CONFLICT: DENIED OPS

CONFLICT: DENIED OPS

7.0

Chcete zachrániť svet, ale bojíte sa, že na to sami nebudete stačiť? Tak si zavolajte kamaráta!

Autorov z Pivotal Games už prestalo baviť stále zachraňovať svet vďaka neohrozenému super vojakovi, ktorý zbraňou v jednej ruke postrieľa stovky nepriateľov a zbraňou v druhej ruke vyhodí do vzduchu celé nepriateľské základne. Nie že by to chceli úplne zmeniť, ale rozhodli sa to okoreniť aspoň malým doplnkom tak, že túto nevďačnú úlohu rozdelili medzi dvoch bojmi zocelených agentov bojujúcich bok bo boku v smrtonosných misiách.

Dostanete sa do príbehu dvoch agentoch zachraňujúcich krízy po celom svete od studeného Sibíru, cez konfliktami zmietané mestá Afriky, južnej Ameriky, až po také misie, akou je napríklad misia odohrávajúca sa na stratenom tankeri niekde v Atlantiku. Tento príbeh vás nijako do deja nevtiahne ani vám neporozpráva zápletku do hĺbky ako v celovečeráku. Je rozprávaný útržkovito, zmätene a bude vám slúžiť skôr ako kulisa a ospravedlnenie pre hromadné zabíjanie nepriateľských vojakov. Hlavnými hrdinami tohto príbehu sú dvaja agenti, ktorí sa nemajú práve moc v láske, čo z času na čas vyústi aj v silený humor v podobe "vtipných" sarkastických poznámok jeden na druhého. To, ako sa nezhodnú v dialógoch, hravo doháňajú, ak príde k slovu reč zbraní, ktorými sa obaja vzájomne dopĺňajú.

Každý má k dispozícii iné vybavenie a každého využijete v iných situáciách, ale na druhú stranu, kľudne môžete hrať celú hru len za jedného z nich a toho druhého brať aj napriek jeho slušnej AI len ako nutný doprovod. Aj keď väčšinu času sa chová plne autonómne, kryje sa, útočí bez toho, aby ste sa museli o neho stále starať, máte k dispozícii predsa len niekoľko základných príkazov na zadanie. Avšak väčšinu času to budete brať skôr ako záťaž, nie ako pomoc, čo je dané nízkou obtiažnosťou, pri ktorej nie je problém sa vo väčšine situácií prestrieľať na koniec levelu aj sólo. Pomoc spolubíka vám príde vhod jedine, ak vás “zastrelia” a vy ostanete bezvládne ležať na zemi. Vtedy vás privolanie spolubojovníka s medikitom neraz zachráni pred nahrávaním pozície, prípadne sa môžete jednoducho prepnúť do kože ešte žijúceho kolegu a oživiť sa sám. Životná energia sa vám po tomto ozdravovaní okamžite doplní približne rovnakým tempom, ako po akomkoľvek inom zásahu nepriateľskou guľkou. V Denied Ops nie sú totiž, ako je tomu v poslednej dobe zvykom, žiadne lekárničky ani ukazovateľ zdravia. Jediné, čo vás upozorní na znižujúcu sa úroveň životnej energie, je stále rozmazanejšia obrazovka.

Conflict: Denied Ops

Neraz vám priletí na pomoc vrtuľník.
Conflict: Denied Ops

Z vyvýšeného miesta je to ako na strelnici.
Conflict: Denied Ops

Zhodnotíme situáciu a môžme zaútočiť.

Medzi oboma agentmi sa môžete kedykoľvek počas misie voľne prepínať, čo pri vhodnom používaní zvyšuje údernú efektivitu tohto dvojčlenného tímu práve kvôli ich rozdielnemu (navzájom sa doplňujúcemu) arzenálu zbraní. Zbrane totiž nezbierate po padlých nepriateľoch a dokonca nezbierate ani po úrovniach rozosiate zásobníky, máte ich totiž nekonečno a len výbušná špeciálna munícia potrebuje čas od času doplniť pri muničných debničkách, ktoré sa povaľujú v rámci úrovní. Máte k dispozícií len vopred dané zbrane pre každú postavu, ktoré sa ale časom ako postupujete v kampani dopĺňajú novými, plus, staré sa vylepšujú o ďalšie možnosti.

Graves je zameraný na tiché zneškodňovanie a tomu zodpovedá aj jeho arzenál. Pištoľ s tlmičom a sniperka z neho robia tichého zabijaka na diaľku, aj keď v neskorších úrovniach je s vylepšenou sniperkou o brokovnicu nebezpečný aj v malých priestoroch. Naopak Lang je špecialista na ťažké zbrane a tak v jeho inventári nájdete ťažký guľomet neskôr vylepšený o väčší zásobník či granátomet a neskôr raketomet pre obzvlášť nebezpečné ciele, ako sú napríklad útočné vrtuľníky, obrnené vozidlá či tanky. Do niektorých z nich si budete môcť počas kampane aj sadnúť, ale nečakajte žiadne realistické správanie vozidiel, ani výzvu pre milovníkov ťažkej techniky. Všetko sa ľahko ovláda, čo spolu s takmer nezničiteľnými vozidlami ešte viac umocňuje nízku obtiažnosť a zároveň znižuje inak celkom kvalitnú atmosféru i dynamičnosť celej hry.

