FINAL FANTASY TACTICS

FINAL FANTASY TACTICS

9.0

Vrhnite sa do strategického sveta Final Fantasy Tactics s mladým rytierom Ramzom.

Recenzia na PSP verziu

Pri vyslovení magických slov Square Enix či Final Fantasy sa tisícom hráčom (i tým nešikmookým maniakom) z celého sveta zbystrí myseľ, rozbúcha srdce a nasledovný príval eufórie po blažených spomienkach nedajú všetkým ani na sekundu zaváhať, či náhodou tie desiatky až stovky hodín neboli iba zbytočne premárneným časom. Čarovné chvíle pri hraní týchto hier nenecháva chladným nikoho s kúskom hravého dieťaťa v sebe a pripútajú si ho čoby pokrvným putom. Svedčia o tom nie len predaje, ale i komunita, ktorej počet nespočítate ani na všetkých prstoch tela v pomere 1 : 1 000 000.

Jedna z najúspešnejších sérii všetkých čias nespí na vavrínoch a okrem nových pokračovaní tvorcovia nezabúdajú ani na staré dobré milované klasiky, ktoré sa vracajú v podobe remakov. My im za to môžeme byť len vďační, pretože nechať si ujsť skvosty tohto rázu kvôli tomu, že ich nie je odkiaľ zohnať (staré diely sú raritou v dnešnej dobe), alebo nemáte doma požadovanú platformu, je naozaj hriech a navyše, ktorý pamätník by si nechal ujsť svoj obľúbený diel v novom kabáte?

Znovuzrodenie neobišlo ani jeden z najlepšie hodnotených strategických titulov na konzolách, hru, ktorá tak trochu vybočuje z celej rady FF série. Honosný príbeh rozprávaný v riadkoch ťahovej JRPG bez zbytočných rušivých bojov či zdĺhavé hľadanie cesty ďalej. Žiadne pešie behanie po mapke a objavovanie tmavých zákutí lesov, pobreží, dedín. Žiadne nečakané prepadnutie nepriateľmi, keď ste práve s odretými ušami vykĺzli z posledného boja. Nie, tentokrát to bude iné. Dovoľte, nech vás FF Tactics chytí a prevedie za ručičku priamo svojim pompéznym svetom a nechajte sa unášať na vlnách zábavy plnej emócii a skrytých tajomstiev. The War of the Lions je tu a triafa presne do čierneho. Ako do vášho PSP, tak i do srdca.

Rozprávkové dobrodružstvo pre malých aj veľkých sa začína únosom princeznej... vlastne nie tak celkom. Počiatky dnešného príbehu pramenia z dôb oveľa dávnejších. Pred mnohými rokmi vypukol konflikt medzi kráľovstvami Ivalice a Ordallia. Vojna trvajúca pol storočia bola krutá a plná zbytočnej nenávisti. Z rodín sa stávali nepriatelia a spojenci boli razom bližší než vlastná krv. Všetko sa to začalo smrťou panovníka Ordallie. Kráľ Devanne III zlyhal v menovaní nasledovníka, nemal žiadneho prvorodeného syna a preto mal na trón zasadnúť jeho synovec, Varoi VI, najbližší rodinný príslušník. To však nebolo po chuti Denamdovi II, panovníkovi susediaceho kráľovstva Ivalice a strýka nebohého Devanneho III. Rozhodol sa vyhlásiť za právoplatného nástupcu Odrallielského žezla seba, čím otvoril dvere nastávajúcemu dlhodobému krviprelievaniu. Počas tých rokov sa vystriedalo mnoho bojových taktík, zaznelo veľa zrád, vážky šťastia sa prikláňali na jednu i na duhú stranu, no až princ Lennard dokázal rečou svojho meča vydobyť mier s Ondoriom III, vtedajším kráľom Ivalice.

Final Fantasy Tactics
Final Fantasy Tactics Áno, tu si naozaj zabojujete aj s roztomilými Chocobami.
Áno, tu si naozaj zabojujete aj s roztomilými Chocobami.

Final Fantasy Tactics Súboj v plnom prúde.
Súboj v plnom prúde.

Final Fantasy Tactics Na takýto výber a levely bojovníkov si chvíľku počkáte.
Na takýto výber a levely bojovníkov si chvíľku počkáte.

Medzi obyvateľmi však stále vládne chaos spôsobený lúpežníkmi a vrahmi, ktorí sa túlajú krajinou a čo je horšie, za všetkým je človek bažiaci po moci. V koži mladého rytiera Ramzu zo vznešeného rodu Beoulve spolu so svojim verným priateľom Delitom Heiralom z nižšej spoločnosti prežijete menšie dobrodružstvá úzko späté s hlavnou dejovou líniou, vysvetľujúc mnohé medzery, rozširujúc príbeh o ďalšie zápletky plné smrti, zrady, či politických intríg a ako to už býva zvykom, nečakaných zvratov. Vojnu Levov budete prežívať na displeji i v skutočnosti.

