SOCOM: TACTICAL STRIKE

SOCOM: TACTICAL STRIKE

7.0

Séria SOCOM mení svoju tvár. Kladie dôraz na plánovanie, zvolenú taktiku a efektivitu splnenia úloh.

Recenzia na PSP verziu

Séria SOCOM U.S. Navy Seals sa medzi taktickými akciami so špeciálnou jednotkou v hlavnej roli nestratí. Lesk jej mena neprekoná mnohé známejšie (Ghost Recon, Rainbow Six), za čo môže exkluzivita, čo na druhej strane robí z nej tichého zabijaka, čakajúceho v tých najšpinavších podmienkach, aby vás zdrapla a zaviedla do sveta, kde jedna chyba znamená vyvolanie svetového konfliktu, pohrozenie nukleárnou hlavicou, vystrieľanie nevinného obyvateľstva pred oknom, či únos ambasádora, ako v poslednom prípade.

A tak štvorčlenná tulenia jednotka dostáva jednorazovú letenku do Panamy, kde sa dostane do krížovej paľby so súkromnými armádami najvplyvnejších ľudí, pretože za únosom treba hľadať vždy viac ako len skromné niekoľkomiliónové výkupné (profitovanie na nešťastí druhých, vojenská diktatúra kontrolovaná štátmi zvonku). Získavanie informácií a postupné stúpanie po teroristickom rebríčku až k samotnému mozgu operácie, dnes už ničím neprekvapujúca divadelná scéna výborne vypĺňa brífingami hluché miesta medzi misiami a rozmanitými úlohami odvádza pozornosť od takmer identickej stavby misií.

Tak trochu iný SOCOM

Tactical Strike je veľkým odklonom od pôvodnej série. Už žiadne revanie na spolubojovníkov, už žiadne rozdávanie príkazov pomocou headsetu, rozhodovanie sa behom sekundy. V Tactical Strike máte čas na premyslenie svojej stratégie až do momentu, keď sa ju rozhodnete spustiť. A slovko stratégia tu zohráva oveľa väčšiu úlohu ako kedykoľvek predtým. Tactical Strike je tak povediac akčnou stratégiou v štýle Full Spectrum Warrior. Ak vám táto hra nie je cudzia, tak viete, že nepriamo komandujete v prostredí svoj tím vojakov sériou príkazov a slimačím krokom plníte zadané, alebo meniace sa úlohy podľa aktuálnej situácie.

SOCOM: Tactical Strike
SOCOM: Tactical Strike Rozdelením tímu na dve jednotky možno dosiahnuť vysokej efektivity v teréne.
Rozdelením tímu na dve jednotky možno dosiahnuť vysokej efektivity v teréne.

SOCOM: Tactical Strike Misiu je možné začínať na viacerých miestach a zmeniť tak prioritu úloh.
Misiu je možné začínať na viacerých miestach a zmeniť tak prioritu úloh.

SOCOM: Tactical Strike Nočné misie si pýtali stealth postup, nedostali ho.
Nočné misie si pýtali stealth postup, nedostali ho.

Hlavná kampaň je mohutná, misie (čo sa týka rozlohy) obrovské a k úlohám je možné pristúpiť viacerými spôsobmi. Na začiatku sa ponúka vždy jedna hlavná cestička, ale časom, keď sa vám dostane komandovanie tímov alfa a beta, ktoré tvoria štvorčlenné družstvo, do krvi, budete vytvárať pasce na nepriateľov, navzájom sa kryť, prepadávať hliadky z dvoch strán, čím ovplyvníte koncovú známku, počet skúsenostných bodov a záverečný verdikt.

Za každú splnenú misiu vám narastie počet skúsenostných bodov a stúpne hodnota účtu na nákup nových zbraní a vybavenia. Zlepšovanie vlastností (presnosť, odolnosť, stealth) a schopností (ľahké, ťažké zbrane, práca s granátmi, sniping) je zle vyvážené. Už v polovici deväťdielnej kampane môžete mať zo všetkých členov špecialistov vo svojom obore. Ďalšie získané body tak už len naslepo priradíte do zbytočností, ako zvýšenie nosnosti či majstrovskej schopnosti narábať s ručnými zbraňami, ktoré ak vám niečo hovorí taktika a plánovanie, nikdy nepoužijete, podobne ako zbrane po padlých nepriateľoch.

