RATCHET & CLANK FUTURE: QUEST FOR BOOTY

RATCHET & CLANK FUTURE: QUEST FOR BOOTY

7.0

Vesmírna opera v podaní dynamického dua sa zmenila na sólo kariéru ušatého hrdinu.

Insomniac Games patrí medzi naproduktívnejšie štúdiá, ktorá vyvíjajú výhradne pre PS3. Ich portfólio sa hemží iba úspešnými, ale hlavne vysokorozpočtovými projektami. Možno je to kalifornským slnkom, no ich zatiaľ posledný titul Ratchet & Clank Future: Quest for Booty nemožno označiť inak ako sťahovateľné dobrodružstvo či miniepizódku k niečomu obrovskému. Najusilovnejší vytvorili najmenšiu hru (čo do obsahu) pre Blu-ray. Európania majú to šťastie, že sa hra dostane aj do kamenných obchodov za cenu, za ktorú si zvyšok sveta stiahne elektronickú verziu z PlayStation network.

Pozor na spojler

Už od konca Tools of Destruction bolo nad slnko jasnejšie, že po únose Clanka záhadnými astrálnymi bytosťami Zoni, bude musieť Ratchet rozbehnúť v ďalšom pokračovaní záchrannú akciu a pátranie po sidekickovi. Nik nečakal, že to bude prostredníctvom kratučkej návnady, ktorá viac menej nič neobjasňuje, len ponúka to, čo každá zo série Ratchet & Clank, zábavu. Quest for Booty úspešne maskuje to, čo už možno viete, na konci nebudete o nič múdrejší než na jej začiatku.

Séria Ratchet & Clank mala vždy svoje charakteristické črty, ktoré definovali gameplay a časom sa vyformovali do geniálnej kombinácie akcie a plošinovky. V Quest for Booty sa zmenila rétorika a prehodnotili priority predurčujúc hru širšiemu publiku a koncentrujúc sa výhradne na hopsanie. Preto ako o plnohodnotnom pokračovaní možno hovoriť skôr o malom experimente. Autori skúšajú nové prvky v súlade s pravidlami sveta Ratchet & Clank a dokonca si dovolili zmeniť funkciu základnej zbrane – francúzskeho kľúča.

Správny kľúč?

Budem trúfalý a poviem, že dám ruku do ohňa za to, že možnosti, ktorým kľúč tak okázalo otvoril dvere, sa dostanú aj do skutočného pokračovania budúci rok. Elementárne funkcie – rozbíjanie debien so skrutkami, mlátenie po hlavách nepriateľov a uťahovanie obrovských skrutiek – sú doplnené o sofistikovanejšiu interakciu s prostredím. Planéta Hoolefar, kam sa Ratchet spolu s Talwyn dostanú po nemilom zoznámení sa s pirátmi v úvode, ako prvá preverí na systéme veterných veží, aké to je, keď sa z kľúča stane aj magnetický manipulátor.

Ratchet & Clank Future: Quest for Booty
Ratchet & Clank Future: Quest for Booty Kľúč vnáša do hry nové prvky a utláča akciu do úzadia.
Kľúč vnáša do hry nové prvky a utláča akciu do úzadia.

Ratchet & Clank Future: Quest for Booty Jazdy na koľajniciach neboli nikdy tak zábavné.
Jazdy na koľajniciach neboli nikdy tak zábavné.

Ratchet & Clank Future: Quest for Booty Hra sa nesie v pirátskom duchu a jej príbeh je rozprávaný streleným opitým pirátom Peteom.
Hra sa nesie v pirátskom duchu a jej príbeh je rozprávaný streleným opitým pirátom Peteom.

Ratchet dokáže pomocou magnetického lúča naťahovať trampolíny a manipulovať s plošinkami. Posúvať ich hore, dolu, otáčať ich okolo vlastnej osi, prisúvať si ich, posúvať ich od seba a tak vytvoriť napríklad most. Druhou a najhlavnejšou funkciou je dvíhanie malých objektov a ich hádzanie. Lávové kamene explodujú pri kontakte so zatvorenými bránami. Nič s čím by si granát neporadil? Vec sa má tak, že zbrane sú utlačené do úzadia a akcia dáva prednosť prieskumu a zdolávaniu prekážok.

