štandardom basketbalistov. To už sú však naozaj drobnosti a je možné, že viaceré z mnou vytýkaných chýb si pri hraní naozaj ani nevšimnete.

NBA Live 08
NBA Live 08 Naznačím pohyb do prava, ale pôjdem do ľava...
Naznačím pohyb do prava, ale pôjdem do ľava...

NBA Live 08 Carmelo je jednou z najväčších hviezd súčasnosti
Carmelo je jednou z najväčších hviezd súčasnosti

NBA Live 08 Prerážka? Nie! Obranný faul!
Prerážka? Nie! Obranný faul!

Vyzerá to tak, že EA sa konečne zobudila a dala si dole z očí klapky v tvare „$”. Spoločnosť pochopila, že bezuzdné zarábanie na hráčoch, opakované vydávanie tých istých hier s minimom vylepšení a klesajúce výsledné hodnotenia recenzií všetkých športových sérií sa nakoniec obráti proti nej. Dôkazom toho nie je len NBA, ale aj NHL, ktoré v next-gen verziách príjemne prekvapili (a ani nový Need For Speed nevyzerá na zahodenie). Konkrétne na NBA treba oceniť hlavne gameplay a grafiku. Hra sa skvele hrá a skvele vyzerá a to je to najdôležitejšie. Menšie chybičky, či absenciu zásadných noviniek v svetle ostatných pozitív ľahko prehliadnete, takže mi neostáva nič iné, len vám konečne po dlhom čase NBA Live 08 vrelo odporučiť.

napísal je2ry 30.10.2007
8.5
NBA LIVE 08