Zabudnutá hĺbka

Počas prvých misií bude hra pôsobiť nesmierne komplexným a zložitým dojmom, ak preniknete do herného systému, začne vám chýbať potrebná hĺbka. Militaristi budú milovať každú jednu zbraň, ale už si nemôžete vybrať, akú vestu na seba, či si zobrať so sebou termovíziu alebo noktovízor. Bude vám vadiť, že sa nedá dohrať misia bez toho, aby ste vzbudili pozornosť a spustili streľbu, že si nemôžete prepínať medzi primárnou a sekundárnou zbraňou, že nemôžete zadať, či má tím po presune zalahnúť alebo si čupnúť, že tím nedokáže skočiť cez okno dovnútra, že prebíjajú v stoji, že pod oknom sa postavia a odhalia svoju pozíciu nepriateľom vo vnútri. Začnú vám chýbať také vecičky ako nahliadnuť do okien a zistiť pozíciu, pozrieť sa popod dvere či iné praktiky známe z iných hier, kde hrajú prim špeciálne jednotky. Na mape nevidíte, kam sa nepriatelia dívajú a z veľkej diaľky (vzhľadom na limity hardvéru) ich vôbec nezbadáte, pokiaľ sa k nim dostatočne nepriblížite.

SOCOM: Tactical Strike
Kliknutím na obrázok sa spustí trailer.

AI reaguje na vašu prítomnosť okamžite. Bleskovo prechádza do ofenzívy, zaujíma vhodné pozície tak, aby ste ich z čela vôbec streľbou neohrozili. Hrať Tactical Strike iným ako strategickým spôsobom sa nevypláca. Ak radi rushujete, skončíte pri prvom nepriateľovi. Váš tím totiž pomalšie tasí zbrane a ak stojíte blízko nepriateľa (a on o vás vie), nemôžete ho zlikvidovať špeciálnymi chvatmi. Je vhodné taktizovať a využívať každú prirodzenú prekážku, aby ste na pozície nepriateľa zaútočili z viacerých uhlov. Tactical Strike je tak povediac hra na schovávačku a vyžaduje veľkú trpezlivosť vzhľadom na extrémnu dĺžku jednej misie.

Kam to ideme?

Zmena štýlu hry, si vyžiadala aj zmenu interfacu a ovládania, ktoré pri zadávaní waypointov zlyháva. Novú pozíciu pre tím vždy ukazuje biely kužel, ale kamera jeho pohyb nesleduje, čo znamená, že ak chcete, aby sa vojaci postavili za roh, musíte navigáciu konzultovať s minimapou. Najhoršie je, že kužel nedokáže plávať nad mapou, ale rovnako ako vojaci musíte s ním obchádzať prekážky, chodiť po schodoch, aby ste sa dostali na balkón. Pričom stačilo do hry integrovať jednoduchý point'n'go systém.

Spolu s menovanými drobnosťami, ktoré by prehĺbili život v špeciálnej jednotke nejde o nijaké závratné chyby, ale znepríjemňujú život v taktickej akcii, ktorá jednoznačne mohla byť lepšia a komplexnejšia. Pri hraní vás však ich existencia nebude nijako rušiť a veľmi rýchlo si zvyknete na obmedzenia a nič vás nebude držať, aby ste dohrali kampaň a vrhli sa na bonusový obsah. Kampaň, ktorá vám vydrží viac ako 15 hodín, dopĺňa séria 18 bleskových misií. Ide o 10-15 minútové jednohubky, ako podmínovanie budovy či iné.

SOCOM: Tactical Strike
SOCOM: Tactical Strike Ďalekohľad je tak trochu frajerský doplnok, prakticky ho nevyužijete.
Ďalekohľad je tak trochu frajerský doplnok, prakticky ho nevyužijete.

SOCOM: Tactical Strike Náplň misií je rôzna, zdieľajú však rovnakú štruktúru: zabi a vypadni.
Náplň misií je rôzna, zdieľajú však rovnakú štruktúru: zabi a vypadni.

SOCOM: Tactical Strike Čím lepšia práca v teréne, tým lepšia známka a vybavenie pre vojakov.
Čím lepšia práca v teréne, tým lepšia známka a vybavenie pre vojakov.

Na rovnakých mapách ako kampaň sa odohrávajú aj multiplayerové boje štyroch hráčov offline i online. V dnešných dňoch, ale aj počas písania recenzie, online lobby zívali prázdnotou a zakričať si na hráčov cez voice chat bolo takmer nemožné. Aj preto by životnosť hry oveľa viac predĺžila kooperatívna kampaň, kde by jeden hráč ovládal alfa a druhý beta tím. Bohužiaľ Tactical Strike co-op neobsahuje, ale ponúka rovnaké variácie na DM, TDM a Assault ako v online aj cez lokálne wifi.

Taktickejšia forma SOCOM U.S. Navy Seals: Tactical Strike vychádza zo sveta špeciálnych jednotiek, kde sa séria pohybuje ako ryba vo vode, ale niektoré chybičky kazia zážitok z komandovania štvorčlenného družstva a ďalšie zabraňujú, aby si hráči vychutnali poriadnu stratégiu z tohto prostredia. Napriek tomu, ide o mohutnú hru s tonami zbraní a svetlou budúcnosťou.

napísal spacejunker 8.1.2008
7.0
SOCOM: TACTICAL STRIKE