UEFA EURO 2008

UEFA EURO 2008

6.0

Slováci sa prebojovali do finále Eura 2008! Utópia? Kdeže! Iba jedna z možností v novom futbale of EA.

Už vidím tie pripomienky po tom, ako tu opäť znova raz šťavnato okomentujem reálie nášho profi futbalu. Pre mňa za mňa, píšte si čo chcete, ale tým tie navýsosť mizerné výsledky našich futbalistov určite nezakryjete. Koniec koncov, chce to triezvy pohľad na vec a nie len slepé obhajovanie skutočnosti, ktorá ma od tej vysnívanej poriadne ďaleko. Dôvod, prečo sa k tejto téme sústavne vraciam, je prozaický - hrubý kontrast medzi tým, čo do nás hustia médiá a tým, čo je v skutočnosti.

Veď ešte teraz mám v živej pamäti tie silácke reči o tom, ako porazíme tých a hentých a že vyhliadky na účasť v Euro 2008 sú viac než ružové. Potom ale prišla jedna porážka za druhou, jedno sypanie popolu za druhým, až sa SR futbal ocitol v pozícii, kedy ho ľavou zadnou porazí aj treťotriedne Švajčiarsko. Vraj urobili sme pár chýb a málo sme tlačili v ofenzíve... klasika z úst trénera by mala byť vysekaná do mramoru, toľko krát tú spŕšku fráz už použil. Ale čo, hlavne že sa fanúšik môže opäť raz uchlácholiť vidinou, že nabudúce to naši chlapci možno dotiahnú ďalej.

Viete, myslím si, že fundamentálnym problémom nášho futbalu je fakt, že sa od neho očakávajú zázraky. Veď predsa, sme maličká krajina, kde financie chýbajú v omnoho dôležitejších sférach verejného života, tak prečo by sme mali dosahovať v oblasti športu nereálne výsledky? Nuž preto, lebo niektorí ľudia majú nevymáchané ústa a nasľubujú hory doly bez toho, aby si vôbec overili, či je ich vízia vôbec dosiahnuteľná. A ak k tomu pridáme aj hrsť akože skúsených legionárov, ktorí sú väčšinu času na striedačke, nemôžme sa potom čudovať, že výsledky sú také, aké sú.

UEFA Euro 2008
UEFA Euro 2008 Hurá... narodila sa mi dcéra!
Hurá... narodila sa mi dcéra!

UEFA Euro 2008 Modrá je dobrá, no len už akosi upadla do zabudnutia.
Modrá je dobrá, no len už akosi upadla do zabudnutia.

UEFA Euro 2008 Mám ho takýýtooo veliký... bavorák
Mám ho takýýtooo veliký... bavorák

Liga Majstrov či také Euro sú preto méty doslova vedecko-fantastické a pokiaľ túžite našu zmes baletiek a egoistov vidieť v rámci niektorého z uvedených šampionátov, neostáva vám nič iné, len siahnuť po niektorej z futbalových simulácií, aspoň ako tak spĺňajúcich to, čo sa od nich očakáva, tj interaktívny futbal pre masy. A práve podobné kritériá spĺňa aj dnešná novinka, ktorá okrem niekoľkých minoritných (skutočne maličkých) vylepšení neponúka zhola nič nové, čo by ste už nevideli v poslednej Fife. Veru tak, ten istý titul, zabalený do upraveného pozlátka... to je UEFA Euro 2008, zrejme najzbytočnejší futbalový výtvor, ktorý kedy uzrel svetlo sveta.

Jedná vec sa ale musí uznať - EA skrátka vie, ako efektívne žmýkať z ľudí peniaze. Stačí si len uvedomiť, koľko peňazí sa v reálnom futbale točí a hneď vás musí trknúť, že kdesi v tých hromadách bankoviek sa nájdu aj tie, určené pre herných vývojárov. A začo? No predsa za produkty typu aktuálneho Eura, v rámci žánru ponúkajúceho len minimum pádnych argumentov, pre ktoré by sa doň skutočne oplatilo ísť. Deja-vu, konštantné deja-vu vás bude sprevádzať naprieč celou hrou, pričom ak ste náhodou strávili s poslednou Fifou viac času než je zdravé, veľmi často si s ňou budete Euro 2008 zamieňať.

Herná ponuka okrem klasického Európskeho šampionátu (či už s kvalifikačnými zápasmi, alebo bez nich) a Kick Offu toho veľa neponúka a ak vás zaujme možnosť chopiť sa role jedného hráča v móde Be a Pro či novinke v podobe Captain your Country (so zvoleným alebo vytvoreným futbalistom sa snažíte získať post kapitána tímu), prosím. Osobne ma ale zrejme najviac zaujala akási séria misií pod názvom Story of Qualifying, kde ste v sérii scénarov postavení pred určitú úlohu, za splnenie ktorej sa vám samozrejme sprístupnia ďalšie. Škála úloh je pritom rozmanitá a tak sa napríklad ocitnete v 50 minúte zápasu s tým, že máte behom nasledujúcich minút obrátiť nepriaznivý stav, a to rovno o dva a viac gólov. Spomedzi ostatných úloh spomeniem napríklad úlohu ubrániť stav či rozhodnúť o výsledku doslova v hodine dvanástej. Na záver nechýba ani už klasická dávka multiplayeru, takže ak sa chcete s kamošmi navzájom dokopať bez toho, aby ste si spôsobili ujmy, hra viacerých hráčov Eura 2008 vám z tohto hľadiska plne vyhovie.