Niežeby Quest for Booty postrádala typickú ačknú atmosféru, ten kolotoč sa už netočí tak rýchlo ako v Tools of Destruction. Zbrane máte od úvodného zoznamovania s pirátmi na tretej a neskôr na piatej úrovni (pre neznalých, tento level sa zväčša dosiahne až ku koncu, alebo pri druhom hraní) a v inventári narazíte na obvyklých podozrivých, okrem obľúbenej disko gule. Po nepríjemnom pristátí na Hoolefare sú zbrane postupne získavané za službičky alebo kúpou u prekupníka s veľkohubým papagájom na pleciach.

„Po použití niekoľkých cheatov sa hrdina nakoniec vrátil na Hoolefar"

A tak si postupne ošaháte Alpha Distruptor, raketomet, základný Combustor, útočiace nanostroje, granáty atď. Ich využitie je dopredu dané dizajnom úrovní a faktom, že na planétach, kam sa pozriete, nie je Gadgetron, obchod so zbraňami a gadgetmi, miesto, kde ste bežne utrácali skrutky. Tentoraz je ich zbieranie podmienené podplácaním a kupovaním zbrane potrebnej na postup. Ďalšou novinkou, ktorá akciu odstavila na vedľajšiu koľaj, je tma. Presne tak, tma. Vaše pátranie po kapitánovi Darkwaterovi, ktorý kedysi nadviazal spojenie so Zoni a využíval ich silu vo svoj prospech, vás zavedie aj do temnej jaskyne plnej pascí.

A tam, kde je tma, je aj nebezpečie pádu z veľkých výšok, nezničiteľných netopierov, či obrovských oheň chŕliacich červov Pythor. Na cestu vám posvietia malé príšerky Heliogrobs, ktoré môžete vziať do čepelí kľúča, ale ich aj hádzať a tak plašiť lietajúce potvory. Často si nevidíte ani na špičku nosa a taká jazda na koľajnici v úplnej tme je úplne iným zážitkom, ako keď si užívate šmýkanie sa nad morom a otvárate si brány hádzaním lávových kameňov. Problémom tmy je, že je neskutočne temná a dokáže ju zahnať iba svetlo z fosforeskujúcich príšerok. Také plamene z upgradovaného Combustora nemajú silu osvetliť prostredie ani keď zapálite všetko navôkol.

Ratchet & Clank Future: Quest for Booty

Quest for Booty vás zamestná so svojimi tromi lokalitami na nie viac ako 5 hodín. Ich veľkosť približne pripomína jednu planétku z predchodcov a rozhodne sa na nich nebudete nudiť. Okrem skákania si vyskúšate odrážanie útoku pirátskych lodí, miešanie poriadneho pirátskeho drinku, rýchlu jazdu na koľajnici či hranie na obrovskom organe. Najslabším článkom je jednoznačne záverečný súboj a cesta k nemu ako vystrihnutá z konca Tools of Destruction. Nielenže sa odohráva na palube tej istej lode, ale má aj rovnaký priebeh a štruktúru.

„Pozri, to je ten hrdina. Pamätám si ho ešte keď bol gladiátorom v Dreadzone, prehral som vďaka nemu 20 kreditov, ale ten boj stál za to.“

Ratchet je hrdinom známym v celom vesmíre, jeho najnovšie dobrodružstvo sa nehodí k jeho reputácii, tvári sa ako experimentálna fáza spojená s testovaním novej funkčnej sady kľúča, ktorá výborne osviežuje hrateľnosť a odsúva akciu na vedľajšiu koľaj. Quest for Booty ukazuje, čo by sa stalo, keby Clank nadobro opustil sériu a Ratchetovi zobrali zbrojný preukaz. Malá epizódka postráda poschovávané zlaté skrutky alebo inú formu bonusov, no predáva sa za výbornú cenu. A možno hre práve kvôli nej odpustíte slabú informovanosť a fakt, že Ratchet si zabudol gule doma.

Pre tých, ktorí nehrali Tools of Destruction, odporúčame zakúpenie tejto pecky za platinovú cenu a až potom vrhnúť na jednohubku Quest for Booty.

napísal spacejunker 4.9.2008
7.0