Nemôžete si totiž sťažovať, že by Denied Ops mala hluché miesta, že by ste nemali čo robiť, alebo poprípade sa niekde zasekávali. Vaše zbrane neustále spievajú v adrenalínovej akcii, neustále niekde niečo vybuchuje a pokoj vám nedajú ani časté prekvapenia. Na druhú stranu nemáte priestor pre improvizáciu ani zdĺhavé premyslenie postupu, pretože všetky misie sú pomerne nahusto naskriptované, koridorové a priamočiare (bez zvratov), čo znižuje replayabilitu celej hry. Našťastie je tu možnosť prejsť celú hru zakaždým za inú postavu, čo znovuhrateľnosť naopak zvyšuje. Hra vás ani nenúti nijakým spôsobom kombinovať postavy, či využívať rôzne druhy granátov alebo či zbraňových vylepšení, ako je napríklad kamera na zbrani, ktorá umožňuje strieľať na ciele aj spoza rohu. Jednoducho stačí spoza rohu vybehnúť a všetkých pokosiť. Táto jednoducho akcia je síce dynamická a má miestami tú správnu šťavu, ale nič viac. Všetky nápady sú nevyužité, nie je tu z hľadiska akcie či taktiky nič, čo by vybočovalo zo šedého priemeru.

Conflict: Denied Ops

Aspoň sa v tej zime zahreje!
Conflict: Denied Ops

Boje v zástavaných uličkách.
Conflict: Denied Ops

Výbuchy sú jediná zaujímavá vec na technickom spracovaní.

Zo šedého priemeru nevybočuje ani umelá inteligencia nepriateľov, ktorá vám rozhodne na intenzite hrania či nízkej obtiažnosti nepridá. Vojaci stoja tam, kde ich vopred autori postavili čakajúc, kým sa vy objavíte, prípadne vo vopred určených momentoch začnú robiť, čo im je dopredu povedané. Nepriateľ nemá žiadne autonómne správanie, nekryje sa, nevyužíva voči vám žiadnu taktiku a aj jeho spoločná koordinácia za účelom využitia početnej prevahy zaostáva. V podstate vám stačí utekať dopredu a mať za behu aspoň trošku dobrú mušku, nič viac na nich netreba, dokonca sa ani zastavovať. Ďalšou vecou, sťahujúc Denied Ops do šedého priemeru, je technické spracovanie.

Zo stoličky vás nezdvihnú úchvatné zvukové efekty ani do žíl pumpujúca adrenalínová hudba, aj keď celkové zvukové spracovanie rozhodne neurazí. Podobná situácia je aj v oblasti grafického spracovania. Nič, čo tu by tu už veľa krát nebolo. Jediné, čo vás na grafickom spracovaní miestami zaujme, sú pekne spracované výbuchy a absencia dnes už bežného antialiasingu. Na druhú stranu sa nemusíte báť vysokých hardvérových nárokov, pretože Denied Ops vám pobeží aj na priemernom počítači úplne bez problémov.

Čo však túto hru robí inou, ako ostatné, čo ju zo šedého priemeru aspoň trošku zachraňuje, nie je klasický multiplayer, ale možnosť hrať kampaň v kooperačnom režime spolu s kamarátom po sieti či internete a prejsť tak celú hru. Vtedy hra dostáva nový rozmer, nové možnosti a samozrejme, že aj novú hrateľnosť. Hrateľnosť podporuje aj sčasti deštrukčné prostredie v hre, kde si musíte dopredu rozmyslieť, za čo sa pred otravnými guľkami nepriateľov schováte. Miestami je deštrukcia väčších objektov len obyčajný skript, ale veci ako sú drevené debničky, rôzne dosky a podobne sú priestrelné a plne zničiteľné.

Conflict: Denied Ops

Je ich presila, zatiaľ.
Conflict: Denied Ops

Aj na tomto krásavcovi sa povozíte.
Conflict: Denied Ops

Grill párty v jaskyni, ou yeah!

Preto sa vám neraz stane, že sa schováte do dobrého úkrytu, máte pocit bezpečia a zrazu máte celý úkryt rozstrieľaný na kusy spolu s agentmi. Takýchto miest na schovanie našťastie nájdete vďaka dobrému dizajnu úrovní dostatok. V priebehu misií sa dostanete na rôzne miesta, ako sú sklady, zatuchnuté kobky, laboratóriá, dostanete sa aj do zámku, na loď a na ďalšie miesta od lesov, až po zamrznuté ostrovy. Zatiaľ čo úlohy sú prakticky dokola tie isté, štýl úrovní sa neustále mení, stále niečím zaujme a aj napriek tunelovému poňatiu ponúka nejednému vojakovi možnosti ako prežiť adrenalínovú akciu.

Či vám to však bude stačiť na to, aby ste boli s Conflict: Denied Ops spokojní, záleží len na tom, čo očakávate od hry tohto typu. Ak čakáte dychberúce technické spracovanie, dlhú hraciu dobu, pohlcujúci príbeh, či niečo originálne, čo tu ešte nebolo, tak ste sa v prípade Denied Ops nedočkali a budete musieť hľadať inde. Avšak v prípade, že vám nedostatky či priemernosť tohto titulu nevadia, viete oceniť dynamickú akciu, drobné nápady či túžite po tom, ako s kamarátom zachránite svet, tak Denied Ops môže byť pre vás tá správna voľba.

Conflict: Denied Ops

Navštívite aj zatuchnuté kobky.

Conflict: Denied Ops