Pôvodný 10 ročný koncept hry zostal v základe nezmenený, pribudli iba kozmetické zmeny, pár drobných vylepšení a 2 nové povolania pre vaše postavy. Pre panicov v FF: Tactics môže byť menší problém prekusnúť pri pozornom čítaní aj niekoľko hodinový tutorial, ktorý je ale potrebný pre viacmenej bezproblémový progres. Cestovanie po krajine Ivalice (znázornenou peknou mapou) je jediné miesto, kde máte voľnú ruku, no vzťahuje sa to iba na voľbu destinácie, ktoré sú farebne odlíšené podľa dôležitosti. Kedykoľvek sa môžete zastaviť v niektorom meste na kus reči v miestnej krčme, vypočuť si klebety a postupne si tak doplniť kúsky skladačky. Ba dokonca niekedy si vypočujete „náhodný“ rozhovor dvoch štamgastov, ktorí vám nenásilnou formou oznámia a rovno vysvetlia novo prístupnú možnosť v hre. Môžete si ísť najať nových spolubojovníkov do družiny, ak ich potrebujete, či nakúpiť novú výstroj, keď sa vám zdá, že tá aktuálna už nestačí. A verte tomu, že dlho vám stačiť nebude. Boje sú tu viac ako tuhé a každá jedna skupinka protivníkov vám dá zabrať už hneď od začiatku hry, nehovoriac o tom, že obtiažnosť sa bude len zvyšovať.

Krčma nie je iba čakáreň na instantnú pohárikovú zábavu, no slúži aj ako lobby na co-op misie či súboje s protihráčom. Čítate správne, Vojna Levov obsahuje takýto spôsob multiplayeru. Cez wi-fi môžete s kamarátom plniť rôzne misie, kde máte vysokú šancu, že získate nové zbrane, potiony či iné užitočné veci, ktoré vám už zostanú a dajú sa využiť pri ďalšom putovaní. Stratiť nemôžete nič, iba získať, nakoľko zabití druhovia (ak vám v príbehovej línii zabijú niekoho z družiny, jeho KO stav trvá niekoľko kôl, kedy máte čas oživiť ho, ak tak nespravíte, nadobro o neho prichádzate) obnovia automaticky po ukončení misie. A ak nadobudnete dostatok odvahy, môžete zmerať sily so živým kolegom navzájom. Žiadne zľutovanie!

Oproti ostatným dielom je tu mierny rozdiel pri levelovaní. Skúsenosti nezískava komplexne celá skupina po boji, no každý jeden člen jednotlivo po vydarenom útoku spolu s job pointami. Pri zvyšovaní úrovní vašich bojovníkov im nestúpajú s levelom len základné atribúty, no vaši manga zverenci sa postupne vyvíjajú aj po svojej profesijnej stránke. Všetci majú zvolené bojové zameranie, ktoré si môžete zmeniť k obrazu svojmu a správna kombinácia profesií navzájom a ich využívania je tu životne dôležitá. Ťahové a strategické prvky sú gro celej hry, preto pred každým bojom a aj počas nich si musíte každý svoj krok 2x premyslieť, inak vás môže vyjsť veľmi draho. Oproti originálu sú tu 2 nové profesie, dokopy teda 22. Kombinovania z 22 štýlov boja, útočných alebo podporných kúziel, liečivých schopností, rôznorodého používania zbraní a pod. si tu naozaj užijete do sýtosti.

Final Fantasy Tactics
Final Fantasy Tactics Kúzla sú tu naozaj efektné.
Kúzla sú tu naozaj efektné.

Final Fantasy Tactics Delita a Ramza v nie veľmi priateľskej chvíle.
Delita a Ramza v nie veľmi priateľskej chvíle.

Final Fantasy Tactics FIUŠ! Tak tá sadla.
FIUŠ! Tak tá sadla.

Mnohé rozhovory písané honosným štýlom a prehnaná zdvorilosť akoby z rozprávkového slovníka vypadli a zaručene vám padnú do oka. Vznešené slová, sladko pôsobiace na vaše city, vám neraz vyčarujú úsmev, ako aj hrôzu na tvári, no žiaľ, táto forma si na oplátku žiada veľmi pokročilé znalosti jazyka. Texty sa nesú v znamení staršej britskej, až archaickej angličtiny a aj skúsený hráč môže byť zaskočený, no nemožno to brať ako mínus, vnáša to do hry šmrncovú atmosféru a priam vás to vtiahne do problémov mladého Ramzu oveľa hlbšie, ako by ste si niekedy želali. Svoju dôležitú úlohu v tom nesie aj návyková hudba, ktorej kvalita je nepopierateľná.

Jemné melódie nežne znejú v hlave ešte dlho po vypnutí PSP. V hre si ju všimnete, až keď budete dávať pozor a sústrediť sa na ňu, čo je vždy znak dobre odvedenej práce. Iba zlú hudbu či zvuky vnímate na úkor diania na obrazovke, keď vás prakticky „vyrušujú“. Vizuál hry by som zaradil niekde medzi podarený retro štýl. Klasický FF štýl s typicky japonským poňatím postavičiek zabalený do moderného kabáta z PSP nežmýka maximum, ani sa o to nesnaží. Všetko to má svoj účel, autori sa skôr snažili zachytiť atmosféru starého dielu, aby sa aj vlk nažral (nový hráči), aj koza zostala celá (pamätníci), čo má v konečnom dôsledku naozaj oceniteľnú hodnotu.

Nový remake Final Fantasy Tactics nesklamal a dopadol na výbornú. Žiadne výrazné zmeny oproti originálu, zaužívané mechanizmy vylepšené o moderné prvky typu co-op misii čí vzájomných hráčskych súbojov, grandiózny príbeh okorenený vydarenou retro grafikou s božskou zvukovou kulisou a precízne pripravenými súbojmi zaručujú tony zábavy, ktorá vám dá ale svojou vysoko nasadenou latkou obtiažnosti pekne zabrať. Na PSP u nás ťažko nájdete niečo porovnateľné alebo lepšie (Johanka z Arku v EU oficiálne zatiaľ nevyšla). Inak poňaté stratégie alebo FF - ak ich milujete, nie je čo riešiť.

napísal QuIT 16.11.2007
9.0
FINAL FANTASY TACTICS