UEFA Euro 2008
UEFA Euro 2008 A že vraj bieli muži nevedia skákať
A že vraj bieli muži nevedia skákať

UEFA Euro 2008 Lopta... lopta... čo to tam je v tráve?
Lopta... lopta... čo to tam je v tráve?

UEFA Euro 2008  Ty choď vieš kde ty ****!
Ty choď vieš kde ty ****!

Euro 2008 ma totižto nevedelo udržať v pozornosti ani na jednu súvislejšiu hodinku. Neraz som sa totižto pri zápasoch pristihol, ako lietam myšlienkami v oblakoch namiesto toho, aby som sledoval rozohraný zápas, ktorého som bol len tak mimochodom súčasťou. Hre chýba akýsi náboj, iskra, ktorá by hráča udržiavala v permanentnom strehu a preto sa nemožno čudovať, že jeho pozornosť je ľahko odvádzaná niekam inam, napríklad do sveta fantázií, kde sa môže v stotine sekundy stať neohrozeným Ninjou, pterodaktylom či prasoidným robo-mutantom, presne podľa jeho najtajnejších snov. Skrátka, hra bez duše, ktorú ovládajú len automatické reflexy jedinca, než jeho túžba a chuť hrať.

Samotný futbal, teda konkrétne jeho mechanizmy sú všetkým iným, len nie ideálnym príkladom, ako by mala kvalitná arkádová simulácia tohto športu vyzerať. Fyzika lopty ako aj niektoré pokročilé animácie hráčov sú ešte v mierach luxusu, ale akonáhle začne futbalista kooperovať s inými, všimnete si tzv. syndrómu SR reprezentácie. Ten má totižto jeden hlavný príznak - väčšina kolegov na ihrisku má loptu totálne na háku a namiesto toho, aby sa ju snažili aspoň ako tak získať, zabávajú sa sledovaním nepodstatným somarín, skoro ako keby ich to držanie lopty obťažovalo. Jednoducho, hráči nejavia záujem o hru, ich aktivita a samostatnosť je na bode mrazu a tak ostanete na celý zápas len vy sami, s ťažkým handicapom v podobe zmanažovania celého klubu priamo počas hry.

Napríklad rozbehnete sa s hráčom po pravom krídle a tesne za stredovým poľom prihráte loptu kolegovi bežiacemu vedľa vás. Ale ejha... keďže lopta dopadne centimeter od jeho nohy, urazený hráč sa stočí do ľavoboku a na protest od tej lopty odcupitá. Asi sa zle vyspal... chudák. Ďalší kix spozorujete v prípade, ak sa rozbehne súper do ofenzívy. Niežeby som nemal rad komédiu, ale akonáhle sa začal podivne krútiť doslova par krokov od brány, neudržal som sa a doslova som vybuchol od smiechu. Karikatúra futbalu na n-tú. Aspoňže autori pridali do hry možnosť priamo ovládať oslavujúceho hráča (samozrejme, po vstrelení gólu), čo si myslím je hodné aspoň uznanlivého potlesku. Nabudúce ale poprosíme aj ovládacie prvky pre zašnurovanie si rozviazanej šnúrky či bullet-time (alebo impact time?) tlačítko pre odpľuvnutý flusanec, aby sme presne vedeli, na ktoré steblo trávy ten hlien dopadol :-).

UEFA Euro 2008
UEFA Euro 2008 Na stojáka...
Na stojáka...

UEFA Euro 2008 Tešiť sa dá z hocičoho... aj z prehry
Tešiť sa dá z hocičoho... aj z prehry

UEFA Euro 2008 Tehelné pole, alebo sa mýlim?
Tehelné pole, alebo sa mýlim?

Hra celkovo pôsobí len ako akýsi promo materiál, ktorý by bol úplne v pohode, ak by ho ale dávali ako bonus pri kúpe vŕtačky, Bosch šraubovákov či iných nástrojov, tak ako sa mi to stalo nedávno pri kúpe sady puciek. Finálny dojem z hry ale čiastočne vylepšuje technické spracovanie, ktoré popri kvalitných animáciach a niektorých verne prevedených hráčoch vyniká aj vcelku počúvateľným komentárom, takže zvuk pre tentokrát môžete pokojne nechať "On". Zamrzia len občasné poklesy frame-ratu ako aj nie príliš vábne vyzerajúce publikum, ktorému okrem variability chýba aj nejaký ten človečí aspekt, aby bolo jasné, že sa jedná o ľudí a nie o tvory ich pripomínajúce.

Zahrať si v rámci prestávok medzi tretinami, to je účel UEFA Eura 2008. Majitelia poslednej Fify si vystačia s tým čo majú, pretože investovaním do tejto odnože zhola nič nezískajú. No možno tak ďalší DVD obal s titulom, ktorého reálna hodnota je dozaista nižšia, než hodnota DVD placky. Hrať sa to ale dá, o tom niet pochýb, ale ako samostatný herný produkt UEFA Euro 2008 nemá na tejto planéte čo hľadať. Ak by sa ale jednalo o sťahovateľný prídavok za pár stoviek, možno by bola situácia o dosť priaznivejšia. Veci sú ale také, aké sú a preto sú také, aké sú :-).

napísal blade 5.6.2008
UEFA Euro 2008
| UEFA EURO 2008